16.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Suzuki chtělo vyrábět konkurenta pro MX-5. A spolupracovalo... S Bugatti!

 

Začátkem 90.let pracovala italská společnost Bugatti Automobili na projektu auta, které mělo přetáhnout zákazníky od tehdy velmi úspěšné Mazdy MX-5. A mělo nést značku Suzuki.

Dnes je jméno Bugatti spojováno s nejrychlejšími auty světa, ale hlavně s německým koncernem Volkswagen. V první polovině 90. let ale bylo všechno jinak. Za vším stál italský průmyslník Romano Artioli. Někdejší úspěšný prodejce vozů Ferrari, později také dealer Suzuki. Artioliho holding koupil práva na značku Bugatti už v roce 1987, ovšem první a vlastně jediný plod, který se dočkal výroby, supersport EB110, spatřil světlo světa o čtyři roky později.

Artioli měl velké plány. Postavil supermoderní továrnu v typicky modré barvě v Campogalianu poblíž Modeny. Jak symbolické. Vždyť Ferrari, Maserati, DeTomaso či Lamborghini sídlili jen o pár desítek kilometrů vedle. K tomu najal ty nejlepší automobilové inženýry, které přetáhl od uvedených značek. Toto je však dostatečně známá historie.

Co se však ví méně, je skutečnost, že Bugatti údajně pracovalo na malém sportovním autě pro Suzuki. Alespoň o tom napsal americký Road and Track. Vůz dostal pracovní název Suzuki Espresso (asi aby se dostatečně zdůraznilo, že na něm dělají Italové). Mělo jít o vůz s hnacím řetězcem uloženým před zadní nápravou. Tedy ve stylu Fiatu X1/9 či Toyoty MR2. A tudíž odlišné, než jakou nabízela a nabízí MX-5. Nemělo však jít o klasický roadster nebo spíše spider, nýbrž o kupé-targa. Tedy o karoserii s odnímatelnými střešními panely. Tedy opět jako X1/9 či MR2.

Mezi tím se však věci dost změnily a Suzuki uvedlo na trh roadster Cappuccino. Používalo klasickou koncepci a tedy opravdu jakoby z oka vypadlo „emikspětce“. Jen bylo menší a pouze s tříválcovým byť přeplňovaným motorem. A na rozdíl od roadsteru mazdy se nikdy nenabízelo s levostranným řízením. Přesto lze tato auta v Evropě potkat. Samozřejmě ve Velké Británii, ale také v Německu (osobní zkušenost). A Romano Artioli a jeho Bugatti Automobili? Stále více mu rostla křídla, čehož výsledkem byla koupě majoritního podílu akcií jiné firmy – Lotus Enginnering do té doby vlastněné GM. Artioli stále chtěl levný roadster a tak obnovil výrobu neúspěšného modelu Elan M100 s předním pohonem a motorem od Isuzu. Následně stihl Lotus prodat, aby to v roce 1995 zabalil.

Kdysi úžasná modrá továrna na předměstí Campogaliana dnes zeje prázdnotou. Škoda, že to se Suzuki nevyšlo. Možná by dnes bylo Bugatti takové, jak jsme ho měli kdysi rádi. Bez spojení s pýchou a osobností jednoho podobně pojmenovaného top konstruktéra Audi, člena rodiny Porsche a později top manažera celé skupiny VW.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump se zřejmě chystá propustit svého stratéga, který mu pomohl vyhrát volby Trump se zřejmě chystá propustit svého stratéga, který mu pomohl vyhrát volby

Americký prezident Donald Trump údajně řekl svým…

Pátrání po barcelonském teroristovi skončilo, nepřežil policejní zásah Pátrání po barcelonském teroristovi skončilo, nepřežil policejní zásah

Řidič, jenž zabil 13 lidí v Barceloně, je mrtvý. Byl mezi…

 

Štítky Bugatti Suzuki Video

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří 10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří

Kategorie SUV je v současné době zažívá obrovský boom.…

Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

 





 
Elektromobily: Proč se obejdou bez vícestupňové převodovky?

Elektromobily: Proč se obejdou bez vícestupňové převodovky?

Dnes 18:45

Zatímco spalovací motor vyžaduje k efektivnímu fungování vícestupňovou převodovku, tak elektromotor se bez ní obyčejně obejde. Je důvodem pouze odlišná momentová charakteristika, nebo i něco jiného?




Blesk.cz

Nahé turistky vzaly Sardinii útokem! V rouše Evině pózují na plážích i pod vodou

Nahé turistky vzaly Sardinii útokem! V rouše Evině…

Italskou Sardinii obsadily nahé turistky! Sexy krásky se na internetu chlubí pikantními snímky s malebným…

Karel Gott zrušil koncert: Opět udeřila nepříjemná nemoc!

Karel Gott zrušil koncert: Opět udeřila nepříjemná nemoc!

Zpěvák Karel Gott zrušil kvůli nemoci sobotní koncert na festivalu LétoFest v Brně, kde měl vystoupit před…

 

iSport.cz

Smutek kvůli teroru. Truchlil Messi, sportovní deník odmítl řešit sport

Smutek kvůli teroru. Truchlil Messi, sportovní deník…

Barcelona truchlí za oběti teroristického útoku, při kterém zemřelo 13 lidí a víc než sto dalších bylo zraněno.…

Nečekané přestupy? Mourinho láká Robbena, City jeví zájem o hráče WBA

Nečekané přestupy? Mourinho láká Robbena, City jeví…

Premier League začala, přestupy nekončí! A nejde jen o dlouho skloňovaná jména jako Coutinho, Dembélé či Mbappé.…

 

Reflex.cz

V KLDR žádný hlad a bída není, USA jsou hlavní agresor, říká Vrobel

V KLDR žádný hlad a bída není, USA jsou hlavní…

Spojené státy jako hlavní agresor a Korejská lidově demokratická republika coby jeden z posledních suverénních…

Zázrak z Aleppa. Lvice, kterou zachránili z tamní zoo, porodila mládě

Zázrak z Aleppa. Lvice, kterou zachránili z tamní…

Veterináři i zoologové se podivují nad případem lvice, která byla převezena ze zničené zoo v syrském Aleppu…