Dočkali jsme se! Výrobce elektromobilů Tesla po několika odkladech konečně dostál slova a představil světu svůj první tahač. A rozhodně má čím zaujmout.
skutečně nasazen a používán. Jenom se o něm bude hodně psát. kde ty megachargery jsou? Na těch prochcanejch kamioňáckejch benzínkách? Kdo je postaví? Kdy? Musk? Hubou? Nesmysly.
V nákladní dopravě ma z počátku elektro-budoucnost hlavně delivery segment, auta, co se nabijou přes noc v sídle logistické společnosti. Tohle je hodně sci-fi. Ale je pěkná.
Jednou to Daimler fakt uvede v realitu. >:D:-!
Aký si si istý. Keď nebude, tak nebude. Ona ich totiž bude predávať prv, tak ako osobné autá. Koľko ľudí, ktorí Muskovi veria, zložilo zálohu... Tesla mešká s dodávkou produktov, ktoré doteraz prakticky nikto nevyrábal a nedodával - prečo sa čuduješ, že sú s tým trochu
problémy? Asi si sa v živote žiadneho vývoja nezúčastnil, nevieš, že aj zo zdanlivej banality môže vzniknúť problém, ktorého riešenie stojí čas a peniaze, ktoré sa neplánovali.
Naviac keď už čítaš a oponuješ, tak to rob poriadne. Fostek nespomínal len rok 2019 ale aj "několik let po tom". Za to by som ruku do ohňa nedal.
Pokiaľ ten truck bude mať spomínané parametre, nájde uplatnenie v mnohých firmách, kde sa vodiči striedaju a kamión je denne na domovskej báze. Sám v takejto firme pracujem už pekných pár rokov a viem že vedenie sa o túto novinku živo zaujíma. Je to presne ten typ trucka, aký vo firme potrebujeme. A nielen my, veď 4 najväčšie prepravné firmy v USA podnikajú na takomto základe. Len v našej firme máme okolo 1500 kamiónov. Ak v Tesle niesú naozaj blbci, tak si osobne myslím že zacielili presne na tento druh prepravy. A som presvedčený že klientov si nájdu.
Prv nez nieco vypustite tak si o tom najprv nieco nastudujte, kedze realne skusenosti ocividne chybaju. Jacknife sa u nas vola : zlomit to do jednotky, teda nieco co nastane po tzv. rozhodeni navesu za predpokladu ze to vodic nezvladne.
Musk: Vymyslete něco,o čem se bude psát místo toho, jak nejsme schopní vyrábět Model 3 a klesají akcie.
Vylizovač: Nic nemáme Ó Zářící, jenom ten kamion, ale to je jen taková vize.
Musk: to je málo a kamion nikoho nezajímá, vymyslete něco jinýho
vylizovač: A co lidi zajímá, Ó Zářící?
Musk. Sporťáky, vymyslete nějakej
Vylizovač (na kolenou):" Žádný nemáme Ó Zářící
Musk: Říkal jsem VYMYSLETEsi to. Sporťák i tahač!
Vylizovač (brečí): Jak poroučíš, Ó Zářící!!!
Aké problémy má firma? Čerpá financie z nelegálnych zdrojov? Má na krku exekútora? Riešia sa v súvislosti s ňou nejaké podvody? Alebo majú na svedomí niečo hrozné? Napríklad otrávili vodu v nejakom jazere alebo rieke chemickým odpadom? Si taký vyplašený, kokso, že sa muselo stať naozaj niečo príšerného.
Pokles ceny akcií o 2% za měsíc, nevyrábění, nedodržování termínů, předními investory veřejně zpochybňovaná kvalita a tak.
teď nejsem osobní, i když se nemusíme. Ale myslím, že tohle trochu problémy jsou.
Pokud to nechápeš, kokso, nepřekvapuje mě to.
