Český trh v květnu 2011: Nejprodávanější terénní vozy a SUV

Český trh v květnu 2011: Nejprodávanější terénní vozy a SUV

 
 

V malých terénních vozech uspělo kromě obvyklých konkurentů Mitsubishi, mezi velkými obě BMW překvapivě uzavírají první pětku. V pickupech znovu zvítězil Volkswagen.

Mitsubishi ASX v Top 5 malých, Tiguan až desátý

Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2010 vzrostly o 24,3 %, z 1.265 na 1.573 kusů (+308).

První dvě pozice v malých autech do lehčího, či těžšího terénu zůstávají neměnné. Škoda Yeti získala další prvenství za 319 exemplářů, zatímco druhý Duster má 168 přírůstků. Titul nejúspěšnějšího importovaného modelu v tomto segmentu, ale i mezi všemi teréňáky bez rozdílu vah mu samozřejmě zůstává. Třetí místo obsadila Kia Sportage se 144 registracemi, čtvrtý skončil Hyundai ix35 (123). Mitsubishi ASX se oproti minulé šesté příčce dostalo ještě o jednu výše: je páté, ale stovka nových aut za měsíc mu zůstala zapovězena (96).

Volkswagenu se dařilo mezi velkými SUV, i v terénních pickupech, ale v malé kategorii nikoliv. Tiguan skončil tentokrát až na chvostu první desítky. Překonal jej nejen Nissan Qashqai, který se vrací do bývalé formy, ale i Honda CR-V, Volvo XC60 a BMW X3.

V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní čtyři soupeři. Yeti má letos o 64 registrací méně (-16,7 %). Duster se před rokem akorát objevil ve statistikách (konkrétně prvních devět kusů), má tedy navýšení 1.766,7 %. Obyčejně bychom ho nezmiňovali, v aktuálních tabulkách ale najdeme jeden vůz, který je na tom ještě lépe. Sportage vykazuje také mohutný čtyřciferný nárůst, počty kií totiž stouply o 1.000,7 % (+131 vozu z pouhých 13). Prodej ix35 se zvedl o 18,3 %, loni našlo v současnosti nejmenší SUV se značkou Hyundai 104 majitelů.

Titul Skokana roku přiřkneme díky generační výměně řadě X3 od BMW (+1833,3 %). Ta totiž vyskočila ze 3 na 58 (!) registrací. O perličku se jedná v případě Opelu Antara (+500 %, z 1 na 6) a koneckonců i Jeepu Patriot (+300 %, také šest místo dvou). Z globálního hlediska jsou oba bezvýznamní, Opel navíc v první pětadvacítce nenajdeme. Trojciferné navýšení má na kontě ještě Volvo XC60 (+154,2 %, +37 aut z 24), které se vyskytuje mnohem výše, je celkově osmé.

Největší meziroční propad naopak zaznamenal Jeep Cherokee (-66,7 %), jeho počty ovšem klesly z pouhých tří na jeden vůz. Lada Niva se zhoršila o 61,5 % (z 13 na 5), ale ani tu mezi nejlepšími nenajdeme. Mazdu CX-7 ovšem už ano, ze zveřejňovaného žebříčku je tak nejhorší (-61,2 %, ze 49 na 19). O nelichotivé prvenství se ovšem dělí s Tiguanem, který má stejnou negativní procentní hodnotu. Ztratil rovných 90 exemplářů, propadl se ze 147 na 57.

Třída malých SUV, registrace na českém trhu v květnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20111-5/20115/20111-5/2011
1.Škoda YETI319173320,3%21,0%
2.Dacia DUSTER168112110,7%13,6%
3.Kia SPORTAGE1446539,2%7,9%
4.Hyundai ix351237687,8%9,3%
5.Mitsubishi ASX963136,1%3,8%
6.Nissan QASHQAI893385,7%4,1%
7.Honda CR-V633344,0%4,0%
8.Volvo XC60612713,9%3,3%
9.BMW X3581923,7%2,3%
10.Volkswagen TIGUAN576503,6%7,9%
11.BMW X1422322,7%2,8%
12.Audi Q5401802,5%2,2%
13.Mercedes-Benz GLK35972,2%1,2%
14.Ford KUGA331792,1%2,2%
15.Mitsubishi OUTLANDER321232,0%1,5%
16.Hyundai SANTA FE301411,9%1,7%
17.Subaru FORESTER261541,7%1,9%
18.Kia SORENTO241271,5%1,5%
19.Toyota RAV4201701,3%2,1%
20.Mazda CX-7191141,2%1,4%
21.Chevrolet CAPTIVA18291,1%0,4%
22.Renault KOLEOS14510,9%0,6%
23.Suzuki GRAND VITARA9520,6%0,6%
24.Jeep PATRIOT8230,5%0,3%
24.Nissan X-TRAIL8370,5%0,4%
-Ostatní modely371712,4%2,1%
-CELKEM15738253100,0%100,0%

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 37,7 %, z 5.992 na 8.253 vozů (+2.261).

