Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Svezli jsme se s inovovaným Mitsubishi Outlander. Co přináší modelový rok 2017?

David Bureš
Diskuze (18)
Outlander se v modelovém roce 2017 zaměřil hlavně na vylepšení bezpečnosti. Myslí ale i na komfort posádky.

Třetí generace Mitsubishi Outlander je s námi od roku 2012. Pokud bychom však srovnali původní a dnešní variantu, objevili bychom množství změn. Mitsubishi je totiž známé průběžným vylepšováním svých modelů, a tak není divu, že se Outlander dočkal lehkých retuší i pro modelový rok 2017, jen krátce po výrazném faceliftu pro modelový rok 2016. Vyrazili jsme do rakouských Alp, abychom v okolí Zell am See vyzkoušeli inovovaný Outlander v jeho přirozeném prostředí.

Outlander je pro Mitsubishi, nejstaršího japonského výrobce aut, důležitým modelem. Z celoevropského hlediska je jeho nejprodávanějším vozem. To v Česku je situace jiná, u nás prodejům tří diamantů vévodí menší ASX. To mělo loni na svém kontě 1.889 registrovaných exemplářů, což z něj dělalo deváté nejprodávanější SUV na trhu, zatímco Outlander byl s 493 registracemi v pořadí SUV až na 33. příčce. I díky provedeným změnám ale automobilka věří, že letos se mu bude dařit o něco více, Mitsubishi chce jeho české prodeje zvýšit k hranici 550 aut.

Nutno podotknout, že v rámci modelového roku 2017 se u Outlanderu ladily jen detaily, které se zaměřily na bezpečnost auta a komfort posádky. Výraznější designovou změnou totiž vůz prošel v modelovém roce 2016, kdy dostal novou tvář s výrazným chromováním, tzv. dynamický štít. Tentokrát tak došlo u všech variant jen k nahrazení klasické antény stylovější „žraločí ploutví,“ u níž navíc odpadá nutnost demontáže při vjezdu do automyčky. Neobvyklou změnou je i změna uzávěru palivové nádrže pro jednodušší manipulaci s ním při tankování.

Parkovací brzda místo ruční

Změny provedené uvnitř reagovaly na zkušenosti majitelů. Proto se před řadicí pákou objevil nový, uzavíratelný držák nápojů. Výraznější úpravou je však nahrazení „poctivé“ ruční brzdy elektronickou parkovací, což tradicionalisté jistě těžko ponesou. Výrobce u tohoto řešení zdůrazňuje jeho výhody, ať už jednodušší a méně namáhavé sepnutí takové brzdy nebo možnost nabídnutí funkce automatického zabrzdění a odbrzdění. Zároveň ale automobilka přiznává i jednu nevýhodu – pokud je autobaterie vozu zcela vybitá, elektrická brzda se neodbrzdí. Na pomoc tak v takovém případě musí dorazit kamarád se startovacími kabely... Navíc je škoda, že uvolnění páky ruční brzdy nevytvořilo nějaký nový odkládací prostor, místo by na něj na středovém tunelu bylo.

Jiná je i grafika palubního počítače, která je modernější a přehlednější, zatímco v zavazadelníku se objevila 12V zásuvka, kterou dosavadní majitelé postrádali. Grafika se měnila také v případě multimediálního systému. Ve srovnání s konkurencí však systém Pioneer stále působí zastarale, na pokyn reaguje pomalu, stejně tak načítání mapy navigace chvilku trvá. Samotné navádění je však přehledné, navigace přehledně zobrazuje odbočky pomocí dopravních ukazatelů i skutečnou rychlost vozu dle GPS, při ovládání jsme se ale občas ztráceli. Navíc ovládací tlačítka nejsou zrovna rozměrná, což ztěžuje manipulaci s nimi za jízdy.

Outlander modelového roku 2017 navíc více myslí i na komfort řidiče. Novinkou je vyhřívání čelního skla a volantu. Výhřev předního skla (pomocí tenoučkých drátů) lze kvůli šetření akumulátoru zapnout pouze v případě, že venkovní teplota klesne pod 5 °C. Ze stejného důvodu je volant vyhříván maximálně půlhodiny, a to v závislosti na venkovních podmínkách zhruba teplotou ve výši 37 °C. Věnec je nicméně vyhříván jen v místě úchopu, nikoliv po celém obvodu jako u vozů jiných značek. Základem je tedy správný úchop, neboli „tři čtvrtě na tři.“

Jinak je uvnitř vlastně vše při starém. To znamená naprosto obří kabinu, nabízející dostatek prostoru všemi směry, nebo dobrý rozhled ven. Vedle vysokého posazu to umožňuje jednoduše tvarovaná karoserie s tenkými sloupky, díky níž má řidič dobrý přehled o tom, kde se nacházejí její rohy. Zadní lavice je navíc posunovací a její opěradlo polohovatelné.

