16.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Suzuki chtělo vyrábět konkurenta pro MX-5. A spolupracovalo... S Bugatti!

 

Začátkem 90.let pracovala italská společnost Bugatti Automobili na projektu auta, které mělo přetáhnout zákazníky od tehdy velmi úspěšné Mazdy MX-5. A mělo nést značku Suzuki.

Dnes je jméno Bugatti spojováno s nejrychlejšími auty světa, ale hlavně s německým koncernem Volkswagen. V první polovině 90. let ale bylo všechno jinak. Za vším stál italský průmyslník Romano Artioli. Někdejší úspěšný prodejce vozů Ferrari, později také dealer Suzuki. Artioliho holding koupil práva na značku Bugatti už v roce 1987, ovšem první a vlastně jediný plod, který se dočkal výroby, supersport EB110, spatřil světlo světa o čtyři roky později.

Artioli měl velké plány. Postavil supermoderní továrnu v typicky modré barvě v Campogalianu poblíž Modeny. Jak symbolické. Vždyť Ferrari, Maserati, DeTomaso či Lamborghini sídlili jen o pár desítek kilometrů vedle. K tomu najal ty nejlepší automobilové inženýry, které přetáhl od uvedených značek. Toto je však dostatečně známá historie.

Co se však ví méně, je skutečnost, že Bugatti údajně pracovalo na malém sportovním autě pro Suzuki. Alespoň o tom napsal americký Road and Track. Vůz dostal pracovní název Suzuki Espresso (asi aby se dostatečně zdůraznilo, že na něm dělají Italové). Mělo jít o vůz s hnacím řetězcem uloženým před zadní nápravou. Tedy ve stylu Fiatu X1/9 či Toyoty MR2. A tudíž odlišné, než jakou nabízela a nabízí MX-5. Nemělo však jít o klasický roadster nebo spíše spider, nýbrž o kupé-targa. Tedy o karoserii s odnímatelnými střešními panely. Tedy opět jako X1/9 či MR2.

Mezi tím se však věci dost změnily a Suzuki uvedlo na trh roadster Cappuccino. Používalo klasickou koncepci a tedy opravdu jakoby z oka vypadlo „emikspětce“. Jen bylo menší a pouze s tříválcovým byť přeplňovaným motorem. A na rozdíl od roadsteru mazdy se nikdy nenabízelo s levostranným řízením. Přesto lze tato auta v Evropě potkat. Samozřejmě ve Velké Británii, ale také v Německu (osobní zkušenost). A Romano Artioli a jeho Bugatti Automobili? Stále více mu rostla křídla, čehož výsledkem byla koupě majoritního podílu akcií jiné firmy – Lotus Enginnering do té doby vlastněné GM. Artioli stále chtěl levný roadster a tak obnovil výrobu neúspěšného modelu Elan M100 s předním pohonem a motorem od Isuzu. Následně stihl Lotus prodat, aby to v roce 1995 zabalil.

Kdysi úžasná modrá továrna na předměstí Campogaliana dnes zeje prázdnotou. Škoda, že to se Suzuki nevyšlo. Možná by dnes bylo Bugatti takové, jak jsme ho měli kdysi rádi. Bez spojení s pýchou a osobností jednoho podobně pojmenovaného top konstruktéra Audi, člena rodiny Porsche a později top manažera celé skupiny VW.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky Bugatti Suzuki Video

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…