Suzuki Grand Vitara – zcela nový nástupce

Suzuki Grand Vitara – zcela nový nástupce

 
 

Letos konečně došlo i na modernizaci většího modelu terénního Suzuki, Grand Vitary, která je v nabídce již od roku 1997. Novinka má se svým předchůdcem tentokrát společné pouze jméno, jinak je vyvinuta od základu zcela nově.

Předchozích dvou modelů Vitara a Grand Vitara se od roku 1988, kdy byla poprvé představena, prodalo po celém světě více než 1,1 miliónu kusů. To svědčí o velké oblibě předchozích generací. Novinka má tedy na co navazovat a také těžkou úlohu pozice udržet a pokud možno ještě vylepšit.

U Suzuki šli na věc z gruntu a třetí generaci Grand Vitary postavili po vzoru konkurence zcela nově. Zásadní konstrukční změny se dotkly především karosérie a podvozku. Jako téměř všechny nové modely, také Grand Vitara výrazně povyrostla. Proti předchozímu modelu je třídveřová verze delší o 100 mm a pětidveřová dokonce o 255 mm. Také na šířku nabrala celých 30 mm. Naopak výška byla díky nové konstrukci karosérie o 45 mm snížena. Výrazně byly prodlouženy i rozvory obou verzí, v obou případech o 240 mm proti druhé generaci. Ze všech těchto přírůstků mají samozřejmě největší užitek cestující, jejichž životní prostor se svou velikostí blíží vozům o třídu větším. Zvětšení rozměrů však může naopak omezit schopnosti vozu v terénu. Aby tomu tak nebylo, je světlá výška plných 200 mm a nájezdové úhly vpředu u obou verzí 29°, vzadu 36° pro 3D a 27° pro 5D. Úhel pod vozem mezi nápravami je 20° resp. 19°. Obě verze vozu mají nově vyvinutý trvalý pohon všech kol, avšak mají rozdílnou filozofii přístupu k off-road jízdě. Zatímco kratší verze je směřována spíš jako lehký SUV do města a na pláže bez větších ambicí v terénu, pětidveřová verze nabízí veškeré možnosti včetně redukční převodovky (převod 1,97) a uzávěrky mezinápravového diferenciálu. Za běžných podmínek na silnici je rozdělení točivého momentu 47:53 mezi přední a zadní nápravu.

Hlavní změnou proti předchozímu modelu, opomeneme-li výrazně moderní design, je konstrukce karosérie. Nejnovější model již nedisponuje rámovou konstrukcí, ale kombinací samonosné karosérie s integrovanými mohutnými podélnými nosníky a příčníky v podlaze. Díky této zásadní změně je v interiéru i přes snížení celkové výšky, více prostoru pro hlavy cestujících. Při pohledu zepředu se oba modely nijak neliší. Až při pohledu z boku jsou patrné rozdíly. Také zádě obou variant se liší na první pohled. Zatímco u verze 5D působí záď poměrně seriózně, verze 3D má díky čirým svítilnám a lehčímu krytu náhradního kola výrazně sportovnější nádech. Další zásadní změnou, kterou sice již není tolik vidět, ale o to více ji posádka pocítí, je opuštění tuhé zadní nápravy a její náhrada nezávislým zavěšením. Přední náprava je konstrukce McPherson a zadní má víceprvkovou konstrukci. Tato změna výrazně zlepšila vlastnosti vozu na kvalitních silnicích, kde většina vozů jezdí nejvíce a zároveň posunula i jízdu terénem do jiných rozměrů. Nápravy jsou osazeny kotoučovými brzdami vpředu a bubny vzadu. Standardně jsou vybaveny ABS a EBD. Oba modely jsou vybaveny 17“ koly s pneumatikami 225/65 R 17. Jen základní 3D model má kola ocelová, všechny další výbavy a modely je mají z lehkých slitin.

O pohon nové Grand Vitary se starají tři motory, dva zážehové a jeden vznětový dodávaný Renaultem. Základní motorizací pro 3D model je nově vyvinutý čtyřválec 1,6 16V VVT s variabilním rozvodem. Ten pro 1445 kg těžký vůz produkuje výkon 78 kW (106 k) při 5900 ot/min. Točivý moment 145 Nm sice vrcholí až ve 4100 ot/min, ale díky proměnnému časování je k dispozici v širokém rozsahu. Pro 5D verzi je určen čtyřválec 2,0 16V. Ten si musí svým výkonem 103 kW (140 k) při 6000 ot/min poradit s hmotností 1580 kg. Točivý moment má hodnotu 183 Nm při 4000 ot/min. V Evropě však bude asi oblíbenější přeplňovaný vznětový motor 1,9DDiS, který dává výkon 95 kW (129 k) při 3750 ot/min a točivý moment 300 Nm při 2000 ot/min. Musí si ovšem poradit s pohotovostní hmotností 1660 kg. Všechny verze jsou spřaženy s ručně řazenou pětistupňovou převodovkou, pro motor 2,0 je k dispozici čtyřstupňový automat. Všechny motory samozřejmě splňují emisní normu Euro IV.

