Suzuki Swift: První jízdní dojmy

Suzuki Swift: První jízdní dojmy

 
 

Nový Swift bude oficiálně v Česku „doma“ až od úterka a protože místo na mezinárodní prezentaci pro Auto.cz nezbylo, máme o důvod víc hezky poprosit a projet se s ním o pár dnů dřív.

V době, kdy vzniká tento článek, nové Suzuki Swift v Česku oficiálně neexistuje. Nevstoupilo na český trh, nejsou známy ceny, prodejci se vůbec netváří ani na to, že by se mnou měli sdílet podrobné technické parametry a dostupné varianty. A dokonce ani na Facebooku. Zkrátka ne, promiňte, oficiálně vstupujeme na český trh v úterý, ale když budete hodný, tak vám auto půjčíme. No a tak jsem sekal latinu a dostal nový SWIFT na test na konci posledního neoficiálního týdne.

Jelikož tedy před sebou nemám tlustou bichli plnou technických dat a cen, vzorníky ani super-tenký USB klíč, nečekejte žádné cenové a rozměrové analýzy, půjdu rovnou k věci, a to k prvním jízdním a jiným dojmům. Nejdříve malý taneček okolo auta zvenčí. Vzhled se změnil. Z mého pohledu ovšem natolik mírně, že jsem si chvíli nebyl vůbec jistý, zda si ze mě majitel spřízněného autosalonu nedělá legraci.

Nové Suzuki Swift: České ceny

Je to nový Swift, není to nový Swift? Z dálky jsem měl opravdu docela problém, zblízka rozdíly mezi předchůdcem a nástupcem vyplavaly na povrch. Kulatější obličej, užší přední světla, výraznější a robustnější záď, jiné sdružené světlomety a obecně více oblin. Swift tedy opravdu vypadá jinak, ale nezaručím vám, že to váš soused pozná (to ale, hádám, bude asi spíš výhoda). Jo a nový Swift vypadá dobře. Ale nikomu to nenutím.

Jako první jsem si zašel pořádně prohlédnout kufr. A plesk, první facka. I když hodnota 211 litrů není na první pohled až tak tragická, vysoko posazený zadní nárazník a malinký vstupní otvor vás praští do očí takovou silou, div nevypadnou na zem. Malá auta jsou malá auta, víme. Nicméně v době, kdy se malá auta snaží nafouknout na úroveň středně velkých a natáhnout do výšky tak, aby vypadala jako „empévéčka“ mi taková věc nejde na rozum.

Záměr určitě ne, takže asi jenom designová chyba, tak či tak, přístup do kufru je kvůli malému vstupnímu otvoru bídný. Jdeme dál. Boční dveře a výborná zpráva: I když s nimi neopatrně třísknete, nechrastí to v nich a nerozřinčí se plechy. První znak toho, že na autě se má hlavně ušetřit hromada peněz za materiál, zmizel. Jsem uvnitř a vypadá to tady hodně dobře. Palubní deska vytesaná z tvrdých plastů, ale na tohle jsme si u Suzuki všichni zvykli ne?

Slícování výborné, tlačítka velká, hezky zpracovaná, dostupnost velmi dobrá. Přístrojová deska ve dne mírně nepřehledná kvůli „krystalickým“ prvkům u celých čísel, v noci naopak ze stejného důvodu oku lahodící. Palubní počítač. A jé, už zase. Přepínání mezi Trip A a Trip B kolíčkem na přístrojové desce, druhý kolíček přivolá údaj o průměrné spotřebě. Lepší než nic, nicméně ovládání na volantu nebo páčkách blinkrů či stěračů píšu zase na seznam snů.

Hledání ideální pozice odhaluje další nepříjemnost. Volant se nastavuje pouze výškově (klasika), naštěstí sedačku můžete přitisknout hodně blízko podlaze, takže díky velkému čelnímu sklu a bočním oknům máte perfektní výhled. Příjemně překvapilo rádio. Z reproduktorů se line sytý zvuk s vyváženými basy, výškami a středy. Mám sice dobře vybavenou verzi za téměř 300 tisíc, ale i tak to není na malé auto a Suzuki vůbec špatné. Líbí se mi i volant s příjemně tlustým věncem s kvalitním koženým potahem. Šup dozadu.

Posadím se za sebe a u kolen zbývá malá rezerva asi 4 centimetry. Při narovnání se hlava dotýká stropu, pokud se trochu posunu dopředu a rezervu u kolen vymažu, riziko střetu hlavy se stropem oddálím.

Zpátky za volant, nastartovat a vyrazit. Skvěle, Suzuki začalo i v B segmentu používat tlumicí materiály. Konečně nemám pocit, že mi motor dřepí v klíně a zlostně syčí. Na volnoběh dvanáctistovku téměř neslyším, střední otáčky mi nevadí a ty vysoké snesu. Znám i lépe odhlučněné motory v malých autech, ale Swift už není na chvostu žebříčku.

Nový benzinový motor 1.2 Dual VVT má výkon 69 kW v 6000 min-1 a chová se tradičně živě. Líbí se mu v středních i vysokých otáčkách a s autem vážícím necelou tunu umí slušně zacvičit. Do městského provozu naprosto ideální pohonná jednotka, no a pokud ztvrdnete na okresce za dvěma kombajny, máte celkem slušnou šanci bezpečně předjet dřív, než to kombajnisti zalomí na pole.

