Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2011: Nejprodávanější terénní vozy a SUV

Aleš Dragoun
Diskuze (32)
V malých terénních vozech uspělo kromě obvyklých konkurentů Mitsubishi, mezi velkými obě BMW překvapivě uzavírají první pětku. V pickupech znovu zvítězil Volkswagen.

Mitsubishi ASX v Top 5 malých, Tiguan až desátý

Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2010 vzrostly o 24,3 %, z 1.265 na 1.573 kusů (+308).

První dvě pozice v malých autech do lehčího, či těžšího terénu zůstávají neměnné. Škoda Yeti získala další prvenství za 319 exemplářů, zatímco druhý Duster má 168 přírůstků. Titul nejúspěšnějšího importovaného modelu v tomto segmentu, ale i mezi všemi teréňáky bez rozdílu vah mu samozřejmě zůstává. Třetí místo obsadila Kia Sportage se 144 registracemi, čtvrtý skončil Hyundai ix35 (123). Mitsubishi ASX se oproti minulé šesté příčce dostalo ještě o jednu výše: je páté, ale stovka nových aut za měsíc mu zůstala zapovězena (96).

Volkswagenu se dařilo mezi velkými SUV, i v terénních pickupech, ale v malé kategorii nikoliv. Tiguan skončil tentokrát až na chvostu první desítky. Překonal jej nejen Nissan Qashqai, který se vrací do bývalé formy, ale i Honda CR-V, Volvo XC60 a BMW X3.

V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní čtyři soupeři. Yeti má letos o 64 registrací méně (-16,7 %). Duster se před rokem akorát objevil ve statistikách (konkrétně prvních devět kusů), má tedy navýšení 1.766,7 %. Obyčejně bychom ho nezmiňovali, v aktuálních tabulkách ale najdeme jeden vůz, který je na tom ještě lépe. Sportage vykazuje také mohutný čtyřciferný nárůst, počty kií totiž stouply o 1.000,7 % (+131 vozu z pouhých 13). Prodej ix35 se zvedl o 18,3 %, loni našlo v současnosti nejmenší SUV se značkou Hyundai 104 majitelů.

Titul Skokana roku přiřkneme díky generační výměně řadě X3 od BMW (+1833,3 %). Ta totiž vyskočila ze 3 na 58 (!) registrací. O perličku se jedná v případě Opelu Antara (+500 %, z 1 na 6) a koneckonců i Jeepu Patriot (+300 %, také šest místo dvou). Z globálního hlediska jsou oba bezvýznamní, Opel navíc v první pětadvacítce nenajdeme. Trojciferné navýšení má na kontě ještě Volvo XC60 (+154,2 %, +37 aut z 24), které se vyskytuje mnohem výše, je celkově osmé.

Největší meziroční propad naopak zaznamenal Jeep Cherokee (-66,7 %), jeho počty ovšem klesly z pouhých tří na jeden vůz. Lada Niva se zhoršila o 61,5 % (z 13 na 5), ale ani tu mezi nejlepšími nenajdeme. Mazdu CX-7 ovšem už ano, ze zveřejňovaného žebříčku je tak nejhorší (-61,2 %, ze 49 na 19). O nelichotivé prvenství se ovšem dělí s Tiguanem, který má stejnou negativní procentní hodnotu. Ztratil rovných 90 exemplářů, propadl se ze 147 na 57.

Třída malých SUV, registrace na českém trhu v květnu 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2011 1-5/2011 5/2011 1-5/2011
1. Škoda YETI 319 1733 20,3% 21,0%
2. Dacia DUSTER 168 1121 10,7% 13,6%
3. Kia SPORTAGE 144 653 9,2% 7,9%
4. Hyundai ix35 123 768 7,8% 9,3%
5. Mitsubishi ASX 96 313 6,1% 3,8%
6. Nissan QASHQAI 89 338 5,7% 4,1%
7. Honda CR-V 63 334 4,0% 4,0%
8. Volvo XC60 61 271 3,9% 3,3%
9. BMW X3 58 192 3,7% 2,3%
10. Volkswagen TIGUAN 57 650 3,6% 7,9%
11. BMW X1 42 232 2,7% 2,8%
12. Audi Q5 40 180 2,5% 2,2%
13. Mercedes-Benz GLK 35 97 2,2% 1,2%
14. Ford KUGA 33 179 2,1% 2,2%
15. Mitsubishi OUTLANDER 32 123 2,0% 1,5%
16. Hyundai SANTA FE 30 141 1,9% 1,7%
17. Subaru FORESTER 26 154 1,7% 1,9%
18. Kia SORENTO 24 127 1,5% 1,5%
19. Toyota RAV4 20 170 1,3% 2,1%
20. Mazda CX-7 19 114 1,2% 1,4%
21. Chevrolet CAPTIVA 18 29 1,1% 0,4%
22. Renault KOLEOS 14 51 0,9% 0,6%
23. Suzuki GRAND VITARA 9 52 0,6% 0,6%
24. Jeep PATRIOT 8 23 0,5% 0,3%
24. Nissan X-TRAIL 8 37 0,5% 0,4%
- Ostatní modely 37 171 2,4% 2,1%
- CELKEM 1573 8253 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 37,7 %, z 5.992 na 8.253 vozů (+2.261).

