Český trh v květnu 2011: Nejprodávanější terénní vozy a SUV
Mitsubishi ASX v Top 5 malých, Tiguan až desátý
Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2010 vzrostly o 24,3 %, z 1.265 na 1.573 kusů (+308).
První dvě pozice v malých autech do lehčího, či těžšího terénu zůstávají neměnné. Škoda Yeti získala další prvenství za 319 exemplářů, zatímco druhý Duster má 168 přírůstků. Titul nejúspěšnějšího importovaného modelu v tomto segmentu, ale i mezi všemi teréňáky bez rozdílu vah mu samozřejmě zůstává. Třetí místo obsadila Kia Sportage se 144 registracemi, čtvrtý skončil Hyundai ix35 (123). Mitsubishi ASX se oproti minulé šesté příčce dostalo ještě o jednu výše: je páté, ale stovka nových aut za měsíc mu zůstala zapovězena (96).
Volkswagenu se dařilo mezi velkými SUV, i v terénních pickupech, ale v malé kategorii nikoliv. Tiguan skončil tentokrát až na chvostu první desítky. Překonal jej nejen Nissan Qashqai, který se vrací do bývalé formy, ale i Honda CR-V, Volvo XC60 a BMW X3.
V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní čtyři soupeři. Yeti má letos o 64 registrací méně (-16,7 %). Duster se před rokem akorát objevil ve statistikách (konkrétně prvních devět kusů), má tedy navýšení 1.766,7 %. Obyčejně bychom ho nezmiňovali, v aktuálních tabulkách ale najdeme jeden vůz, který je na tom ještě lépe. Sportage vykazuje také mohutný čtyřciferný nárůst, počty kií totiž stouply o 1.000,7 % (+131 vozu z pouhých 13). Prodej ix35 se zvedl o 18,3 %, loni našlo v současnosti nejmenší SUV se značkou Hyundai 104 majitelů.
Titul Skokana roku přiřkneme díky generační výměně řadě X3 od BMW (+1833,3 %). Ta totiž vyskočila ze 3 na 58 (!) registrací. O perličku se jedná v případě Opelu Antara (+500 %, z 1 na 6) a koneckonců i Jeepu Patriot (+300 %, také šest místo dvou). Z globálního hlediska jsou oba bezvýznamní, Opel navíc v první pětadvacítce nenajdeme. Trojciferné navýšení má na kontě ještě Volvo XC60 (+154,2 %, +37 aut z 24), které se vyskytuje mnohem výše, je celkově osmé.
Největší meziroční propad naopak zaznamenal Jeep Cherokee (-66,7 %), jeho počty ovšem klesly z pouhých tří na jeden vůz. Lada Niva se zhoršila o 61,5 % (z 13 na 5), ale ani tu mezi nejlepšími nenajdeme. Mazdu CX-7 ovšem už ano, ze zveřejňovaného žebříčku je tak nejhorší (-61,2 %, ze 49 na 19). O nelichotivé prvenství se ovšem dělí s Tiguanem, který má stejnou negativní procentní hodnotu. Ztratil rovných 90 exemplářů, propadl se ze 147 na 57.
