TEST Suzuki Baleno 1.2 DualJet vs Kia Rio 1.2 CVVT – Kráska a praktik
Dojem, cena a výbava
Nevtíravě líbivé tvary malé kie téměř nestárnou. Za celou dobu se nenašlo moc konkurentů, kteří by postavení třídní krásky ohrozili. Proto nám ani nepřijde, že už je tu s námi pět let. Což je skvělý čas ke srovnání se žhavou novinkou. Prověřit kvality odcházejícího modelu je vždy poučné, může nám totiž říci až nebezpečně mnoho o dnešku. Výzvu přijímá nejaktuálnější novinka ve třídě: méně fešácké, ale o to snaživější baleno.
DOJEM
O Koreu dávno nejde
Automobilový design se globalizuje jako všechno ostatní. Jestliže za Švýcarsko hrají kopanou dva Albánci, v Berlínské filharmonii se Němci dostávají
do menšiny a Vatikánu šéfuje Argentinec, nemůžeme se divit, že Kiu Rio namaloval Peter Schreyer, narozený kousek od Salcburku. Však také malý hatchback připomíná všechno, jen ne bytostně korejské předchůdce z devadesátých let. Promyšlená síť vzájemně si protiřečících linek geniálně maskuje základní tvar skromného auta pro masy. Všimněte si třeba toho, že čelní sklo zdaleka nesahá tak hluboko, jak naznačují boční linie, že okno ve víku kufru se směrem dolů zužuje, zatímco kontury zádě se naopak rozšiřují. Že nás takové detaily baví na pět let starém autě, říká o kvalitě a přitažlivosti designu jistě nejvíc.
Ať budete hledat na internetu sebedéle, jméno šéfdesignéra Suzuki Baleno nenajdete. Zatímco Kia útočí na Evropu emocemi a do angažmá slavného tvůrce i výroby složitě tvarované karoserie nasypala miliony wonů, japonští stratégové se drží účelu, funkce a rozpočtu. I na kabátě balena se najdou zajímavá místa a jeho tekutě proudící linky působí moderně, touha po kráse ale místy ustupuje technickému zadání – zejména těžkopádná příď jasně prozrazuje povinnost chránit sražené chodce. Sportovně nahrbená silueta zádě působí sympatičtěji. Vrcholná výbava Elegance zpestřuje tvary několika
šmrncovními doplňky, z nichž černé nám ke skromnému duchu auta pasují lépe než stříbrné.
Mít něco navíc
Soustředěná různorodost ria pokračuje i v kabině. Jen na středovém panelu najdeme čtvery tvarově odlišné ovladače, některé zcela originální, jinde neviděné. Palubní deska nejen vypadá bohatě, splňuje i požadavky ergonomie, poněvadž za jízdy se v různě vypadajících ovladačích orientujeme snáz. Pochválit musíme zejména zachování nejdřevnější klasiky v ovládání rádia – pro hlasitost i ladění jednoduché otočné knoflíky, které prostě nikdy nic nepřekoná. Na volantu je možná tlačítek trochu moc a některá dublují funkce snadno dostupné jinde, což potvrzuje okázalou marnivost, jíž korejští kapitáni Evropě dokazují, že na to mají. To rozhodně platí o vzhledově pěkných materiálech nebo pozornosti věnované výdechům topení. Jedinou připomínku máme k přístrojovému štítu. Zbytečně roztáhle cejchovaný ukazatel paliva zabírá třetinu panelu, zatímco vedle se krčící rychloměr
i otáčkoměr musejí mít hodnoty nasázené nahusto a miniaturní čísla se z nich špatně čtou.
Baleno je i uvnitř po funkční stránce v pořádku a esteticky nezklame, ale na rio to nestačí. Lesklý vrchní díl palubní desky se každému líbit nebude a především celek působí jen jako dobře splněný úkol. Chybí tu něco navíc, z čeho bychom po každém nastoupení měli vyloženou radost. Oceňujeme grafiku jednoduchých a velkých hlavních ukazatelů, méně už ovládání rádia v integrovaném přístroji s navigací – dva otočné kolíky by byly jistě lepší než virtuální jezdec na dotykovém displeji. O trochu elegance se snaží postříbřený spodek středového panelu s dalšími tlačítky, nám připadá poněkud
křiklavý.
