Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Swift: Posledních dvou generací se prodaly už 4 miliony

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Suzuki Swift slaví, prodal se čtyřmiliontý exemplář. Číslo se však týká jen generací vyráběných od roku 2004.

Suzuki představilo globální Swift v Japonsku v listopadu 2004. O dvanáct měsíců později získal tamní titul Automobilu roku. Pro evropský trh se vyrábí v maďarské Ostřihomi (stejně jako hranatý předchůdce SF, který patřil svého času k nejlevnějším vozům na našem trhu). Produkce historicky třetí generace Swiftu s kódem MZ tam začala v únoru 2005, v České republice se začal prodávat v květnu.

Prvního milionu dosáhl v červnu 2008. Další, současná řada Swiftu byla představena v září 2010, u nás jen o měsíc později, lokální debut tedy následoval velmi rychle. Ani na japonský titul Auta roku nemusela čekat dlouho. Ačkoli je mnohými aktuální Swift pokládán za pouhý facelift, není tomu tak, jde prakticky o úplně nové auto. Svébytné interní značení NZ to dokládá. Prodej dvoumiliontého exempláře oslavila automobilka v lednu 2011, pokoření další hranice trvalo jen přesné dva roky. Čtyřmiliontý kus našel svého zákazníka letos v srpnu, tedy ještě větším tempem, za 20 měsíců.

Zatímco ostatní malá auta už vlastně nejsou malá, protože dosáhla (či přesáhla) délkou čtyři metry, Swift si zachovává skromné rozměry i nadále, i když logicky znamenají i menší zavazadelník oproti konkurenci. Je dlouhý jen 3,85 m. Levné přibližovadlo se před deseti lety podařilo nahradit zábavným a stylovým autem – a to nemáme na mysli zrovna verzi Swift, ale i běžnější modely. Concept S, který předznamenával celkově třetí generaci, měl premiéru již v Paříži 2002 a po roce jej na IAA doplnila žlutá studie otevřeného S2 s pevnou skládací střechou. Aktuálně se „čtvrtý svišť“ prodává ve 140 zemích světa a vyrábí v osmi, kromě Maďarska výhradně v Asii: Číně, Indii, domácím Japonsku, Malajsii, Pákistánu, Thajsku a Vietnamu. Indické Maruti chrlí i sedan DZire, který se těší značné popularitě, ve druhé nejlidnatější zemi světa je segment malých tříprostorových aut hodně nabitý.

Do Evropy zamířilo (či zde vzniklo) během poslední dekády zhruba 19 % aut z oněch čtyř milionů. Je tedy jasně vidět, který kontinent má prioritu, ale na Suzuki je sympatické, že to nevzdává na rozdíl třeba od Daihatsu. I přesto, že se jedná o malou automobilku, své evropské zájmy nepřehodnotila a rozhodně tak učinit nehodlá. Nezapomínejme však, že ze Severní Ameriky se již stáhla... V České republice je Swift druhým nejoblíbenějším modelem značky, patří mu čtvrtina jejího odbytu. Od května 2005 se dle údajů importéra prodalo 6.266 aut obou posledních řad.

Proč do tohoto životopisu nepatří první dvě hranaté řady? Kvůli rozdílným názvům! Původ jména Swift hledejme už v roce 1983 u generace SA, po pěti letech přišel na řadu technicky shodný nástupce SF s jinou, modernější karoserií, ale zachoval si dva rozvory náprav, jiný pro třídveřovou a jiný pro pětidveřovou karoserii. Ten byl 10 cm delší. Prodával se už i u nás. Existoval i jako sedan a dokonce se krátce vyráběl coby půvabný kabriolet s plátěnou střechou. Strávil u s námi dlouhá léta (1988-2003) a za tu dobu prodělal několik modernizací.

Jenže v Japonsku i v USA mu říkali Cultus a nikoli Swift. Pod tímhle názvem byl zase v Zemi vycházejícího slunce v prodeji nám dobře známý Ignis (2000-2004). A nezapomínejme na oblou severoamerickou generaci z devadesátých let, která se jinde nenabízela. Swifty si v minulosti klientela kupovala pod různými jmény i značkami, zejména koncernu GM (Chevrolet, Holden, zrušenými Geo a Pontiac), Subaru z něj v polovině 90. let odvodilo i své Justy s pohonem všech kol.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - dolfi
10. 9. 2014 18:34
Legenda
Asi nejznámější model od Suzuki, který vystihuje přesně to, co umí nejlépe - malá šikovná autíčka s tak akorát výbavou, přijatelnou kvalitou a zajímavou cenou... ;-) Když se Suzuki pokouší o něco jiného (Baleno, Liana, Kizashi), dopadne to většinou neslavně... :no: Druhou "nohou", na kterou se mohou pevně postavit, jsou opět zajímavé off roady... :yes:
10. 9. 2014 00:13
Galerie
Nedali jste do galerie fotky modelu Swift II a Swift III, což by se myslím slušelo, když jste tam ostatní dali ;-) Ale jinak pěkný článek :yes: