Suzuki Swift: První jízdní dojmy

Suzuki Swift: První jízdní dojmy

 
 

Nový Swift bude oficiálně v Česku „doma“ až od úterka a protože místo na mezinárodní prezentaci pro Auto.cz nezbylo, máme o důvod víc hezky poprosit a projet se s ním o pár dnů dřív.

V době, kdy vzniká tento článek, nové Suzuki Swift v Česku oficiálně neexistuje. Nevstoupilo na český trh, nejsou známy ceny, prodejci se vůbec netváří ani na to, že by se mnou měli sdílet podrobné technické parametry a dostupné varianty. A dokonce ani na Facebooku. Zkrátka ne, promiňte, oficiálně vstupujeme na český trh v úterý, ale když budete hodný, tak vám auto půjčíme. No a tak jsem sekal latinu a dostal nový SWIFT na test na konci posledního neoficiálního týdne.

Jelikož tedy před sebou nemám tlustou bichli plnou technických dat a cen, vzorníky ani super-tenký USB klíč, nečekejte žádné cenové a rozměrové analýzy, půjdu rovnou k věci, a to k prvním jízdním a jiným dojmům. Nejdříve malý taneček okolo auta zvenčí. Vzhled se změnil. Z mého pohledu ovšem natolik mírně, že jsem si chvíli nebyl vůbec jistý, zda si ze mě majitel spřízněného autosalonu nedělá legraci.

Nové Suzuki Swift: České ceny

Je to nový Swift, není to nový Swift? Z dálky jsem měl opravdu docela problém, zblízka rozdíly mezi předchůdcem a nástupcem vyplavaly na povrch. Kulatější obličej, užší přední světla, výraznější a robustnější záď, jiné sdružené světlomety a obecně více oblin. Swift tedy opravdu vypadá jinak, ale nezaručím vám, že to váš soused pozná (to ale, hádám, bude asi spíš výhoda). Jo a nový Swift vypadá dobře. Ale nikomu to nenutím.

Jako první jsem si zašel pořádně prohlédnout kufr. A plesk, první facka. I když hodnota 211 litrů není na první pohled až tak tragická, vysoko posazený zadní nárazník a malinký vstupní otvor vás praští do očí takovou silou, div nevypadnou na zem. Malá auta jsou malá auta, víme. Nicméně v době, kdy se malá auta snaží nafouknout na úroveň středně velkých a natáhnout do výšky tak, aby vypadala jako „empévéčka“ mi taková věc nejde na rozum.

Záměr určitě ne, takže asi jenom designová chyba, tak či tak, přístup do kufru je kvůli malému vstupnímu otvoru bídný. Jdeme dál. Boční dveře a výborná zpráva: I když s nimi neopatrně třísknete, nechrastí to v nich a nerozřinčí se plechy. První znak toho, že na autě se má hlavně ušetřit hromada peněz za materiál, zmizel. Jsem uvnitř a vypadá to tady hodně dobře. Palubní deska vytesaná z tvrdých plastů, ale na tohle jsme si u Suzuki všichni zvykli ne?

Slícování výborné, tlačítka velká, hezky zpracovaná, dostupnost velmi dobrá. Přístrojová deska ve dne mírně nepřehledná kvůli „krystalickým“ prvkům u celých čísel, v noci naopak ze stejného důvodu oku lahodící. Palubní počítač. A jé, už zase. Přepínání mezi Trip A a Trip B kolíčkem na přístrojové desce, druhý kolíček přivolá údaj o průměrné spotřebě. Lepší než nic, nicméně ovládání na volantu nebo páčkách blinkrů či stěračů píšu zase na seznam snů.

Hledání ideální pozice odhaluje další nepříjemnost. Volant se nastavuje pouze výškově (klasika), naštěstí sedačku můžete přitisknout hodně blízko podlaze, takže díky velkému čelnímu sklu a bočním oknům máte perfektní výhled. Příjemně překvapilo rádio. Z reproduktorů se line sytý zvuk s vyváženými basy, výškami a středy. Mám sice dobře vybavenou verzi za téměř 300 tisíc, ale i tak to není na malé auto a Suzuki vůbec špatné. Líbí se mi i volant s příjemně tlustým věncem s kvalitním koženým potahem. Šup dozadu.

