Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2011: Touareg v čele žebříčku velkých SUV

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
Kategorie terénních vozů opanovaly produkty koncernu VW. Duster sice Yetimu zdatně sekunduje, ale zatím jej nepřekonal.

První pětka v malých uniká pronásledovatelům

Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2010 vzrostly o 32,8 %, z 1.369 na 1.818 kusů (+449).

Duster se Yetimu v únoru přiblížil na dostřel, škodovka ale rumunskému sokovi o měsíc později opět utekla. V aktuálním pořadí získala prvenství za 362 exemplářů, druhý Duster na ni ztratil skoro stovku (266). Titul nejúspěšnějšího importovaného modelu v tomto segmentu, ale i mezi všemi teréňáky bez rozdílu vah mu samozřejmě zůstává. Třetí místo obsadil Hyundai ix35 se 196 registracemi, Tiguan skončil čtvrtý (176). Na páté příčce najdeme Kiu Sportage (148). Top 5 je tak nachlup stejná jako v únoru.

Zatímco lídři překračují stovku kusů měsíčně a první dva dokonce několikanásobně, od šestého místa níže dosahují jednotlivci ani ne sedmi desítek nových aut. To platí jak o Fordu Kuga, tak i o Nissanu Qashqai a Hondě CR-V. Ostatní mají ještě méně. Stabilní a dosti lichotivé výsledky přesto vykazují zejména BMW X1 a Mitsubishi ASX.

V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní pouze čtyři soupeři, Duster se před rokem ještě nenabízel. Yeti má letos o 46 registrací méně (-11,3 %). Prodej ix35 se teprve rozjížděl, +188,2 % ale již můžeme považovat za relevantní číslo, loni našlo v současnosti nejmenší SUV se značkou Hyundai 68 majitelů. Volkswagen Tiguan má o 28,5 % více, loni se prodalo 137 vozů. Sportage vykazuje ještě mohutnější nárůst než ix35. Počty kií totiž stouply o 244,2 % (+105 kusů). Zdaleka to ale není nejvíce.

Titul Skokana roku by si Sportage zasloužila a také jí ho přiřkneme. Jenže díky generační výměně zaznamenala největší procentní nárůst řada X3 od BMW (+1500 %), ta vyskočila ze 2 na 32 registrací. Tentokrát se jedná vskutku o perličku, důvod už jsme navíc zmínili. Trojciferné nárůsty mají ještě Renault Koleos a Land Rover Freelander, ti jsou ale z globálního hlediska bezvýznamní.

Největší meziroční propad zaznamenal Chevrolet Captiva (-85 %), jeho počty klesly z 20 na pouhá tři auta, v první pětadvacítce kvůli modelové obměně chybí. Jeho dvojče Opel Antara ze statistik zmizelo úplně. Ze zveřejňované Top 25 je nejhorší Suzuki Grand Vitara (-58,1 %, z 31 na 13). Zájem není ani o Mercedes-Benz GLK, či Mazdu CX-7, čeští zákazníci se ovšem hlavně odvracejí od Nissanu Qashqai. Zkrátka a dobře, zájemci o nové malé SUV mají momentálně jiné favority.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20111-3/20113/20111-3/2011
1.Škoda YETI362100219,9%19,9%
2.Dacia DUSTER26677414,6%15,4%
3.Hyundai ix3519649610,8%9,9%
4.Volkswagen TIGUAN1764729,7%9,4%
5.Kia SPORTAGE1483878,1%7,7%
6.Ford KUGA691183,8%2,3%
7.Nissan QASHQAI661873,6%3,7%
8.Honda CR-V602073,3%4,1%
9.BMW X1571353,1%2,7%
10.Mitsubishi ASX531462,9%2,9%
10.Volvo XC60531422,9%2,8%
12.Subaru FORESTER38882,1%1,8%
13.Audi Q5361052,0%2,1%
13.Toyota RAV4361152,0%2,3%
15.BMW X3321051,8%2,1%
16.Mazda CX-726731,4%1,5%
17.Kia SORENTO24851,3%1,7%
18.Hyundai SANTA FE20861,1%1,7%
19.Mitsubishi OUTLANDER19581,0%1,2%
20.Renault KOLEOS15320,8%0,6%
21.Mercedes-Benz GLK13420,7%0,8%
21.Suzuki Grand Vitara13300,7%0,6%
23.Lada NIVA11250,6%0,8%
24.Citroën C-Crosser5200,3%0,4%
24.Nissan X-TRAIL5240,3%0,5%
-Ostatní modely19721,0%1,4%
-CELKEM18185026100,0%100,0%

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 43,7 %, z 3.498 na 5.026 vozů (+1.528).

