4.2. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Systémy MGU-K a MGU-H: Jak funguje hybridní pohon Formule 1?

 

Spolehlivost a výkonnost hybridních pohonných jednotek jsou aktuálně ve Formuli 1 klíčem k úspěchu. Jaké systémy se skrývají pod zkratkami MGU-K a MGU-H?

Skalním fanouškům skřípou zuby, když se jich zeptáte na současné pohonné jednotky v šampionátu Formule 1. Dávno pryč jsou doby, kdy byly monoposty poháněný opěvovanými dvanáctiválci či alespoň desetiválci. Trend downsizingu neminul ani slavný motoristický šampionát, který dokonce už nevyužívá ani osmiválce, ale „pouze“ šestiválce.

V loňské sezoně pracovaly jednotlivé týmy s výkonem zhruba 900 koňských sil. Jenže 1,6litrový motor jich produkuje jen asi 740. Kde se tedy bere zbytek? Odpověď hledejme v systémech ukrývajících se pod zkratkami MGU-H a MGU-K, díky kterým jsou pohony právem označovány jako hybridní.

Systém MGU-K je jakýmsi pokračovatelem systému KERS (Kinetic Energy Recovery System, tedy systém rekuperace kinetické energie). Ten mohly stáje v roce 2009 nasadit dobrovolně, od příští sezony už byl povinnou součástí. Základem je motorgenerátor připojený k zadní nápravě vozu, jenž energii získanou z brzdění uschovává do baterií o hmotnosti 20 až 25 kilogramů. Jezdec si pak stisknutím tlačítka mohl na necelých 7 sekund v každém kole pomoci zvýšením výkonu, což se hodilo hlavně při předjíždění. S příchodem motorů „nové generace“ v roce 2014 byl systém KERS nahrazen právě řešením MGU-K.

Formule E nové generace se odhalila světu. Má ošklivý halo kokpit, ale bude rychlejší

Ještě důležitějším prvkem ve složité hybridní soustavě vozu Formule 1 je ale systém MGU-H, jenž využívá tepelnou energii výfukových plynů pomocí motorgenerátoru připojeného k turbíně. Jak náročný prvek to je, dokládají poslední roky McLarenu. Stáj se po uzavření partnerství s Hondou propadla startovním polem a právě technické problémy částí pohonných jednotek byly hlavní příčinou.

Jedním z důvodů nasazení tohoto systému je fakt, že na některých okruzích se energie brzděním nevytvoří zas až tak moc. MGU-H vlastně funguje na podobném principu, systém také vyrábí elektřinu, kterou následně ukládá do baterií ve voze. Pilot s ní může naložit dvěma způsoby – rychleji roztočí turbodmychadlo pro efektivnější využití plného výkonu, případně ji použije pro motorgenerátor, jenž roztáčí zadní kola.

Celkové množství energie je limitováno na 4 MJ na jedno kolo, 160 koňských sil navíc využije jezdec v každém kole zhruba třicet vteřin. Závodník můžeš ještě navíc využít energii, kterou spotřebovává přímo bez uložení do akumulátoru.

Na vlastní kůži: Za volantem Formule Renault. Mazec na třetí!

Náročnost fungování se už před časem pokusil vysvětlit Rémi Taffin z francouzské stáje Renault: „Existují dvě varianty, jak můžete pohánět turbínu a kompresor při nízkých otáčkách. Z výfukových plynů získáváte energii pomocí MGU-H, ale ztrácíte výkon kvůli zpětnému tlaku výfukových plynů u spalovacího motoru. Turbínu však lze pohánět i pomocí energie získané z baterií. V takovém případě poskytuje spalovací motor obvyklý výkon.“

Zatímco dříve se taktizovalo hlavně se zastávkami v boxech, dnes už musí jezdci a inženýři kalkulovat i s tím, jak energii z jednotlivých systémů využijí. „Využije-li závodník maximální potenciál systémů, získá k dobu zhruba půl sekundy. Ovšem poté v dalších kolech ztratí až dvě vteřiny, musí totiž dobít baterie,“ dodává Taffin.

Nejsou to ale jen náročné hybridní systémy, týmy musí počítat i s předem stanovenými přísnými regulemi. Tak třeba závodník si během jediné velké ceny musí vystačit se sto kilogramy paliva, přičemž během závodu nemá možnost dotankovat. Se současnými motory se budeme setkávat do roku 2021, ve kterém se představí pohonné jednotky další generace. Přinesou navýšení maximálních otáček, ale možná i odstranění některých součástí hybridního systému. Právě to se nelíbí Ferrari, které kvůli nemalým investicím do náročné technologie hrozí opuštěním šampionátu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA

Střelbu patrně zorganizovala místní arabská opozice,…

Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby

Kremelská strana Jednotné Rusko utrpěla další porážku v…

Loď Aquarius vzala na palubu další migranty, přístav stále hledá Loď Aquarius vzala na palubu další migranty, přístav stále hledá

Loď Aquarius, která ve Středozemním moři zachránila 11…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 





 
Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Dnes 18:50

Kia LTV vznikla na požadavek Ministerstva obrany Jižní Koreje. Na první pohled vypadá jako známý americký armádní vůz HMMWV.




Blesk.cz

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro NFC platby mobilem. Přejmenovala se na Poketku

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro…

Česká spořitelna (ČS) oznamuje návrat aplikace pro bezkontaktní placení mobilem přes NFC do marketu Google Play.…

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli krvavému útoku. A slibuje „hrozivou“ odpověď

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli…

Při sobotním útoku na vojenskou přehlídku ve městě Ahváz na jihozápadě Íránu zahynulo 29 lidí, včetně žen a…

 

iSport.cz

Novopečený táta Will: Rodina je nejvíc, ale nechtěl jsem tahat domov do práce

Novopečený táta Will: Rodina je nejvíc, ale nechtěl…

Bílí Tygři jsou na vzestupu. Po dvou prohrách porazili Chomutov i Třinec a na kontě mají po čtyřech kolech šest…

SESTŘIHY: Boleslav vynulovala Brno, Litvínov dál válí. Slaví i Sparta

SESTŘIHY: Boleslav vynulovala Brno, Litvínov dál…

SOUHRN | Tipsport extraliga v neděli uzavřela druhý hrací týden svým 4. kolem. První body v sezoně vydolovala…

 

Reflex.cz

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo Humberto nebo fanatický jezuita Koniáš. Před sto lety se narodil herec Martin Růžek

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo…

Kazisvět šestý, z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Tak se tituloval herec Martin Růžek v jedné…

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české europoslankyně

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české…

Českým mediálním a politickým prostorem již několik dnů rezonuje jako jedno z hlavních témat (ne)přijetí…