To fostek: vubec netusis o cem diskutujes. Zkus si nejdrive neco o te fy zjistit. Pak se zamysli kam se dostal automobilovy za poslednich vice jakm100let pak se zamysli kam ho posunul Musk s Teslou za poslednich deset let..a mozna ti ten rozsah dojde. Krom toho vzdy zrealizoval vse co napsal i kdyz s mirnym zpozdenim. Je pravdou, ze toho realizuje az prilis najednou Space X(absolutni historicky uspech a prulom ve vesmirnem letectvi) , cesta na Mars realne kolem 2025, dalsimi jsou solarni projetky a Hyperloop uz se zacina realizovat v tesnem zavesu. Vsichni narozdil od nej pocitaji vse na jednotky let..ale on nase zivoty meni na generace dopredu..zni to mozna z prilis vlez***kovsky z me uhlu pohledu, ale je to fakt, ktery bude do deseti let vsak jasny...
Kam Musk posunul autoprůmysl? Z ničim novým nepřišel a jeho výroba je na úrovni nějaké manufaktury. Normální auto by nezvládl udělat. Elektroauta jsou mnohem jednodušší, jsou tam dotace a podpora politiků.
No kam se dostal autoprůmysl za 100 let - z obrovských motorů s malým výkonem a velkou spotřebou je tu přesný opak. Místo kliky a tahání v podstatě servisu s sebou je dneska vše vymyšlené tak, že to dokáže provozovat slepice. O podvozcích, elektrice, hmotnosti, užitnosti, bezpečnosti atd. atd. ani nemluvě. Tam se autoprůmysl posunul. Takže při vší úctě k Muskovi a Vám osobně tu nemelte něco ve smyslu, že se tu sto let nic nevyvíjelo. Spoustu z toho Tesla přebrala.
A? Čo tým chcel básnik povedať? Akosi si pozabudol vziať v úvahu, že to všetko vyvíjal celý automobilový svet viac ako storočie, zatiaľ čo plody Muskovej práce sú výsledkom obrovskej snahy a invencie jedného človeka a úzkej skupine ľudí okolo neho za pár rokov...
To už je fakt sektářství a kult osobnosti jak za Lenina. Vy tvrdíte, že se automobilový průmysl pomalu nikam neposunul za 100 let, já tvrdím opak. A kam to posunul Musk? Vyměnil tomu motor. To hlavní stále chybí - udělat z toho masovou záležitost, jakou auta dnes jsou. Do toho má Tesla sakra daleko. Je to možná poslední krůček, ale ten bývá nejtěžší a rozhodující.
Ty tak neskutočne trepeš...
Kto tvrdí, že automobilový svet sa za 100 rokov neposunul? Kde? Nauč sa sakra čítať a chápať písaný text.
Vymenil tomu motor...to môže napísať fakt len absolútny ignorant bez štipky zdravého úsudku. Ukáž mi iný elektromobil s dojazdom 500 km a výkonmi aké podáva Tesla. Koľko ich objavíš? Ukáž mi jeden podobne interaktívny. Ukáž mi konkurenciu, vyrábajúcu proťajšok superchargerom. Ukáž mi niekoho, kto to dokázal sám za pár rokov.
Prakticky všetky elektromobily pred Teslou boli chudobní príbuzní, autá s nízkymi výkonmi a krátkym dojazdom a malou užitočnou hmotnosťou a ďalšími nedostatkami. A ty ideš tvrdiť, že to Musk nikam neposunul...
To co ty zminujes je neprijemne.
Nicmene treba vyrobni peklo z duvodu prilisneho mnozstvi objednavek - co by za to vetsina firem dalo. Takovato situace obycejne nevede ke krachu.
Tesla ma produkt, ktery lidi chteji.
Ma temer cely vyrobni retezec.
Ma vizi.
Ty se s tim nemuzes ztotoznit. Ale to neznamena, ze ta firma zkrachuje.
Kdyby neco takovyho hrozilo a akcie spadly vic, tak si je sam koupim :-)
To je jen bulvární nadpis, kamion většinou jezdí s návěsem a nákladem a naložený dá 0-100km/h za 20s a takový sporťák by asi nikdo nechtěl.
