Švýcarsko zavádí ekologickou prémii místo šrotovného
V jádru nejde o to podpořit automobilový průmysl, ale udělat něco pro životní prostředí. V opačném případě by se tento trend měl označit jako protekcionismus.
Švýcarsko je tradičně ekologickým aktivitám silně nakloněná země. Nikdo v Evropě nevytřídí tolik starých novin nebo láhví jako tito horalé…Dlouho před zavedením katalyzátoru si dobrovolně začali kupovat auta s lambda-sondou a když pak byla vyhláška platná, nebylo již téměř co řešit.
Německé šrotovné má hlavně za úkol nastartovat prodej nových aut. Otázkou ale zůstává, kdo a proč si nové auto koupí…Ještě horší jsou už dnes známé kriminální důsledky: auta se nešrotují, ale vyvážejí do Afriky, jinde je jen rozebírají a prodávají na díly. Německé policie má teď se šrotovným plné ruce práce – detektivové, policejní provokatéři a agenti „under cover“ jsou dnes všude aktivní, zvláště poblíž polské hranice a severoněmeckých přístavů…Policie denně objevuje prodejny aut na export, za které bylo vyplaceno šrotovné.
Švýcaři se rozhodli podpořit jen auta s pozitivní energeticko / ekologickou bilancí. Již několik kantonů zavedlo prominutí, nebo snížení silniční daně. Kanton Zürich zavede tříleté moratorium silniční daně pro ekologickou třídu A. Béčku se sníží daň na polovic.
Energetickou etiketu (EE) známe již delší dobu pro domácí spotřebiče a osvětlení. EE byla doplněna o automobily a zveřejněna na www.energieetikette.ch. Na listině čítající 5091 položek jsou zařazeny všechny ve Švýcarsku dostupné modely nových aut. Výběrový formulář umožňuje orientovat se selektivně v nabídce trhu a rozhodnout se podle současných parametrů. Na špici jsou samozřejmě většinou malá auta.
Energetická etiketa informuje o spotřebě paliva (v litrech) na 100 kilometrů, o emisích CO2 v gramech na 1 km jízdy a o energetické bilanci v poměru k hmotnosti auta. Absolutní čísla nemají na zařazení do kategorií žádný vliv. |
Kantonální legislativní výsost a nezávislost jde tak daleko, že jsou zatím v praxi značné rozdíly. Např. v kantonu St.Gallen nestačí pro odpuštění daní přislušnost k té které kategorii, ale jen absolutní čísla. Kdo má auto s emisemi CO2 pod 130 g /km, neplatí tři roky daně, ale ani přihlášení nového auta do provozu.
Bohužel má demokracie i své nevýhody. Rurální a značně konzervativní kanton Appenzell Innerrhoden si (zatím) z ekologických kritérií nemíní nic dělat. Teprve nedávno sdělila jeho kantonální vláda, že žádná opatření ani neplánuje. V kantonu Solothurn si o opatřeních v souvislosti s energetickou etiketou rozhodnou voliči na podzim sami.
Na kolik bude toto opatření účinné a který postup bude úspěšnější prokáže až čas.
Trh luxusních aut je ve Švýcarsku značně rezistentní…kromě hybridních výjimek jsou auta této třídy zařazena do kategorie G. Není absurdní, že koupě auta o hmotnosti 2 tuny, se spotřebou 20 litrů a emisemi CO2 nad 400 g/km spadá v Německu "logicky" pod šrotovací prémii?