Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki od roku 2008 není v Evropě ziskové

David Bureš
Diskuze (11)
Japonská automobilka nemá problémy jen v USA, kde přestává prodávat automobily, ale také v Evropě.

Rok 2008 byl posledním rokem, kdy evropská divize Suzuki zaznamenala zisk. Řekl to šéf Suzuki International Europe Takanori Suzuki v rozhovoru pro německý byznys magazín WirtschaftsWoche.

Suzuki zatím nedokáže říci, kdy evropská divize japonské automobilky bude výdělečná. Předseda představenstva Suzuki International Europe nicméně tvrdí, že pokud se situace delší dobu nezmění, bude mít on osobně potíže. Takanori Suzuki se předsedou představenstva evropské divize Suzuki stal loni.

Cílem japonského výrobce je prodávat do roku 2016 na evropských trzích 300.000 aut ročně, čemuž má pomoci pět chystaných modelů. Podle Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) se loni ve státech Evropské unie a EFTA (Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Norsko a Island) prodalo 154.446 automobilů značky Suzuki. To je meziroční pokles o 13,4 %.

Suzuki provozuje v maďarském městě Ostřihom továrnu, kde vyrábí modely Splash, Swift a SX4. Vedle nich tu vznikají také Fiat Sedici (sourozenec SX4) a Opel Agila (sourozenec Splashe).

Výrobní kapacita továrny činí 220.000 aut ročně, loni se zde přitom vyrobilo 155.000 aut. Fiat si však nástupce Sedici, model 500X, bude vyrábět ve vlastní továrně v Itálii, Suzuki se kapacitu ostřihomského závodu bude snažit naplnit výrobou aut i pro trhy na ostatních kontinentech.

Suzuki má problémy také ve Spojených státech, kde kvůli slabým prodejům přestává prodávat automobily. Nadále se Suzuki bude v USA věnovat pouze prodeji motocyklů, čtyřkolkek a lodních motorů. Suzuki přiznává, že by pro automobilku bylo snažší se zaměřit jen na Asii, konec svých aktivit v Evropě ale výrobce nechystá.

David Bureš
Diskuze (11)
Avatar - woody-alien
4. 2. 2013 21:13
Re: Suzuki a VW AG
Předem říkám, že Suzuki mám rád. Zadem říkám, žes to pěkně a výstižně shrnul. :yes:
4. 2. 2013 20:55
Re: a co chtějí prodávat?
ale to určitě dělá brněnská firma na své triko
nebo se prodejci suzuki na svých stránkách možností přestavby nového auta nechlubí
4. 2. 2013 20:08
Velcie hezky shrnuto...
:yes:
4. 2. 2013 18:46
Suzuki a VW AG
Loni tady probíhaly bouřlivé debaty, jak ten zlý VW touží ovládnout tu hodnou Suzuki a nebo naopak jak vyčůraní Japonci chtějí oblafnout nebohý koncern WV AG. četli jsme tady o výhružkách soudem a o halasném práskání dveřmi (dle informací na AUTO.cz zejména ze strany Japonců) a ve světle dalších informací začíná být jasno, o co asi tady jde.

Suzuki rozhodně není malý výrobce, roční výroba byla dokonce loni rekordní a 2,89 milionu aut není málo (polovina z toho vyrobená v Japonsku a 650 tisíc kusů v Japonsku i prodaných je nesporně úspěch), jenže na druhou stranu - Suzuki je "králem" malých a levných aut a když si člověk probere jeho modely, jejich vybavení a technickou úroveň, zjistí, že přes imponující počty vyrobených a prodaných aut Suzuki zaostává. Staré motory, absence dieselů (o alternativních technologiích ani nemluvě), ale i fakt, jaké převodovky používá třeba faceliftovaná Vitara o tom svědčí více než jednoznačně.

Beda.s. to napsal zcela správně - Kizashi je povedené auto, ale rodilo se dlouho a v bolestech a je možné, že jeho vývoj spolykal vše, co by bylo k dispozici. Swift je povedené autíčko, ale technologicky je pozadu a o obstarožních (byť stále sympatických) terénních autech Jimnym počínaje a Grand Vitarou konče to platí ještě mnohem víc. Může se zdát, že těch 2,89 mil. aut přece neovlivní pokles v Evropě o pár desítek tisíc kusů ani odchod z USA, ale to je zásadní omyl. Na těchto trzích se realizovaly prodeje s relativně nejvyšší přidanou hodnotou. A druhý nejvýznamnější trh pro Suzuki je Indie, která se od Číny dost zásadně liší tím, že zde není zdaleka tak velký potenciál bohatých kupců a trh se skládá z co nejlevnějších modelů a kvantita má jednoznačně přednost před kvalitou.

A tak je zřejmé, že přes loňské prodejní výsledky visí nad celým Suzuki Damoklův meč sice ne tak prklatě nízko jako třeba nad PSA, ale přece jenom. Jeho vedení se snažilo celou situaci řešit právě užší spoluprací s VW AG, ale nemělo šanci přistupovat k jednání jako rovný s rovným. Proč? Nemělo co nabídnout. Tedy kromě sebe sama a to znamená jediné - stát se další značkou koncernu vyprofilovat se na určených trzích a za to moci sdílet techniku a technologie, na které sám nedosáhne. Pokud se Suzuki těsněji nespojí s některým z vedoucích koncernů, bude do pěti let velmi zle. A tak nezbývá, než si partnera najít. A po prohlášeních a krocích, které vedení Suzuki předvedlo to bude velmi potichu a velmi pokorně. Toyota zájem mít nebude, protože její firemní filosofii široké portfolio odporuje, Honda ani Mazda (jejíž zajímavá cesta za prosperitou ještě zdaleka není zdaleka úspěšně završena) nebudou mít zájem (jsou to přímí konkurenti), Američané na to nemají, H/K je nepotřebuje a zbylé dvě evropské prémie (MB a BMW) se daly cestou rozšiřování vlastního značkového portfolia a Suzuki pro ně rovněž nemá cenu a význam. A tak pominu-li v plánech a koncepcích velkohubého Marchionneho, těžce krizový PSA a s problémy obtížně bojující Renault (který ale stojí na podstatně pevnějších nohou), zůstává jediným smysluplným partnerem .....zas a jenom VW AG.

Takže uvidíme. Suzuki by bylo škoda a není to otázka příštích pár let. Jenže o úspěchu se nerozhoduje z roku na rok a eliminace možných rizik vyžaduje značný rozhled, odvahu, invenci a úsilí. A taky fůru peněz - a ty zjevně Suzuki nemá k dispozici. A tak je jeho stávající situace věrným obrazem Japonska, stagnujícího tak posledních deset let a bojujícího s problémy, které se těm evropským nepodobají jenom zdánlivě.
4. 2. 2013 16:15
Re: a co chtějí prodávat?
Oficiální přestavbu na LPG v rámci záruky nabízejí v Brně, nejlevněji dokonce pro Kizashi.