16.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Suzuki chtělo vyrábět konkurenta pro MX-5. A spolupracovalo... S Bugatti!

 

Začátkem 90.let pracovala italská společnost Bugatti Automobili na projektu auta, které mělo přetáhnout zákazníky od tehdy velmi úspěšné Mazdy MX-5. A mělo nést značku Suzuki.

Dnes je jméno Bugatti spojováno s nejrychlejšími auty světa, ale hlavně s německým koncernem Volkswagen. V první polovině 90. let ale bylo všechno jinak. Za vším stál italský průmyslník Romano Artioli. Někdejší úspěšný prodejce vozů Ferrari, později také dealer Suzuki. Artioliho holding koupil práva na značku Bugatti už v roce 1987, ovšem první a vlastně jediný plod, který se dočkal výroby, supersport EB110, spatřil světlo světa o čtyři roky později.

Artioli měl velké plány. Postavil supermoderní továrnu v typicky modré barvě v Campogalianu poblíž Modeny. Jak symbolické. Vždyť Ferrari, Maserati, DeTomaso či Lamborghini sídlili jen o pár desítek kilometrů vedle. K tomu najal ty nejlepší automobilové inženýry, které přetáhl od uvedených značek. Toto je však dostatečně známá historie.

Co se však ví méně, je skutečnost, že Bugatti údajně pracovalo na malém sportovním autě pro Suzuki. Alespoň o tom napsal americký Road and Track. Vůz dostal pracovní název Suzuki Espresso (asi aby se dostatečně zdůraznilo, že na něm dělají Italové). Mělo jít o vůz s hnacím řetězcem uloženým před zadní nápravou. Tedy ve stylu Fiatu X1/9 či Toyoty MR2. A tudíž odlišné, než jakou nabízela a nabízí MX-5. Nemělo však jít o klasický roadster nebo spíše spider, nýbrž o kupé-targa. Tedy o karoserii s odnímatelnými střešními panely. Tedy opět jako X1/9 či MR2.

Mezi tím se však věci dost změnily a Suzuki uvedlo na trh roadster Cappuccino. Používalo klasickou koncepci a tedy opravdu jakoby z oka vypadlo „emikspětce“. Jen bylo menší a pouze s tříválcovým byť přeplňovaným motorem. A na rozdíl od roadsteru mazdy se nikdy nenabízelo s levostranným řízením. Přesto lze tato auta v Evropě potkat. Samozřejmě ve Velké Británii, ale také v Německu (osobní zkušenost). A Romano Artioli a jeho Bugatti Automobili? Stále více mu rostla křídla, čehož výsledkem byla koupě majoritního podílu akcií jiné firmy – Lotus Enginnering do té doby vlastněné GM. Artioli stále chtěl levný roadster a tak obnovil výrobu neúspěšného modelu Elan M100 s předním pohonem a motorem od Isuzu. Následně stihl Lotus prodat, aby to v roce 1995 zabalil.

Kdysi úžasná modrá továrna na předměstí Campogaliana dnes zeje prázdnotou. Škoda, že to se Suzuki nevyšlo. Možná by dnes bylo Bugatti takové, jak jsme ho měli kdysi rádi. Bez spojení s pýchou a osobností jednoho podobně pojmenovaného top konstruktéra Audi, člena rodiny Porsche a později top manažera celé skupiny VW.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch

Aktivistická platforma Rekonstrukce státu udělala…

Komise dá Googlu rekordní pokutu už v úterý Komise dá Googlu rekordní pokutu už v úterý

Evropská komise pravděpodobně již v úterý vyměří americké…

Nástupem do důchodu spadne příjem Čechů o dvě pětiny Nástupem do důchodu spadne příjem Čechů o dvě pětiny

Česko má v EU jeden z nejvyšších rozdílů mezi čistým…

 

Štítky Bugatti Suzuki Video

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Dnes 20:45

Na jaře letošního roku uplynulo šest let od havárie elektrárny ve Fukušimě. Od té doby tu v ulicích chátrají nejen domy, ale i mnoho krásných automobilů.




Blesk.cz

Evu zavřel do sklepa a na chleba jí natíral sperma: Polský Fritzl dostal 25 let

Evu zavřel do sklepa a na chleba jí natíral sperma:…

Dva roky strávila uvězněná ve sklepě vlastního domu, kde ji její muž mučil, znásilňoval a bil. Mariusz své…

Povodí Odry se chystá na sucho. Střeží si zásoby pitné vody

Povodí Odry se chystá na sucho. Střeží si zásoby pitné vody

Státní podnik Povodí Odry už začal dělat opatření, aby se připravil na případné sucho. Omezil například výrobu…

 

iSport.cz

Na startu kvalifikace o Wimbledon uspěl z Čechů pouze Rosol. Těsně porazil Junga

Na startu kvalifikace o Wimbledon uspěl z Čechů…

V prvním kole kvalifikace Wimbledonu, které se hraje na kurtech v Roehamptonu, z českých tenistů uspěl jen Lukáš…

Poznar kývl Baníku i kvůli Barošovi: Já jako Koller? V Plzni se mi smáli

Poznar kývl Baníku i kvůli Barošovi: Já jako Koller?…

Před pár lety si nechal poslat dres Baníku podepsaný Milanem Barošem, i s věnováním. Teď s ním má válet v útoku,…

 

Reflex.cz

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z toho sociální bouře? A co na to prezident-prognostik?

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z…

Je smutným faktem, že politici (lhostejno, zda z pravice, či z levice) se většinou věnují pěně dní a svým…

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl Zelený Raoul, když byl stejně starý jako jeho kreslíř?

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl…

Ten den vidíme pořád tak jasně, jako by se odehrál včera. Dvaadvacetiletý mladík vešel do papíry zaneřáděné…