Světové vytrvalostní rekordy s tahačem: Tři v jednom

 

Stačila hodinka času a David Vršecký vytvořil tři nové světové rekordy v jízdě závodním tahačem na 100 km, 100 mil a v hodinovce.

Všechno začalo v únoru 2004, kdy v arabské Dubaji vytvořil David Vršecký dosud platný absolutní rychlostní rekord s tahačem v hodnotě 281,724 km/h. Začátkem prosince 2008 pokořil v Panenském Týnci u města Louny světové maximum na kilometr s pevným startem v hodnotě 171,787 km/h.

Vylepšený motor z Dakaru

Závodní tým Buggyra, jehož je Vršecký členem od vzniku v roce 1999, se nezabývá pouze závody tahačů na okruhu. Do portfolia zájmů patří překonávání rekordních výkonů a také stavba motorů pro kamiony na Rallye Dakar.

A právě kombinace posledních dvou aktivit se promíchala při rekordním pokusu začátkem dubna 2013 na okruhu společnosti Dekra v blízkosti Drážďan. Buggyra totiž pro letošní Dakar vybavila svými agregáty tři kamiony Czech Dakar Teamu. A motor vylepšený o poznatky z jihoamerické soutěže poháněl rekordní tahač. Ten měl samozřejmě delší stálý převod, který umožňoval rychlost až 240 km/h. S ohledem na přenášené síly prodělal také několik drobnějších úprav podvozek.

BUGGYRA BIG BOY #1
Motor2.2 TDCGyrtech MK13-3EC Dakar
Objem12 500 cm3
Ventilů na válec6 válec se 24 ventily
Výkon993 kW (1350 Ps)
TurbodmychadloSchwitzer/GT-2011
VstřikováníGT/BUG - R10B2SR
TelemetrieMagneti Marelli DAS4
Točivý moment6000 N.m
Převodovka16 rychlostní manuální, ZF/Gyrtech 2013
Brzdykotoučové Knorr (Ferodo), obložení Jurid
TlumičeÖhlins/KW
Nápravatuhá
Objem nádrže500 litrů
Spotřeba1 l/1 km
PneumatikyGoodyear
Hmotnost5500 kg

Několik dní před testem si Vršecký vyzkoušel vůz na Autodromu v Mostě a mohlo se jít na věc. V sobotu 13.dubna se však nad zkušební tratí německé společnosti Dekra (testování produktů a certifikace systému řízení) kousek od Drážďan honil vítr, který hrozil každou chvíli deštěm.

„Nedalo se nic dělat, museli jsme jít hned na věc. Říkal jsem si, že pokud zvládnu alespoň jeden světový rekord, budeme všichni v klidu. V případě deště budeme muset čekat, až se počasí umoudří,“ líčil Vršecký své pocity.

Trať dlouhá 5,788 kilometru tvoří na oválu společnosti Dekra dvě rovinky, každá o délce 2,3 km, a dvě zatáčky s poloměrem 160 metrů a sklonem 43 stupňů. Je spočítáno, že na rekord na 100 km potřebuje Vršecký 18 kol, na 100 mil pak 28 a na hodinovku 32.

Český trucker vytvořil rekordní výkon na stejném místě již v roce 2010, ale tehdy zařehtal úřední šiml. Všechny dokumenty potřebné k zapsání do rekordních tabulek totiž nebyly včas a na správné adrese. Tehdy dosažené výkony tak platily „pouze“ jako národní rekordy.

Davide, nebuď skromný

Původní hodně skromné přání se Vršeckému splnilo v čase, 32:22.620 minuty. Do té doby kroužil v pohodě po okruhu, časy na výsledkové tabuli potvrzovaly správnost původně stanovené taktiky spočívající v pomalejším průjezdu zatáčkami a maximální rychlost v rovných úsecích. „Zase taková legrace to nebyla. Hodně mi vadil silný vítr. V jednom úseku se vjíždí z krátké aleje mezi stromy a tam začalo auto v důsledku poryvů větru lítat mezi stromy z pruhu do pruhu. Proto jsem musel zůstat celou dobu ve střehu.“

Po 51:42.260 minuty padlo světové rychlostní maximum na 100 mil (160 kilometrů). Do konce v té chvíli zbývalo něco málo přes osm minut. A právě v tom momentu se objevil jediný závažnější problém, Vršecký zrychlil a v jednom úseku dosáhl vůbec nejrychlejšího tempa 223,361 km/h. „Při výjezdu z jedné ze zatáček se mi zdálo, že motor nabírá místo paliva vzduch. Naštěstí se ukázalo, že jedno z čidel žilo v mylné představě, že motor je vytočený do maximálních otáček a je nutno zakročit,“ popisoval Vršecký jediný nepříjemný pocit v průběhu rekordního pokusu.

Po dojezdu svítilo na ukazateli rekordních 187,620 km/h. Časoměřici v detailním propočtu korigovali výsledek na definitivních 187,518 km/h, což hodnotu rekordu nijak nesnižuje. „Během posledních tří let jsme udělali velký kus vývojové práce. Díky tomu se nám podařilo nastavit auto s ohledem na pokud možno co nejmenší opotřebení pneumatik. Jsem ale přesvědčen o tom, že další posun časů bude souviset právě s pneumatikami,“ domnívá se David Vršecký.

