Český trh v prvním pololetí 2010: Kategorie malých a středních SUV prudce narostla, vede Yeti
Yeti bez konkurence, malá SUV vzrostla o polovinu
Pořadí po polovině roku 2010 dominuje pochopitelně Yeti (2.255, podíl 28,3 %), druhý je Tiguan (757, 9,5 %) před Qashqaiem (602, 7,5 %). Následuje již Hyundai ix35 (530, 6,6 %), Honda CR-V spadla na pátou příčku (432, 5,4 %). Hyundai tedy u domácích zákazníků boduje a dá se očekávat, že do konce roku vystoupá ještě výše, možná až za Yetiho. Je otázkou, co předvede Dacia Duster, její prodej se teprve rozbíhá a levné rumunské SUV zatím zahajuje třetí desítku celkového pořadí.
Tiguan se zlepšil oproti loňsku o 28,7 % (o 169 vozů více), Qashqai dokonce o 84,7 % (+ 276). Honda CR-V se naopak zhoršila (- 18,9 %, o 101 aut méně). Yetiho ještě porovnávat nebudeme, neboť jeho nárůst je v řádu tisícovek procent. U Hyundaie ix35 si budeme muset na srovnatelné údaje ještě dlouho počkat. Největším postupem kromě Yetiho se chlubí Mazda CX-7 (+304,3 %), nabídka dieselu vykonala své. Opačné statistice vévodí Nissan X-Trail (-72 %).
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2010 | 1-6/2009 | [ks] | [%] | 1-6/2010 |
1. | Škoda YETI | 2255 | 138 | 2117 | 1534,1% | 28,3% |
2. | Volkswagen TIGUAN | 757 | 588 | 169 | 28,7% | 9,5% |
3. | Nissan QASHQAI | 602 | 326 | 276 | 84,7% | 7,5% |
4. | Hyundai ix35 | 530 | 0 | 530 | - | 6,6% |
5. | Honda CR-V | 432 | 533 | -101 | -18,9% | 5,4% |
6. | Audi Q5 | 292 | 312 | -20 | -6,4% | 3,7% |
7. | Ford KUGA | 289 | 339 | -50 | -14,7% | 3,6% |
8. | Mazda CX-7 | 283 | 70 | 213 | 304,3% | 3,5% |
9. | BMW X1 | 266 | 0 | 266 | - | 3,3% |
10. | Kia SORENTO | 215 | 186 | 29 | 15,6% | 2,7% |
11. | Toyota RAV4 | 212 | 184 | 28 | 15,2% | 2,7% |
12. | Volvo XC60 | 210 | 378 | -168 | -44,4% | 2,6% |
13. | Subaru FORESTER | 204 | 235 | -31 | -13,2% | 2,6% |
14. | Mitsubishi OUTLANDER | 171 | 229 | -58 | -25,3% | 2,1% |
14. | Suzuki GRAND VITARA | 171 | 188 | -17 | -9,0% | 2,1% |
16. | Kia SPORTAGE | 164 | 254 | -90 | -35,4% | 2,1% |
17. | Mercedes-Benz GLK | 118 | 124 | -6 | -4,8% | 1,5% |
18. | Hyundai SANTA FE | 116 | 239 | -123 | -51,5% | 1,5% |
19. | Chevrolet CAPTIVA | 108 | 118 | -10 | -8,5% | 1,4% |
20. | Hyundai TUCSON | 106 | 141 | -35 | -24,8% | 1,3% |
21. | Renault KOLEOS | 84 | 157 | -73 | -46,5% | 1,1% |
22. | Citroën C CROSSER | 70 | 83 | -13 | -15,7% | 0,9% |
23. | Peugeot 4007 | 67 | 81 | -14 | -17,3% | 0,8% |
24. | Lada NIVA | 66 | 51 | 15 | 29,4% | 0,8% |
25. | Nissan X-TRAIL | 42 | 150 | -108 | -72,0% | 0,5% |
- | Ostatní modely | 145 | 187 | -42 | -22,5% | 1,8% |
- | CELKEM | 7975 | 5291 | 2684 | 50,7% | 100,0% |
Pojďme se podívat ještě na podíly značek. Mezi 27 (!) výrobci v tomto nabitém segmentu triumf nikdo Škodě nevezme, druhé místo si i s jedním modelem udržel Volkswagen, třetí je ale Hyundai (9,4 %), Nissan pak má přesných 8 %. Páté Hondě se blíží Kia (4,8 %). Hodnoty u Škody, VW a Hondy jsou shodné s těmi, které jsme uvedli v přehledu Top 5 modelů.
