Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

David Bureš
Diskuze (7)
S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.

Pojmenovat nový model není pro automobilky už dávno tak jednoduché jako kdysi. V počátcích automobilismu stačilo třeba jen typové číslo nebo výkonový parametr, až později, s rostoucí nabídkou, přibyla různá číselná označení a slovní pojmenování. Dnes už je pojmenování modelů opravdu těžký úkol, vždyť kvůli širší nabídce a rostoucímu globálnímu trhu mají automobilky registrováno více než 800.000 ochranných známek na pojmenování aut.

Právě kvůli tolika ochranným známkám už výrobcům nestačí skutečná slova, ale musejí si názvy vymýšlet. „V polovině devadesátých let jsme dosáhli vrcholu dostupnosti ochranných známek, které jsou skutečnými slovy. Nejreálnější slova, emocionální nebo zábavná slova jsou už pryč. Je tak stále těžší najít nějaké přirozené výrazy,“ tvrdí Robert Pyrah, vedoucí strategie v kreativní agentuře Brandwidth, kterou si automobilky často najímají, aby jim vymyslela jméno pro nový model. Časy, kdy bylo bez větších potíží možné přijít s Fiestou (španělsky párty) nebo Viperem (anglicky zmije), jsou tak pryč.

„Existuje celá řada strategických úvah, která jsou s problematikou spjaty. Jméno musí být přizpůsobeno danému tržnímu prostoru, zachytit podstatu toho, co auto nabízí, zároveň musí odpovídat firemnímu portfoliu výrobce a případně dodržet daná pravidla označení. A hlavně jde také o ochrannou známku, zda je označení vůbec volně dostupné,“ shrnuje základní pravidla Pyrah, z jehož slov vyplývá, že Stinger nebo Hellcat zkrátka musejí být sportovně laděné vozy a nikoliv nějaké miniautíčko do města, a že třeba takové Audi TT se svým jménem do zbytku portfolia čtyř kruhů tak nějak nehodí.

Právě na ochrannou známku narazila třeba Tesla, která Model 3 chtěla původně nazvat Model E, jenže takové označení má už zaregistrován Ford. Audi zase dlouho nemohlo použít označení Q2 a Q4 (teprve chystaný model), která měl registrované koncern FCA. Automobilka se ale nakonec o možnosti použití s FCA dohodla, podle některých zdrojů výměnou za práva na označení Bora a Lupo, které v minulosti využíval mateřský Volkswagen.

Všemožná pravidla

Co se týče pravidel, u některých značek je díky tomu úkol pojmenování nového automobilu přece jen jednodušší. Třeba Lamborghini se až na výjimky spoléhá na výrazy spjaté s koridou, ať už na jména slavných býků (Reventón, Aventador) nebo na související slova (Estoque – krátký meč). Volkswagen hojně používá názvy větrů (Passat, Scirocco), Seat zase tradičně využívá jména španělských měst (Cordoba, Toledo, Ateca).

Právě španělská značka ale ukazuje, že výrobci hledají inovativní způsoby, jak pojmenovat nový model. Jméno chystaného velikého SUV vybírá pomocí ankety mezi zákazníky a fanoušky, přičemž navržené názvy (které musejí odkazovat na španělská místopisná označení) postupně zužuje až k vítěznému pojmenování. Naposledy se výběr zkrátil na Alboran, Aranda, Avila a Tarraco, které splňují veškeré nezbytné požadavky na to, aby se mohly stát dalším názvem pro automobil značky Seat.

I tak si v době globálních modelů musejí automobilky dávat velký pozor na to, co daný výraz v některých jazycích znamená. Takové Mitsubishi Pajero nebo Mazda Laputa by mohly vyprávět, první název znamená ve španělštině onanista, zatímco druhý je zase španělský hanlivý výraz pro prostitutku. Tata Zica zase musela být přejmenována kvůli epidemii spjaté s virem zika.

Vedle vyhnutí se nelichotivým významům se automobilky především snaží jménem zaujmout. I to byl podle zákulisních zdrojů důvod konce označení Škoda Yeti – zatímco v Česku se zákazníkům „yetina“ zamlouvala, na klíčovém čínském trhu se výraz údajně moc nelíbil.

Nástupce Yeti, Karoq, pak dokazuje současný trend, kdy se jednotliví výrobci snaží přiblížit jednotlivé názvy svých aut, aby tím sjednotili modelovou řadu. Platí to přitom hlavně pro crossovery a SUV – takové modely od Škodovky dnes začínají na K a končí na Q (Kodiaq a Karoq), u Volkswagenu zase mají SUV počáteční písmeno T (T-Roc, Tiguan, Touareg nebo Teramont), zatímco u Renaultu začínají na C či K (Captur, Kadjar, Koleos). Opel pak své crossovery a SUV doplňuje písmenem X (Mokka X, Crossland X, Grandland X).

U Karoqu se přitom krátce zastavme, protože právě on je jedním z příkladů netradičního hledání pojmenování auta. Škoda totiž vyzvala obyvatele aljašského města Kodiak (podle něhož je pojmenován větší Kodiaq), aby vymysleli jméno pro tehdy chystané SUV. Výsledkem byla zkomolenina slov kaaraq (indiánský výraz pro automobil) a qarruk (indiánský výraz pro šíp, tedy odkaz na logo značky), s níž údajně přišel jeden dvanáctiletý chlapec. Anketa mezi obyvateli aljašského ostrova přitom dokázala, kterak vymýšlení názvů není vůbec nic jednoduchého. Třeba navrhovaná jména aqiaq či hoaqkoaq by pro Evropany byla příliš krkolomná, a tedy nepoužitelná.

Své by o tom mohl vyprávět Opel, který se kdysi při hledání jména spolehl na pomoc počítače. Ten vybíral ze seznamu libozvučný výraz, přičemž výsledkem byla Vectra. Později pak počítač podobně vybral označení Sintra, což je mimochodem i jméno hradu v Portugalsku. Právě Opel se tradičně spoléhal na jména končící na písmeno A (Astra, Calibra), v posledních letech se ale tímto pravidlem řídí stále méně. Adam byl pojmenován podle zakladatele značky, zatímco jména pro nové crossovery Crossland X a Grandland X vybíralo speciálně založené oddělení.

Právě X nebo Q jsou u SUV hodně oblíbená písmenka (ještě třeba Nissany Qashqai a X-Trail), která tradičně zdůrazňují pohon všech kol. A navíc jejich užití usnadňuje registraci ochranných známek, stačí ve slově změnit písmeno K za Q a nový název je na světě.

Písmenka a čísla

Existují ale i automobilky, u nichž je pojmenování automobilů přece jen jednodušší. V tomto případě mluvíme o německých prémiových značkách nebo francouzské části Skupiny PSA. BMW i Audi odlišují své modely číselně podle velikosti, u mnichovské vrtulky pouze přibylo písmeno X u SUV a „i“ u ekologických aut, zatímco čtyři kruhy vedle konvenčních modelů doplňujících číslo o písmeno „A“ mají ještě řadu Q zahrnující crossovery a SUV nebo řady „S“, „RS“ a „R“ zaměřené na sportovní modely a supersporty. Jedinou výjimkou je už zmíněný sporťák TT.

Podobně to má Citroën (C1 a výše), který alfanumerický název doplňuje o přídomek podle typu auta – „Aircross“ je vyhrazen SUV, „Picasso“ MPV a „Cactus“ atypickému levnému crossoveru. Peugeot zase tradiční třímístné číselné označení (208 a spol.) doplnilo o čtyřmístné (3008) vyhrazené dnes crossoverům. Jednička na konci jména odkazuje na levný model (301).

Mercedes-Benz pak podobně odlišuje své modely podle velikosti pomocí písmen (řada A až S, k nimž přibylo MPV V a pick-up X). Jen kvůli expanzi nabídky musely přibýt i řady doplněné písmeny CL (sportovněji laděné vozy jako „čtyřdveřová kupé“) a GL (pro SUV). Výjimkami zůstávají dnes už legendární modely SL a G nebo supersport Mercedes-AMG GT.

Naopak třeba Renault se někdejšího číselného označení v průběhu osmdesátých a devadesátých let postupně vzdal. „Pětku“ nahradilo Clio, 19 zase Mégane a 21 Laguna a později Talisman, tedy francouzsky znějící jména zdůrazňující domovinu značky. Jistou výjimkou jsou nabízené crossovery, u nichž platí, že jejich jména začínají na C či K (již zmíněný Captur, Kadjar, Koleos).

S rozšiřující se nabídkou se automobilky snaží nějak zdůraznit charakter daného automobilu, vedle crossoverů a SUV jde hlavně o elektromobily, kterým obvykle nechybí písmeno „E“ v názvu (Volkswagen e-Golf), případně jiný odkaz na moderní techniku v útrobách (Chevrolet Volt). Vodíkový model Mirai pak Toyota rovnou nazvala podle japonského výrazu pro budoucnost.

Výrobci se v poslední době snaží využívat také interpunkční znaménka (Volkswagen up!, Kia cee’d nebo Kia pro_cee’d), k jejich většímu rozšíření ale zatím nedošlo. „Vždycky se snažíte dělat něco jiného. Třeba Kia evidentně chce být drzá, nepředvídatelná značka, která dělá něco, co konkurenti ne,“ říká k tomu Pyrah, který přiznává, že si hrál i s nápady dalších symbolů jako rovnítko nebo dokonce s tečkami a čárkami ve stylu Morseova kódu. Jestli někdo takový název opravdu využije, jsme hodně zvědavi, jak bude následně prezentován. Třeba takový Chevrolet Čárka Čárka Čárka Čárka Tečka Čárka by asi neznělo úplně dobře. Raději bychom tak viděli libozvučné italské výrazy, vždyť i takové jednoduché označení jako Maserati „čtyři dveře“ zní v italštině prostě parádně!

David Bureš
Diskuze (7)
25. 10. 2017 07:23
Re: Aj VW narazil, ...
Golfský prúd? A ako odkaz dali vo VW na radiacu páku golfovú loptičku! ;-)
Avatar - pallas
24. 10. 2017 20:19
Re: SEAT a italská města
z podobného dôvodu Mitsubishi predáva svoj model Pajero v niektorých krajinách ako Montero. Význam slova "Pajero" v španielčine = "onanista"
Avatar - removed
24. 10. 2017 11:19
Re: Aj VW narazil, ...
fumos...dolum..
Avatar - 3_diamanty
24. 10. 2017 10:54
Re: Aj VW narazil, ...
vw tiez pouziva/pouzival v nazve aut mena vetrov/prudov .... golf.. vento... bora.. passat... scirocco a podobne ( clanok necitam )
24. 10. 2017 08:14
pán Bureš ...
u VW je to ešte Vento a Bora