Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Malá a střední SUV v prvním pololetí 2011: Yeti vs. Duster – 2038:1363

Aleš Dragoun
Diskuze (45)
Dostupným SUV vládne Yeti, nasledují jej Duster a dvojice Jihokorejců. Stabilní formu si udržuje Mitsubishi ASX, naopak Tiguan ztrácí vydobyté pozice.

Registrace malých a středních vozů do lehčího či těžšího terénu oproti červnu roku 2010 nevzrostly. Naopak se poroučely směrem dolů o 22,8 %, z 1.983 na 1.530 kusů (-453). Znamená to tedy konec boomu? Možná pouze u nás, alespoň prozatím.

Yeti letos získal v aktuálním měsíčním pořadí další prvenství za 305 exemplářů. Druhé místo obsadila také tradičně Dacia Duster s 242 kusy. Třetí je Kia Sportage se 160 registracemi, na čtvrté příčce najdeme Hyundai ix35 se 113 novými vozy. Ten je zároveň posledním modelem, který překročil stovku. Na páté místo stačilo Mitsubishi ASX 81 aut.

Zajímavého výsledku dosáhl Volkswagen Tiguan, Najdeme jej až na jedenácté příčce spolu s Audi Q5 a Mitsubishi Outlander. Porazila jej nejen SUV od Hondy a Nissanu (pravda, Qashqai je spíše crossoverem), ale i oba zástupci BMW!

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v červnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20111-6/20116/20111-6/2011
1.Škoda YETI305203819,9%20,8%
2.Dacia DUSTER242136315,8%13,9%
3.Kia SPORTAGE16081310,5%8,3%
4.Hyundai ix351138817,4%9,0%
5.Mitsubishi ASX813945,3%4,0%
6.Honda CR-V734074,8%4,2%
7.Nissan QASHQAI674054,4%4,1%
8.Volvo XC60593303,9%3,4%
9.BMW X3502423,3%2,5%
10.BMW X1472793,1%2,9%
11.Audi Q5362162,4%2,2%
11.Mitsubishi OUTLANDER361592,4%1,6%
11.Volkswagen TIGUAN366862,4%7,0%
14.Hyundai SANTA FE241651,6%1,7%
15.Chevrolet CAPTIVA23521,5%0,5%
16.Subaru FORESTER211751,4%1,8%
17.Kia SORENTO191461,2%1,5%
18.Ford KUGA181971,2%2,0%
18.Mazda CX-7181321,2%1,3%
20.Renault KOLEOS16671,0%0,7%
20.Lada NIVA16561,0%0,6%
22.Toyota RAV4151851,0%1,9%
23.Mercedes-Benz GLK131100,8%1,1%
24.Suzuki GRAND VITARA8600,5%0,6%
25.Land Rover FREELANDER6340,4%0,3%
25.Opel ANTARA6120,4%0,1%
25.Peugeot 40076290,4%0,3%
-Ostatní modely161501,0%1,5%
-CELKEM15309783100,0%100,0%

V meziročním srovnání lídrů tabulky se Yeti propadl skoro o polovinu (-47,9 %). Ztratil 280 registrací, před rokem jich měl vysokých 585. Podobně je na tom Hyundai ix35. Ten má ztrátu 54,8 %, loni bylo za stejný měsíc na jeho kontě 250 vozů. Věnovali jsme se výjimečně nejdříve poklesům, protože jinak najdeme v Top 5 jen vysoké nárůsty. Pravda, jejich příčinou jsou loňské starty prodejů novinek, respektive aktuálních generací. Tak tomu je konkrétně u Skokana roku, kterým je Kia Sportage s +1.233 %! Odcházející řadu zvolilo před rokem jen 12 zákazníků. U Dusteru počty stouply o 1.110 % (222 automobilů), Mitsubishi ASX se může pochlubit podobnými čísly, polepšilo si o 1.057,1 % (+74 registrací z prvních sedmi).