Prostorný interiér prošel výraznými změnami. Je celý vyveden v černé se stříbrnými motivy jak v čalounění, tak i na přístrojové desce. Tři výrazné kruhové sekce před volantem obsahují nejdůležitější přístroje a decentně tvarovaná středová konzola je ohraničena masivními stříbrnými lemy. Zadní sedadla jsou u verze 3D dělena 50:50, u verze 5D jsou nesymetrická 60:40. Zavazadlový prostor má ještě pod podlahou k dispozici malou uzavřenou schránku pro drobné předměty. Velký důraz byl kladen na výbavu, kde jsou všechny verze vybaveny automatickou klimatizací, elektricky ovládanými okny, kouřovými okny, ovládáním rádia na volantu či osmi airbagy.

Nová Grand Vitara se jeví jako více než zdařilý nástupce úspěšného modelu. Také cenová politika českého zastoupení je příjemná, když cena 5D modelu s motorem 2,0 je necelých 650 tis. Kč a vznětový motor bude k dispozici od ledna za 750 tis. Jak se k této strategii postaví zákazníci ukáže jen čas, ale vyhlídky má určitě zajímavé.

Suzuki Grand Vitara II vs. I
 Grand Vitara II 3DGrand Vitara II 5DGrand Vitara II 5DGrand Vitara I 3D
Délka [mm]4005447044703905
Šířka [mm]1810181018101780
Výška [mm]1695169516951740
Rozvor [mm]2440264026402200
Rozchod vpředu [mm]1540154015401460
Rozchod vzadu [mm]1570157015701500
Počet míst5554
Pohotovostní hmotnost [kg]1445158015801210
Palivová nádrž [l]55666656
 
Motorzážehovýzážehovýpř. vznětovýzážehový
Zdvihový objem [cm3]1586199518701590
vrtání/zdvih [mm]78/8384/9080/9375/90
Válce/ventily4 / 44/44/24/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]78/5900103/600095/375069/5200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]145/4100183/4100300/2000138/4000
Max. rychlost [km/h]158175175150
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,412,510,7-
Komb. spotřeba [l/100 km]8,79,14,58
Útoky amerických dronů porušují suverenitu země, vzkázal Pákistán do Washingtonu Útoky amerických dronů porušují suverenitu země, vzkázal Pákistán do Washingtonu

Pákistán označil plánované útoky amerických bezpilotních…

Sankce vůči Rusku budou trvat dál, rozhodl summit Evropské unie Sankce vůči Rusku budou trvat dál, rozhodl summit Evropské unie

Evropská unie prodlouží hospodářské sankce uvalené na…

V případě prohraných voleb se vrátím se do houpacího křesla na Vysočinu, slibuje Zeman V případě prohraných voleb se vrátím se do houpacího křesla na Vysočinu, slibuje Zeman

Pokud prezident Miloš Zeman prohraje příští rok volby,…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

Deset legendárních čtyřkolek - od pracovního offroadu až po supersport Deset legendárních čtyřkolek - od pracovního offroadu až po supersport

Ať už vám jde o prostupnost nezpevněným terénem, nebo jen…

 




Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny

Ceny modernizovaného SUV japonské značky na českém trhu…

Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč

Modernizovaná Grand Vitara míří na český trh. Základ leží…

 



 
Lotec C1000 (1991-1995): Toto mělo být nejrychlejší auto světa. Proč vzniklo v jediném kuse?

Lotec C1000 (1991-1995): Toto mělo být nejrychlejší auto světa. Proč vzniklo v jediném kuse?

Včera

V první polovině 90. let se postupně rodil v Bavorsku unikátní supersport. Na objednávku.




Blesk.cz

Mynářovy padesátiny na Hradě: Přišel Tvrdík, Duka, Uzel i parta (ex)ministrů

Mynářovy padesátiny na Hradě: Přišel Tvrdík, Duka,…

Sportovní „bafuňáři“, kapitáni průmyslu, sexuolog, kardinál, ale i řada bývalých a současných ministrů. Takovou…

Čtvrtek byl nejlepším dnem roku. U Prahy naměřili 36 °C a padaly rekordy

Čtvrtek byl nejlepším dnem roku. U Prahy naměřili 36…

Dosud nejteplejším letošním dnem v Česku byl čtvrtek, který překonal primát úterka. V Husinci-Řeži u Prahy…

 

iSport.cz

Slovák Lobotka o zájmu Slavie: Dobrá adresa. V Ajaxu pobavil hláškou

Slovák Lobotka o zájmu Slavie: Dobrá adresa. V Ajaxu…

Patří mezi nejvýraznější tváře slovenské jednadvacítky na EURO. A také mezi hráče, o které stojí pražská Slavia.…

Posily Sparty: Stramaccioni budí respekt, první trénink byl náročný

Posily Sparty: Stramaccioni budí respekt, první…

Seznámení i první trénink mají za sebou. Sparťanští fotbalisté už jedou naplno podle rozkazů italského trenéra…

 

Reflex.cz

Vdova po Helmutu Kohlovi si nepřála, aby na smutečním obřadu promluvila Angela Merkelová

Vdova po Helmutu Kohlovi si nepřála, aby na…

Jen o kousek unikla velké mezinárodní ostudě Angela Merkelová, která byla kdysi označována za oblíbenkyni…

Ekonom Vladimír Pikora o předvolebních plánech ČSSD: Zoufalé strany mají zoufalé programy

Ekonom Vladimír Pikora o předvolebních plánech ČSSD:…

Je mi smutno, je mi úzko. Četl jsem program ČSSD. Vážně si politici myslí, že mohou lidem do očí tak lhát a…