Posadím se za sebe a u kolen zbývá malá rezerva asi 4 centimetry. Při narovnání se hlava dotýká stropu, pokud se trochu posunu dopředu a rezervu u kolen vymažu, riziko střetu hlavy se stropem oddálím.

Zpátky za volant, nastartovat a vyrazit. Skvěle, Suzuki začalo i v B segmentu používat tlumicí materiály. Konečně nemám pocit, že mi motor dřepí v klíně a zlostně syčí. Na volnoběh dvanáctistovku téměř neslyším, střední otáčky mi nevadí a ty vysoké snesu. Znám i lépe odhlučněné motory v malých autech, ale Swift už není na chvostu žebříčku.

Nový benzinový motor 1.2 Dual VVT má výkon 69 kW v 6000 min-1 a chová se tradičně živě. Líbí se mu v středních i vysokých otáčkách a s autem vážícím necelou tunu umí slušně zacvičit. Do městského provozu naprosto ideální pohonná jednotka, no a pokud ztvrdnete na okresce za dvěma kombajny, máte celkem slušnou šanci bezpečně předjet dřív, než to kombajnisti zalomí na pole.

Spotřebu jsem nestihl přesvědčivě změřit, ale to není účelem prvních jízdních dojmů, a tak tento úkol přenechávám prvnímu testerovi. Tak, či tak palubní počítač ukazuje většinou mezi 6,2 a 6,7 litrů. Do sedmičky se zřejmě vejdete.

S řadicí pákou mě to v novém Swiftu pořád nebaví jako například ve Volkswagenu Polo, ale musím uznat, že mě to bavilo podstatně víc než u staršího modelu. Velikost hlavice řadicí páky odpovídá spíš drobné ženské ručce, jste-li majiteli velkých „lopat,“ hlavice se vám v ruce úplně ztratí. Tak a jak vypadá samotná jízda? Je poměrně tichá, komfortní, malinko houpavá. Nové Suzuki Swift celkem slušně tlumí nerovnosti a dokáže zachovat klid i v situacích, kdy naopak spolujezdec propadá panice a hystericky ječí.

Zkoušel jsem s novým Swiftem divočejší úhybné manévry v rychlosti okolo 90 km/h a byl jsem příjemně překvapen. I když nepomáhalo ESP, které normálně veškeré rošťárny utne hned v zárodku, dalo se auto celkem snadno zkrotit pouze za pomoci volantu a plynu. Líbilo se mi rovněž příjemně citlivé řízení a rozumně nastavené brzdy s rychlým nástupem účinku.

Nakonec překvapení a jedna filozofická. Do Swiftu se propracoval „trojklik“ aneb trojí bliknutí směrových světel na jeden dotek páčky. Super. A teď ta filozofická. Je moc chtít v malém autě madlo dveří v zadní části s gumovým, molitanovým nebo prostě měkkým podložím? Loket mě bolí ještě teď.

Začněte se těšit na test s tím, že tohle auto má potenciál zatopit v Česku neuvěřitelně sebevědomé Fabii. Rozhodně větší, než měl Swift vyráběný v letech 2005 – 2010.

Suzuki Swift - technická data nové generace
Motor1,2 16V1,2 16V1,3 DDiS
Převodovka5M4A5M
Zdvihový objem [cm3]124212421248
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]69/600069/600055/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]118/4800118/4800190/1750
Max. rychlost [km/h]165160165
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,313,512,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,05,64,2
Poh. hmotnost [kg]9609901065

Spolupracujeme s TipCars.com
Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny

Horní komora parlamentu vrátila poslancům novelu zákona…

Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

 
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Swift: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 



Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor

Atmosférický čtyřválec ve Swiftu Sport se stane…

Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun

Čtvrtá generace Swiftu je ve světě hodně populární. Český…

 



 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Blesk testoval marinovaná masa: Ruská ruleta na talíři!

Blesk testoval marinovaná masa: Ruská ruleta na talíři!

O balených marinovaných masech se traduje leccos. Náš test sice ukázal, že zdravotně závadné nejsou, ale…

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

 

iSport.cz

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní žlutý dres, tvrdí Froome

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní…

Stačí, aby žlutý trikot udržel ještě dvě etapy a může slavit zisk hattriku. Chris Froome od začátku letošního…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…