Pořadí po prvním čtvrtletí vévodí pochopitelně Yeti (1.002 registrací, podíl 19,9 %). Druhý je Duster (774, 15,4 %) před Hyundaiem ix35 (496, 9,9 %). S minimálním odstupem následuje VW Tiguan (472, 9,4 %) a na páté příčce najdeme Kiu Sportage (387, 7,7 %). První pětka je tedy stejná v měsíčním i v prozatímním ročním žebříčku. Šestá Honda CR-V ztrácí už 170 aut, připsala si jich na konto 207.

Yeti má ve srovnání s prvními třemi měsíci roku 2010 stále nárůst, i když už jen 4,3 % (+41 kusů). Duster ještě vynecháme, Hyundai ix35 také, navýšení skoro 500 % není relevantní. Tiguan se oproti loňsku o zlepšil o 65,6 % (má o 187 vozů více), Kia Sportage je také v kladných hodnotách a navíc mnohem vyšších: (+245,5 %, +275 aut, před rokem 112). Nejvíce ze všech má ovšem znovu BMW X3 (+775 %, z 12 na 105).

U Škody Yeti činily vznětové motory v březnu 62,4 % registrací (226 kusů). Dacia Duster má pouze 35,7 % a 95 přírůstků. U ní jsou tedy benzinové verze ve značné přesile, ale není divu, turbodiesely jsou příliš drahé. Hyundai ix35 dosáhl procentuálně mnohem více než Yeti: 80,6 %, ale v celkových počtech má méně (158). Tiguan měl tento podíl zhruba na úrovni Yetiho: 61,9 % (109 vozů). Kia Sportage skončila pod polovinou, na 45,3 %, agregáty spalující naftu tedy poháněly 67 aut.

Velká SUV a offroady: VW pokořil BMW i Audi

Trh největších SUV a offroadů meziročně v březnu získal 7,3 %, polepšil si z 286 na 307 registrací (+21).

Volkswagen si letos vyšlápl na BMW a sekunduje jim Audi, ostatní nestačí. Pomyslné zlato putuje znovu do Wolfsburgu zásluhou Touaregu za 50 exemplářů. Úspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla X5, pro kterou se rozhodlo 28 zákazníků, mezi ní a Volkswagenem tedy zeje propast. Druhý bavorák X6 sdílí bronz s Audi Q7 (27), rovněž pátá příčka je společná. Jsou na ní Hyundai ix55 a Volvo XC90, oba s 24 kusy.

V meziročním srovnání vykazuje VW Touareg +2400 % ! Loni měl na kontě pouhá dvě auta. Registrace oblíbenějšího ze dvou bavorských konkurentů jsou naopak horší o 26,3 % (z 38). Počty Audi Q7 klesly o dva vozy, což v jeho případě představuje -6,9 %. BMW X6 má taktéž záporné číslo, ale mnohem větší: -37,2 % (o 16 kusů méně). V tomto trendu pokračuje jak Hyundai ix55 (-35,1 %, -13 aut), tak i XC90 (o 20 %, respektive 6 exemplářů méně).

Držitelem prestižního titulu Skokan roku je jasně Touareg, i když v tabulce tentokrát nejsou obří nárůsty ničím výjimečným. Dosáhly ale většinou jen trojciferných hodnot (Porsche Cayenne a modely Land Roveru: klasický Range Rover, Sport, i spartánský dříč Defender). Nezapomínejme ani na Mercedes G a Nissan Murano, byť jsou vysoké procentní údaje u všech způsobeny loňskými mizivými počty. Opačné nelichotivé prvenství náleží poněkud překvapivě již zmíněné X6 a hned za ní následuje Hyundai ix55.

Český trh v této kategorii se oproti třem úvodním měsícům minulého roku nachází v kladných číslech. Získal 3,4 %, vykazuje 787 exemplářů místo 761, polepšil si tedy o 26 aut.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20111-3/20113/20111-3/2011
1.Volkswagen TOUAREG5010416,3%13,2%
2.BMW X528849,1%10,7%
3.Audi Q727698,8%8,8%
3.BMW X627718,8%9,0%
5.Hyundai ix5524657,8%8,3%
5.Volvo XC9024657,8%8,3%
7.Porsche CAYENNE17285,5%3,6%
8.Mercedes-Benz ML14564,6%7,1%
8.Toyota LAND CRUISER14444,6%5,6%
10.Mercedes-Benz G10113,3%1,4%
10.Mercedes-Benz GL10403,3%5,1%
12.Lexus RX9152,9%1,9%
12.Nissan MURANO9172,9%2,2%
12.Nissan PATHFINDER9152,9%1,9%
15.Range Rover7142,3%1,8%
-Ostatní modely28899,1%11,3%
-CELKEM307787100,0%100,0%

V celkovém pořadí už nevede BMW X5, žezlo převzal Volkswagen Touareg (104, 13,2 %) a hned si vytvořil náskok dvou desítek registrací. Modrobílá vrtule s písmenem X a číslem 5 jich má 84 (podíl 10,7 %). Třetí je zatím sportovnější kolega ze stejné stáje X6, který má 71 nových přírůstků (9 %). S těsným odstupem následují Audi Q7 (69, 8,8 %) a dvojice Hyundai ix55/Volvo XC90 (oba 65, respektive 8,3 %). První pětku tedy opustil Mercedes ML.