Více bezpečí

V rámci modelového roku 2017 se Outlander zaměřil také na bezpečnost posádky. Výbava byla rozšířena o sledování mrtvého úhlu, které funguje jak při běžné jízdě, tak při předjíždění nebo při couvání z parkovacího místa. V závislosti na tom se liší oblast, kterou systém využívající dva radary v zadním nárazníku monitoruje. Jestliže automobil jede vpřed, systém sleduje obdélník s rozměry 3,5 m x 6 m po levé a pravé straně za vozem.

Pokud však řidič sepne směrová světla, radar začne sledovat až oblast 70 metrů za vozem. Systém varuje před rychle se blížícími vozidly, přičemž Mitsubishi upozorňuje na to, že motocykly nemusí vždy zachytit. Při couvání pak radary sledují oblast 7 m x 40 m po levé a pravé straně za vozidlem. Z podstaty radaru pak vyplývá, že funkce systému je omezena při šikmém stání – radar stíní vedle zaparkovaná vozidla.

Mitsubishi rovněž vylepšilo varování před kolizí, které nově rozpozná i chodce. Jestliže dosud tento systém v Outlanderu používal radar, nově kombinuje laserový radar (lidar) s kamerou, která je zároveň využita pro varování před opuštěním jízdního pruhu nebo nově dodávané automatické přepínání tlumených a dálkových světel. Díky kameře systém vidí až 500 metrů před vozidlem, aby mohl včas reagovat, zatímco lidar monitoruje vzdálenost do 10 metrů před vozidlem a přesnou polohu objektů. Systém v případě nebezpečí nejprve zvýší tlak brzdové kapaliny pro rychlejší náběh brzd, aby následně i sám začal brzdit, pokud řidič nereaguje. To automatické přepínání dálkových a tlumených světel rozpozná protijedoucí vozidlo asi na 400 metrů, zatímco vpředu jedoucí vůz zhruba na 100 metrů.

Zajímavou funkcí Outlanderu je též „zmírnění nežádoucí akcelerace.“ Tento systém využívá schopnosti parkovacích senzorů, na základě jejichž dat zpomalí automobil v případě, že se nečekaně blíží k nějaké překážce. Systém tak myslí na situace, kdy řidič omylem prudce sešlápne plyn při couvání nebo kdy si splete zpátečku s převodem pro jízdu vpřed. V takovém případě omezí sílu motoru přenášenou na kola a než aby se auto prudce rozjelo, začne se pohybovat jen velice pomalu. Systém však pracuje pouze v nízkých rychlostech a při tvrdém sešlápnutí plynu (alespoň na 85 %), srážce tak zcela zabránit neumí – stačí pedál sešlápnout jen lehce a vůz už před překážkou nereaguje, leda varováním od parkovacích senzorů.

Zájemci o bezpečnostní pomocníky však budou muset sáhnout výhradně po automatické převodovce. Automatické přepínání tlumených a dálkových světel, asistent pro jízdu v pruzích, automatické brzdění s detekcí chodců nebo zmírnění nežádoucí akcelerace jsou dodávány výhradně k samočinné převodovce.

Pohodář

To nabídka motorů se v rámci faceliftu neměnila. To znamená, že z benzinových agregátů zůstává v portfoliu 2.0 MIVEC se 110 kW, který doplňuje turbodiesel 2.2 DI-D ve verzích se 110 a 132 kW. Jestliže zážehový dvoulitr je možné kombinovat s pětistupňovým manuálem a vylepšenou převodovkou CVT, vznětový motor je k dispozici se šestistupňovým manuálem a automatem. Navíc je pro turbodiesel standardem pohon všech kol, zatímco benzin je možné pořídit i jako dvoukolku.

Vyzkoušený naftový agregát se sice se svými 132 kW jeví jako výkonná jednotka, jenže jeho reakce notně tupí šestistupňový automat. To je způsobeno i tím, že v tomto případě je točivý moment snížen z 430 N.m na 390 N.m. A při jízdě je to znát, protože Outlanderu občas chybí elán. Jakmile se ale konečně nadechne, táhne díky velkému objemu více než uspokojivě.

To je způsobeno i samotným naladěním samočinné převodovky, která je ryzím pohodářem. Změna převodu je sice naprosto hladká, měnič ale prokluzuje notně dlouho, a tak převodovce nějakou chvilku trvá, než přeřadí. Jenže u rodinného auta jako Outlander nám takový charakter vůbec nevadí. O to víc nás však překvapují perfektní páčky pod volantem pro manuální řazení. Jsou sice pěkně velké jako v nějakém supersportu, jenže na manuální pokyn se převodovce nechce moc reagovat. Jakoby se zde bila klidná nátura Outlanderu s rallyeovou historií Mitsubishi...

