Světová finanční krize již zasáhla český automobilový průmysl
Světová finanční krize již zasáhla také český automobilový průmysl, který se podílí zhruba pětinou na tuzemském hrubém domácím produktu. Mnoho firem včetně automobilky Škoda Auto bude muset sáhnout k úsporným opatřením, omezením investic, redukci svých výrobních plánů a propouštění.
Důvodem pozastavení výroby je zpomalující spotřebitelská poptávka zejména v rámci EU. "Automaticky se do konce roku statisticky významně toto pozastavení výroby ve Škodovce dotkne celého automobilového průmyslu v ČR, čímž mám na mysli zejména subdodavatele," míní analytička firmy Next Finance Markéta Šichtařová.
S propouštěním kvůli poklesu prodejů aut v Evropě již například začal výrobce gumového těsnění pro automobily Saar Gummi Czech (SGC) z Červeného Kostelce na Náchodsku.
Analytik Raiffeisenbank Aleš Michl nicméně neočekává kvůli odbytovým potížím tuzemských automobilek výraznější růst nezaměstnanosti. Podle něj jsou české závody modernější než na Západě a Česká republika není ve stavu, kdyby měla zásadněji růst nezaměstnanost.
Výrobu o zhruba 30 procent musela kvůli nižšímu zájmu odběratelů omezit společnost Stival Automotive z Veselí nad Moravou. Také firma Schott Electronic Packaging z Lanškrounu, která vyrábí zapalovače airbagů a sklokovová pouzdra pro automobilové součástky, již zhruba dva měsíce pociťuje desetiprocentní propad. Společnost Isolit Bravo z Jablonného nad Orlicí, která zhotovuje pro světové automobilky těla reflektorů, snížila výrobu zhruba o deset až 15 procent.
Prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel připomněl, že výrobci aut přišli o významné prostředky i kvůli silné koruně. "Pokles zájmu o auta povede k omezení výroby, ale i propouštění," dodal Kužel.
Zatímco v západní Evropě poptávka spotřebitelů po autech začíná zadrhávat, střední a východní Evropy se podle Šichtařové zatím tento problém týká v mnohem menším měřítku.
V minulém období vyráběly české automobilky podle Michla nad své poměry. O auta vyrobená v Česku by mohl podle něj být stále slušný zájem. "Máme natolik chytré manažery, že to evropské zpomalení spíše využijí ve svůj prospěch. Případová studie bude rozjezd a odbyt Hyundai," míní Michl.
Snížení výroby společnosti Škoda Auto začíná i přesto výrazně pociťovat například firma Kasko ze Slavkova na Uherskohradišťsku, která se zabývá vývojem a vstřikováním plastových výlisků a výrobou forem. Odstávku výroby ve Škodovce pocítí také strojírenská firma ČZ, která pro největšího českého výrobce aut opracovává díly pro motory a převodovky, a krácení objednávek registruje i táborský výrobce zapalovacích svíček Brisk. Zastavení výroby ve Škodovce pocítí podle jednatele firmy Unispo Miroslava Plcha všichni její dodavatelé.