Touareg si oproti loňsku polepšil o 79 aut (z 25, tedy +316,8 %). Počty BMW X5 naopak spadly o 20,8 % (ze 106 -22 kusů). X6 se zhoršila dokonce o 32 registrací (-31,1 %). Audi Q7 vykazuje také snížení prodejů (-11,5 %, o 9 méně). V kladných hodnotách nejsou ani želízka v ohni od Hyundaie a Volva. Největší Jihokorejec má -24,4 % a -21 kusů, Volvo se propadlo o 26,1 % a 23 aut.

Podíly turbodieselů byly v březnu u Volkswagenu Touareg, Audi Q7, Hyundaie ix55 a Volva XC90 stoprocentní. V poněkud širší Top 5 nám tedy zbývá bavorské duo. BMW X5 mělo skóre 1:27 ve prospěch naftových agregátů (96,4 %), jeho atletičtější soukmenovec X6 má na kontě 24 aut s malým d na zádi, což u něj znamená 88,9 %. Německého kulturistu s rodištěm v Jižní Karolíně si se žíznivým benzinovým agregátem koupili pro změnu tři Češi.

Hiluxu šlape na paty nováček Amarok

V terénních pickupech se dějí věci. V březnu totiž zvítězil Volkswagen Amarok s 34 exempláři, čtyři z nich patřily do nejtěžší kategorie 3,5 t, zbylých třicet pak do třítunové třídy. Druhá Toyota Hilux získala celkem tři desítky nových aut. Ostatní nepřekročili pětikusovou hranici, nestojí tudíž ani za zmínku.

Pickupy se probírají z letargie, ovšem jen díky dvěma zmíněným lídrům. Toyota si oproti březnu polepšila o 500 %, od začátku roku již skoro o 600 %. Japonský pickup si koupilo přes 40 % (83 zákazníků) z těch, kteří si vybrali užitkové a užitečné auto do těžšího terénu. Novic v segmentu Amarok už je druhý (37, podíl necelých 19 %).

S odstupem následují Mitsubishi L200 (28), Ford Ranger (21) a pátou příčku okupuje Nissan Navara (15). Zbytek (Nissan NP300, Mazda BT a Gonow GA200) tvoří jen necelých 7 %. Japonské Isuzu dosud neprodalo vůbec nic.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v březnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20111-3/20113/20111-3/2011
1.Volkswagen AMAROK343742,5%18,8%
2.Toyota HILUX308337,5%42,1%
3.Mitsubishi L2004285,0%14,2%
3.Nissan NP300 PICKUP485,0%4,1%
5.Nissan NAVARA3153,8%7,6%
6.Ford RANGER2212,5%10,7%
6.Gonow GA200222,5%1,0%
8.Mazda BT131,3%1,5%
-Ostatní modely000,0%0,0%
-CELKEM80197100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
Avatar - white label
3. 5. 2011 22:37
Re: asi jsem si prohlížel jiné auto
To ano, ale životnost je trochu jiná věc. Já reagoval hlavně na tvrzení, že ten motor je od 2000 ot. dolů "mrtvý"...
Avatar - Krispos
3. 5. 2011 20:45
Re: Nový Amarok
Počujte, Kefalín, čo je to také 100% stoupání?
3. 5. 2011 20:37
Re: asi jsem si prohlížel jiné auto
pozor - já netvrdím, že má slabý motor - to ne - čísla hovoří jasně - jen píši - pokud s ním nebudeš chtít honit bavoráky - tím vyjadřuji obavu o výdrž motoru - to souvisí s tím objemem. Dovolím si tvrdit, že drtivá většina lidí dnes neví, jak se chovat k turbům - zkrátka otočí klíčkem, naloží tomu, dojedou, nedochladí, vypnou...... A turbo je na tohle mrcha - a biturbo dvojitá ;-) ..... Peklo Navar je třeba v tom, že mají výborný zátah a táhnou jako draci...... jak to pak ale dopadá - o tom ví poměrně dost majitelů........
3. 5. 2011 08:25
Re: asi jsem si prohlížel jiné auto
Je to přesně jak píšeš, třílitr s nižším výkonem má mnohem větší šanci vydržet dlouhodobé namáhání než dvoulitr stejného výkonu. S tím naprosto souhlasím, ale nemůžu souhlasit s tvrzením, že Amarok má slabý motor, když už teď má jeden z nejsilnějších. Spolehlivost se teprve ukáže. Když si přečteš příspěvky výše tak to skoro vypadá, že 340 Nm je více než 400 Nm.
3. 5. 2011 08:21
Re: asi jsem si prohlížel jiné auto
:-)