Malá a střední SUV v prvním pololetí 2011: Yeti vs. Duster – 2038:1363
Registrace malých a středních vozů do lehčího či těžšího terénu oproti červnu roku 2010 nevzrostly. Naopak se poroučely směrem dolů o 22,8 %, z 1.983 na 1.530 kusů (-453). Znamená to tedy konec boomu? Možná pouze u nás, alespoň prozatím.
Yeti letos získal v aktuálním měsíčním pořadí další prvenství za 305 exemplářů. Druhé místo obsadila také tradičně Dacia Duster s 242 kusy. Třetí je Kia Sportage se 160 registracemi, na čtvrté příčce najdeme Hyundai ix35 se 113 novými vozy. Ten je zároveň posledním modelem, který překročil stovku. Na páté místo stačilo Mitsubishi ASX 81 aut.
Zajímavého výsledku dosáhl Volkswagen Tiguan, Najdeme jej až na jedenácté příčce spolu s Audi Q5 a Mitsubishi Outlander. Porazila jej nejen SUV od Hondy a Nissanu (pravda, Qashqai je spíše crossoverem), ale i oba zástupci BMW!
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v červnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2011 | 1-6/2011 | 6/2011 | 1-6/2011 |
1. | Škoda YETI | 305 | 2038 | 19,9% | 20,8% |
2. | Dacia DUSTER | 242 | 1363 | 15,8% | 13,9% |
3. | Kia SPORTAGE | 160 | 813 | 10,5% | 8,3% |
4. | Hyundai ix35 | 113 | 881 | 7,4% | 9,0% |
5. | Mitsubishi ASX | 81 | 394 | 5,3% | 4,0% |
6. | Honda CR-V | 73 | 407 | 4,8% | 4,2% |
7. | Nissan QASHQAI | 67 | 405 | 4,4% | 4,1% |
8. | Volvo XC60 | 59 | 330 | 3,9% | 3,4% |
9. | BMW X3 | 50 | 242 | 3,3% | 2,5% |
10. | BMW X1 | 47 | 279 | 3,1% | 2,9% |
11. | Audi Q5 | 36 | 216 | 2,4% | 2,2% |
11. | Mitsubishi OUTLANDER | 36 | 159 | 2,4% | 1,6% |
11. | Volkswagen TIGUAN | 36 | 686 | 2,4% | 7,0% |
14. | Hyundai SANTA FE | 24 | 165 | 1,6% | 1,7% |
15. | Chevrolet CAPTIVA | 23 | 52 | 1,5% | 0,5% |
16. | Subaru FORESTER | 21 | 175 | 1,4% | 1,8% |
17. | Kia SORENTO | 19 | 146 | 1,2% | 1,5% |
18. | Ford KUGA | 18 | 197 | 1,2% | 2,0% |
18. | Mazda CX-7 | 18 | 132 | 1,2% | 1,3% |
20. | Renault KOLEOS | 16 | 67 | 1,0% | 0,7% |
20. | Lada NIVA | 16 | 56 | 1,0% | 0,6% |
22. | Toyota RAV4 | 15 | 185 | 1,0% | 1,9% |
23. | Mercedes-Benz GLK | 13 | 110 | 0,8% | 1,1% |
24. | Suzuki GRAND VITARA | 8 | 60 | 0,5% | 0,6% |
25. | Land Rover FREELANDER | 6 | 34 | 0,4% | 0,3% |
25. | Opel ANTARA | 6 | 12 | 0,4% | 0,1% |
25. | Peugeot 4007 | 6 | 29 | 0,4% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 16 | 150 | 1,0% | 1,5% |
- | CELKEM | 1530 | 9783 | 100,0% | 100,0% |
V meziročním srovnání lídrů tabulky se Yeti propadl skoro o polovinu (-47,9 %). Ztratil 280 registrací, před rokem jich měl vysokých 585. Podobně je na tom Hyundai ix35. Ten má ztrátu 54,8 %, loni bylo za stejný měsíc na jeho kontě 250 vozů. Věnovali jsme se výjimečně nejdříve poklesům, protože jinak najdeme v Top 5 jen vysoké nárůsty. Pravda, jejich příčinou jsou loňské starty prodejů novinek, respektive aktuálních generací. Tak tomu je konkrétně u Skokana roku, kterým je Kia Sportage s +1.233 %! Odcházející řadu zvolilo před rokem jen 12 zákazníků. U Dusteru počty stouply o 1.110 % (222 automobilů), Mitsubishi ASX se může pochlubit podobnými čísly, polepšilo si o 1.057,1 % (+74 registrací z prvních sedmi).
Titul Skokana jsme tedy již udělili. Ve statistikách ovšem nalezneme ještě jeden model, který se zvedl o více než 100 %. Je jím BMW X3 (+900 %). I zde úřadovala generační výměna, novinka vylétla oproti první kontroverzní řadě o 45 kusů. Největší meziroční propad zaznamenal Ford Kuga (-83 %, ze 106 loňských registrací na pouhých 18!). Neustále se hovoří o příchodu nové generace. Následuje japonský Francouz Citroën C-Crosser (-81,8 %, z 22 4), ale ten je mimo nejlepší pětadvacítku. V ní ovšem tentokrát najdeme hluboké poklesy o více než 70 % v případě Toyoty RAV4 a Volkswagenu Tiguan.
U Škody Yeti činily vznětové motory v červnu 61,6 % registrací (188 kusů), Dacia Duster měla tento podíl o dost nižší, 30,6 % (74 vozů), Kia Sportage dosáhla na 53,1 % (85). Hyundai ix35 skončil na 61,1 %, 69 aut poháněly agregáty spalující naftu. Mitsubishi ASX vykázalo 69,1 %, v absolutních číslech mělo 56 kusů. Má tedy nejvyšší podíl z první pětky, zatímco procento turbodieselových Dusterů je naopak nejmenší, ale u něj hraje roli vysoká cena.
