Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Technika v automobilech: Systémy pohonu všech kol

Kde je málo trakce, pomůže se záběrem více kol. A nemusí to zdaleka být jen v terénu. Na silnici jsou čtyřkolky hitem.
Zpět na článek
21. 5. 2012 19:13
21. 5. 2012 21:53
22. 5. 2012 17:32
23. 5. 2012 20:29
21. 5. 2012 22:48
21. 5. 2012 23:44
22. 5. 2012 07:59
21. 5. 2012 23:14
22. 5. 2012 08:15
22. 5. 2012 18:48
22. 5. 2012 22:16
22. 5. 2012 19:25
22. 5. 2012 20:53
10. 9. 2012 15:37
22. 5. 2012 11:01
22. 5. 2012 18:58
22. 5. 2012 11:46
22. 5. 2012 12:38
22. 5. 2012 19:10
22. 5. 2012 23:30
21. 5. 2012 19:13
Fiat Freemont
Jake reseni pouziva Fiat Freemount ...?
Rozbalit vlákno
3
Avatar - petrumr
21. 5. 2012 21:12
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Ada je zase tady
22. 5. 2012 17:22
Re: Fiat Freemont
To, zdali si muzes vybrat, nebo ne, neni rozhodujici pro urceni, jaky druh mezinapravoveho propojeni je pouzit. Kdyz je ridici pocitac dostatecne inteligentni, ten prepinac je tam zbytecny. Nicmene osobne bych, zejmena pro vyprostovani, ten prepinac uvital i u klasickeho Haldexu. Je to jen cena prepinace, dvou dratu a radku software v programovem vybaveni palubniho pocitace.
Avatar - Slavek-TDM
22. 5. 2012 12:51
Re: Fiat Freemont
FreeMont IMHO sdili pohon s Jeepem Compass, coz by melo byt FreedomDrive 1:
[odkaz]
Tedy elektronicka spojka - neco na zpusob Haldexu.
21. 5. 2012 21:53
?
Ale dyt haldex xdrive mitsu je furt to samy. Uprostřed není diferenciál, ale počítačem řízena spojka. Z článku mi vyplynulo, ze xdrive předchází a quatro nebo Subaru je na obtíž, to povazuju za pokus o co největší počet příspěvků v diskuzi. Jediné ze by pisatel mel na mysli, ze při rozjezdu se automaticky víc Hodi na zadek...ale vždy stejně max půlka (u BMW víc je to zadokolka) která tam je u Subaru nastalo.

Jestli není xdrive otoceny haldex,nechám se rad opravit.
Rozbalit vlákno
2
22. 5. 2012 17:32
Re: ?
Haldex je navíc i variabilnější. Kouzlo xDrive je elektronice, naladění toho systému, a pak v takových těch drobnostech jako jsou nápravy, těžiště atd. 993 také neměla nic sofistikovaného a jezdila dobře. Jinak to není žádný zázrak, vpředu a vzadu je otevřený diferenciál, umí simulovat samosvor přibrzďováním kol (minimálně vzadu) a uprostřed je vícelamelová spojka na vývodové hřídeli převodovky. Alespoň co já vím.
23. 5. 2012 20:29
Re: ?
ty systémy se liší, i když ne až tak výrazně. Popis obou systémů a pár dalších najdeš zde:
[odkaz]
Avatar - pretekar
21. 5. 2012 22:48
Hodnota
Clanok hodny studenta na strednej skole na hodine dejepisu...
Prepacte ale cakal som naozaj viac :no:
Rozbalit vlákno
2
21. 5. 2012 23:44
Re: Hodnota
Lenze proti tuctovym clankom "hodnotny interier", "prijemne makke plasty", "prichadza jemna nedotacavost...a mozno ani neprichadza, ale treba nieco napisat" ... je toto skvely clanok.
Mozno casom prijde detailnejsi popis jednotlivych systemov, resp. si ich mozes poguglit sam, tu mas zoznam.
22. 5. 2012 07:59
Re: Hodnota
No mohlo by to být samozřejmě lepší, ale je to dobrý začátek, buďme rádi.
21. 5. 2012 23:14
článek dobrý!
v dnešní a dřívější době je zmatek v systémech pohonu, i pro střední odborníky. Článek vynechává vatu a popisuje z 3/4, co kdy kde bylo použito a jak se to chová v praxi. Chválím!!!!

jiné články jinde jsou sice na čtení zajímavější, ale nepodávají pravdivé informace, co kdy kde jak s kým.

Doporučju autorovi Díl II., popsat dašlí systémy a jak se chovají v praxi. (V duchu tohoto článku). Co se kdy vyrábělo a jak se to chovalo, posledních 20 let (ojetiny také kupujeme) a dnes.

