Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Supermoto Honda dny: nová CBR600RR na okruhu

Roman Daněk
Diskuze (3)
Importér motocyklů značky Honda do České republiky pozval 14. a 15. května všechny majitele motocyklů Honda na Masarykův okruh. Hlavní roli na závodní dráze hrála nová CBR600RR.

Akce společnosti Honda na Masarykově okruhu byla letos rozdělena do dvou po sobě jdoucích dnů. První den byl určen pro novináře, pozvané hosty a vybrané zákazníky. Úterý patřilo všem majitelům motocyklů Honda, kteří si mohli po registraci rezervovat volné jízdy na okruhu a vedle svých motorek prohánět i novinky letošního roku.

V pondělí ráno nás uvítalo sluníčko na azurovém nebi, teplota trati byla ideálně kolem +25 C a v paddocku stála řada naleštěných motocyklů Honda. Hlavní roli hrála samozřejmě nová supersportovní CBR600RR, kterých bylo připraveno hned sedm kousků. Během registrace jízd jsme ale nezapomněli i na novou generaci Horneta, o kterou byl nemalý zájem. V nabídce testovaných motocyklů byla dále vlajková loď Hondy, model CBR1000RR Fireblade, CBR600F a CBF1000.

Honda CB600F Hornet: odnesly to stupačky

Nový naháč střední třídy, Honda CB600F Hornet, byl představen loni na podzim na výstavě Intermot v Kolíně nad Rýnem. Při pohledu na nový šestkový Hornet zjistíte, že před vámi stojí zcela jiná motorka, než na co jste si zvyklí u předchozích tří generací. Přepracovaná maska odložila klasický kulatý světlomet, který nahradila trojúhelníková optika. Z profilu každého doslova praští do očí pohled na krátkou trojúhelníkovou koncovku na pravé straně, kterou letos do motocyklového světa přinesla sportovní Yamaha R6R.

Základem pohonné jednotky je nový kompaktní řadový čtyřválec, který je i v supersportovní sestřičce, modelu CBR600RR 2007. Kapalinou chlazený čtyřdobý motor má objem 599 cm3, čtyři ventily na válec a rozvod DOHC. Poprvé se v Hornetu objevuje přímé, elektronicky řízené vstřikování paliva PGM-FI. Výkon agregátu je naladěn na 75 kW (102 k) v 12 000 ot/min a maximální točivý moment 63,5 Nm nastupuje ve 10,5 tis. otáčkách.

Hornet byl vždy etalonem třídy středních naháčů, všichni ostatní se s tímto modelem srovnávali, zda jsou lepší či nikoliv. Honda letos sází na přepracovanou image a zda se jim tento risk povedl, ukážou až prodejní čísla. Mně se do ruky dostal už rozehřátý stroj, jehož rekace na moje povely byly přesné a během jednoho kola jsme byli velcí kamarádi. Nově tvarované sedlo nutí řidiče mít sportovnější pozici za řídítky, ale Hornet neztratil nic ze svého pohodlí.

Příjemně mne překvapil zátah ve středních otáčkách a ochota jít za vyššími otáčkami. Brzdy nevadly a já si mohl bez problémů najít před zatáčkou správnou rychlost. Díky dobrému podvozku a obutí se Hornet dobře vodil zatáčkami a v hlubších náklonech jsem pravidelně brousil nadstavce stupaček. Když necháme stranou image, kterou posuzuje každý sám podle sebe, má letošní Hornet bez nadsázky vynikající jízdní vlastnosti.

Honda CBR600RR: mrštná jako fretka

CBR600RR jako hlavní novinka letošního roku od Hondy prošla celou řadou změn. Supersport je lehčí, novou aerodynamičtější kapotáž, lepší průběh výkonu a především zcela nový motor. Kapalinou chlazený, čtyřtaktní řadový čtyřválec má celkový výkon 88 kW (120 k) v 13 500 ot/min a maximální točivý moment 66 Nm je k dispozici v 11 000 ot/min. Vše je posíláno na zadní kolo před modifikovanou 6stupňovou převodovku a řetěz.

Sedám na malé sedlo a doufám, že se se svými 191 cm na malou ostrou šestku poskládám. Řídítka jsou v optimální vzdálenosti a na pokrčené nohy si musím zvyknout. Nastavuji si brzdovou páčku a trochu mě udivilo, že spojková páčka nemá možnost aretace. No nic, startuji a vyrážím z paddocku směrem k traťovým komisařům na konci boxové uličky. Ozve se zvukový signál, rozsvítí se zelené světlo a skupina novinářů vyráží na trať.

První okruh jedu pomalu, zahřívám vedle motoru a pneumatik i sebe, a připravuji všechny své mozkové závity jen na jízdu po závodním okruhu. Kompaktní supersportovní motorka má skvělou ovladatelnost. Při průjezdu cílovou rovinkou už snad všichni dávají plný plyn, poté tvrdě na brzdy, podřadit do zatáčky a na výjezdu opět otočit pravým zápěstím na maximum.

Během jízdy jsem zapomněl, že mi na začátku vadily pokrčené nohy, jízda s CBR600RR mě absolutně pohltila. Motocykl s litým rámem FDC – Fine Die-Cast a plně nastavitelným podvozkem zaručují jistý průjezd zatáčkami a navíc vše mělo perfektní odezvu, takže jsem vždy věděl, co motocykl dělá a co ještě snese. Bohužel srovnání s loňským modelem nemůžu nabídnout, na CBR600RR 2005 jsem nejel. Honda posledních pět let kralovala v šampionátu Mistrovství světa supersportů a mám pocit, že konkurence se bude muset hodně snažit, aby se letos něco změnilo.

Tip: Přečtěte si test Hondy CBR1000RR Fireblade.

Povinnosti nás odvolaly z akce celkem brzy po jízdách na okruhu, ale program pokračoval bez problémů dál. Pro účastníky Honda dnů byla mimo jiné nachystána výuka bezpečné jízdy na motocyklu pod vedením motocyklového závodníka Ondřeje Lelka, testování přileb Shark, kaskadérská show, trialová exhibice nebo půjčování skútrů a motocyklu o objemu do 125 cm3. Děkujeme společnosti Honda Česká republika spol. s.r.o. za pozvání na akci.

Roman Daněk
Diskuze (3)