4.2. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Systémy MGU-K a MGU-H: Jak funguje hybridní pohon Formule 1?

 

Spolehlivost a výkonnost hybridních pohonných jednotek jsou aktuálně ve Formuli 1 klíčem k úspěchu. Jaké systémy se skrývají pod zkratkami MGU-K a MGU-H?

Skalním fanouškům skřípou zuby, když se jich zeptáte na současné pohonné jednotky v šampionátu Formule 1. Dávno pryč jsou doby, kdy byly monoposty poháněný opěvovanými dvanáctiválci či alespoň desetiválci. Trend downsizingu neminul ani slavný motoristický šampionát, který dokonce už nevyužívá ani osmiválce, ale „pouze“ šestiválce.

V loňské sezoně pracovaly jednotlivé týmy s výkonem zhruba 900 koňských sil. Jenže 1,6litrový motor jich produkuje jen asi 740. Kde se tedy bere zbytek? Odpověď hledejme v systémech ukrývajících se pod zkratkami MGU-H a MGU-K, díky kterým jsou pohony právem označovány jako hybridní.

Systém MGU-K je jakýmsi pokračovatelem systému KERS (Kinetic Energy Recovery System, tedy systém rekuperace kinetické energie). Ten mohly stáje v roce 2009 nasadit dobrovolně, od příští sezony už byl povinnou součástí. Základem je motorgenerátor připojený k zadní nápravě vozu, jenž energii získanou z brzdění uschovává do baterií o hmotnosti 20 až 25 kilogramů. Jezdec si pak stisknutím tlačítka mohl na necelých 7 sekund v každém kole pomoci zvýšením výkonu, což se hodilo hlavně při předjíždění. S příchodem motorů „nové generace“ v roce 2014 byl systém KERS nahrazen právě řešením MGU-K.

Formule E nové generace se odhalila světu. Má ošklivý halo kokpit, ale bude rychlejší

Ještě důležitějším prvkem ve složité hybridní soustavě vozu Formule 1 je ale systém MGU-H, jenž využívá tepelnou energii výfukových plynů pomocí motorgenerátoru připojeného k turbíně. Jak náročný prvek to je, dokládají poslední roky McLarenu. Stáj se po uzavření partnerství s Hondou propadla startovním polem a právě technické problémy částí pohonných jednotek byly hlavní příčinou.

Jedním z důvodů nasazení tohoto systému je fakt, že na některých okruzích se energie brzděním nevytvoří zas až tak moc. MGU-H vlastně funguje na podobném principu, systém také vyrábí elektřinu, kterou následně ukládá do baterií ve voze. Pilot s ní může naložit dvěma způsoby – rychleji roztočí turbodmychadlo pro efektivnější využití plného výkonu, případně ji použije pro motorgenerátor, jenž roztáčí zadní kola.

Celkové množství energie je limitováno na 4 MJ na jedno kolo, 160 koňských sil navíc využije jezdec v každém kole zhruba třicet vteřin. Závodník můžeš ještě navíc využít energii, kterou spotřebovává přímo bez uložení do akumulátoru.

Na vlastní kůži: Za volantem Formule Renault. Mazec na třetí!

Náročnost fungování se už před časem pokusil vysvětlit Rémi Taffin z francouzské stáje Renault: „Existují dvě varianty, jak můžete pohánět turbínu a kompresor při nízkých otáčkách. Z výfukových plynů získáváte energii pomocí MGU-H, ale ztrácíte výkon kvůli zpětnému tlaku výfukových plynů u spalovacího motoru. Turbínu však lze pohánět i pomocí energie získané z baterií. V takovém případě poskytuje spalovací motor obvyklý výkon.“

Zatímco dříve se taktizovalo hlavně se zastávkami v boxech, dnes už musí jezdci a inženýři kalkulovat i s tím, jak energii z jednotlivých systémů využijí. „Využije-li závodník maximální potenciál systémů, získá k dobu zhruba půl sekundy. Ovšem poté v dalších kolech ztratí až dvě vteřiny, musí totiž dobít baterie,“ dodává Taffin.

