Světové vytrvalostní rekordy s tahačem: Tři v jednom

 

Stačila hodinka času a David Vršecký vytvořil tři nové světové rekordy v jízdě závodním tahačem na 100 km, 100 mil a v hodinovce.

Všechno začalo v únoru 2004, kdy v arabské Dubaji vytvořil David Vršecký dosud platný absolutní rychlostní rekord s tahačem v hodnotě 281,724 km/h. Začátkem prosince 2008 pokořil v Panenském Týnci u města Louny světové maximum na kilometr s pevným startem v hodnotě 171,787 km/h.

Vylepšený motor z Dakaru

Závodní tým Buggyra, jehož je Vršecký členem od vzniku v roce 1999, se nezabývá pouze závody tahačů na okruhu. Do portfolia zájmů patří překonávání rekordních výkonů a také stavba motorů pro kamiony na Rallye Dakar.

A právě kombinace posledních dvou aktivit se promíchala při rekordním pokusu začátkem dubna 2013 na okruhu společnosti Dekra v blízkosti Drážďan. Buggyra totiž pro letošní Dakar vybavila svými agregáty tři kamiony Czech Dakar Teamu. A motor vylepšený o poznatky z jihoamerické soutěže poháněl rekordní tahač. Ten měl samozřejmě delší stálý převod, který umožňoval rychlost až 240 km/h. S ohledem na přenášené síly prodělal také několik drobnějších úprav podvozek.

BUGGYRA BIG BOY #1
Motor2.2 TDCGyrtech MK13-3EC Dakar
Objem12 500 cm3
Ventilů na válec6 válec se 24 ventily
Výkon993 kW (1350 Ps)
TurbodmychadloSchwitzer/GT-2011
VstřikováníGT/BUG - R10B2SR
TelemetrieMagneti Marelli DAS4
Točivý moment6000 N.m
Převodovka16 rychlostní manuální, ZF/Gyrtech 2013
Brzdykotoučové Knorr (Ferodo), obložení Jurid
TlumičeÖhlins/KW
Nápravatuhá
Objem nádrže500 litrů
Spotřeba1 l/1 km
PneumatikyGoodyear
Hmotnost5500 kg

Několik dní před testem si Vršecký vyzkoušel vůz na Autodromu v Mostě a mohlo se jít na věc. V sobotu 13.dubna se však nad zkušební tratí německé společnosti Dekra (testování produktů a certifikace systému řízení) kousek od Drážďan honil vítr, který hrozil každou chvíli deštěm.

„Nedalo se nic dělat, museli jsme jít hned na věc. Říkal jsem si, že pokud zvládnu alespoň jeden světový rekord, budeme všichni v klidu. V případě deště budeme muset čekat, až se počasí umoudří,“ líčil Vršecký své pocity.

Trať dlouhá 5,788 kilometru tvoří na oválu společnosti Dekra dvě rovinky, každá o délce 2,3 km, a dvě zatáčky s poloměrem 160 metrů a sklonem 43 stupňů. Je spočítáno, že na rekord na 100 km potřebuje Vršecký 18 kol, na 100 mil pak 28 a na hodinovku 32.

Český trucker vytvořil rekordní výkon na stejném místě již v roce 2010, ale tehdy zařehtal úřední šiml. Všechny dokumenty potřebné k zapsání do rekordních tabulek totiž nebyly včas a na správné adrese. Tehdy dosažené výkony tak platily „pouze“ jako národní rekordy.

Davide, nebuď skromný

Původní hodně skromné přání se Vršeckému splnilo v čase, 32:22.620 minuty. Do té doby kroužil v pohodě po okruhu, časy na výsledkové tabuli potvrzovaly správnost původně stanovené taktiky spočívající v pomalejším průjezdu zatáčkami a maximální rychlost v rovných úsecích. „Zase taková legrace to nebyla. Hodně mi vadil silný vítr. V jednom úseku se vjíždí z krátké aleje mezi stromy a tam začalo auto v důsledku poryvů větru lítat mezi stromy z pruhu do pruhu. Proto jsem musel zůstat celou dobu ve střehu.“

Po 51:42.260 minuty padlo světové rychlostní maximum na 100 mil (160 kilometrů). Do konce v té chvíli zbývalo něco málo přes osm minut. A právě v tom momentu se objevil jediný závažnější problém, Vršecký zrychlil a v jednom úseku dosáhl vůbec nejrychlejšího tempa 223,361 km/h. „Při výjezdu z jedné ze zatáček se mi zdálo, že motor nabírá místo paliva vzduch. Naštěstí se ukázalo, že jedno z čidel žilo v mylné představě, že motor je vytočený do maximálních otáček a je nutno zakročit,“ popisoval Vršecký jediný nepříjemný pocit v průběhu rekordního pokusu.

Po dojezdu svítilo na ukazateli rekordních 187,620 km/h. Časoměřici v detailním propočtu korigovali výsledek na definitivních 187,518 km/h, což hodnotu rekordu nijak nesnižuje. „Během posledních tří let jsme udělali velký kus vývojové práce. Díky tomu se nám podařilo nastavit auto s ohledem na pokud možno co nejmenší opotřebení pneumatik. Jsem ale přesvědčen o tom, že další posun časů bude souviset právě s pneumatikami,“ domnívá se David Vršecký.

Již pětinásobného světového rekordmana doplňuje technický ředitel Buggyry a duchovní otec rekordního trucku Robin Dolejš: „Každý, kdo chce nějakým způsobem komentovat náš výkon, by si měl uvědomit, že jsme dnes vlastně testovali motor na Dakar 2014. Nemáme problém postavit agregát, který by vydržel bez problémů hodinu a půl průměrnou rychlost nad 200 km/h. Bohužel chybějí pneumatiky, které by s takovým motorem držely pomyslný krok.“

Dosažené výkony jsou zatím neoficiální. Čeká je schválení Mezinárodní automobilové federace (FIA). „Všechno proběhlo profesionálně. Technické i organizační náležitosti byly splněny. Myslím si, že do tří týdnů budou Vršeckého výsledky oficiální,“ tvrdí Stanislav Minářík, sportovní komisař FIA a člen truckové komise FIA, který dohlížel na dodržování mezinárodních pravidel a řádů.

PUSTIL VOLANT

Po skončení úspěšné hodinové šichty oplýval David Vršecký dobrou náladou a ochotně se rozpovídal o svém trojnásobně úspěšném pokusu.

Co bylo v průběhu hodiny nejtěžší?

Hodně nepříjemné byly otřesy. Dvoustovka není sice převratná rychlost, ale v odlehčené kabině se všechno třese. Musel jsem sedět za volantem trochu nahrbený. Kdybych se opřel, třásla by se mi celá hlava.

Přední sklo nese stopy střetu s nějakým ptákem. To byl jediný incident?

Stalo se to skoro ke konci vymezeného hodiny, nešlo se mu vyhnout. V jednom z prvních kol nade mnou přeletěl nějaký dravý pták, naštěstí byl vysoko. Jo, a taky několik kol po sobě seděl na okraji tratě zajíc a pokaždé těsně před autem přeběhl. Bylo to jeho štěstí, protože s tahačem nejde v takové rychlosti dělat prudké úhybné manévry.

Měl jste v průběhu jízdy problémy?

Občas kolísal výkon, protože vinou odstředivé síly v klopených zatáčkách se přelévala nafta v nádrži.

Musel jste do zatáček brzdit?

Původně jsem měl v úmyslu plynulejší jízdu, abych šetřil pneumatiky. Nakonec však byly brzdy v činnosti více, než jsem plánoval. Proto mě překvapuje, že pneumatiky byly naopak stabilnější a chladnější náš původní předpoklad.

Jak jste zvládal průjezd zatáčkami klopenými v úhlu 43 stupňů?

Zaměstnanci okruhu říkali, že pokud v zatáčkách pustíte u osobního auta v rychlosti 120 km/h volant, odstředivé síly srovnají kola do správného směru. Zkusil jsem to v závěru jízdy. V případě tahače to fungovalo při 160 km/h.

ČÍSLA O REKORDU

  • Během hodiny urazil 33 kol.
  • Nejrychlejšího času (1:46.921 minut) dosáhl ve 33. kole.
  • Nejpomaleji (1:53.294 minut) jel v 5. kole.
  • Nejvyšší dosažená maximální rychlost – 223,361 km/h.
  • Nejnižší rychlost 145,2 km/h.
  • Hranice 100 km dosáhl v 18. kole.
  • Meta 100 mil (160 km) padla ve 28. kole.
  • Na rovinkách pro udržení rychlosti přes 200 km/h sešlápl plynový pedál pouze z 12-14 %. A to při otáčkách motoru 2600 za minutu.
  • Maximální teplota brzd 375 stupňů Celsia (zadní část), 199 stupňů Celsia (přední část). V závodech se teploty běžně vyšplhají na 500 stupňů Celsia.
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Online: Kvalifikace na GP Monaka 2017

Räikkönen získal po devíti letech pole position. Ferrari ovládlo první řadu!

Dnes 13:49

Poprvé od Velké ceny Francie 2008 a po 128 závodech získal Kimi Räikkönen pole position.




Blesk.cz

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce. Injustice 2 je přesto super bojovka

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce.…

Superhrdinové a padouši spolu v komiksech bojují od samotného vzniku bublinkového čtiva. Postavit je proti sobě…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…