A těch 5s pro samotný tahač je prostě důsledek extrémní pružnosti elektromotoru.
Tie hranaté plechové krabice, čo sa dnes preháňajú po cestách, majú trestuhodne vysoký odpor vzduchu a z toho vyplývajúce nevýhody. Kompaktnejšia pohonná jednotka dáva do rúk viac možností dizajnérom a máme tu aerodynamiku v službách hospodárnosti. :yes:
No a levej taky, protože tam pojedou všichni v těch Teslách na pohodu kilo. Oni nikam nespěchají, oni mají vizi. Sem tam jim to ale budou ku.rvit nějaký nervózní problikávající fáva, protože frajeři v nich chvátají do práce. :-)
Je zásadní rozdíl jestli jezdí kamion v Evropě nebo v Americe či Austrálii.
Hranaté krabice evropských verzí tahačů jsou proto, že je v Evropě omezena maximální délka soupravy a jakýkoliv zásadnější pokus o aerodynamický tvar dramaticky prodlužuje délku tahače a tím zkracuje ložnou plochu. A to přece nikdo nechce. Naopak je snaha dělat kabiny co nejkratší. Takže v tomto případě jde aerodynamika ve službách hospodárnosti stranou.
Tak ste mi to všetci krásne vysvetlili... >:D Len uvažujem, kde rozlišujem európske a americké ťahače...? Našli ste v mojom texte to, o čom ani netuším...
Píšete, ako keby všetky americké ťahače boli všetky super aerodynamické. Sú na tom pravdaže zväčša lepšie, ako tie naše, ale vzhľadom na dĺžku tiež žiadna sláva. Tam ide skôr o štýl, ako primárne o aerodynamiku a úsporu paliva. Tej naviac nepomáha ani vyššia hmotnosť ťahača aj súpravy, ale nie je to tak markantné, pretože trasy sú za morom zväčša dlhé a rovné, bez množstva brzdení a následných rozjazdov ako u nás. Z toho tiež vyplývajú väčšie povolené rozmery súprav voči Európe - nemusia byť tak kompaktné a obratné, priestoru na manévrovanie majú habadej.
Malá dĺžka ťahača a súpravy u nás je dôvodom na kockaté tvary kabín - čo neznamená, že by sa aerodynamika nedala riešiť lepšie. Všimnite si, aká je kabína Tesly hladká, bez zbytočných špár, výsutpkov a mriežok, jak je vyriešený každý detail. To na nijakom inom nákladiaku u nás nenájdeme. Max. na šúdiách od Renaultu, ale v praxi je to opäť klasika. Naviac výrobcovia sa snažia maximálne unifikovať kabíny pre všetky rady vozidiel, a tak jedna stavebnica slúži na rozvážkových valníkoch, stavebných truckoch, ťahačoch a všetkom možnom. To dosť podstatný mínus.
Druhým dôvodom je všadeprítomná spacia kabína, ktorá pomaly stráca zmysel, keďže postupne pribúdajú štáty, kde je nocľah v kabíne auta na odstavnom parkovisku zakázaný - a tento trend bude zrejme pokračovať. To by mohlo uľahčiť dizajnérom prácu - aj keď tomu veľmi neverím, lebo doteraz veľa invencie v tejto sfére neprejavili.
Vlastne to dokázal len jeden - len s tým prišiel asi priskoro, pretože kvôli absencii spacej kabíny vlastne neuspel. [odkaz] [odkaz] [odkaz]
Od teba by som cakal ze viac rozumies problematike. EU tahace maju preto taky tvar, pretoze max.dlzka supravy nepusti a takto je najlepsie mozne vyuzity dostupny priestor. V NA tych aerodynamicky optimalizovanych tahacov je uz davno dost, zakaznici aj tak preferuju tie naoko stare hranate s dlhym cumakom.
