Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Address 110: Kámoš na každý den

Jiří Baborský
Diskuze (13)
Počasí nás pomalu, ale jistě vyhání ze sedla dlouhodobě testovaného skútru. Jaký byl půlrok se Suzuki Address 110?

Znáte ten super pocit, když máte kamaráda, na kterého se můžete vždycky spolehnout a nikdy nezklame? Šest měsíců jsme si takhle užívali s malým skútrem od Suzuki. Nikdy neřekl ne, vždy byl připraven a nevyžadoval žádnou speciální péči. Kromě jedné zastávky na předepsaný servis jen jezdil a jezdil. Docela úleva po kalvárii, jakou jsme loni zažili s Maxonem Matador – oprava po nehodě trvala nekonečně dlouho, kvůli poruše zapalování jsme zůstali stát na pražské magistrále a nakonec nám stroj ukradli…

Za půl sta

Pořizovací cena 54.900 Kč zaslouží malý rozbor. Může být vyšší i nízká, záleží totiž na úhlu pohledu a preferencích zájemce. Ve srovnání s čínskou produkcí za třicet tisíc je address dražší. Dostanete však stroj renomované značky, byť jde o model z nejnižšího spektra její nabídky.

Mrknete-li se po značkových stopětadvacítkách, narazíte na částky 70.000 Kč a víc, nemluvě o vyšperkovaných luxusních skútrech typu Suzuki Burgman, které stojí přes sto tisíc. Pak se jeví Address 110 jako správná adresa pro nenáročného uživatele.

Skromnost ho šlechtí

Address spadá do kategorie skútrů, na něž můžete usednout s oprávněním skupiny B, tedy řidičákem na auto. Proto si jej vyzkoušeli i členové redakce, kteří jinak holdují pouze dvěma stopám. Kubatura 110 cm3 vypadá nezvykle, podobný stroj má v nabídce jen Honda. Běžné jsou malé padesátky a větší stopětadvacítky. Suzuki tvrdí, že stodesítka je optimálním kompromisem mezi oběma velikostmi: úsporná jako 50 cm3 a výkonná jako 125 cm3. Pravda je, že naše půlroční spotřeba 2,6 l/100 km je parádní, obzvlášť když jsme jednoválec zrovna nešetřili. Na rozdíl od křehkých redakčních stážistek jsou redaktoři plnotuční chlapi, a tak rukojeť plynu strávila nejvíc času v poloze „plný“. Nevyhýbali jsme se dálnicím, zavítali do kopců Karlštejnska a po Praze nezřídka cestovali ve dvou. Spotřebu tedy hodnotíme na výbornou.

Dynamika vzduchem chlazeného jednoválce nám po metropoli naprosto dostačovala a ani za hranicí města jsme si nepřipadali nepatřičně. Je však pravda, že kapalinou chlazené stopětadvacítky mají trochu navrch, snadno se rozjedou na tachometrových 115 km/h, zatímco na suzuki jsme po rovině jeli nejvíc stovkou, z kopce pak 110 km/h. Třeba předjetí náklaďáku proto vyžaduje větší obezřetnost a lepší plánování.

Plusy převažují

Address nemá ambice vyhrávat soutěže krásy ani ohromovat výbavou. Jde přímou cestou k jádru věci, za pár korun vás protáhne ucpaným městem

a počká na vás v sebemenší skulince, kterou pro jeho zaparkování najdete. Nesmírně snadná manipulace a hbitost podobná jízdnímu kolu – to jsou další vlastnosti, které jsme si tolik oblíbili. Najednou nám i malé motorky připadají neohrabané.

Ke kladům řadíme také solidní pohodlí dané velkými čtrnáctipalcovými koly a slušnou tuhostí rámu, což jsme od stroje této kategorie po pravdě ani nečekali.

Největší slabinou – a v podstatě jedinou – jsou mdlé brzdy. Na jejich pomalý nástup jsme si nakonec zvykli, stejně jako na potřebu víc přitlačit. V delších prudších sjezdech už je však cítit pálící se obložení, což u motorky vážící necelý metrák svědčí o slabé dimenzaci. Do hor bychom vám tedy Suzuki Address 110 úplně nedoporučili, jinak si ale tenhle nenápadný skromný služebník získal naše sympatie.

Spotřeba

Obvykle jsme nepokoušeli štěstí a tankovali chvíli poté, co ručička palivoměru spadla na nulu. Běžně jsme ujeli 150-160 km a doplnili čtyři litry naturalu, skutečný objem ale činí 5,2 l. Ukazatel tedy není kdovíjak přesný a pokaždé nám v nádrži zbývalo přes litr paliva, což by stačilo k ujetí minimálně dalších 50 km. Rekordem byl nájezd 217 km, kdy jsme nádrž vysušili celkem poctivě.