Pořadí po pěti měsících vévodí pochopitelně Yeti (1.733 registrací, podíl 21 %). Druhý je Duster, jenž konečně překročil tisícovku kusů (1.121, 13,6 %), jako druhý a poslední má navíc dvouciferný podíl. Hyundai ix35 je bronzový (768, 9,3 %), následuje Kia Sportage (653, 7,9 %), která přeskočila tentokrát neúspěšný VW Tiguan (650, rovněž 7,9 %). Zbytek již ztrácí, ale mezi Nissanem Qashqai, Hondou CR-V a Mitsubishi ASX zuří lítý boj, všechny tyto modely mají mezi 310 a 340 auty.

Yeti má ve srovnání s rokem 2010 stále pozitivní nárůst, který se ovšem snížil z minulých 9,9 % na 3,8 % (+63 kusů). Duster ještě vynecháme kvůli pěticifernému (!) postupu, ten se ale bude postupem času snižovat. Navýšení Hyundaie ix35 již spadlo na 174,3 % (+488 vozů). Kia Sportage je také v kladných hodnotách a navíc mnohem vyšších: (+329,6 %, +501 aut, před rokem 152).Tiguan se oproti loňsku zlepšil o 4,5 % (o 28 exemplářů více). Nejvíce ze všech má ovšem BMW X3 (+814,3 %, z 21 na 192).

U Škody Yeti činily vznětové motory v květnu 58 % registrací (185 kusů). Dacia Duster má pouze 26,2 % a 44 přírůstků. Není divu, turbodiesely značně znevýhodňuje jejich vysoká cena. Kia Sportage skončila s mnohem lepším výsledkem: 67,4 %. Agregáty spalující naftu tedy poháněly 97 aut. Hyundai ix35 dosáhl procentuálně takřka úrovně Yetiho: 52,8 % (za 65 aut). Mitsubishi ASX mělo tento podíl nejvyšší: 69,8 % za 67 vozů.

Velká SUV a offroady: Volkswagen, Audi a Volvo před BMW

Trh největších SUV a offroadů meziročně v květnu získal takřka čtvrtinu, přesně 24,8 %, polepšil si z 242 na 302 registrací (+60).

Pomyslné zlato v kategorii mastodontů do lehčího, či těžšího terénu putuje znovu do Wolfsburgu, možná i tak trochu do slovenské Bratislavy, kde se VW Touareg vyrábí. Zasloužilo se o něj 44 nových majitelů. Na stříbrné příčce najdeme Audi Q7, které se o ni ovšem muselo podělit s Volvem XC90. Oba modely si z boje odnesly rovných 30 aut. Úspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla opět X5, pro kterou se rozhodlo 27 zákazníků. Druhý bavorák X6 s 26 kusy Top 5 uzavírá.

V meziročním srovnání vykazuje Touareg +69,2 %, loni měl na kontě slušných 26 aut nové generace. Počty Audi Q7 klesly o pět vozů, což v jeho případě představuje -14,3 %. V tomto trendu naštěstí nepokračuje XC90. Polepšilo si o přesnou polovinu, respektive o 10 exemplářů. Registrace oblíbenějšího ze dvou bavorských konkurentů vzrostly o 22,7 % (z 22). BMW X6 vykazuje mnohem větší číslo: +116,7 % (o 14 kusů více, loni jen dvanáct).

Držitelem prestižního titulu Skokan roku je jednoznačně Porsche Cayenne, protože vylétlo o 600 %, koupilo si jej 21 Čechů místo tří. Stejně má i Range Rover, ale ten se zlepšil z pouhého jediného kusu na sedm. Kusovou záležitostí je i Infiniti FX (+300 %, z 1 na 4). Podobné je to rovněž u Range Roveru Sport (+250 %), Nissanu Pathfinder (+233,5 %) a Mitsubishi Pajero (+133,3 %). Přeci jen relevantnější je trojciferná hodnota v případě BMW X6, tu jsme již zmiňovali výše.

Opačné nelichotivé prvenství náleží znovu Jeepu, ovšem většímu Grand Cherokee (-66,7 %, ze 3 na 1 vůz). Značné (a poněkud relevantnější) ztráty utrpěla i Toyota Land Cruiser (-54,2 %, z 24 na 11, tedy -13). Brutální pády tentokrát chybí, třetím v pořadí je Mercedes ML s -31,8 %, pohoršil si o 7 aut. Znaménko minus má navíc jen sedmička modelů.