Chybí např. rozdělení Subaru během 20 let a nejen samočinná převodovka, Audi podélně-příčně motor :::: Torsen-haldex, VW to samé, BMW a jeho systémy v praxi, Volvo nebo přirovnání k VW, apod.

článek velmi ocenuju, bych velmi výystižný, byť velmi stručný. Málo kde jsem se toto dočetl.
Rozbalit vlákno
0
22. 5. 2012 08:15
to fakt?
"...Některá negativa řeší připojitelný pohon všech kol – dokáže snížit jízdní odpory. Ovšem jen částečně – diferenciál a všechny kloubové hřídele s sebou stejně vezete a otáčejí se. "

Tak tuto genialnu myslienku by som poprosil vysvetlit...
Rozbalit vlákno
6
22. 5. 2012 18:48
Re: to fakt?
Taky mě to zaujalo... Asi nejzábavnější věta článku... >:D
22. 5. 2012 22:16
Re: to fakt?
Tak to je jedna z mála myšlenek, která má hlavu a patu.... Úspora paliva díky použití Haldexu místo Torsenu (např. VW Passat) je pouze v podstatě nepravdivý marketingový tah, jak dobře "prodat" horší systém pohonu. Haldex proti Torsenu nespoří téměř nic, celý systém je akorát hoší a levnější.
22. 5. 2012 19:25
Re: to fakt?
Jde o to, ze spotreebu nezvysuje tolik to, ze zabírají dvě kola navíc, ale spis ze jsou tam dalsi diferencialy a klouby a hřídele, které se otáčí stále. Haldex jen zařídí,jestli na ne jde tm.
Avatar - petrumr
22. 5. 2012 20:53
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Lucaslegend
23. 5. 2012 00:48
Re: to fakt?
ako to ma potom riesene honda legend (kb1) ? ma diferencial a dve elektormagneticke spojky alebo ma 3spojky?? viem ze urcite ma 2 elektromagneticke spojky, su na zadnej naprave ..jedna je pre prave koleso a druha pre lave(su tam koli tomu aby prerozdelovali krutiaci moment medzi pravym a lavym zadnym kolesom) ...ale to pred nimi neviem co je...je to nejaka nahrazka diferencialu??? lebo nechapem ako sa(kde) potom prerozdeluje krutiaci moment medzi prednou a zadnou napravou...nemal by byt este diferencial v predu?? kedze auto dokaze rozdelovat krutiaci moment od 30 do 70 % medzi prednou a zadnou napravou....
Avatar - 125S
10. 9. 2012 15:37
Re: to fakt?
Legend má jeden z nejsofistikovaných systému pohonu čtyř kol. Má celkem 4 spojky. Dvě před zadní nápravou a po jedné ke každému zadnímu kolu. První dvě slouží k přepínání urychlující převodovky (to je ta co vypadá jako mezinápravový diferenciál) a zrychluje rychlost vnějšího zadního kola v zátáčce vůči kolům předním. Dvě zbylé spojky nahrazují zadní diferenciál a přerozdělujou výkon na levou nebo pravou stranu v poměru 100:0 až 0:100. Chovají se vlastně jako ideální samosvor. Celý pohon si teda vystačí pouze s jedním diferenciálem na přední nápravě, zbytek obstarává elektronika.
Avatar - Ada je zase tady
22. 5. 2012 09:44
Zmatený článek
a asi je daným tématem zmatený i sám pisatel. Základním rozdílem různých systémů pohonu všech 4 kol je to, zdali je použitá mezinápravová spojka, nebo mezinápravový diferenciál. Mezinápravová spojka (např.Haldex, nebo podobné japonské systémy), dokáže uzamknout přenos síly z trvale hnané nápravy na odpojitelně hnanou nápravu (obvykle je taková mezinápravová spojka schopna i určitého prokluzu, ale protože se přitom ohřívá, nemůže jít o spojení trvalé) a její funkce (okamžik sepnutí a rozepnutí) je řízena obvykle elektronicky. Mezinápravová spojka má tedy obvykle funkci vyprošťovací a pomáhá zlepšit trakci při časově omezeným průjezdem těžkým terénem. Mezi mezinápravové spojky lze řadit i viskozní spojky byť ty mají z hladiska funkce "měkký" nástup připojení druhé nápravy. Tento systém (mezinápravová spojka) se obvykle označuje jako 4WD a společným jmenovatelem těchto systémů je zlepšit trakci vozidla v terénu mimo silnici.
Opakem mezinápravové spojky je mezinápravový diferenciál, který trvale rozděluje trakci na všechna poháněná kola, i když mají různé rychlosti otáčení. Existují různé mechanické systémy mezinápravového diferenciálu, ale mají jedno společné - jsou určeny pro trvalou funkci a to i na suché vozovce a jejich cílem je zlepšit chování vozidla na silnici, zejména na mokru. Takovým typickým příkladem je mezinápravový diferenciál Torsen, používaný například u vozů koncernu VW (ale také u amerického Hummeru). Systémy pohonu s trvale hnanými všemi koly a mezinápravovým diferenciálem se označují obvykle jako AWD a pokud mají vedle své silniční role také plnit také zlepšení trakce v terénu, musí být samosvorné, t.j. v případě, kdy je rozdíl v rychlosti otáčení mezi koly obou náprav vyšší, než požadovaný limit, začne být krouticí moment přenášen i na pomaleji se točící (nebo dokonce stojící) nápravu. Pěkný příklad rozdílného chování vozů 4WD a AWD byl vidět na nedávno zde diskutovaném porovnání průchodnosti vozu Audi (Torsen) a dalších vozů (většinou Haldex) přes zkřížené rampy. Více informací najdete tady: [odkaz]
Rozbalit vlákno
9
22. 5. 2012 09:52
Re: Zmatený článek
"...Opakem mezinápravové spojky je mezinápravový diferenciál..."