Vývoj spotřeby
1. nádrž 3,2 l/100 km zajíždění
2. nádrž 2,8 l/100 km Praha a okolí
3. nádrž 3,0 l/100 km Praha + dálnice
4. nádrž 2,0 l/100 km Cesta na Orlík
5. nádrž 1,6 l/100 km Cesta z Orlíku
6. nádrž 2,5 l/100 km Praha a okolí
7. nádrž 2,5 l/100 km Praha a okolí
8. nádrž 3,7 l/100 km dálnice, jízdy ve dvou
9. nádrž 3,4 l/100 km Praha + dálnice
Celkový průměr: 2,6 l/100km

Za kolik jsme jezdili?

Vezmeme-li v úvahu roční nájezd 4000 km a dosavadní spotřebu 2,6 l/100 km při zaokrouhlené ceně 30 Kč/litr, vyjdou nám náklady na palivo 3120 Kč. Skútr musí absolvovat servisní prohlídku právě po ujetí 4000 km nebo jednou ročně, průměrná cena činí 1650 Kč. Povinné ručení by pražský řidič ve věku 36 let bez bonusů pořídil od 700 Kč. Celkem nám tedy vycházejí teoretické roční náklady se vším všudy na parádních 1,37 Kč/km.

Pokud bychom vzali v úvahu naši konkrétní půlroční sezonu, během níž jsme najeli 1470 km a za benzin zaplatili 1103 Kč, stál nás každý kilometr na palivu 75 haléřů. Po započtení servisní prohlídky a pojištění jsme v tom za pořád velmi lidových 2,35 Kč/km.

Plusy

  • Atraktivní cena
  • Jízdní dynamika
  • Skvělá obratnost
  • Cestovní komfort
  • Praktické odkládací prostory

Minusy

  • Slabé brzdy
  • Absence hodin

Suzuki Address 110
Motor čtyřdobý jednoválec SOHC
Chlazení vzduchem
Zdvihový objem (cm3) 113
Výkon (kW/ot. za min) 6,7/8000
Točivý moment (N.m/ ot. za min) 8,6/6000
Převodovka, sek. převod variátor
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučová 190/bubnová 120
Pneumatika P 80/90-14
Pneumatika Z 90/90-14
Rozvor (mm) 1260
Výška sedla (mm) 755
Pohotovostní hmotnost (kg) 97
Nejvyšší rychlost (km/h) 95
Objem nádrže (l) 5,2
Základní cena (Kč) 54 900

Jiří Baborský
Diskuze (13)
1. 11. 2016 08:39
Re: Dálnice
Jo, v tomhle se shodneme. Jak jsem napsal, využiješ to na městském okruhu. Ale ne na "otevřené" dálnici. Teoreticky můžeš, ale budou tě skoro všichni předjíždět, což není dobře (relativní rychlost je nebezpečná). V lehkém provozu by se to dalo.
31. 10. 2016 19:31
Re: Dálnice
Ok.
Shrnu problém asi tak, že to sice na dálnici smí, ale vhodná technika to není, což bylo primární téma. Já bych s tím jel na dálnici jen v "krajní nouzi". ;-)
31. 10. 2016 18:15
Re: Dálnice
Mně šlo čistě o to nepřekážení. Ne o to, s čím bych kam jel (pokud nedokáži udržet krok s kamiony, tak ani náhodou; i v autě mě lepením štvou, natož na prskoletu).

Nepřekážení jsem si vyložil jako jízdu prakticky po čáře, aby tě mohli předjet, což je něco, co neudělám. Nemusím jet přesně středem, na tom nesejde, ale jedu tak, aby to nesvádělo se vedle mne nacpat, jako by mi ten pruh patřil.

Vzít motorku odstavným je úplně jiný kalibr.

Můj přístup samozřejmě vychází z toho, že nedostatek výkonu nemám. A nemám problém s tím někoho pustit přejetím do odstavného. Ale než jet u čáry, radši bych celou cestu jel odstavným.
31. 10. 2016 14:38
Re: Dálnice
Teorie sice pěkná, ale dobře víš, jaká je realita, když jedeš po dálnici s podobnou chcíplotinou. Zabereš si pěkně celý pomalý pruh, ale pokud je trochu provoz, budou se na tebe imrvére nervózní lepiči lepit a klidně i s kamionem, někdo si tě třeba co chvíli i protroubí a nebudou výjimky, co tě střihnou zprava půlkou auta v odstavným se zdviženým prstem, jako že jsi jednička, když je v rychlým plno.

Tak je na úvaze, jestli není lepší jet podle pravidel silničního provozu při pravém okraji nebo skoro po bílé a nikoho moc raději nenasírat. Alespoň víš, že zprava do tebe nepůjdou. A to nemluvím ani o tom, že právě uprostřed pomalého pruhu bývá nejvíc humusu, odkáplého oleje a pod., co snižuje motorce adhezi a zvyšuje riziko defektu.
31. 10. 2016 13:38
Re: Dálnice
dialnica podla mna ano ale neobiehal by som (maximalne aviu) aj ked realne to tych 100kmh(kamion ide 90?) da ale len pre silnejsie povahy >:D povedal by som ze je to ale bezpecnejsie ako ked moj starky siel na s105s do nemecka >:D