Nechcel som sem písať letánie, ale už mi nedalo. Takže to máš vyššie.
Mimochodom, tie "aerodynamicky optimalizované" ťahače sú ešte celkom prd, v tejto sfére sú ešte markantné rezervy. A skús mi tvrdiť, že menšie priestorové nároky pohonnej jednotky tomu nemôžu pomôcť aj u krátkych európskych ťahačov. Tá preferenecia priestoru v kabíne už stráca opodstatnenie.
Inak "nosáče" vídať aj u nás, ale ide len o cisterny a dumpre na prevoz štrku, kde menšia dĺžka návesu nevadí, pretože ich limituje maximálna hmotnosť.
Normálne neverím, akú polemiku môže vyvolať ocenenie aerodynamických tvarov ťahača od Muska. Že by to bolo tým Muskom? >:D
Začiatkom tisícročia mali Amíci k dispozícii toto [odkaz] si spomeň čo vtedy jazdilo v EU.
Preferencia priestoru v kabíne že stráca opodstatnenie? Mno čo k tomu dodať, skús sa zavrieť do takej kabíny hoc len na týždeň a sám, uvidíš ako ti bude chýbať priestor. :-) Iveco svojho času tiež zastávalo podobný názor pri uvedení prvého Stralisu, rýchlo ale vytriezveli a pridali vyššiu strechu, aby zachránili aspoň niečo.
Priestorové nároky motora pomôžu akurát tomu, že bude nad hlavou viac miesta a šofér bude sedieť nižšie. Plus možnosť vynechať mriežky a možnosť zakrytovania podstatne viac ako majú súčastné diesle.
Posledný EUnosáč robila Scania tak dve generácie dozadu, stopli ho pre malý záujem. Tie dupre či cisterny to nevytrhnú.
Ja netvrdím, že Amíci aerodynamiku neriešia, ale v tej dobe, čo píšeš, to rozhodne nebolo nič bežného. Alebo áno? ;-)
Priestor v kabíne v globále stráca opodstatnenie, v tom zmysle, že vypadáva nutnosť lôžka dostatočne širokého na spanie, a taktiež vzhľadom na trend jedného vodiča v aute sa stáva zbytočným sedadlo spolujazdca - naznačuje to aj interiér Semi. Ak naviac zmizne motorový tunel, resp. zmenšením pohonnej jednotky bude podlaha kabíny automaticky úplne rovná, aj aerodynamicky riešená kabína bude vedieť poskytnúť dostatok priestoru.
"Priestorové nároky motora pomôžu akurát tomu, že bude nad hlavou viac miesta a šofér bude sedieť nižšie. Plus možnosť vynechať mriežky a možnosť zakrytovania podstatne viac ako majú súčastné diesle." - S prvou vetou súhlas, ale je to len pol pravdy. Druhá polovica je, že tým pádom si potrebný sklon čela ťahača nedonesie v takej miere práve ten životný priestor vodiča, a najmä tie partie nad ním.
S druhou vetou taktiež súhlas, s tým dovetkom, že tých mriežok a prelisov je dnes na ťahačoch nadmieru a vytvárajú aerodynamický odpor aj tam, kde nemusia, pretože ide viac o štýl ako o účel.
Áno, tie nosáče veľa vody nenamútili, práve pre už prepieranú maximálnu dĺžku súpravi, čo mala navyše, o to musel byť kratší náves, čo malo zmysel fakt len pri ťažkotonážnikoch.
Ale no kazde sklonenie cela trucku v EU ti v danej dobe uberie miesto za sedadlom kde je zvycajne to lozko. Ale to by znamenalo bud jeho zuzenie,alebo presun nad celne sklo co uz mimochodom mala Scania 144 a neujalo sa to. Rovnu kabinu mal uz Magnum, po nom Actros gigaspace a je to akurat pohodlnejsie na pohyb v kabine. EU vyrobcovia uz niekolkokrat prezentovali future trucks s paradnou aerodynamikou, ale ostalo len pri navrhoch. Normy proste nepustia.
