Švýcarsko zavádí ekologickou prémii místo šrotovného

Švýcarsko zavádí ekologickou prémii místo šrotovného

 

Stále více kantonů odpouští silniční daň pro auta energetické třídy A.

V jádru nejde o to podpořit automobilový průmysl, ale udělat něco pro životní prostředí. V opačném případě by se tento trend měl označit jako protekcionismus.

Švýcarsko je tradičně ekologickým aktivitám silně nakloněná země. Nikdo v Evropě nevytřídí tolik starých novin nebo láhví jako tito horalé…Dlouho před zavedením katalyzátoru si dobrovolně začali kupovat auta s lambda-sondou a když pak byla vyhláška platná, nebylo již téměř co řešit.

Německé šrotovné má hlavně za úkol nastartovat prodej nových aut. Otázkou ale zůstává, kdo a proč si nové auto koupí…Ještě horší jsou už dnes známé kriminální důsledky: auta se nešrotují, ale vyvážejí do Afriky, jinde je jen rozebírají a prodávají na díly. Německé policie má teď se šrotovným plné ruce práce – detektivové, policejní provokatéři a agenti „under cover“ jsou dnes všude aktivní, zvláště poblíž polské hranice a severoněmeckých přístavů…Policie denně objevuje prodejny aut na export, za které bylo vyplaceno šrotovné.

Švýcaři se rozhodli podpořit jen auta s pozitivní energeticko / ekologickou bilancí. Již několik kantonů zavedlo prominutí, nebo snížení silniční daně. Kanton Zürich zavede tříleté moratorium silniční daně pro ekologickou třídu A. Béčku se sníží daň na polovic.

Energetickou etiketu (EE) známe již delší dobu pro domácí spotřebiče a osvětlení. EE byla doplněna o automobily a zveřejněna na www.energieetikette.ch. Na listině čítající 5091 položek jsou zařazeny všechny ve Švýcarsku dostupné modely nových aut. Výběrový formulář umožňuje orientovat se selektivně v nabídce trhu a rozhodnout se podle současných parametrů. Na špici jsou samozřejmě většinou malá auta.

Energetická etiketa informuje o spotřebě paliva (v litrech) na 100 kilometrů, o emisích CO2 v gramech na 1 km jízdy a o energetické bilanci v poměru k hmotnosti auta. Absolutní čísla nemají na zařazení do kategorií žádný vliv.

Kantonální legislativní výsost a nezávislost jde tak daleko, že jsou zatím v praxi značné rozdíly. Např. v kantonu St.Gallen nestačí pro odpuštění daní přislušnost k té které kategorii, ale jen absolutní čísla. Kdo má auto s emisemi CO2 pod 130 g /km, neplatí tři roky daně, ale ani přihlášení nového auta do provozu.

Bohužel má demokracie i své nevýhody. Rurální a značně konzervativní kanton Appenzell Innerrhoden si (zatím) z ekologických kritérií nemíní nic dělat. Teprve nedávno sdělila jeho kantonální vláda, že žádná opatření ani neplánuje. V kantonu Solothurn si o opatřeních v souvislosti s energetickou etiketou rozhodnou voliči na podzim sami.

Na kolik bude toto opatření účinné a který postup bude úspěšnější prokáže až čas.

Trh luxusních aut je ve Švýcarsku značně rezistentní…kromě hybridních výjimek jsou auta této třídy zařazena do kategorie G. Není absurdní, že koupě auta o hmotnosti 2 tuny, se spotřebou 20 litrů a emisemi CO2 nad 400 g/km spadá v Německu "logicky" pod šrotovací prémii?

Spolupracujeme s TipCars.com
Srbsko je na cestě stát se velmocí v těžbě lithia. Pláclo si s těžařským obrem Rio Tinto Srbsko je na cestě stát se velmocí v těžbě lithia. Pláclo si s těžařským obrem Rio Tinto

 Nadnárodní těžařský gigant Rio Tinto se dnes se srbskou…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce Z energetiky Aleny Vitáskové: Energetické koncepce

V energetice se často setkáváme se zkratkami SEK či ASEK.…

Miliardář Beran rozšiřuje byznys s půjčkami v Rusku a na Filipínách Miliardář Beran rozšiřuje byznys s půjčkami v Rusku a na Filipínách

Skupina Profireal Group miliardáře Davida Berana, která…

 
 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Dnes 18:47

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

V zemi, kde ano znamená ne – Bulhar na souhlas zavrtí hlavou, kdežto na vyjádření nesouhlasu přikývne – je…

Jak bankéř Pokluda zametá stopy: Podvedl Bohdalovou, pak se oženil, přepsal byt a zmizel

Jak bankéř Pokluda zametá stopy: Podvedl Bohdalovou,…

Podvodník, který zřejmě naletěl podvodníkům! Příběh VIP bankéře slavných Radka Pokludy (45), který pod falešnou…

 

iSport.cz

Hlinka o pokračování ve Spartě: Ještě bych jednou rád zažil titul

Hlinka o pokračování ve Spartě: Ještě bych jednou…

Matador nesložil zbraně. Velezkušený kapitán hokejové Sparty Jaroslav Hlinka zahodil myšlenky na konec aktivní…

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl v přípravě

Zápotočný končí v Baníku! Vliv mohl mít také debakl…

Fotbalisté Ostravy vstoupí do nové sezony bez dosavadního kapitána Tomáše Zápotočného. Sedmatřicetiletý stoper…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…