Suzuki X-90 (1995-1997): Máloznámá targa pro dva. Do terénu!

 

Suzuki umí neotřelá auta. Efektní, ale nepraktický dvoumístný teréňáček X-90 ovšem ve druhé polovině 90. let neuspěl, vyráběl se jen dva roky. Na zajímavosti mu to samozřejmě neubírá...

Suzuki už dávno není jen motocyklovou továrnou. V současnosti se chlubí tím, že vyrábí menší auta, která kolikrát nejde zařadit do žádné kategorie. Tedy alespoň ta, která si můžeme koupit v Evropě. Nejinak tomu bylo i v polovině 90. let. Samurajské S totiž vzalo základ hranaté Vitary (v USA jí říkali Sidekick a v Japonsku Escudo) a do sériové výroby dovedlo z dnešního pohledu velmi zajímavé auto...

Za dva roky do série

Coby koncept debutovalo už v roce 1993, konkrétně na podzim v Tokiu. Tam vzbudilo velký zájem veřejnosti a sklidilo spoustu chvály... Japonsko se ještě nacházelo v době ekonomického boomu a Suzuki tak reagovalo na pozitivní odezvu, do dvou let nabídlo tamní klientele hezké vozítko, které přitahovalo pozornost a řidiče bavilo.

Subkompaktní, jen 3710 mm dlouhá, 1700 mm široká, ale zato 1560 mm vysoká X-90 byla skutečným křížencem dvoumístného sporťáku s odnímatelnými kovovými panely střechy a malého terénního šplhouna. Název „Targa“ má však registrován Porsche a Suzuki zůstala pevná středová část. Samozřejmě se nemohla pochlubit takovými vlastnostmi mimo zpevněné komunikace jako řada SJ, šlo ze současného pohledu spíše o SUV, ale hlavně vzhledem a vhodné nejen do města. Japonské označení „SUV Cabrio“ tomu možná nasvědčovalo... Žádný zvýšený hatchback s oplastováním, kterým se crossover říká dnes... Malé suzuki bylo navíc tříprostorové: zavazadelník se skrýval v zádi pod víkem, které už v továrně opatřili velkým přítlačným křídlem. Zatímco třeba kei cars si Japonci zpravidla nechávali a stále nechávají pro domácí trh, X-90 zamířila do světa včetně starého kontinentu.

Šestnáctistovka

Dodával se pouze jediný motor: zážehový řadový čtyřválec G16A objemu 1590 cm3 s rozvodem OHC, vícebodovým vstřikem a čtyřventilovou technikou. Dával 71 kW (97 k)/5600 min-1. Auta bylo možné koupit jako čtyřkolky, případně pouze s pohonem jedné nápravy. Ovšem té zadní, 4x4 měla přiřaditelný předek s volnoběžkami. Také převodovky byly na výběr dvě: pětistupňová přímo řazená a čtyřstupňová samočinná, i s redukcí. Točivý moment vrcholil 132 N.m/4000 min-1. Podvozek s rozvorem 2200 mm (shodným s Vitarou) měl vpředu vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu byla tuhá náprava s se středním trojúhelníkovým závěsem a dvěma podélnými vlečenými rameny. Na obou bychom našli vinuté pružiny, zadní musely stačit bubnové brzdy a světlost byla pouze 16 cm. Ne tak úplně SUV, že? Pozor, navíc ještě po Vitaře zdědilo žebřinový rám! Patnáctipalcová kola obouvala široké pneumatiky 195/65.

Psali jsme: Suzuki Grand Vitara slaví 20 let

A samozřejmě také celý interiér, jen barvy látkového čalounění požívalo živější s veselými barvenými motivy. X-90 měla bezrámová boční okna, za pasažéry byl další prostor pro drobná zavazadla, auta vážila dle provedení 1070-1134 kg. Muselo se však počítat s nízkou užitečnou hmotností jen 290 kg. Rozjela se na 140 km/h, z klidu na stovku zrychlovala během 15 s a na stovku kilometrů žádala 9 litrů benzinu, což nebylo úplně málo, 42l nádrž vystačila na sotva 460 km.