CENA A VÝBAVA
Nikoho nepřekvapí, že je rio levné ve fázi výprodeje, vždyť svět už oblétly fotky příští generace. Jasnou řečí mluví náš cenový tip - výbava Cool za 249.980 Kč včetně klimatizace je nabídka, která se neodmítá. Praxe naznačuje, že Kia umí auto levně prodat a pak si leccos vezme zpátky při pravidelných prohlídkách. Drahota ria v naší tabulce servisních nákladů má ale tentokrát jiné vysvětlení. Kia malému motůrku moudře předepsala
interval oleje 15.000 km, takže si během 100.000 km odbude o dvě prohlídky víc. Zklamáním je jako vždy nedostatek individualizace. Kdo chce
kožený volant, musí pro výbavu Cool Plus za 264.900 Kč, tempomat dostaneme o dalších 25.000 Kč dráž ve verzi Euro 2016.
Baleno má ve výbavě Comfort obojí v ceně, jenže dovozce asi s českými cenovými válkami ztrácí trpělivost. Námi preferovanou verzi drží na 302.900 Kč, což je vůči stokrát zlevňované konkurenci moc.
Pořizovací náklady | Dacia Sandero 1.2 16V/55 kW | Kia Rio 1.25 CVVT/62 kW | Suzuki Baleno 1.2 DualJet/66 kW |
Základní cena | 174 900 Kč (Access) | 229 980 Kč (Active) | 293 900 Kč (Start) |
Cena verze Světa motorů | 204 900 Kč (Arctica) | 249 980 Kč (Cool) | 302 900 Kč (Comfort) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken. | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Automatická klimatizace | Ne | Ne | Ne |
Přední mlhovky | Ano | Ne | Ne |
Bluetooth handsfree | Ano | Ano | Ano |
Zadní/zad. a před. park. senzory | 6000 Kč/Ne | Ne | Ne |
Litá kola | 9000 Kč | Ne | Ne |
Navigace | 7500 Kč | Ne | Ne |
Dešťový a světelný senzor | Ne | Ne | Ne |
Tempomat | 9000 Kč | Ne | Ano |
Bezklíčkové odemykání | Ne | Ne | Ne |
Metalíza | 10 900 Kč | 12 000 Kč | 11 000 Kč |
Porovnání cen | 204 900 Kč (100 %) | 249 900 Kč (o 22 % horší) | 302 900 Kč (o 48 % horší) |
POŘADÍ | 1. | 2. |
Prostor a pohodlí
PROSTOR A POHODLÍ
Výška hraje roli
Rozvržením prostoru baleno boduje, však je to jeho hlavní úkol. Na poměry hatchbacků sedíme hodně vysoko. Jednak je díky vyšší světlosti o trochu výš podlaha, ale hlavně sedáky vůči ní. Starším uživatelům to bude jistě vyhovovat, my si snadno zvykáme. Z balena je díky tomu dobře vidět, palubní desku i oblou kapotu máme jako na dlani.
Vyšší pozice ani neubírá volnosti nad hlavou, za což vděčíme baculatějším tvarům karoserie: čelní okno není zdaleka tak skloněné a střecha se nám nad hlavami nesklání tolik jako v riu. Příjemný pocit prostornosti posiluje i pohodová šířka v loktech. Vyšší stavba i pozice sezení částečně vysvětlují paradox, že na zadních sedadlech balena máme před koleny stejně místa jako v riu, a to navzdory rozvoru o pět centimetrů kratšímu. Řidič střední postavy se za sebe posadí téměř s nohou přes nohu.
Druhá část vysvětlení ovšem spočívá v tom, že jsou zadní sedadla zašoupnutá hlouběji mezi podběhy, což omezuje šířku. Pro dva dospělé určitě v pořádku, ale bez velkých rezerv. Tři děti bychom si na lavici balena představili jen tak tak. Nad hlavami se nám už také citelně svažuje střecha, celkově je tedy prostor mírně kompromisní a pocitově těsnější.
Údaje o testovaných vozidlech | Kia Rio 1.25 CVVT | Suzuki Baleno 1.2 DualJet |
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) | 177/17 | 186/17 |
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) | 94-99/95 | 92-100/90 |
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) | 7-12/8 | 3-11/0 |
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) | 141/140 | 139/136 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) | 126/125 | 128/124 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 51 x 50/48 x 49 | 49 x 45/45 s 40 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 64 x 51 | 59 x 42 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 72 x 94 | 74 x 94 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 75/186 | 82/185 |
Čísla proti pocitům
Přesednutí do ria ukazuje, že ne všechno krásné je praktické. Jakkoli může ostře skloněná příď vypadat moderně, za volantem nám prostě auto padá na hlavu. A to sedíme sportovně nízko u podlahy. Palubní desku máme spíš proti sobě než před sebou a situaci okolo vysoké přídě můžeme jen odhadovat. Přes ležaté sloupky není moc dobrý ani výhled do stran, i když ho zlepšují hluboká vybrání bočních oken.