Gratulujem, zlaty ventilek 2012 uz ma vitaza! >:D
22. 5. 2012 15:36
Re: Zmatený článek
Ano. Ty ovsem neumis psat...
Avatar - Ada je zase tady
22. 5. 2012 17:18
Re: Zmatený článek
Nikdo te nenuti, abys cetl neco, cemu nerozumis.

Ostatne, dal jsem tam i odkaz na Wiki, ale tomu asi take nerozumis, co? Tak si kup rendlika a muzes se zaradit do zdejsi masy rendlikovych kovboju.
22. 5. 2012 18:52
Re: Zmatený článek
Nieco k veci? Nie? Tak nic...
22. 5. 2012 19:33
Re: Zmatený článek
Teddy: jestli je pro tebe snesitelnejsi slovo varianta, dos ad si ji za slovo opak.

Ada to popsal jak jsem čekal od článku. Ještě bych doplnil, ze pripojitelne systémy jsou schopny prokluzu alespoň do te miry, aby to stačilo na průjezd zatáčkou, rozjezd apod.

Náhradu mezinapravoveho diffu lamelovou spojkou bych přirovnal k nahradě běžného předního diffu něčím elektronickým. Asi to půjde, bude to lacinejsi, ale mechaniky to zřejmě hned tak nedosáhne.
22. 5. 2012 21:14
Re: Zmatený článek
Nie je to ani "opak" ani "varianta". Su to dve naprosto odlisne veci...

Mimochodom, tu nahradu bezneho diferencialu "niecim elektronickym" by som rad videl! Elektronika ti moze ciastocne nahradit uzavierku (alebo samosvor), ale nie samotny diferencial. Teda ak nevyhodis komplet pohon a nedas do nabojov kolies elektromotory. V tom pripade naozaj diferencial na naprave nepotrebujes...
22. 5. 2012 22:22
Re: Zmatený článek
Hezké, konečně něco, co má hlavu a patu... Jen prosím ty zkratky AWD a 4WD do toho nemíchat, dole jsem jejich význam vysvětlil, všechna auta, která mají 4 kola a mají pohon na všechna kola jsou zároveň AWD i 4WD. Jde jen o to, co který výrobce zrovna ve své brožuře za zkratku použil.... Taková Tatra 815 6x6 je AWD, ale není 4WD, protože má 6 kol, mohla by být tedy 6WD.
22. 5. 2012 22:58
Re: Zmatený článek
Hummera bych do toho Torsenu netahal, on ho sice má, dokonce dva, ale uprostřed má "obyč" otevřený diferenciál s uzávěrkou a ty Torseny jsou na nápravách, aby se voják v boji mohl soustředit na jízdu a nehrál si s ovládáním...