Nadále se nám však líbí spotřeba paliva, protože 2.2 DI-D zůstává úsporným agregátem. S ohledem na kombinaci tak velkého motoru, automatu a pohonu všech kol je průměrná spotřeba kolem sedmi litrů parádní. Na dálnici sice přeroste osm litrů, na okresní silnici se ale dá jezdit i kolem šesti. A co víc, 2.2 DI-D si v kombinaci s automatem i nadále vystačí bez otravného start-stop systému. Za to Mitsubishi tleskáme!

Mitsubishi Outlander MY2017 – ceny na českém trhu
Motor 2.0 MIVEC 2.0 MIVEC 2.2 DI-D 2.2 DI-D 2.2 DI-D 2.2 DI-D
Pohon 4x2 4x4 4x4 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1998 1988 2268 2268 2268 2268
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/6000 110/6000 110/3500 110/3500 132/3460 132/3870
Točivý moment [N.m/min] 195/4200 195/4200 380/1750-2500 360/1500-2750 430/2070 390/1870
Převodovka 5M CVT 6M 6A 6M 6A
Max. rychlost [km/h] 190 190 200 190 203 193
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,6 12,4 10,2 11,6 9,1 10,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,7 6,4 5,3 5,8 5,9 6,3
Cena Intense [Kč] 608.450 738.650 753.850 - 783.850 -
Cena Intense+ [Kč] - 769.450 828.650 888.650 858.650 918.650
Cena Instyle [Kč] - - 954.850 1.029.850 984.850 1.049.850

Na klídek a pohodu hraje také podvozek Outlanderu. Jednotlivé nerovnosti komfortně hladí, byť za cenu někdy povážlivých náklonů karoserie. Na hlučnosti podvozku se sice postupně pracuje, na dálnici jsou ale odvalující se kola stále slyšet. Jinak je ale Outlander velice tichý. Hlavně motor není vůbec slyšet, snad jen při plné akceleraci.

Díky tomu Outlander dokáže být i pohodlným společníkem na dlouhých cestách. Pohodě odpovídají také široká „křesla“ s minimálním bočním vedením, na nichž si pasažéři mohou v klidu hovět. To vyšším řidičům bude vadit tradiční neduh aut japonských značek – kratší sedák, který minimálně podpírá stehna, což je po delší jízdě nepohodlné.

Závěr

Na Mitsubishi je znát, že zkušenosti zákazníků pečlivě studuje a průběžně reaguje na kritiku. Když tak majitelům Outlanderu vadilo víčko nádrže nebo držák na nápoje na středovém tunelu, rozhodli se konstruktéři tyto prvky změnit. Navíc v rámci modelové péče pro rok 2017 zapracovali i na bezpečnosti auta, byť to automobilka nijak nahlas nerozhlašuje, nabídla v Outlanderu nového modelového roku zajímavé systémy jako hlídání mrtvého úhlu při couvání nebo zabránění nežádoucí akcelerace. Když k tomu připočteme již dobře známý obří vnitřní prostor, je jasné, že Outlander je stále zajímavějším rodinným vozem. Jen vám nesmí vadit jistá konzervativnost, možná až zastaralost vozu, ať už řešením interiéru, multimediálním systémem nebo pomalu řadícím automatem. To už k charakteru Mitsubishi Outlander tak nějak patří...

David Bureš
Diskuze (18)
30. 1. 2017 10:55
Re: Slabý neschopný terénák
Určitě není v tomto směru o nic horší, než typická konkurence - Toyota Rav4, VW Tiguan, Ford Kuga apod. Do terénu jsou jiná auta.
30. 1. 2017 08:53
Re: dokonale
Co fetujes? Interier je az na vynimku displeja navigacie ako z pajera 90. rokov. Jediny dovod na kupu tohto auta je vyhodna cena.
Avatar - DoubleSix
30. 1. 2017 08:32
Re: Jeden z kandidatu
Přesně tak, všichni stále píší jen o těch smradlavých a karcinogenních dieselech.
Mě by také moc zajímalo, jak jede 2.0i s tou převodovkou CVT.
Avatar - twistedTSD
30. 1. 2017 00:58
Lesklé číčoviny
[odkaz] Fakt bomba, ty škrábance. 8-s
Avatar - Ada je zase tady
30. 1. 2017 00:25
Re: dokonale
právě naopak chlapče. Zvenku není nic moc, ale uvnitř je velmi dobrý - tedy až na tu chybějící ruční brzdu v poslední verzi