Třída malých SUV, registrace na českém trhu v květnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2011 | 1-5/2011 | 5/2011 | 1-5/2011 |
1. | Škoda YETI | 319 | 1733 | 20,3% | 21,0% |
2. | Dacia DUSTER | 168 | 1121 | 10,7% | 13,6% |
3. | Kia SPORTAGE | 144 | 653 | 9,2% | 7,9% |
4. | Hyundai ix35 | 123 | 768 | 7,8% | 9,3% |
5. | Mitsubishi ASX | 96 | 313 | 6,1% | 3,8% |
6. | Nissan QASHQAI | 89 | 338 | 5,7% | 4,1% |
7. | Honda CR-V | 63 | 334 | 4,0% | 4,0% |
8. | Volvo XC60 | 61 | 271 | 3,9% | 3,3% |
9. | BMW X3 | 58 | 192 | 3,7% | 2,3% |
10. | Volkswagen TIGUAN | 57 | 650 | 3,6% | 7,9% |
11. | BMW X1 | 42 | 232 | 2,7% | 2,8% |
12. | Audi Q5 | 40 | 180 | 2,5% | 2,2% |
13. | Mercedes-Benz GLK | 35 | 97 | 2,2% | 1,2% |
14. | Ford KUGA | 33 | 179 | 2,1% | 2,2% |
15. | Mitsubishi OUTLANDER | 32 | 123 | 2,0% | 1,5% |
16. | Hyundai SANTA FE | 30 | 141 | 1,9% | 1,7% |
17. | Subaru FORESTER | 26 | 154 | 1,7% | 1,9% |
18. | Kia SORENTO | 24 | 127 | 1,5% | 1,5% |
19. | Toyota RAV4 | 20 | 170 | 1,3% | 2,1% |
20. | Mazda CX-7 | 19 | 114 | 1,2% | 1,4% |
21. | Chevrolet CAPTIVA | 18 | 29 | 1,1% | 0,4% |
22. | Renault KOLEOS | 14 | 51 | 0,9% | 0,6% |
23. | Suzuki GRAND VITARA | 9 | 52 | 0,6% | 0,6% |
24. | Jeep PATRIOT | 8 | 23 | 0,5% | 0,3% |
24. | Nissan X-TRAIL | 8 | 37 | 0,5% | 0,4% |
- | Ostatní modely | 37 | 171 | 2,4% | 2,1% |
- | CELKEM | 1573 | 8253 | 100,0% | 100,0% |
Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 37,7 %, z 5.992 na 8.253 vozů (+2.261).
Pořadí po pěti měsících vévodí pochopitelně Yeti (1.733 registrací, podíl 21 %). Druhý je Duster, jenž konečně překročil tisícovku kusů (1.121, 13,6 %), jako druhý a poslední má navíc dvouciferný podíl. Hyundai ix35 je bronzový (768, 9,3 %), následuje Kia Sportage (653, 7,9 %), která přeskočila tentokrát neúspěšný VW Tiguan (650, rovněž 7,9 %). Zbytek již ztrácí, ale mezi Nissanem Qashqai, Hondou CR-V a Mitsubishi ASX zuří lítý boj, všechny tyto modely mají mezi 310 a 340 auty.
Yeti má ve srovnání s rokem 2010 stále pozitivní nárůst, který se ovšem snížil z minulých 9,9 % na 3,8 % (+63 kusů). Duster ještě vynecháme kvůli pěticifernému (!) postupu, ten se ale bude postupem času snižovat. Navýšení Hyundaie ix35 již spadlo na 174,3 % (+488 vozů). Kia Sportage je také v kladných hodnotách a navíc mnohem vyšších: (+329,6 %, +501 aut, před rokem 152).Tiguan se oproti loňsku zlepšil o 4,5 % (o 28 exemplářů více). Nejvíce ze všech má ovšem BMW X3 (+814,3 %, z 21 na 192).
U Škody Yeti činily vznětové motory v květnu 58 % registrací (185 kusů). Dacia Duster má pouze 26,2 % a 44 přírůstků. Není divu, turbodiesely značně znevýhodňuje jejich vysoká cena. Kia Sportage skončila s mnohem lepším výsledkem: 67,4 %. Agregáty spalující naftu tedy poháněly 97 aut. Hyundai ix35 dosáhl procentuálně takřka úrovně Yetiho: 52,8 % (za 65 aut). Mitsubishi ASX mělo tento podíl nejvyšší: 69,8 % za 67 vozů.
Velká SUV a offroady: Volkswagen, Audi a Volvo před BMW
Trh největších SUV a offroadů meziročně v květnu získal takřka čtvrtinu, přesně 24,8 %, polepšil si z 242 na 302 registrací (+60).