Již pětinásobného světového rekordmana doplňuje technický ředitel Buggyry a duchovní otec rekordního trucku Robin Dolejš: „Každý, kdo chce nějakým způsobem komentovat náš výkon, by si měl uvědomit, že jsme dnes vlastně testovali motor na Dakar 2014. Nemáme problém postavit agregát, který by vydržel bez problémů hodinu a půl průměrnou rychlost nad 200 km/h. Bohužel chybějí pneumatiky, které by s takovým motorem držely pomyslný krok.“

Dosažené výkony jsou zatím neoficiální. Čeká je schválení Mezinárodní automobilové federace (FIA). „Všechno proběhlo profesionálně. Technické i organizační náležitosti byly splněny. Myslím si, že do tří týdnů budou Vršeckého výsledky oficiální,“ tvrdí Stanislav Minářík, sportovní komisař FIA a člen truckové komise FIA, který dohlížel na dodržování mezinárodních pravidel a řádů.

PUSTIL VOLANT

Po skončení úspěšné hodinové šichty oplýval David Vršecký dobrou náladou a ochotně se rozpovídal o svém trojnásobně úspěšném pokusu.

Co bylo v průběhu hodiny nejtěžší?

Hodně nepříjemné byly otřesy. Dvoustovka není sice převratná rychlost, ale v odlehčené kabině se všechno třese. Musel jsem sedět za volantem trochu nahrbený. Kdybych se opřel, třásla by se mi celá hlava.

Přední sklo nese stopy střetu s nějakým ptákem. To byl jediný incident?

Stalo se to skoro ke konci vymezeného hodiny, nešlo se mu vyhnout. V jednom z prvních kol nade mnou přeletěl nějaký dravý pták, naštěstí byl vysoko. Jo, a taky několik kol po sobě seděl na okraji tratě zajíc a pokaždé těsně před autem přeběhl. Bylo to jeho štěstí, protože s tahačem nejde v takové rychlosti dělat prudké úhybné manévry.

Měl jste v průběhu jízdy problémy?

Občas kolísal výkon, protože vinou odstředivé síly v klopených zatáčkách se přelévala nafta v nádrži.

Musel jste do zatáček brzdit?

Původně jsem měl v úmyslu plynulejší jízdu, abych šetřil pneumatiky. Nakonec však byly brzdy v činnosti více, než jsem plánoval. Proto mě překvapuje, že pneumatiky byly naopak stabilnější a chladnější náš původní předpoklad.

Jak jste zvládal průjezd zatáčkami klopenými v úhlu 43 stupňů?

Zaměstnanci okruhu říkali, že pokud v zatáčkách pustíte u osobního auta v rychlosti 120 km/h volant, odstředivé síly srovnají kola do správného směru. Zkusil jsem to v závěru jízdy. V případě tahače to fungovalo při 160 km/h.

ČÍSLA O REKORDU

  • Během hodiny urazil 33 kol.
  • Nejrychlejšího času (1:46.921 minut) dosáhl ve 33. kole.
  • Nejpomaleji (1:53.294 minut) jel v 5. kole.
  • Nejvyšší dosažená maximální rychlost – 223,361 km/h.
  • Nejnižší rychlost 145,2 km/h.
  • Hranice 100 km dosáhl v 18. kole.
  • Meta 100 mil (160 km) padla ve 28. kole.
  • Na rovinkách pro udržení rychlosti přes 200 km/h sešlápl plynový pedál pouze z 12-14 %. A to při otáčkách motoru 2600 za minutu.
  • Maximální teplota brzd 375 stupňů Celsia (zadní část), 199 stupňů Celsia (přední část). V závodech se teploty běžně vyšplhají na 500 stupňů Celsia.
Spolupracujeme s TipCars.com
Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán

Aktivisté obývající autonomní centrum Klinika nehodlají…

Ropní giganti sází na zemní plyn, do jeho rozvoje investují stovky miliard dolarů Ropní giganti sází na zemní plyn, do jeho rozvoje investují stovky miliard dolarů

Přes 700 miliard dolarů (15,3 bilionu korun) investovaly…

Vejce kvůli nedostatku nosnic zdražují Vejce kvůli nedostatku nosnic zdražují

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého…

 

Štítky Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

TEST: Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

Dnes 12:57

Krátce po Nissanu X-Trail se v redakci zabydlel sourozenecký Renault Koleos. Vyzkoušeli jsme absolutní špičku nabídky – čtyřkolku s automatem v luxusní výbavě Initiale Paris.




Blesk.cz

Dvacet tisíc lidí bez vody: Na jihu Prahy prasklo potrubí

Dvacet tisíc lidí bez vody: Na jihu Prahy prasklo potrubí

Z kohoutku ani kapka! Bez vody jsou kvůli prasklému vodovodnímu potrubí obyvatelé Hodkoviček, Krče, Lhotky,…

Helena Vondráčková: Nespojujte mne s novými písněmi mého exmanžela!

Helena Vondráčková: Nespojujte mne s novými písněmi…

Legendy českého popu Heleny Vondráčkové (70) se dotklo spojování nových písní jejího exmanžela Hellmuta Sickela…

 

iSport.cz

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do Strýcové: Hraje divadlo!

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do…

Každý by si měl zamést před vlastním prahem. To je vzkaz od bývalé tenistky Kláry Koukalové (35) pro Barboru…

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal dělo na tribunu

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal…

Deset kol letošní sezony, desáté pokračování Ligy naruby. Po zápase Sparty s Plzní trenér domácích Stramaccioni…

 

Reflex.cz

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…

Před 150 lety se narodil první československý ministr financí Alois Rašín

Před 150 lety se narodil první československý…

Alois Rašín patřil do legendární pětice mužů, kteří 28. října 1918 vyhlásili samostatné Československo. Zároveň…