Titul Skokana jsme tedy již udělili. Ve statistikách ovšem nalezneme ještě jeden model, který se zvedl o více než 100 %. Je jím BMW X3 (+900 %). I zde úřadovala generační výměna, novinka vylétla oproti první kontroverzní řadě o 45 kusů. Největší meziroční propad zaznamenal Ford Kuga (-83 %, ze 106 loňských registrací na pouhých 18!). Neustále se hovoří o příchodu nové generace. Následuje japonský Francouz Citroën C-Crosser (-81,8 %, z 22 4), ale ten je mimo nejlepší pětadvacítku. V ní ovšem tentokrát najdeme hluboké poklesy o více než 70 % v případě Toyoty RAV4 a Volkswagenu Tiguan.

U Škody Yeti činily vznětové motory v červnu 61,6 % registrací (188 kusů), Dacia Duster měla tento podíl o dost nižší, 30,6 % (74 vozů), Kia Sportage dosáhla na 53,1 % (85). Hyundai ix35 skončil na 61,1 %, 69 aut poháněly agregáty spalující naftu. Mitsubishi ASX vykázalo 69,1 %, v absolutních číslech mělo 56 kusů. Má tedy nejvyšší podíl z první pětky, zatímco procento turbodieselových Dusterů je naopak nejmenší, ale u něj hraje roli vysoká cena.

Půlroční statistika

Celkový objem trhu v segmentu malých a středních aut do terénu se během prvních šesti měsíců meziročně zvýšil o 50,7 %, z 5.291 na 7.975 vozů.

Pořadí po polovině roku 2010 dominuje pochopitelně Yeti (2.038, podíl 20,8 %). Loni okupoval ale takřka třicet procent, mezitím mu vyrostla obrovská konkurence zejména v podobě Dusteru a Sportage. Dacia je celkově druhá (1.363, 13,9 %). Hyundai ix35 skončil bronzový (881, 9 %), Kia Sportage je ovšem v závěsu (813, 8,3 %). Smazání rozdílu necelých sedmi desítek exemplářů pro ni však není ničím nereálným. Pátou příčku okupuje Tiguan (686, 7 %). Sice má před zbytkem světa v čele s japonskými zástupci náskok minimálně 280 kusů, ale vzhledem k momentální formě by se měl před nimi třást.

Yeti se oproti loňsku zhoršil o 9,6 % (o 217 vozů méně). Jihokorejští soupeři jsou na tom přesně opačně. Hyundai ix35 vyskočil o 66,2 % (+351). Kia Sportage má samozřejmě mohutný nárůst (+395,7 %, +649 ze 164). Tiguan hlásí v tuto chvíli ztrátu 9,4 % (-71 aut). Duster ještě porovnávat nebudeme, neboť jeho nárůst je v řádu tisícovek procent.

Největším postupem se kromě Mitsubishi ASX, které se v červnu 2010 teprve rozjíždělo a rumunského horala s francouzskými geny chlubí BMW X3 (+830,8 %, +216 z 26). Kiu už jsme zmiňovali, za ní překvapivě následuje Volvo XC60, které se zlepšilo o více než polovinu (57,1 %), vybralo si jej o 120 Čechů více. Opačné nelichotivé statistice vévodí Suzuki Grand Vitara (-64,9 %), místo 171 se jich prodalo jen šedesát. Více než polovinu ztratily kromě nepříliš důležitých Jeepu Cherokee a Peugeotu 4007 také Chevrolet Captiva a Mazda CX-7.