Momentálne normy a "normy" nepustia. Ale je pravdepodobné, že časom to lôžko a sedadlo spolujazdca naozaj vynechajú, kabína bude nižšie a aerodynamika sa bude riešiť lepšie. O tom tu celý čas točím. Tesla ukazuje, ako by to mohlo vyzerať.
Jasne, že niektoré zo spomínaných atribútov plnia už dnešné niektoré modely. Ale kabínu majú extrémna vysoko nad cestou. Magnum bol geniálny, ale z pohľadu priestoru v kabíne, nie z pohľadu aerodynamiky.Tá je, jak sa snažím povedať, na druhej koľaji. Preto Teslu za dizajn chválim
Vidím, že tomu rozumíte :-) ale... evropský kamion má průměrnou spotřebu na 100 Km při celkové hmotnosti 42 tun 28-30 litrů na 100 km, jeho maximální rychlost je 85 km/h, co myslíte, je to nehospodárné?? Kolik má měrnou spotřebu l/tunu vaše Octavia na 100 km?? odpovím si, mnohem horší, a to i kdyby jela těch 85..
Při maximálce 85km/h je důležitější parametr tření ovalováním pneu, obtékání vzduchu-vzduchové turbulence mezi tahačem a návěsem a za kamionem.
Čo tak prečítať si napr. niečo o Colaniho štúdiách. Na svoje ťahače používal štandardné podvozky s motormi, zväčša od Mercedesu. Úspora paliva vďaka aerodynamike v závislosti na podmienkach 10-25%.
Naviac pokiaľ viem, tak to "obtékání vzduchu-vzduchové turbulence mezi tahačem a návěsem a za kamionem" je primárne vecou aerodynamiky, nie? A ako sa rieši? Maximálne deflektormi za kabínou a bočnými panelmi v rázvore. Aerodynamika návesov sa až na výnimky prakticky nerieši. ;-)
Ale coby sa navesy neriesili. Aj dnes mozes mat komplet okapotovany naves a vysledok? Preda sa par kusov rocne lebo uspora na PHM max 3 %. Vacsi zmysel by mal komplet natvarovany naves s klesajucou zadnou castou ale to zase nikto nechce lebo pada prepravovany objem a zmensuje sa nakladaci otvor. Za vsetkym hladaj peniaze a v doprave zvlast. :-)
No neriešia, pretože je to z hľadiska kapacity nevýhodné a tiež aj z pohľadu ceny. Bočné kryty riešia minimum, preto je aj úspora PHM minimálna. Naviac keď nie je aerodynamicky dobre vyriešený ťahač, optimalizácia návesu pomôže málo, pretože tvorí len časť vznikajúcich odporov.
Samozrejme, máš pravdu, peniaze sú až na prvom mieste. Keby chcel niekto riešiť ekológiu, v prvom rade by musel určiť aj maximálnu hmotnosť a objem nákladu (nie len hmotnosť a dĺžku celej súpravy), a to v dosť rozumnom pomere na to, aby sa dala z dôvodov ekológie (a sekundárne aj ekonomiky prevádzky) riešiť aerodynamika. Pokiaľ do návrhu zapracuješ maximálny ložný objem a zostane ti pol metra priestoru, ktorý inak nevyužiješ, máš voľnejšie ruky na riešenia, ktoré predtým nepripadali do úvahy. Vidíš, kam až siahajú špinavé prsty ziskuchtivého kapitalizmu, ktorý velí zarábať stále viac a viac a ide aj cez mŕtvoly. Vo svete, kde je zisk jedinou modlou, sa ťažko presadzujú dobré veci.
Když tomu nerozumíš, tak se nevyjadřuj. Ty "hranatý krabice" se dělají proto, že legislativa povoluje max. rozměry souprav. Takže aerodynamickej tahač bude delší než "krabice" a nemohl by tahat standardní návěs.