Půlroční statistika
Celkový objem trhu v segmentu malých a středních aut do terénu se během prvních šesti měsíců meziročně zvýšil o 50,7 %, z 5.291 na 7.975 vozů.
Pořadí po polovině roku 2010 dominuje pochopitelně Yeti (2.038, podíl 20,8 %). Loni okupoval ale takřka třicet procent, mezitím mu vyrostla obrovská konkurence zejména v podobě Dusteru a Sportage. Dacia je celkově druhá (1.363, 13,9 %). Hyundai ix35 skončil bronzový (881, 9 %), Kia Sportage je ovšem v závěsu (813, 8,3 %). Smazání rozdílu necelých sedmi desítek exemplářů pro ni však není ničím nereálným. Pátou příčku okupuje Tiguan (686, 7 %). Sice má před zbytkem světa v čele s japonskými zástupci náskok minimálně 280 kusů, ale vzhledem k momentální formě by se měl před nimi třást.
Yeti se oproti loňsku zhoršil o 9,6 % (o 217 vozů méně). Jihokorejští soupeři jsou na tom přesně opačně. Hyundai ix35 vyskočil o 66,2 % (+351). Kia Sportage má samozřejmě mohutný nárůst (+395,7 %, +649 ze 164). Tiguan hlásí v tuto chvíli ztrátu 9,4 % (-71 aut). Duster ještě porovnávat nebudeme, neboť jeho nárůst je v řádu tisícovek procent.
Největším postupem se kromě Mitsubishi ASX, které se v červnu 2010 teprve rozjíždělo a rumunského horala s francouzskými geny chlubí BMW X3 (+830,8 %, +216 z 26). Kiu už jsme zmiňovali, za ní překvapivě následuje Volvo XC60, které se zlepšilo o více než polovinu (57,1 %), vybralo si jej o 120 Čechů více. Opačné nelichotivé statistice vévodí Suzuki Grand Vitara (-64,9 %), místo 171 se jich prodalo jen šedesát. Více než polovinu ztratily kromě nepříliš důležitých Jeepu Cherokee a Peugeotu 4007 také Chevrolet Captiva a Mazda CX-7.
Pojďme se podívat ještě na podíly značek. Před rokem bylo v segmentu přítomno 27 výrobců, letos je jich ještě o jednoho více. Pořadí nejlepších (Škoda, VW, Hyundai, Nissan a Kia) se také změnilo. Domácí automobilka se sice udržela v čele, ale druhá je Dacia. Následuje Hyundai (10,7 %), který tedy svou pozici obhájil. Za ním je jeho koncernová sestra Kia (9,8 %), ta byla loni až šestá. Pozice vyklidil Volkswagen, který spadl na páté místo. Hodnoty u Škody, Dacie a VW jsou shodné s těmi, které jsme uvedli v přehledu Top 5 modelů.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | Změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2011 | 1-6/2010 | [ks] | [%] | 1-6/2011 |
1. | Škoda YETI | 2038 | 2255 | -217 | -9,6% | 20,8% |
2. | Dacia DUSTER | 1363 | 29 | 1334 | 4600,0% | 13,9% |
3. | Hyundai ix35 | 881 | 530 | 351 | 66,2% | 9,0% |
4. | Kia SPORTAGE | 813 | 164 | 649 | 395,7% | 8,3% |
5. | Volkswagen TIGUAN | 686 | 757 | -71 | -9,4% | 7,0% |
6. | Honda CR-V | 407 | 432 | -25 | -5,8% | 4,2% |
7. | Nissan QASHQAI | 405 | 602 | -197 | -32,7% | 4,1% |
8. | Mitsubishi ASX | 394 | 7 | 387 | 5528,6% | 4,0% |
9. | Volvo XC60 | 330 | 210 | 120 | 57,1% | 3,4% |
10. | BMW X1 | 279 | 266 | 13 | 4,9% | 2,9% |
11. | BMW X3 | 242 | 26 | 216 | 830,8% | 2,5% |
12. | Audi Q5 | 216 | 292 | -76 | -26,0% | 2,2% |
13. | Ford KUGA | 197 | 289 | -92 | -31,8% | 2,0% |
14. | Toyota RAV4 | 185 | 212 | -27 | -12,7% | 1,9% |
15. | Subaru FORESTER | 175 | 204 | -29 | -14,2% | 1,8% |
16. | Hyundai SANTA FE | 165 | 116 | 49 | 42,2% | 1,7% |
17. | Mitsubishi OUTLANDER | 159 | 171 | -12 | -7,0% | 1,6% |
18. | Kia SORENTO | 146 | 215 | -69 | -32,1% | 1,5% |
19. | Mazda CX-7 | 132 | 283 | -151 | -53,4% | 1,3% |
20. | Mercedes-Benz GLK | 110 | 118 | -8 | -6,8% | 1,1% |
21. | Renault KOLEOS | 67 | 84 | -17 | -20,2% | 0,7% |
22. | Suzuki GRAND VITARA | 60 | 171 | -111 | -64,9% | 0,6% |
23. | Lada NIVA | 56 | 66 | -10 | -15,2% | 0,6% |
24. | Chevrolet CAPTIVA | 52 | 108 | -56 | -51,9% | 0,5% |
25. | Nissan X-TRAIL | 42 | 42 | 0 | 0,0% | 0,4% |
- | Ostatní modely | 183 | 326 | -143 | -43,9% | 1,9% |
- | CELKEM | 9783 | 7975 | 1808 | 22,7% | 100,0% |