Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Světová novinka od BMW: dvoustupňové přeplňování

Ondřej Láník
Diskuze (49)
Třílitrový vznětový šestiválec dostal dvoustupňové přeplňování. Jde o technologii, kterou do výroby dostalo supersportovní Porsche 959 a kterou brzy nabídne také Opel pro Vectru OPC.

Třílitrový vznětový šestiválec dostal dvoustupňové přeplňování. Jde o technologii, kterou do výroby dostalo supersportovní Porsche 959 a kterou brzy nabídne také Opel pro Vectru OPC.

Včera zveřejněné první informace o kombi BMW řady 5 byly dnes doplněny o další zprávy tákající se ženevských novinek. Nejdůležitější technickou inovací pod kapotou mnichovských vozů se letos stane dvoustupňově přeplňovaný třílitrový šestiválec, prodávaný pod obchodním označením 535d.

Nový motor vyvine nejvyšší výkon 200 kW a maximum točivého momentu se vyšplhalo na 560 Nm při 2000 ot/min. Už od 1500 ot/min je přitom k dispozici 500 Nm (!). Dvoustupňové přeplňování znamená, že dvě turbodmychadla jsou zařazena za sebou, čímž je dosaženo výrazně vyšších plnících tlaků (zde 2,85 bar) při širokých možnostech jeho regulace, pomocí přepouštěcích obtokových ventilů.

I když podrobnosti zatím nebyly zveřejněny, lze očekávat systém podobný tomu u přeplňovaného Opelu Vectra OPC. Plnící tlak je u této Vectry v nízkých otáčkách dodáván pouze prvním-menším-turbodmychadlem, které je naladěno na maximum momentu v extrémně nízkých otáčkách. Ve středních otáčkách (1800-3000 ot./min) se přidává účinek druhého, velkého dmychadla a nad 3000 ot./min pracuje již jen velké turbo. Výsledek: ze zdvihového objemu 1910 cm3 výkon 156 kW při 4000 ot./min a maximální točivý moment 400 Nm při těžko představitelných 1400 ot./min, maximální plnící tlak 3,2 bar. Sériová výroba by měla být zahájena v příštím roce.

Ale zpět k BMW. Proti základu BMW 3.0d (160 kW) dostal motor navíc 40 kW. Nejvyšší otáčky šestiválce byly zvýšeny na 4800 min-1. Zrychlení z klidu na 100 km/h nyní trvá jen 6,6 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

BMW 535d má filtr pevných částic a plní normu Euro 4.

Konkurentů mnoho není. Králem zůstává motor Volkswagenu V10 TDI (230 kW, 750 Nm), své může řící také osmiválec Mercedesu E400 CDI (191 kW, 560 Nm) a Audi 4.0 TDI (202 kW, 650 Nm).

Ondřej Láník
Diskuze (49)