Prostor vzadu určuje mimořádně dlouhý rozvor, přesto kvůli popsaným kouzlům nemáme před koleny víc místa než v balenu. Navíc sedíme nízko u podlahy a nemáme tolik podepřená stehna – všimněte si, že i to je moderní trend. Otázka je, jestli přidaná výška nad hlavou má větší cenu než samotná poloha sezení. Také rio se směrem dozadu zužuje, takže v loktech nepanuje větší volnost. Pocitově je navíc druhá řada ria klaustrofobičtější, což mají na svědomí vysoké boky a nízká okna.
Dvakrát měř
Objem zavazadlových prostorů se podle oficiálních čísel citelně liší, baleno má mít s 355 litry skoro sedmdesátilitrový náskok. V malém autě to znamená rozdíl třídy, ale jen na papíře. Když porovnáme hodnoty naměřené v praxi, vycházejí oba kufry téměř nastejno. Možná že jeden výrobce počítá do objemu i prostor rezervy, možná hrají větší roli různá vybrání mimo obrys základního kvádru. Každopádně baleno má kufr výrazně hlubší, ale také kratší a užší než rio. Každé z řešení má ale své výhody, a proto oběma autům udělujeme stejnou známku.
Motor, jízda
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Když dva nedělají totéž
Řeklo by se, že dvě atmosférické dvanáctistovky předvedou vyrovnaný souboj. Kia by dokonce mohla jet o chlup líp, má točivý moment dostupný v nižších otáčkách. Ale čísla klamou jako vždy. Jak už modří vědí, motor Suzuki díky jemnějšímu zdvojenému vstřikování lépe odolává detonacím, tudíž ustojí vyšší kompresní poměr a každou kapku paliva využije lépe.
Rozdíl v pocitové živosti je čísly nepostižitelný, ale obrovský. Dualjet se dravě hrne za plynem a už v nízkých otáčkách budí dojem motoru o deci či dvě většího. První čtyři kvalty jsou v obou autech odstupňované úplně stejně, přesto na poslední z nich baleno zrychlí ze 60 na 100 km/h o dvě vteřiny
dřív. Na pětku se pořadí obrací, protože rio ji má kratší. Rozdíl už ale dělá jen 1,6 vteřiny, přestože aerodynamický odpor je v tomto pásmu daleko silnější. I ofi ciální čísla zrychlení na stovku ukazují, že je kia pomalejší, přitom toto měření končí na trojku.
Podstatnou roli hraje také hmotnost. Zní to neuvěřitelně, mezi oběma auty je rozdíl v řádu dvu metráků. Tedy jako by v riu seděli tři cestující navíc. Suzuki s novou platformou zhublo téměř anorekticky. Kia má sice také motor vybavený navýsost moderně, například mu nechybí proměnné časování sacích i výfukových ventilů, ale marná sláva – v těžkém autě působí líně. Baleno je jeho pravý opak, což odráží i známky za dynamiku a pružnost. Fyzikální výhodu vysokého kompresního poměru a nízké hmotnosti potvrzuje také spotřeba, klesající při klidné jízdě i pod pět litrů. Půllitrový rozdíl ekonomiku auta této třídy nerozhodne, ale za pochvalu určitě stojí.