Pořadí po pěti měsících vévodí pochopitelně Yeti (1.733 registrací, podíl 21 %). Druhý je Duster, jenž konečně překročil tisícovku kusů (1.121, 13,6 %), jako druhý a poslední má navíc dvouciferný podíl. Hyundai ix35 je bronzový (768, 9,3 %), následuje Kia Sportage (653, 7,9 %), která přeskočila tentokrát neúspěšný VW Tiguan (650, rovněž 7,9 %). Zbytek již ztrácí, ale mezi Nissanem Qashqai, Hondou CR-V a Mitsubishi ASX zuří lítý boj, všechny tyto modely mají mezi 310 a 340 auty.

Yeti má ve srovnání s rokem 2010 stále pozitivní nárůst, který se ovšem snížil z minulých 9,9 % na 3,8 % (+63 kusů). Duster ještě vynecháme kvůli pěticifernému (!) postupu, ten se ale bude postupem času snižovat. Navýšení Hyundaie ix35 již spadlo na 174,3 % (+488 vozů). Kia Sportage je také v kladných hodnotách a navíc mnohem vyšších: (+329,6 %, +501 aut, před rokem 152).Tiguan se oproti loňsku zlepšil o 4,5 % (o 28 exemplářů více). Nejvíce ze všech má ovšem BMW X3 (+814,3 %, z 21 na 192).

U Škody Yeti činily vznětové motory v květnu 58 % registrací (185 kusů). Dacia Duster má pouze 26,2 % a 44 přírůstků. Není divu, turbodiesely značně znevýhodňuje jejich vysoká cena. Kia Sportage skončila s mnohem lepším výsledkem: 67,4 %. Agregáty spalující naftu tedy poháněly 97 aut. Hyundai ix35 dosáhl procentuálně takřka úrovně Yetiho: 52,8 % (za 65 aut). Mitsubishi ASX mělo tento podíl nejvyšší: 69,8 % za 67 vozů.

Velká SUV a offroady: Volkswagen, Audi a Volvo před BMW

Trh největších SUV a offroadů meziročně v květnu získal takřka čtvrtinu, přesně 24,8 %, polepšil si z 242 na 302 registrací (+60).

Pomyslné zlato v kategorii mastodontů do lehčího, či těžšího terénu putuje znovu do Wolfsburgu, možná i tak trochu do slovenské Bratislavy, kde se VW Touareg vyrábí. Zasloužilo se o něj 44 nových majitelů. Na stříbrné příčce najdeme Audi Q7, které se o ni ovšem muselo podělit s Volvem XC90. Oba modely si z boje odnesly rovných 30 aut. Úspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla opět X5, pro kterou se rozhodlo 27 zákazníků. Druhý bavorák X6 s 26 kusy Top 5 uzavírá.

V meziročním srovnání vykazuje Touareg +69,2 %, loni měl na kontě slušných 26 aut nové generace. Počty Audi Q7 klesly o pět vozů, což v jeho případě představuje -14,3 %. V tomto trendu naštěstí nepokračuje XC90. Polepšilo si o přesnou polovinu, respektive o 10 exemplářů. Registrace oblíbenějšího ze dvou bavorských konkurentů vzrostly o 22,7 % (z 22). BMW X6 vykazuje mnohem větší číslo: +116,7 % (o 14 kusů více, loni jen dvanáct).

