reklama


16.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Suzuki chtělo vyrábět konkurenta pro MX-5. A spolupracovalo... S Bugatti!

 

Začátkem 90.let pracovala italská společnost Bugatti Automobili na projektu auta, které mělo přetáhnout zákazníky od tehdy velmi úspěšné Mazdy MX-5. A mělo nést značku Suzuki.

Dnes je jméno Bugatti spojováno s nejrychlejšími auty světa, ale hlavně s německým koncernem Volkswagen. V první polovině 90. let ale bylo všechno jinak. Za vším stál italský průmyslník Romano Artioli. Někdejší úspěšný prodejce vozů Ferrari, později také dealer Suzuki. Artioliho holding koupil práva na značku Bugatti už v roce 1987, ovšem první a vlastně jediný plod, který se dočkal výroby, supersport EB110, spatřil světlo světa o čtyři roky později.

Artioli měl velké plány. Postavil supermoderní továrnu v typicky modré barvě v Campogalianu poblíž Modeny. Jak symbolické. Vždyť Ferrari, Maserati, DeTomaso či Lamborghini sídlili jen o pár desítek kilometrů vedle. K tomu najal ty nejlepší automobilové inženýry, které přetáhl od uvedených značek. Toto je však dostatečně známá historie.

Co se však ví méně, je skutečnost, že Bugatti údajně pracovalo na malém sportovním autě pro Suzuki. Alespoň o tom napsal americký Road and Track. Vůz dostal pracovní název Suzuki Espresso (asi aby se dostatečně zdůraznilo, že na něm dělají Italové). Mělo jít o vůz s hnacím řetězcem uloženým před zadní nápravou. Tedy ve stylu Fiatu X1/9 či Toyoty MR2. A tudíž odlišné, než jakou nabízela a nabízí MX-5. Nemělo však jít o klasický roadster nebo spíše spider, nýbrž o kupé-targa. Tedy o karoserii s odnímatelnými střešními panely. Tedy opět jako X1/9 či MR2.

Mezi tím se však věci dost změnily a Suzuki uvedlo na trh roadster Cappuccino. Používalo klasickou koncepci a tedy opravdu jakoby z oka vypadlo „emikspětce“. Jen bylo menší a pouze s tříválcovým byť přeplňovaným motorem. A na rozdíl od roadsteru mazdy se nikdy nenabízelo s levostranným řízením. Přesto lze tato auta v Evropě potkat. Samozřejmě ve Velké Británii, ale také v Německu (osobní zkušenost). A Romano Artioli a jeho Bugatti Automobili? Stále více mu rostla křídla, čehož výsledkem byla koupě majoritního podílu akcií jiné firmy – Lotus Enginnering do té doby vlastněné GM. Artioli stále chtěl levný roadster a tak obnovil výrobu neúspěšného modelu Elan M100 s předním pohonem a motorem od Isuzu. Následně stihl Lotus prodat, aby to v roce 1995 zabalil.

Kdysi úžasná modrá továrna na předměstí Campogaliana dnes zeje prázdnotou. Škoda, že to se Suzuki nevyšlo. Možná by dnes bylo Bugatti takové, jak jsme ho měli kdysi rádi. Bez spojení s pýchou a osobností jednoho podobně pojmenovaného top konstruktéra Audi, člena rodiny Porsche a později top manažera celé skupiny VW.

Video

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu

Podle prvních odhadů Italové v referendu jasně odmítli…

Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy

Městský soud v Brně poslal dnes obžalovaného podnikatele…

Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky

V zákulisí české železnice se v posledních týdnech a…

Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů

V České republice se nenarodilo příliš mnoho…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 






 
Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Včera

Motor HTP o objemu 1,2 litru léta platil za jeden z nejkontroverznější pohonů aut. Zpočátku mnohdy zbytečně tendenční kritika koncepce a výkonů dostala později mnohem reálnější základ. To když se začaly objevovat mnohdy fatální závady...




Blesk.cz

Autobus plný dětí se srazil s kamionem! Při nehodě zahynulo nejméně 12 lidí

Autobus plný dětí se srazil s kamionem! Při nehodě…

Nejméně 12 mrtvých, včetně devíti dětí, a dalších dvacet zraněných si v neděli na východě Ruska vyžádala nehoda…

Stovky lidí se praly o jídlo a vodu: Vláda do Mosulu poslala pomoc bez vojáků

Stovky lidí se praly o jídlo a vodu: Vláda do Mosulu…

Ve východní části iráckého Mosulu v neděli vypukl chaos, když se stovky lidí vrhly na nákladní automobily s…

 

iSport.cz

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi zahrál na housle

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi…

Dvacetiletý útočník podruhé od letního příchodu ze Sparty dostal šanci v základní sestavě a stejně jako v…

Šilhavý: Van Kessel pryč ze Slavie? Jedná se. Pokud tu bude, šanci má

Šilhavý: Van Kessel pryč ze Slavie? Jedná se. Pokud…

Když trenér Jaroslav Šilhavý přebíral po pěti kolech ligové sezony fotbalisty Slavie, patřilo týmu z Edenu až…

 

Reflex.cz

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Napsal jsem dva články proti podpoře udávání spojené s Babišovou EET, a z temnoty Internetu se vynořily ty…

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura tam chce postavit vesnici

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura…

Když loni v červenci nastoupil Němec Johann-Dietrich Wörner na místo generálního ředitele Evropské kosmické…

 
 
reklama