Nejsou to ale jen náročné hybridní systémy, týmy musí počítat i s předem stanovenými přísnými regulemi. Tak třeba závodník si během jediné velké ceny musí vystačit se sto kilogramy paliva, přičemž během závodu nemá možnost dotankovat. Se současnými motory se budeme setkávat do roku 2021, ve kterém se představí pohonné jednotky další generace. Přinesou navýšení maximálních otáček, ale možná i odstranění některých součástí hybridního systému. Právě to se nelíbí Ferrari, které kvůli nemalým investicím do náročné technologie hrozí opuštěním šampionátu.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Koncern GE zvažuje prodej průmyslových plynových motorů Koncern GE zvažuje prodej průmyslových plynových motorů

Americký průmyslový konglomerát General Electric (GE)…

„Prvek budoucnosti“ lithium investorům slušně vydělává už teď „Prvek budoucnosti“ lithium investorům slušně vydělává už teď

Nejčastěji je lithium skloňováno jako prvek budoucnosti –…

Výroky o holokaustu hýbají Polskem, premiér Morawiecki za něj připsal odpovědnost Židům Výroky o holokaustu hýbají Polskem, premiér Morawiecki za něj připsal odpovědnost Židům

Polský premiér Mateusz Morawiecki dnes vyvolal pobouření,…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné! BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné!

V prosinci minulého roku světem proletěla zpráva o…

Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI

Že nedávají vznětové motory zase takový smysl v malých…

 





 
Dakarský speciál Mitsubishi Pajero oslavil 30 let a zamířil do dražby. Cena je překvapivě nízká

Dakarský speciál Mitsubishi Pajero oslavil 30 let a zamířil do dražby. Cena je překvapivě nízká

Včera

Hodně unikátní kousek nabídla před pár dny aukční společnost Bring a Trailer.




Blesk.cz

První výherce Trháku Blesku 2018 kadeřník Jaroslav (31) z Postupic: 5000 Kč padne na svatbu

První výherce Trháku Blesku 2018 kadeřník Jaroslav…

"Hned první den a bum,"radoval se Jaroslav Andr (31) z Postupic na Benešovsku. »Utrhnul« úžasných 5000 Kč a stal…

Po zemětřesení v Mexiku se zřítil vrtulník s ministrem vnitra: 13 mrtvých

Po zemětřesení v Mexiku se zřítil vrtulník s…

Velké zemětřesení o síle 7,2 stupně zasáhlo v pátek místního času (v noci na sobotu českého času)…

 

iSport.cz

Mrázek kouzlil proti Nashvillu. Kaše dál září, góly dali i Zacha a Nosek

Mrázek kouzlil proti Nashvillu. Kaše dál září, góly…

SOUHRN | Petr Mrázek byl vyhlášen hlavní hvězdou sobotního zápasu NHL, ve kterém hokejisté Detroitu zvítězili…

Komentář jízdy Ledecké v ČT: Zaváhala, chybička, zase chyba… a ZLATO!

Komentář jízdy Ledecké v ČT: Zaváhala, chybička,…

Přepište dějiny, otevíráme zlatou bránu! Podobná památná hláška, jakou mají všichni spojenou s vítězstvím…

 

Reflex.cz

Poláci vydali deník židovské dívky, kterou zabili nacisté. Nová Anne Frank však žila a zemřela v ghettu v Přemyšli

Poláci vydali deník židovské dívky, kterou zabili…

„Poslouchejte! Poslouchejte mě. A rozumějte mi. Město zachvátila horečka. Myšlenka ghetta, takového, jaké už…

Olympiáda jako svátek diskriminace?

Olympiáda jako svátek diskriminace?

Asi i největší kavárenští povaleči si povšimli, že už zase probíhá jakási olympiáda, nyní tuším, že zimní.