Držitelem prestižního titulu Skokan roku je jednoznačně Porsche Cayenne, protože vylétlo o 600 %, koupilo si jej 21 Čechů místo tří. Stejně má i Range Rover, ale ten se zlepšil z pouhého jediného kusu na sedm. Kusovou záležitostí je i Infiniti FX (+300 %, z 1 na 4). Podobné je to rovněž u Range Roveru Sport (+250 %), Nissanu Pathfinder (+233,5 %) a Mitsubishi Pajero (+133,3 %). Přeci jen relevantnější je trojciferná hodnota v případě BMW X6, tu jsme již zmiňovali výše.

Opačné nelichotivé prvenství náleží znovu Jeepu, ovšem většímu Grand Cherokee (-66,7 %, ze 3 na 1 vůz). Značné (a poněkud relevantnější) ztráty utrpěla i Toyota Land Cruiser (-54,2 %, z 24 na 11, tedy -13). Brutální pády tentokrát chybí, třetím v pořadí je Mercedes ML s -31,8 %, pohoršil si o 7 aut. Znaménko minus má navíc jen sedmička modelů.

Třída velkých SUV, registrace na českém trhu v květnu 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2011 1-5/2011 5/2011 1-5/2011
1. Volkswagen TOUAREG 44 200 14,6% 14,8%
2. Audi Q7 30 122 9,9% 9,1%
2. Volvo XC90 30 124 9,9% 9,2%
4. BMW X5 27 140 8,9% 10,4%
5. BMW X6 26 116 8,6% 8,6%
6. Porsche CAYENNE 21 55 7,0% 4,1%
7. Hyundai ix55 17 95 5,6% 7,0%
8. Mercedes-Benz ML 15 89 5,0% 6,6%
9. Toyota LAND CRUISER 11 60 3,6% 4,5%
10. Lexus RX 10 28 3,3% 2,1%
10. Mercedes-Benz GL 10 58 3,3% 4,3%
10. Nissan PATHFINDER 10 32 3,3% 2,4%
13. Mercedes-Benz G 9 28 3,0% 2,1%
14. Land Rover DISCOVERY 7 38 2,3% 2,8%
14. Mitsubishi PAJERO 7 26 2,3% 1,9%
14. Range Rover 7 24 2,3% 1,8%
14. Range Rover Sport 7 32 2,3% 2,4%
- Ostatní modely 14 81 4,6% 6,0%
- CELKEM 302 1348 100,0% 100,0%

Český trh v této kategorii se oproti pěti úvodním měsícům minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal 5,7 %, přitom minule měl 1,2 %, tudíž posílil. Vykazuje 1.348 exemplářů místo 1.275, polepšil si tedy o 73 aut.

V celkovém pořadí Volkswagen Touareg nejbližší konkurenci stále uniká (rovných 200 kusů, podíl 14,8 %). Nejbližším pronásledovatelem je modrobílá vrtule s písmenem X a číslem 5, jenž jich má 140 (podíl 10,4 %), ztrácí tedy již šedesátku. Volvo XC90 zůstalo na třetím místě (124, 9,2 %). Audi Q7 je čtvrté (122, 9,1 %). Sportovnější SUV z mnichovské stáje pak okupuje pátou příčku (116, 8,6 %) a nejlepší pětici uzavírá. Žebříček nejlepších se oproti dubnu nezměnil, nejblíže stovce je z ostatních soupeřů Hyundai ix55 (95).

Touareg si oproti loňsku polepšil o 134 aut (z 66, tedy +203 %). Počty BMW X5 naopak spadly o 25,9 % (ze 189 -49 kusů). Ostatní soupeři jsou na tom podobně, i když Volvo hlásí již jen o 6,8 % a 9 vozů méně, Audi Q7 vykazuje snížení registrací o 16 exemplářů (-11,6 %). X6 se zhoršila o 24 aut (-17,1 %). Až na Touareg jsou tedy výsledky nepříliš lichotivé. To takový Range Rover vyskočil o divokých 1.100 %, z pouhých 2 na 24 kusů.

Podíly turbodieselů byly v květnu u Volkswagenu Touareg, Audi Q7 a BMW X5 stoprocentní. Zbývá nám tedy Volvo XC90 s podílem 93,3 % (28 turbodieselů, 2 benziny) a bavorák X6, který měl skóre 3:23 ve prospěch naftových agregátů (88,5 %).

Dvě véčka první i v pickupech

Ve třídě dříčů do těžkého terénu patří vavříny Volkswagenu Amarok. Registrace nebyly jinak vysoké, k prvenství mu stačilo pouhých 9 exemplářů. Za ním skončila Toyota Hilux (8) a o třetí příčku se podělilo Mitsubishi L200 s Nissanem Navara (oba 5). Bodoval ještě Ford Ranger a Nissan NP300.