Pomyslné zlato v kategorii mastodontů do lehčího, či těžšího terénu putuje znovu do Wolfsburgu, možná i tak trochu do slovenské Bratislavy, kde se VW Touareg vyrábí. Zasloužilo se o něj 44 nových majitelů. Na stříbrné příčce najdeme Audi Q7, které se o ni ovšem muselo podělit s Volvem XC90. Oba modely si z boje odnesly rovných 30 aut. Úspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla opět X5, pro kterou se rozhodlo 27 zákazníků. Druhý bavorák X6 s 26 kusy Top 5 uzavírá.
V meziročním srovnání vykazuje Touareg +69,2 %, loni měl na kontě slušných 26 aut nové generace. Počty Audi Q7 klesly o pět vozů, což v jeho případě představuje -14,3 %. V tomto trendu naštěstí nepokračuje XC90. Polepšilo si o přesnou polovinu, respektive o 10 exemplářů. Registrace oblíbenějšího ze dvou bavorských konkurentů vzrostly o 22,7 % (z 22). BMW X6 vykazuje mnohem větší číslo: +116,7 % (o 14 kusů více, loni jen dvanáct).
Držitelem prestižního titulu Skokan roku je jednoznačně Porsche Cayenne, protože vylétlo o 600 %, koupilo si jej 21 Čechů místo tří. Stejně má i Range Rover, ale ten se zlepšil z pouhého jediného kusu na sedm. Kusovou záležitostí je i Infiniti FX (+300 %, z 1 na 4). Podobné je to rovněž u Range Roveru Sport (+250 %), Nissanu Pathfinder (+233,5 %) a Mitsubishi Pajero (+133,3 %). Přeci jen relevantnější je trojciferná hodnota v případě BMW X6, tu jsme již zmiňovali výše.
Opačné nelichotivé prvenství náleží znovu Jeepu, ovšem většímu Grand Cherokee (-66,7 %, ze 3 na 1 vůz). Značné (a poněkud relevantnější) ztráty utrpěla i Toyota Land Cruiser (-54,2 %, z 24 na 11, tedy -13). Brutální pády tentokrát chybí, třetím v pořadí je Mercedes ML s -31,8 %, pohoršil si o 7 aut. Znaménko minus má navíc jen sedmička modelů.
Třída velkých SUV, registrace na českém trhu v květnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2011 | 1-5/2011 | 5/2011 | 1-5/2011 |
1. | Volkswagen TOUAREG | 44 | 200 | 14,6% | 14,8% |
2. | Audi Q7 | 30 | 122 | 9,9% | 9,1% |
2. | Volvo XC90 | 30 | 124 | 9,9% | 9,2% |
4. | BMW X5 | 27 | 140 | 8,9% | 10,4% |
5. | BMW X6 | 26 | 116 | 8,6% | 8,6% |
6. | Porsche CAYENNE | 21 | 55 | 7,0% | 4,1% |
7. | Hyundai ix55 | 17 | 95 | 5,6% | 7,0% |
8. | Mercedes-Benz ML | 15 | 89 | 5,0% | 6,6% |
9. | Toyota LAND CRUISER | 11 | 60 | 3,6% | 4,5% |
10. | Lexus RX | 10 | 28 | 3,3% | 2,1% |
10. | Mercedes-Benz GL | 10 | 58 | 3,3% | 4,3% |
10. | Nissan PATHFINDER | 10 | 32 | 3,3% | 2,4% |
13. | Mercedes-Benz G | 9 | 28 | 3,0% | 2,1% |
14. | Land Rover DISCOVERY | 7 | 38 | 2,3% | 2,8% |
14. | Mitsubishi PAJERO | 7 | 26 | 2,3% | 1,9% |
14. | Range Rover | 7 | 24 | 2,3% | 1,8% |
14. | Range Rover Sport | 7 | 32 | 2,3% | 2,4% |
- | Ostatní modely | 14 | 81 | 4,6% | 6,0% |
- | CELKEM | 302 | 1348 | 100,0% | 100,0% |
Český trh v této kategorii se oproti pěti úvodním měsícům minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal 5,7 %, přitom minule měl 1,2 %, tudíž posílil. Vykazuje 1.348 exemplářů místo 1.275, polepšil si tedy o 73 aut.