Údaje o testovaných vozidlech | Kia Rio 1.25 CVVT | Suzuki Baleno 1.2 DualJet |
Motor, ventilový rozvod | zážehový R4, DOHC 16V | zážehový R4, DOHC 16V |
Zdvihový objem (cm3) | 1248 | 1242 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 62/6000 | 66/6000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 122/4000 | 120/4400 |
Převodovka | 5° manuální | 5° manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4045 x 1720 x 1455 | 3995 x 1745 x 1470 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2570, 1521/1525 | 2520, 1530/1530 |
Standardní pneumatiky | 185/65 R15 | 175/65 R15 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1207/353 | 995/410 |
Nejvyšší hmotnost nebrzd./brzděného přívěsu (kg) | 450/900 | 1000/400 |
Objem zavazadl. prostoru základní/maximální (l) | 288/923 | 355/1085 |
Objem nádrže paliva (l) | 43 | 37 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 167 | 180 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 13,4 | 12,3 |
Emise CO2 (g/km) | 115 | 98 |
Spotř. paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 6,3/4,2/5,0 | 5,3/3,6/4,2 |
JÍZDA
Frajer kontra stará škola
Baleno rozhodně nevypadá atleticky. Ani vlivem samotného tvaru karoserie, a už vůbec ne s vyšší světlostí, která se dnes u hatchbacků nenosí. Kolům ale dovoluje znatelně delší zdvihy a měkce odpružené auto se klidně nese přes české cesty necesty. Na plynulou jízdu malým autem to považujeme za výhodu, zatáčky s ním asi nikdo řezat nebude. V nich se baleno umí pěkně naklonit, což může řidiče uvyklé současným vozům překvapit, stopu ale drží perfektně a jede tam, kam ho pošleme.
Řízení je sice uměle odtažité, ale elektrický posilovač dávkuje odpor plynule a jeho změny nejsou znát ani při prudších manévrech, takže řidiče v žádné situaci nemate.
Rio na to jde opačně. Sedí níž, tlumiče má utažené a hrboly spíš kopíruje než pohlcuje. Na české silnice nám nepřipadá naladěné úplně nejlépe, přinejmenším na testovaných šestnáctkách. Jízda ani není jistější než v riu, jen méně uvolněná. Díky nízké pozici za volantem s námi pohyby karoserie tolik necvičí, důležitější však je, že nejsou plynulé, což namáhá krční páteř a zrychluje únavu.
Také řízení prozrazuje starší dobu vzniku. Je nepřirozeně utažené v rozmezí asi 15° kolem středové polohy, takže když pustíme volant na vrcholu zatáčky, neumí se sám vrátit - na půl cesty ztuhne.
Brzdy obou vozů odvádějí dobrou práci. Kotouče na zadních kolech nám ale připadají zbytečné a časem prodraží údržbu.
Závěr
ZÁVĚR
Jak rozdílný byl přístup konstruktérů, tak odlišné jsou vlastnosti obou aut. Elegantní design ria na některých místech limituje využití prostoru, motorista se tedy musí rozhodnout, čemu dá přednost. Mnoha lidem zjevně podmanivé linky učarovaly, my se držíme praktické stránky a zvedáme
palec balenu. Vtipné je, že si k vítězství pomáhá dost nemoderními věcmi jako vyšší světlou výškou a buclatějším vnějším tvarem kabiny. K verdiktu
ale významně přispěl živým pružný a úsporný motor, který balenu může závidět nejen kia, ale i řada dalších konkurentů.
Hodnocení | Kia Rio 1.25 CVVT | Suzuki Baleno 1.2 DualJet |
DOJEM | ||
Design | 1,00 | 2,50 |
Dílenské zpracování | 1,50 | 2,00 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 2,00 | 1,50 |
Sedadla | 1,50 | 1,50 |
Zavazadelník a variabilita | 1,50 | 1,50 |
Ovládací prvky | 1,00 | 1,50 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 2,50 | 2,00 |
Pružnost | 3,50 | 3,00 |
Spotřeba | 1,50 | 1,00 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,50 | 1,50 |
Řízení | 2,50 | 2,00 |
Brzdy | 1,50 | 1,50 |
Ovladatelnost na silnici | 2,00 | 2,00 |
Jízdní komfort | 2,50 | 2,00 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,86 | 1,82 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. |
Pořadí | ||
1. Suzuki Baleno 1.2 DualJet | 2. Kia Rio 1.25 CVVT | |
Plusy | Prostorná kabina a kufr | Velmi elegantní design |
Komfortní pérování | Sedmiletá záruka | |
Velmi příznivá spotřeba | Suverénní jízdní vlastnosti | |
Mínusy | Místy rozpačitý design | Slabý motor |
Omezená výška vzadu | Jen průměrná spotřeba paliva | |
Vyšší pořizovací cena | Dražší servis | |
Průměr celkem | 1,82 | 1,86 |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 6 až 15 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším malým vozem s výbavou podle Světa motorů je Dacia Sandero 1.2 16V/55 kW Arctica za 204.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 215.145 Kč. Za cenu od 215.146 Kč do 235.635 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například
extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení. Jedná se o samostatnou disciplínu.