Spotřebu jsem nestihl přesvědčivě změřit, ale to není účelem prvních jízdních dojmů, a tak tento úkol přenechávám prvnímu testerovi. Tak, či tak palubní počítač ukazuje většinou mezi 6,2 a 6,7 litrů. Do sedmičky se zřejmě vejdete.

S řadicí pákou mě to v novém Swiftu pořád nebaví jako například ve Volkswagenu Polo, ale musím uznat, že mě to bavilo podstatně víc než u staršího modelu. Velikost hlavice řadicí páky odpovídá spíš drobné ženské ručce, jste-li majiteli velkých „lopat,“ hlavice se vám v ruce úplně ztratí. Tak a jak vypadá samotná jízda? Je poměrně tichá, komfortní, malinko houpavá. Nové Suzuki Swift celkem slušně tlumí nerovnosti a dokáže zachovat klid i v situacích, kdy naopak spolujezdec propadá panice a hystericky ječí.

Zkoušel jsem s novým Swiftem divočejší úhybné manévry v rychlosti okolo 90 km/h a byl jsem příjemně překvapen. I když nepomáhalo ESP, které normálně veškeré rošťárny utne hned v zárodku, dalo se auto celkem snadno zkrotit pouze za pomoci volantu a plynu. Líbilo se mi rovněž příjemně citlivé řízení a rozumně nastavené brzdy s rychlým nástupem účinku.

Nakonec překvapení a jedna filozofická. Do Swiftu se propracoval „trojklik“ aneb trojí bliknutí směrových světel na jeden dotek páčky. Super. A teď ta filozofická. Je moc chtít v malém autě madlo dveří v zadní části s gumovým, molitanovým nebo prostě měkkým podložím? Loket mě bolí ještě teď.

Začněte se těšit na test s tím, že tohle auto má potenciál zatopit v Česku neuvěřitelně sebevědomé Fabii. Rozhodně větší, než měl Swift vyráběný v letech 2005 – 2010.

Suzuki Swift - technická data nové generace
Motor1,2 16V1,2 16V1,3 DDiS
Převodovka5M4A5M
Zdvihový objem [cm3]124212421248
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]69/600069/600055/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]118/4800118/4800190/1750
Max. rychlost [km/h]165160165
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,313,512,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,05,64,2
Poh. hmotnost [kg]9609901065

Spolupracujeme s TipCars.com
Britové po atentátu zadržují osm lidí, nalezeny byly i výbušniny Britové po atentátu zadržují osm lidí, nalezeny byly i výbušniny

Britská policie v souvislosti s pondělním teroristickým…

Pilný není žádná změna, míní opozice Pilný není žádná změna, míní opozice

Premiér Bohuslav Sobotka od nového ministra financí…

Duda chce referendum o polské ústavě, kritici varují před autoritářstvím Duda chce referendum o polské ústavě, kritici varují před autoritářstvím

Polský prezident Andrzej Duda by chtěl referendum o změně…

Zápisník Jana Stuchlíka: Vytěžit a odkopnout Zápisník Jana Stuchlíka: Vytěžit a odkopnout

Takhle to nepůjde, pánové. Na nedávném pražském jaderném…

 
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Swift: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor

Atmosférický čtyřválec ve Swiftu Sport se stane…

Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun

Čtvrtá generace Swiftu je ve světě hodně populární. Český…

 



 
Zapomenuté koncepty: Lamborghini Marzal (1967) – Okřídlený šestiúhelník

Zapomenuté koncepty: Lamborghini Marzal (1967) – Okřídlený šestiúhelník

Dnes 08:00

Marzal předznamenával Espadu, proháněl se v Monaku a poháněla jej polovina motoru slavné Miury, řadový šestiválec.




Blesk.cz

Metro C stojí kvůli pádu osoby do kolejiště: Na místě zasahuje policie a záchranka

Metro C stojí kvůli pádu osoby do kolejiště: Na…

Ve čtvrtek ráno krátce před osmou hodinou byla zastavena dopravním podnikem linka C pražského metra. Důvodem je…

Britové po atentátu našli výbušniny. Podezřelých je zatím osm lidí

Britové po atentátu našli výbušniny. Podezřelých je…

Britská policie v souvislosti s pondělním teroristickým útokem v Manchesteru dosud zadržela devět osob, jednou z…

 

iSport.cz

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba a Mchitarjan

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v historii vyhráli Evropskou ligu. Svěřenci Josého Mourinha ve finále ve…

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše smlouvu se Spartou

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše…

Ital Andrea Stramaccioni, který se stane novým trenérem Sparty, už přiletěl do Prahy. Jedenačtyřicetiletý kouč…

 

Reflex.cz

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně rychlý růst objemu plateb v kryptoměně bitcoin je na…

Vachánské údolí: Ráj horských velikánů a pohostinných obyvatel pod vrcholem Karla Marxe

Vachánské údolí: Ráj horských velikánů a…

Představte si ty výhledy: na severu Pamír s nejvyššími vrcholy, na jihu Hindúkuš a na východě velikány protkaný…