Nebo třeba mě by zase zajímalo auto ve vyšší střední s plnotučnou motorizací, kde jsem ochoten akceptovat drobný váhový přírůstek za plug-in techniku, schopnou čistě el. jízdy okolo 80 km. Nechci si držet dva vozy, mám zásuvku, často město. Tak nějak to potřebuji třeba já.
co chceme, tak je to správný směr vývoje. Aut je na světě již tolik (a počet stále roste s počtem obyvatel), že to dříve nebo později způsobí kolaps všeho počínaje emisemi a konče vyčerpáním surovin na jejich pohon. Elektrifikace (ať už k ní dojdeme jakkoliv - z baterií nebo z palivových článků) je nevyhnutelný směr vývoje. Musk uchopil jednu z možných cest ať už si o bateriích myslíme co chceme... Počáteční investice je sice vždy nepředstavitelná, jelikož se vždy začíná od nuly a neexistuje výroba produktu, samotný produkt ani potřebná infrastruktura pro jeho používání, existuje jenom vize a ještě i v této fázi, kdy už nějaká výroba je i nějaká infrastruktura (cca 1000 dobíjecích stanic, rozvodná síť, několik komplexů s fotovoltaikou na úrovni kapacity ČEZu atd.) je to zatím hodně o přesvědčování a víře investorů, jelikož se vše musí vybudovat od nuly a takříkajíc na zelené louce a to chce investice nejen do technologie, ale i do pozemků a nějaký nemalý čas, nicméně je již zcela jisté, že to dříve nebo později stávající technologii spalovacích motorů, jak je v současnosti známe smete ze stolu a ti hlavní hráči na automotiv trhu to již docela dobře chápou, že fosilním palivům zvoní hrana, jelikož nikdy nemohou konkurovat v emisích něčemu, co bude při výrobě produktu a následně jeho provozu i při výrobě energie k jeho užívání téměř bez emisí a ještě k tomu soběstačné a nezávislé na těžbě vstupní suroviny pro palivo kdesi u nevypočitatelných a konfliktních "neandrtálců" s nějakou odpornou vírou... V tomto směru obdivuji Muska za jeho vizi, buldočí zarputilost jít za tou vizí a patriotismus vůči USA (byť tam nemá kořeny) při řešení otázky jejich surovinové a energetické soběstačnosti a považuji ho za jednoho z největších (ne-li absolutně největšího) vizionářů naší doby... :-):yes:
OK. Já ti ho neberu.
Hitler byl taky dost významnej. To neznamená, že ho budeš přece obdivovat.
A nezní to líp.
Rudolf Caracciola zní nejlíp :-!
EDT: mě se líbilo, co dělal Musk, ale postupně jsem prozřel.
To taky může skončit situací kdy 5% populace bude mít auto a zbytek bude chodit pěšky. Ono vyrobit baterie pro 80 000 000 vozů ročně je opravdu nemožné. To by se musela země skutečně vydrancovat.
do roka a do dne očekávám ohlášení 200 tunového super heavy tanku na baterky pro US Army, zrychlení 0-200 pod 5 sec. Nordschleife pod 5 min. (hluboká orba), nabíjení baterek pod 5 sec. pomocí energetického impulsu vyslaného z oběžné družice. Záloha 500 mil. usd za kus, minimální objednávka 500 ks. :-)
Rozprával som sa s jedným kamošom, čo ťa pozná osobne. Že si solídny chlap, ktorý má niečo v hlave a vie čo hovorí. Ale čo tu produkuješ poslednou dobou, kámo, to ma presviedča o opaku. Jak usoplený školák... :-!
To sa mýliš, za väčšinu jeho príspevkov by sa poriadny šimpanz asi hanbil. A z tých palcov si nič nerob. To si tým len miestni "machri" dodávajú guráž. ;-)
Americká armáda testovala hybridy a EV už dávno před existencí Tesly či Priusu. Zabývala se tím i naše armáda, jenže v uvažovaných počtech to nebylo ekonomicky výhodné.