Malý segment se probírá z letargie, byť si oproti květnu 2010 polepšil pouze o čtveřici aut (+14,8 %). Celoroční navýšení ovšem činí stále vysokých 73,1 %, respektive 125 kusů. prodalo se jich celkem 296 místo 171 loňských.

Vedení od začátku letopočtu 2010 patří nadále Hiluxu (103, 34,8 %) před Mitsubishi L200 (71, 24 %) a Amarokem (56, 18,9 %). Ranger zůstal na čtvrtém místě, ale má již velkou ztrátu (24, 8,1 %) . Následuje Navara (22, 7,4 %) a alespoň desítky dosáhl i její kolega v montérkách NP300, kterému tím pádem patří 3,4 % trhu.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v květnu 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2011 1-5/2011 5/2011 1-5/2011
1. Volkswagen AMAROK 9 56 29,0% 18,9%
2. Toyota HILUX 8 103 25,8% 34,8%
3. Mitsubishi L200 5 71 16,1% 24,0%
3. Nissan NAVARA 5 22 16,1% 7,4%
5. Ford RANGER 3 24 9,7% 8,1%
6. Nissan NP300 PICKUP 1 10 3,2% 3,4%
- Ostatní modely 0 10 0,0% 3,4%
- CELKEM 31 296 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (32)
9. 7. 2011 02:26
Re: Perly sviním...
Pozrel som si diskusiu k tomuto článku a priklonil by som sa na stranu R-class. V dnešnej dobe argumentovať predajmi a spájať to s kvalitou je dosť scestné - osobne sa orientujem skôr opačne a snažím sa vyvarovať nákupných preferencií "stáda". Dôkazom je v článku spomínané tuším druhé miesto Volvo XC90 vo veľkých SUV - k tomu sa dá povedať len toľko, že tak nakupujú idioti, na tom aute nebolo nič už ani v dobe, keď prišlo na trh a dnes je to doslova predpotopný model automobilky, ktorá príde s niečim novým tak raz za dekádu a už pri uvedení toho "nového" to stráca na konkurenciu, ktorá je na trhu niekoľko rokov a čaká na generačnú obmenu (napr. S 60). Pri nákupe automobilov platí, že ak vôbec 1 z 10 ludí vie, čo kupuje, resp. chce kúpiť, tak to je veľa. Napríklad také BMW by si mali kupovať ľudia pre "radosť z jazdy" - robila sa anketa medzi majiteľmi BMW 1 s otázkou, aký pohon má ich auto a drvivá väčšina uviedla, že pohon predných kolies... Stačí si pozrieť firemné flotily a všade samý passat, keď sa spýtam, aké sú výhody passata trebárs voči Subaru Outback, tak dotyčný "manažér" ani nevie, čo to je outback, ale jedno vie naisto - passat je najlepší a čerešnička na torte, aj najspolahlivejší :-) . Proste nákupné preferencie "stáda" dnes nemajú s kvalitou nič spoločné, inak by sme si mohli v obchode kúpiť trebárs aj normálny mäsový výrobok a nie tie vodou namasírované sračky. Čo sa týka diskusie, tak osobne považujem kategóriu malých SUV za marketingom vytvorenú kategóriu bez racionálnych dôvodov ku kúpe. Napr. za Kia Sportage s 2L turbodieselom zaplatím cca 30 000 EUR, ak si dám proti Subaru Forester tiež s 2L turbodieselom, tak zaň dám cca 33 000 EUR. Ak si porovnám akýkoľvek relevantný parameter týchto dvoch áut, tak prakticky neexistuje žiadny dôvod na kúpu tej Kie, vo všetkom zaostáva a to výrazne. Jediné, čím sa môže majiteľ Kie utešovať je, že zaplatil o 3 TEUR menej... Tiguan od VW je od začiatku zlý žart, keď som videl tú palubnú dosku z Golfu Plus, ktorý bol už v tom čase na trhu x rokov, tak som sa týmto "výtvorom" prestal ďalej zaoberať - ak dá niekto na trh nový model a nevie mu ani spraviť vlastný prístrojový panel, tak si nezaslúži, aby sa z neho predal čo i len jediný kus... Audi v ostatných rokoch len "reaguje" na to, čo robí konkurencia a pridáva "náskok vďaka technike" - výsledkom je vlastne celá