Suzuki Swift: Posledních dvou generací se prodaly už 4 miliony

 

Suzuki Swift slaví, prodal se čtyřmiliontý exemplář. Číslo se však týká jen generací vyráběných od roku 2004.

Suzuki představilo globální Swift v Japonsku v listopadu 2004. O dvanáct měsíců později získal tamní titul Automobilu roku. Pro evropský trh se vyrábí v maďarské Ostřihomi (stejně jako hranatý předchůdce SF, který patřil svého času k nejlevnějším vozům na našem trhu). Produkce historicky třetí generace Swiftu s kódem MZ tam začala v únoru 2005, v České republice se začal prodávat v květnu.

Prvního milionu dosáhl v červnu 2008. Další, současná řada Swiftu byla představena v září 2010, u nás jen o měsíc později, lokální debut tedy následoval velmi rychle. Ani na japonský titul Auta roku nemusela čekat dlouho. Ačkoli je mnohými aktuální Swift pokládán za pouhý facelift, není tomu tak, jde prakticky o úplně nové auto. Svébytné interní značení NZ to dokládá. Prodej dvoumiliontého exempláře oslavila automobilka v lednu 2011, pokoření další hranice trvalo jen přesné dva roky. Čtyřmiliontý kus našel svého zákazníka letos v srpnu, tedy ještě větším tempem, za 20 měsíců.

Zatímco ostatní malá auta už vlastně nejsou malá, protože dosáhla (či přesáhla) délkou čtyři metry, Swift si zachovává skromné rozměry i nadále, i když logicky znamenají i menší zavazadelník oproti konkurenci. Je dlouhý jen 3,85 m. Levné přibližovadlo se před deseti lety podařilo nahradit zábavným a stylovým autem – a to nemáme na mysli zrovna verzi Swift, ale i běžnější modely. Concept S, který předznamenával celkově třetí generaci, měl premiéru již v Paříži 2002 a po roce jej na IAA doplnila žlutá studie otevřeného S2 s pevnou skládací střechou. Aktuálně se „čtvrtý svišť“ prodává ve 140 zemích světa a vyrábí v osmi, kromě Maďarska výhradně v Asii: Číně, Indii, domácím Japonsku, Malajsii, Pákistánu, Thajsku a Vietnamu. Indické Maruti chrlí i sedan DZire, který se těší značné popularitě, ve druhé nejlidnatější zemi světa je segment malých tříprostorových aut hodně nabitý.

Do Evropy zamířilo (či zde vzniklo) během poslední dekády zhruba 19 % aut z oněch čtyř milionů. Je tedy jasně vidět, který kontinent má prioritu, ale na Suzuki je sympatické, že to nevzdává na rozdíl třeba od Daihatsu. I přesto, že se jedná o malou automobilku, své evropské zájmy nepřehodnotila a rozhodně tak učinit nehodlá. Nezapomínejme však, že ze Severní Ameriky se již stáhla... V České republice je Swift druhým nejoblíbenějším modelem značky, patří mu čtvrtina jejího odbytu. Od května 2005 se dle údajů importéra prodalo 6.266 aut obou posledních řad.

Proč do tohoto životopisu nepatří první dvě hranaté řady? Kvůli rozdílným názvům! Původ jména Swift hledejme už v roce 1983 u generace SA, po pěti letech přišel na řadu technicky shodný nástupce SF s jinou, modernější karoserií, ale zachoval si dva rozvory náprav, jiný pro třídveřovou a jiný pro pětidveřovou karoserii. Ten byl 10 cm delší. Prodával se už i u nás. Existoval i jako sedan a dokonce se krátce vyráběl coby půvabný kabriolet s plátěnou střechou. Strávil u s námi dlouhá léta (1988-2003) a za tu dobu prodělal několik modernizací.

Jenže v Japonsku i v USA mu říkali Cultus a nikoli Swift. Pod tímhle názvem byl zase v Zemi vycházejícího slunce v prodeji nám dobře známý Ignis (2000-2004). A nezapomínejme na oblou severoamerickou generaci z devadesátých let, která se jinde nenabízela. Swifty si v minulosti klientela kupovala pod různými jmény i značkami, zejména koncernu GM (Chevrolet, Holden, zrušenými Geo a Pontiac), Subaru z něj v polovině 90. let odvodilo i své Justy s pohonem všech kol.

JAKE.AUTO.CZ: Suzuki Swift generace NZ (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
Zdroj: Suzuki Motor Czech, Wikipedia

Štítky Suzuki Malé vozy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Nový Suzuki Swift: Bez dieselu, zato s hybridem Nový Suzuki Swift: Bez dieselu, zato s hybridem

Jednou z těch zajímavějších premiér letošní Ženevy je…

Suzuki Swift oficiálně: Nový svišť s maskou Audi nabízí hybrid i turbo-tříválec Suzuki Swift oficiálně: Nový svišť s maskou Audi nabízí hybrid i turbo-tříválec

Nová generace Swift dostala masku podobnou vozům Audi.…

 



 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Otrávených dravců rapidně přibylo. Po pachatelích půjde psí specialista Sam

Otrávených dravců rapidně přibylo. Po pachatelích…

V Česku je letos nejvíc otrávených dravců od roku 2000, kdy se tyto případy evidují. Na rapidní nárůst upozornil…

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…