A pokud chceme být opravdu korektní, tak je Torsen taky pouhá "náhražka" diferenciálů s uzávěrkami. Obzvláště, pokud ho má auto jen uprostřed a na nápravách otevřené diff...
22. 5. 2012 11:01
Haldex 4
Mám skúsenosť s haldexom 4.gen. Môj pocit je, že je to výrazný pokrok v zvyšovaní úrovne aktívnej bezpečnosti motorových vozidiel. Samozrejme v súčinnosti s elektronikou. Považujem to za rovnaký prínos ako ABS. Samozrejme hovorím o jazde po ceste alebo primeranom teréne a o porovnaní s len predným náhonom. Nechcem tu diskutovať o tom, že na Relv Dakar... Na spotrebu to má tiež vplyv namiesto priemeru možno 5, mám 5,3 , na cestách do 90km/h. Ale, "ať si kto chce co chce říká, ať si mamka slzy utírá" je stým jazda, v zime, v lete, príjemná až pôžitková, najme pri porovnaní s majoritnou technológiou okolia.
Budúcnosť je aj tak v tých štyroch elektromotoroch v nábojoch kolies. Tým skôr, že je to vlastne geniálne riešenie.
Rozbalit vlákno
1
22. 5. 2012 18:58
Re: Haldex 4
K elektromotorům přímo v nábojích mám trochu odpor - nebude zrovna nejsnadnější zajistit slušné tlumení nerovností. Ale elektromotory lze umístit do karoserie stejně jako brzdy (tzv. inboard brakes).
22. 5. 2012 11:46
nic moc...
celkovo mi tu vsetky technicky zamerane clanky pripadaju ako keby autor sam danej problematike rozumel len velmi malo (t.j. nenastudoval si ju) a potom skombinoval a svojimi slovami prepisal zopar odstavcov z inych zdrojov v skoro nahodnom poradi bez ladu a skladu. a tento clanok je vyslovene ukazkou takehoto pristupu. neviem, ci je autor flakac alebo len jednoducho nestiha do daneho terminu kvoli inym povinnostiam napisat kvalitny clanok, no ani jedna situacia nie je spravna.
Rozbalit vlákno
3
22. 5. 2012 12:38
Re: nic moc...
ja by som zas na autora nebol az taky prisny. Musis si uvedomit, ze sem chodia nie len ludia znali mechaniky vozidiel a pohonov, ale aj bezni fandovia do aut, ktori ale nemaju predstavu ako funguje povedzme diferencial. Uroven clanku potom musi prisposobit tak, aby bol zrozumitelny vsetkym citatelom...
22. 5. 2012 19:10
Re: nic moc...
Lépe by podle mne posloužil článek, který má skutečně hlavu a patu. Nemusí jít nutně tolik do hloubky, ale měl by být jasně strukturovaný a jasně pojmenovat specifika jednotlivých pohonů. Tohle je problematika celkem zamotaná. Považuji za chybu, že takovýhle web nemá sekci, kde by si začátečník mohl přečíst, jak funguje třeba otevřený diferenciál nebo manuální převodovka, jak vypadají jednotlivé druhy zavěšení atp. To by umožnilo věnovat se i něčemu zajímavějšímu.

A slušelo by se psát zdroje. Ale to se tu asi nikdy nenaučí. Připadá mi, že v redakci nikdo nemá vysokoškolské vzdělání. Takováhle forma by mi neprošla ani u semestrální práce.
22. 5. 2012 23:30
Re: nic moc...
presne tak. ani pre uplnych laikov to nie je velmi dobre popisane a pre niektorych viac znalych tiez nie. je to len pomiesany chaos. autor by si mal vzdy najprv spravit obsah alebo osnovu o com bude pisat tak, aby to malo hlavu a patu. a potom pekne jednotlive body rozpisat a sprehladnit text podnadpismi a pripadne pridat aj nazorne obrazky hned k danemu textu a nie len bachnut na koniec zopar hocijakych obrazkov spadajucich do temy.
Avatar - zdravy rozum
22. 5. 2012 14:24
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
0
22. 5. 2012 22:06
hned na úvod blud... Proč?
AWD = All Wheel Drive - tedy pohon VŠECH kol
4WD = Four Wheel Drive - tedy pohon 4 kol

Pro (snad všechna) osobní auta platí, že AWD = 4WD, protože mají právě 4 kola. AWD je tedy obecnější zkratka, všechny 4WD jsou v ní obsaženy. Rozhodně se nejedná o stálý pohon nebo pohon přiřaditelný.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Ada je zase tady
23. 5. 2012 15:55
Re: hned na úvod blud... Proč?
Nebyl bych s tim rovnitkem tak radikalni. Zhruba pred 10-15deseti lety se pouzivani zkratek AWD a 4WD na chvili pomerne ustalilo - viz muj prispevek vyse. Souhlasim ale s tim, ze jakmile se pocet osobnich aut se 4 pohanenymi koly zacal explozivne rozsirovat i do beznych komercnich projektu velkych vyrobcu, chopili se techto vyrazu ***imarketingovi manazeri a zacali s nimi nakladat vcelku libovolne, cimz doslo ke znehodnoceni vazby te ktere zkratky na konkretni technicke usporadani. Separatnim produktem tehle marketingove manipulace je vymysleni novych, pokud mozno co nejvice "cool" nazvu k oznaceni osobniho vozu, ktery jakkoli umi pohanet vsechna sva kola, zajistujici prenos sily na vozovku. A tak vznikly nazvy jako 4matic, 4motion, Quatro, Syncro, All-trac, 4RM, AWC, XWD, Quadra, atd...
23. 5. 2012 20:34
Systémy pohonu všech kol
Pro ty kteří se chtějí přesněji dozvědět jak vybrané systémy 4x4 fungují doporučuji toto: [odkaz]
Předpokládám, že každý kdo rozumí základům fyziky v tom najde co potřebuje.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - zdravy rozum
24. 5. 2012 07:54
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.