Pojďme se podívat ještě na podíly značek. Před rokem bylo v segmentu přítomno 27 výrobců, letos je jich ještě o jednoho více. Pořadí nejlepších (Škoda, VW, Hyundai, Nissan a Kia) se také změnilo. Domácí automobilka se sice udržela v čele, ale druhá je Dacia. Následuje Hyundai (10,7 %), který tedy svou pozici obhájil. Za ním je jeho koncernová sestra Kia (9,8 %), ta byla loni až šestá. Pozice vyklidil Volkswagen, který spadl na páté místo. Hodnoty u Škody, Dacie a VW jsou shodné s těmi, které jsme uvedli v přehledu Top 5 modelů.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)Změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-6/20111-6/2010[ks][%]1-6/2011
1.Škoda YETI20382255-217-9,6%20,8%
2.Dacia DUSTER13632913344600,0%13,9%
3.Hyundai ix3588153035166,2%9,0%
4.Kia SPORTAGE813164649395,7%8,3%
5.Volkswagen TIGUAN686757-71-9,4%7,0%
6.Honda CR-V407432-25-5,8%4,2%
7.Nissan QASHQAI405602-197-32,7%4,1%
8.Mitsubishi ASX39473875528,6%4,0%
9.Volvo XC6033021012057,1%3,4%
10.BMW X1279266134,9%2,9%
11.BMW X324226216830,8%2,5%
12.Audi Q5216292-76-26,0%2,2%
13.Ford KUGA197289-92-31,8%2,0%
14.Toyota RAV4185212-27-12,7%1,9%
15.Subaru FORESTER175204-29-14,2%1,8%
16.Hyundai SANTA FE1651164942,2%1,7%
17.Mitsubishi OUTLANDER159171-12-7,0%1,6%
18.Kia SORENTO146215-69-32,1%1,5%
19.Mazda CX-7132283-151-53,4%1,3%
20.Mercedes-Benz GLK110118-8-6,8%1,1%
21.Renault KOLEOS6784-17-20,2%0,7%
22.Suzuki GRAND VITARA60171-111-64,9%0,6%
23.Lada NIVA5666-10-15,2%0,6%
24.Chevrolet CAPTIVA52108-56-51,9%0,5%
25.Nissan X-TRAIL424200,0%0,4%
-Ostatní modely183326-143-43,9%1,9%
-CELKEM97837975180822,7%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (45)
4. 8. 2011 23:47
Re: Celkem bez překvapení
O dačii není spor ... 3 auta ze 4 jsou logany, jenom komentuju to, že Dusterů tady zase až tolik nejezdí .... prostě koukám okolo sebe ;-) Jinak oktávek tady jezdí opravdu hafo ... někde jsem zahledl, že je to nejprodávanější dovozové auto .....
Jojo ... oni si na to potrpí, že byli dlouho součástí římského impéria ... posledních pár století byli pod Turkama a na to moc nevzpomínají ....
4. 8. 2011 18:34
Re: Celkem bez překvapení
Kde jsi přišel na to, že Duster v Rumunsku "nejede", vždyť tam patří mezi nejprodávanější auta a i celkově má Dacia v Rumunsku jasné vedení před Škodou... Jinak jsem nikdy netušil, že má Rumunsko nějakou spojitost s Římem nebo latinou - zajímavý info... :-)
Avatar - GM.rja
4. 8. 2011 17:43
Re: kia hyundai dacia
Jéé, to znám, to se mi stává před autosalonem fxfágnu a audy, taky z toho mívám žaludeční nevolnost >:D >:D >:D
4. 8. 2011 12:44
Re: Dustřík
ja ti poradim YETI >:D ye to feask auto__proporcne vyvazene__velmi vyvazene >:D hotovy dizajnovy skvost :-!
4. 8. 2011 08:51
Re: Celkem bez překvapení
Legrace je, že v Rumunsku moc Duster "nejede". Oni prostě domácí produkci (mimo potravin) moc nevěří a hlavně dačie nemá "imidž" a tady se točí všechno okolo image :-)
Jinak název Romania je od Roma - jejich jazyk je hodně blízko latině ... Rom je tady tigan (čti cigan) a moc jich tady nezbylo, neboť odemigrovali za sociálníma dávkama do západní Evropy ... :-)