Třída velkých SUV, registrace na českém trhu v květnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20111-5/20115/20111-5/2011
1.Volkswagen TOUAREG4420014,6%14,8%
2.Audi Q7301229,9%9,1%
2.Volvo XC90301249,9%9,2%
4.BMW X5271408,9%10,4%
5.BMW X6261168,6%8,6%
6.Porsche CAYENNE21557,0%4,1%
7.Hyundai ix5517955,6%7,0%
8.Mercedes-Benz ML15895,0%6,6%
9.Toyota LAND CRUISER11603,6%4,5%
10.Lexus RX10283,3%2,1%
10.Mercedes-Benz GL10583,3%4,3%
10.Nissan PATHFINDER10323,3%2,4%
13.Mercedes-Benz G9283,0%2,1%
14.Land Rover DISCOVERY7382,3%2,8%
14.Mitsubishi PAJERO7262,3%1,9%
14.Range Rover7242,3%1,8%
14.Range Rover Sport7322,3%2,4%
-Ostatní modely14814,6%6,0%
-CELKEM3021348100,0%100,0%

Český trh v této kategorii se oproti pěti úvodním měsícům minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal 5,7 %, přitom minule měl 1,2 %, tudíž posílil. Vykazuje 1.348 exemplářů místo 1.275, polepšil si tedy o 73 aut.

V celkovém pořadí Volkswagen Touareg nejbližší konkurenci stále uniká (rovných 200 kusů, podíl 14,8 %). Nejbližším pronásledovatelem je modrobílá vrtule s písmenem X a číslem 5, jenž jich má 140 (podíl 10,4 %), ztrácí tedy již šedesátku. Volvo XC90 zůstalo na třetím místě (124, 9,2 %). Audi Q7 je čtvrté (122, 9,1 %). Sportovnější SUV z mnichovské stáje pak okupuje pátou příčku (116, 8,6 %) a nejlepší pětici uzavírá. Žebříček nejlepších se oproti dubnu nezměnil, nejblíže stovce je z ostatních soupeřů Hyundai ix55 (95).

Touareg si oproti loňsku polepšil o 134 aut (z 66, tedy +203 %). Počty BMW X5 naopak spadly o 25,9 % (ze 189 -49 kusů). Ostatní soupeři jsou na tom podobně, i když Volvo hlásí již jen o 6,8 % a 9 vozů méně, Audi Q7 vykazuje snížení registrací o 16 exemplářů (-11,6 %). X6 se zhoršila o 24 aut (-17,1 %). Až na Touareg jsou tedy výsledky nepříliš lichotivé. To takový Range Rover vyskočil o divokých 1.100 %, z pouhých 2 na 24 kusů.

Podíly turbodieselů byly v květnu u Volkswagenu Touareg, Audi Q7 a BMW X5 stoprocentní. Zbývá nám tedy Volvo XC90 s podílem 93,3 % (28 turbodieselů, 2 benziny) a bavorák X6, který měl skóre 3:23 ve prospěch naftových agregátů (88,5 %).

Dvě véčka první i v pickupech

Ve třídě dříčů do těžkého terénu patří vavříny Volkswagenu Amarok. Registrace nebyly jinak vysoké, k prvenství mu stačilo pouhých 9 exemplářů. Za ním skončila Toyota Hilux (8) a o třetí příčku se podělilo Mitsubishi L200 s Nissanem Navara (oba 5). Bodoval ještě Ford Ranger a Nissan NP300.

Malý segment se probírá z letargie, byť si oproti květnu 2010 polepšil pouze o čtveřici aut (+14,8 %). Celoroční navýšení ovšem činí stále vysokých 73,1 %, respektive 125 kusů. prodalo se jich celkem 296 místo 171 loňských.

Vedení od začátku letopočtu 2010 patří nadále Hiluxu (103, 34,8 %) před Mitsubishi L200 (71, 24 %) a Amarokem (56, 18,9 %). Ranger zůstal na čtvrtém místě, ale má již velkou ztrátu (24, 8,1 %) . Následuje Navara (22, 7,4 %) a alespoň desítky dosáhl i její kolega v montérkách NP300, kterému tím pádem patří 3,4 % trhu.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v květnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20111-5/20115/20111-5/2011
1.Volkswagen AMAROK95629,0%18,9%
2.Toyota HILUX810325,8%34,8%
3.Mitsubishi L20057116,1%24,0%
3.Nissan NAVARA52216,1%7,4%
5.Ford RANGER3249,7%8,1%
6.Nissan NP300 PICKUP1103,2%3,4%
-Ostatní modely0100,0%3,4%
-CELKEM31296100,0%100,0%
Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Zdroj: Data SDA
 

Přidat názorDiskuse: Český trh v květnu 2011: Nejprodávanější…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…