Český trh v srpnu 2011: Trh malých SUV výrazně roste (pořadí modelů)
Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2010 vzrostly o 21,3 %, z 1.164 na 1.412 kusů (+248).
Škodě Yeti patří další prvenství za 268 exemplářů. Náskok před druhým Dusterem si sice udržela, ale znovu nebyl výrazný. Rumunský horal překročil dvoustovku a připsal si dalších 205 přírůstků.
Třetí místo obsadil Volkswagen Tiguan, který má o rovných 80 registrací méně než Dacia (125). Čtvrtá příčka patří Sportage (117) a na Hyundai ix35 zbylo znovu jen poslední místo v Top 5 (102).
Všechny modely tak dosáhly nejméně stovky kusů.
Ford Kuga, kterému se v minulosti dařilo, se poslední dobou pohyboval až ve druhé desítce. Nyní vystoupal zpátky až na sedmé pořadí. Zajímavý je výsledek Fiatu Freemont. Dodge Journey patřilo na našich silnicích k vzácným úkazům, o jeho italském dvojčeti to zřejmě platit nebude. Daří se mi i v celé Evropě. U nás je Freemont aktuálně čtrnáctý s 26 novými auty.
V meziročním srovnání lídrů tabulky najdeme jen poklesy nebo naopak trojciferné skoky. Yeti má letos o dvanáct registrací méně (-4,3 %). U Dusteru najdeme oproti tomu vysoké navýšení 162,8 % (+127 ze 78), před rokem byl v žebříčku počtvrté a už se podíval mezi nejlepších pět. Prodeje Tiguanu poklesly, byť nikoli markantně: o 12 % (-17 vozů). Sportage ovšem vykazuje ještě mohutnější nárůst než Duster, počty kií totiž stouply o 234,3 % (+82 vozů z 35). Hyundai ix35 spadl o 22,1 %. Loni našlo v současnosti nejmenší SUV se značkou Hyundai 131 majitelů.
Všechny ovšem drtí se skokem přes 1.200 % BMW X3, Mitsubishi ASX má takřka +180 % a také menší bavorák do terénu X1 přesáhl v této statistice číslo 120. Byť toho se v srpnu neprodalo tolik a v tabulce je až šestnáctý. Z nejprodávanějších modelů si razantně pohoršil jen Renault Koleos, a to o 60 %, jinak pády nepřesahují ani čtyřicítku (Mercedes GLK, Kia Sorento).
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v srpnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 8/2011 | 1-8/2011 | 8/2011 | 1-8/2011 |
1. | Škoda YETI | 268 | 2558 | 19,0% | 20,6% |
2. | Dacia DUSTER | 205 | 1766 | 14,5% | 14,2% |
3. | Volkswagen TIGUAN | 125 | 886 | 8,9% | 7,1% |
4. | Kia SPORTAGE | 117 | 1076 | 8,3% | 8,7% |
5. | Hyundai ix35 | 102 | 1048 | 7,2% | 8,4% |
6. | Mitsubishi ASX | 67 | 523 | 4,7% | 4,2% |
7. | Ford KUGA | 58 | 268 | 4,1% | 2,2% |
8. | Nissan QASHQAI | 42 | 498 | 3,0% | 4,0% |
9. | BMW X3 | 40 | 339 | 2,8% | 2,7% |
10. | Audi Q5 | 39 | 292 | 2,8% | 2,3% |
10. | Hyundai SANTA FE | 39 | 231 | 2,8% | 1,9% |
12. | Honda CR-V | 31 | 478 | 2,2% | 3,8% |
13. | Mitsubishi OUTLANDER | 28 | 203 | 2,0% | 1,6% |
14. | Fiat Freemont | 26 | 28 | 1,8% | 0,2% |
14. | Toyota RAV4 | 26 | 219 | 1,8% | 1,8% |
16. | BMW X1 | 25 | 339 | 1,8% | 2,7% |
16. | Volvo XC60 | 25 | 390 | 1,8% | 3,1% |
18. | Subaru FORESTER | 23 | 213 | 1,6% | 1,7% |
19. | Mazda CX-7 | 19 | 159 | 1,3% | 1,3% |
20. | Kia SORENTO | 16 | 171 | 1,1% | 1,4% |
21. | Nissan X-TRAIL | 13 | 58 | 0,9% | 0,5% |
22. | Mercedes-Benz GLK | 10 | 125 | 0,7% | 1,0% |
22. | Renault KOLEOS | 10 | 92 | 0,7% | 0,7% |
24. | Peugeot 4007 | 9 | 44 | 0,6% | 0,4% |
25. | Chevrolet CAPTIVA | 8 | 74 | 0,6% | 0,6% |
25. | Suzuki GRAND VITARA | 8 | 76 | 0,6% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 33 | 272 | 2,3% | 2,2% |
- | CELKEM | 1412 | 12426 | 100,0% | 100,0% |
Celkový objem trhu v segmentu se od ledna meziročně zvýšil o 22,8 %, z 10.121 na 12.426 vozů (+2.305).