V celkovém pořadí Volkswagen Touareg nejbližší konkurenci stále uniká (rovných 200 kusů, podíl 14,8 %). Nejbližším pronásledovatelem je modrobílá vrtule s písmenem X a číslem 5, jenž jich má 140 (podíl 10,4 %), ztrácí tedy již šedesátku. Volvo XC90 zůstalo na třetím místě (124, 9,2 %). Audi Q7 je čtvrté (122, 9,1 %). Sportovnější SUV z mnichovské stáje pak okupuje pátou příčku (116, 8,6 %) a nejlepší pětici uzavírá. Žebříček nejlepších se oproti dubnu nezměnil, nejblíže stovce je z ostatních soupeřů Hyundai ix55 (95).
Touareg si oproti loňsku polepšil o 134 aut (z 66, tedy +203 %). Počty BMW X5 naopak spadly o 25,9 % (ze 189 -49 kusů). Ostatní soupeři jsou na tom podobně, i když Volvo hlásí již jen o 6,8 % a 9 vozů méně, Audi Q7 vykazuje snížení registrací o 16 exemplářů (-11,6 %). X6 se zhoršila o 24 aut (-17,1 %). Až na Touareg jsou tedy výsledky nepříliš lichotivé. To takový Range Rover vyskočil o divokých 1.100 %, z pouhých 2 na 24 kusů.
Podíly turbodieselů byly v květnu u Volkswagenu Touareg, Audi Q7 a BMW X5 stoprocentní. Zbývá nám tedy Volvo XC90 s podílem 93,3 % (28 turbodieselů, 2 benziny) a bavorák X6, který měl skóre 3:23 ve prospěch naftových agregátů (88,5 %).
Dvě véčka první i v pickupech
Ve třídě dříčů do těžkého terénu patří vavříny Volkswagenu Amarok. Registrace nebyly jinak vysoké, k prvenství mu stačilo pouhých 9 exemplářů. Za ním skončila Toyota Hilux (8) a o třetí příčku se podělilo Mitsubishi L200 s Nissanem Navara (oba 5). Bodoval ještě Ford Ranger a Nissan NP300.
Malý segment se probírá z letargie, byť si oproti květnu 2010 polepšil pouze o čtveřici aut (+14,8 %). Celoroční navýšení ovšem činí stále vysokých 73,1 %, respektive 125 kusů. prodalo se jich celkem 296 místo 171 loňských.
Vedení od začátku letopočtu 2010 patří nadále Hiluxu (103, 34,8 %) před Mitsubishi L200 (71, 24 %) a Amarokem (56, 18,9 %). Ranger zůstal na čtvrtém místě, ale má již velkou ztrátu (24, 8,1 %) . Následuje Navara (22, 7,4 %) a alespoň desítky dosáhl i její kolega v montérkách NP300, kterému tím pádem patří 3,4 % trhu.
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v květnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2011 | 1-5/2011 | 5/2011 | 1-5/2011 |
1. | Volkswagen AMAROK | 9 | 56 | 29,0% | 18,9% |
2. | Toyota HILUX | 8 | 103 | 25,8% | 34,8% |
3. | Mitsubishi L200 | 5 | 71 | 16,1% | 24,0% |
3. | Nissan NAVARA | 5 | 22 | 16,1% | 7,4% |
5. | Ford RANGER | 3 | 24 | 9,7% | 8,1% |
6. | Nissan NP300 PICKUP | 1 | 10 | 3,2% | 3,4% |
- | Ostatní modely | 0 | 10 | 0,0% | 3,4% |
- | CELKEM | 31 | 296 | 100,0% | 100,0% |