rada Q a posledný už doslova trápny Q3 ako reakcia na X1, ten tuším už stratil aj to jediné, kvôli čomu sa ho oplatilo kúpiť - pohon quattro (tiež tam tuším bude už len haldex). Q5 je pre mňa totálne sterilné auto, ktoré dokáže ako-tak rozhýbať fakt len ten 3.0 TDI (ak zostávame pri TD), ale ako každé "správne audi s náskokom vďaka technike" ho ťahá riadne zo zákrut von. XC60 som síce nejazdil, ale ani po tom netúžim, nakoľko je to Volvo a osobne považujem novú X3 za podstatne krajšiu. Spolu s GLK by to boli moji favoriti v tejto kategórii, oba majú výkonnejšie dvojlitre ako ten sprofanovaný 2.0 TDI v Q5 a hlavne charakter. Čo sa týka dizajnu, moje poradie je 1.X3, 2.-3. Q5-GLK............20.XC60 (myslím, že nie náhodou ich kúpili Číňania, ten "dizajn" je im blízky). Čo sa týka veľkých SUV, tak aj keď KONCERN nemusím, prvé miesto Touarega schvaľujem ako zaslúžené, hoci z iných dôvodov, ako z tých, pre ktoré si ho kupovali ostatní ľudia. Podľa mňa KONCERN vyrába len 2 skutočné autá - Touareg a A8 ( s novou A6 som ešte nemal skúsenosť, vraj by to mal byť prelom, nechám sa prekvapiť...). Inak piate miesto X6 je tiež obrazom „nákupných preferencií“ stáda, to nepotrebuje komentár (samozrejme Audi sa už chystá so svojou „X6“…). By ma celkom zaujímalo, ako sa robí v KONCERNE prieskum trhu…
7. 7. 2011 14:18
Re: Perly sviním...
A ty myslíš že lidi si dělají ty poctivé hamburgery nebo na ně spíš chodí do toho mekáče? Mekáč co? To je taky to o čem se tu bavím.
7. 7. 2011 14:18
Re: Ruka Trhu
To navyšování ceny byla nadsázka, měl jsem na mysli stav, když není absolutně žádný důvod ke slevám. A to je určitě současnost. Obě auta půjdou určitě časem o min 10-15% dolu formou akčních modelů a výbavy "zdarma", ale proč teď?
Myslím, že hlavně díky korejcům jsou současné ceny aut obecně tam kde jsou, zkus se juknout na ceny z roku 1995(např) a porovnej so si měl tehdy a co dnes za stejnou cenu!
Jinak obě továrny vyrábí pouze objednané vozy/modely, fabrický sklad vyrobených vozů nevedou. Takže jedinnými skladovkami je to, co si importér v každé zemi riskne naobjednat předem. Navíc u obou zmiňovaných modelů je ještě problém s nedostatkem motorů, i proto roste v Žilině již druhá motorárna.
Technicky již H/K patří do mainsteramu a image/jméno pomalu ale jistě tlačí a tlačí. Dle mého s první čínskou automobilkou, která se pevně etabluje v Evropě se i ta "image" dostaví. Prostě bude někdo jiný "ten poslední".
7. 7. 2011 13:15
Re: Perly sviním...
Ani se ti nedivím, už jen tvůj nick svědčí o tvém zvráceném vkusu >:D XC60 je nejhezčí střední SUV..

P.S. Evidentně soudíš kvalitu hamburgerů dle mekáče, ale udělat si poctivej hambáč sám, na to se asi nezmůžeš. Jinak bys nepsal takový nesmysly ;-)
7. 7. 2011 13:01
Re: Perly sviním...
Mimo? Takže to čeho se prodá víc je hodnotnější?
XC60 a Q5 jsou pro mě konzumní auta na které si za pár let nikdo nevzpomene.

Hamburgerů se taky nejspíš prodá víc než ribeye steaků a nic to nemění na tom, že první jmenovaný je s.račka... ;-)

Tohle tady nějak nemíním řešit, lidi napříč zeměkoulí jsou podělaní ze tří proužků... A kupujou věci jen kvůli tomu. Jen se nad tím zamysli. Z módního hlediska snad nemůže být nic trapnějšího a jednoduššího než tři proužky. A ono se to prodává.... A velmi dobře...

Co ale chápu, že glk se nemúže líbit peroxidové blondýce posedlou třpytkama a blýskavými sklíčky. Růžová teplákovka a Q5 to sedí skvěle ;-)