Slušná výbava

Na japonském trhu odstartoval prodej v říjnu 1995, ve zbytku světa až v dubnu 1996. Když zákazníkům nabídnete opravdu neotřelé auto, může to dopadnout pouze dvěma způsoby. Buď se prodává jako housky na krámě, nebo skončí coby propadák. X-90 byla bohužel druhým případem. Za Atlantikem X-90 hranatý SJ/Samurai dokonce nahradila, ale ani to ji k úspěchu nepomohlo, ba právě naopak. Trh vůz vůbec nepřijal, vždyť byl vlastně velmi nepraktický, rodina se dovnitř nevešla a kufr toho taky moc nepobral. Navíc jej omezovala plnohodnotná rezerva.

Přitom výbava byla bohatá: dva airbagy, elektrická okna, centrální zamykání, posilovač řízení, třetí brzdové světlo ve zmíněném zadním křídle, imobilizér, boční výztuhy v karoserii, za příplatek i ABS, litá kola, klimatizace, kožené čalounění a měnič CD na šest disků. Střecha mohla být také prosklená, opatřená zespodu roletkou proti slunci. Díly šlo uložit do speciálního krytu v kufru. Zadní okno bylo však vždy pevné. Dodávalo se pět barev: černá metalíza Midnight, rudá Lava, modrá metalíza Ultra, stříbrná perlová a světle modrá Arctic Ice. V Japonsku se černá jmenovala Saturn, červená Antares a stříbrná Mercury, ale byly shodné. Limitovaná Phillippe Cousteaux Edition (1997) nabídla navíc boční nášlapy a střešní nosiče.

Kritika z Albionu

Doma se prodalo jen 1.348 aut, ve Spojených státech 7.205, z toho více než polovina v roce 1996 a v Austrálii 484 vozidel, nicméně tyto počty nejsou vzhledem k nabídce i v Evropě konečné, do Nizozemska bylo dodáno 240 kusů. To dává celkem 9.277 jednotek, ale suma všech není známa. Do léta 1997 klesly ceny o čtvrtinu, ale to už zvonil umíráček, export byl zastaven v květnu a produkce definitivně v prosinci téhož roku, takže trvala jen 26 měsíců. Poslední kusy si ale zákazníci koupili až v devětadevadesátém. Někde, kupříkladu v Německu používané označení „Vitara X-90“ jasně dokazovalo původ konstrukce, interní tovární kód však také zůstal.

X-90 použil výrobce energetických nápojů Red Bull jako reklamní vozidla. Tvar karoserie totiž umožňoval bez problémů dozadu přimontovat slavnou plechovku v nadživotní velikosti. Brit Richard Porter jej v roce 2004 nezapomněl zmínit v knize „Crap Cars“, výběru padesáti největších hrůz na kolech, které se objevily v historii na tamních silnicích, dokonce mezi prvními třemi. Top Gear zařadil v říjnu 2013 malé suzuki na seznam třinácti nejhorších aut za posledních dvacet let. Jeremy Clarkson jej kritizoval ještě v době aktivní kariéry, což mělo negativní vliv na evropský odbyt. Nizozemci jej popisovali výrazy „ošklivé jak peklo“ a „vana na kolech.“ Mně se ovšem tohle sympaticky oblé auto líbí...

Pár tisícovek nestačí

Ač se X-90 neprosadila, dnes se její ceny pohybují překvapivě vysoko. Kdo by čekal pár tisícovek, bude zklamán. Za exempláře ve velmi slušném stavu dáte od 3.300 do 6.000 eur, tedy zhruba 86-155 tisíc korun, nižší částky jsou výjimkou... Z komerčního propadáku se stal youngtimer, kterých je v Evropě poskrovnu a ten, kdo ho chce, si musí připlatit. A vyrazit na západ, u nás prakticky není šance se k němu dostat. Na českých číslech jich potkáte pár, povětšinou z dovozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
Zdroj: Wiki, SM, x-90.nl, Autoscout24

Štítky SUV Suzuki

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Video: Jak nezachraňovat off-road ve svahu Video: Jak nezachraňovat off-road ve svahu

Jízda v terénu má svá úskalí a k poškození vozu stačí…

Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč

Suzuki na českém trhu rozšiřuje nabídku verzí SUV Vitara…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…