Pořadí po osmi měsících vévodí pochopitelně Yeti (2.558 registrací, podíl 20,6 %). Druhý je Duster (1.766, 14,2 %), jako druhý a poslední má navíc dvouciferný podíl. Kia Sportage okupuje bronzový stupínek a překročila magickou tisícovku (1.076, 8,7 %). Hyundai ix35 najdeme i nadále na čtvrté příčce (1.048, 8,4 %), VW Tiguan si drží páté místo (886, 7,1 %). Dalším nejbližším pronásledovatelem je Mitsubishi ASX (523, 4,2 %).
U Yetiho najdeme ve srovnání s rokem 2010 stále záporná znaménka (-7,9 % a -219 kusů). Duster ještě vynecháme, jeho navýšení sice kleslo na hodnotu přesahující 1.200 %, ale stále není příliš vypovídající. Kia Sportage je samozřejmě rovněž v kladných hodnotách, ale již rozumnějších: +414,8 % (+867 aut, před rokem 209). Zisk Hyundaie ix35 se nachází v obvyklých mezích: polepšil si o 30,7 % a 246 vozů. Tiguan se oproti loňsku zhoršil o 14,4 % (o 149 exemplářů méně).
Z úspěšných zástupců má nejvíce Duster před ASX, BMW X3 a Kiou Sportage. Jeep Patriot, ani Land Rover Freelander nejsou zas až tak důležití. Na opačném konci této statistiky najdeme (alespoň v Top 25) Suzuki Grand Vitara a Mazdu CX-7, oba Japonci se propadli o polovinu a více. Zájem ovšem není ani o Citroën C-Crosser, Peugeot 4007 a Chevrolet Captiva.
U Škody Yeti činily vznětové motory v srpnu 60,4 % registrací (162 kusů). Dacia Duster má tentokrát běžnější nadpoloviční většinu benzinů, dCi bylo 86 (rovných 42 %). Dalších devatenáct zážehových je navíc schopno spalovat bioethanol E85. Volkswagen Tiguan dosáhl procentuálně nejvíce: 78,4 % za 98 TDI. Kia Sportage skončila s výsledkem podobným Dusteru: 42,7 %. Agregáty spalující naftu poháněly padesátku aut. Hyundai ix35 mělo tento podíl díky 57 vozy s agregáty CRDi pod kapotami třetí nejvyšší: 55,9 %.
Malé SUV nemusí mít zdaleka jen pohon všech kol, nabízejí se také pouze dvoukolky. U Tiguanu a Yetiho je jejich podíl těsně pod polovinou, v případě Sportage a ix35 tvoří dokonce 60 % aktuálních srpnových prodejů. Opačným extrémem je Duster, kde převažují 4x4 s 80 %.
Malé crossovery
V malých crossoverech se nic zvláštního neděje. Konkurenci přesahuje Suzuki SX4 rozdílem několika tříd. Jen Nissan Juke si prohodil zpět druhé místo s Kiou Soul, oba soupeři překročili třicítku nových aut. Oproti loňskému osmému měsíci se zhoršil pouze Fiat Sedici.
Trh získal 36 %, od ledna pak vykazuje takřka poloviční nárůst, jenže tam je tahounem pouze Suzuki, kterých se prodalo skoro o 500 více. Zbytek pole ztratil a rozdělil se na dvě bojující dvojice (Juke-Soul, Sedici-Mini Countryman).
Minisegment se snad v blízké budoucnosti rozšíří, vždyť auto této kategorie chystají například SsangYong, Opel nebo Volkswagen. Hovoří se i o malém Jeepu technicky spřízněném pochopitelně s Fiatem. Vzhledem k tomu, že Sedici alespoň u nás žádný velký úspěch na rozdíl od svého dvojčete se samurajským S nezaznamenal, nástupce přijde vhod. Ovšem ne dříve než za dva roky.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v srpnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 8/2011 | 1-8/2011 | 8/2011 | 1-8/2011 |
1. | Suzuki SX4 | 142 | 1212 | 63,4% | 73,9% |
2. | Nissan JUKE | 39 | 186 | 17,4% | 11,3% |
3. | Kia SOUL | 34 | 162 | 15,2% | 9,9% |
4. | Fiat SEDICI | 6 | 38 | 2,7% | 2,3% |
5. | Mini COUNTRYMAN | 3 | 40 | 1,3% | 2,4% |
- | Ostatní modely | 0 | 3 | 0,0% | 0,2% |
- | CELKEM | 224 | 1641 | 100,0% | 100,0% |