Hyundai ix35 v červnu druhý
Registrace malých a středních vozů do lehčího, či těžšího terénu oproti červnu roku 2009 vzrostly o 90,1 %, z 1.043 na 1.983 kusů.
Yeti letos získal v aktuálním měsíčním pořadí další prvenství za 585 exemplářů. Druhé místo obsadil Hyundai ix35 s také značnými 250 kusy. Není divu, přes stovku se totiž dostalo celkem šest modelů! Třetí je Volkswagen Tiguan se 135 registracemi, na čtvrté příčce najdeme Nissan Qashqai se 108 novými vozy a konečně na páté místo stačilo Hondě CR-V 107 kusů. Šestý Ford Kuga má o další jeden méně: 106.
V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní pouze čtyři soupeři, pokud zahrneme i Yetiho. Ten se sice před rokem teprve rozjížděl a prodával druhý měsíc, ovšem co by mnozí dali za 91 kusů? Znamená to pro něj + 542,9 % a titul Skokana roku. Volkswagen Tiguan má ztrátu 21,5 %, loni měl na kontě 172 vozů. U Qashqaie počty naopak stouply (+ 26 automobilů, o 31,7 % více). Honda CR-V se může pochlubit ještě lepšími čísly, polepšila si o 81,4 % (+48 registrací).
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v červnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2010 | 1-6/2010 | 6/2010 | 1-6/2010 |
1. | Škoda YETI | 585 | 2255 | 29,5% | 28,3% |
2. | Hyundai ix35 | 250 | 530 | 12,6% | 6,6% |
3. | Volkswagen TIGUAN | 135 | 757 | 6,8% | 9,5% |
4. | Nissan QASHQAI | 108 | 602 | 5,4% | 7,5% |
5. | Honda CR-V | 107 | 432 | 5,4% | 5,4% |
6. | Ford KUGA | 106 | 289 | 5,3% | 3,6% |
7. | Audi Q5 | 76 | 292 | 3,8% | 3,7% |
8. | Toyota RAV4 | 64 | 212 | 3,2% | 2,7% |
9. | Mitsubishi OUTLANDER | 55 | 171 | 2,8% | 2,1% |
10. | BMW X1 | 52 | 266 | 2,6% | 3,3% |
11. | Kia SORENTO | 51 | 215 | 2,6% | 2,7% |
12. | Mazda CX-7 | 47 | 283 | 2,4% | 3,5% |
13. | Subaru FORESTER | 40 | 204 | 2,0% | 2,6% |
14. | Volvo XC60 | 39 | 210 | 2,0% | 2,6% |
15. | Renault KOLEOS | 32 | 84 | 1,6% | 1,1% |
16. | Hyundai SANTA FE | 30 | 116 | 1,5% | 1,5% |
17. | Suzuki GRAND VITARA | 28 | 171 | 1,4% | 2,1% |
18. | Chevrolet CAPTIVA | 26 | 108 | 1,3% | 1,4% |
19. | Citroën C CROSSER | 22 | 70 | 1,1% | 0,9% |
19. | Mercedes-Benz GLK | 22 | 118 | 1,1% | 1,5% |
21. | Dacia DUSTER | 20 | 29 | 1,0% | 0,4% |
22. | Peugeot 4007 | 14 | 67 | 0,7% | 0,8% |
23. | Lada NIVA | 13 | 66 | 0,7% | 0,8% |
24. | Kia SPORTAGE | 12 | 164 | 0,6% | 2,1% |
25. | Suzuki JIMNY | 10 | 26 | 0,5% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 39 | 238 | 2,0% | 3,0% |
- | CELKEM | 1983 | 7975 | 100,0% | 100,0% |
Titul Skokana sebral Mazdě CX-7 opět Yeti, její řady se i tak rozšířily o 422,2 %, z 9 na 47. Ve statistikách nalezneme ještě další tři modely, které se zvedly o více než 100 %. Jsou jimi Toyota RAV4 (+255,6 %), Mitsubishi Outlander (+139,1 %) a Kia Sorento (+131,8 %). Největší meziroční propad zaznamenal pomalu končící Hyundai Tucson (-78,3 %), následuje jej Kia Sportage, která čeká na generační výměnu (-72,7 %).
U Škody Yeti činily vznětové motory v červnu 70,3 % registrací (411 kusů), Hyundai ix35 měl tento podíl o dost nižší, 55,6 % (139 vozů), Tiguan dosáhl na 72,6 % (98). Nissan Qashqai skončil na 38,9 %, 42 aut poháněly agregáty spalující naftu. Procento turbodieselových kočovníků je tedy znovu z Top 5 nejnižší. Honda CR-V skončila na 49,5 %, v absolutních číslech měla 53 kusů.