Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takhle pracuje aktivní aerodynamika nového Lamborghini Huracán Performante

David Bureš
Diskuze (0)
Odlehčená a posílená verze Lamborghini Huracán využívá aktivní klapky v přídi a na zádi, které zlepšují přítlak, nebo naopak zvyšují rychlost auta.

Lamborghini nás láká na příchod odlehčené a posílené verze Huracánu, kterou se pochlubí na nadcházejícím ženevském autosalonu. Hlavní specialitou auta nazvaného Huracán Performante bude aktivní aerodynamika, jejíž funkce automobilka poprvé prezentuje na přiloženém videu.

Součástí systému nazvaného Aerodynamica Lamborghini Attiva (ALA) jsou aktivní klapky na přídi a zádi, které ovlivňují přítlak vozu na obou nápravách. V závislosti na poloze tak vůz poskytne lepší stabilitu v zatáčkách, nebo naopak vyšší rychlost na rovince.

Vpředu jsou aktivní klapky umístěny v předním „lízátku.“ Když jsou zavřené, nabídnou v kombinaci se zadním přítlačným spoilerem více přítlaku. Naopak po otevření (pomocí elektromotoru) sníží odpor vzduchu a tlak pod autem, což pomůže rychlosti.

Vzadu najdeme klapky v přítlačném spoileru, který je vyroben z kovaného karbonu. Křídlo je ve skutečnosti duté, přičemž klapky se nachází v jeho podpěrách. Pracují nezávisle na sobě, což znamená, že pomocí informací od řízení umí zvýšit přítlak jen na jednom zadním kole, což má pomoci při zatáčení. Naopak třeba při brzdění zůstanou vzduchové tunely uzavřené, aby křídlo zachovalo svoji původní funkci – tedy maximální přítlak na zadní nápravě.

Díky těmto chytrým prvkům se nástupce někdejšího Gallarda Superleggera podle všeho stane nejrychlejším vozem značky na legendární Severní smyčce Nürburgringu. Podle některých zpráv by se Huracán Performante dokonce mohl stát nejrychlejším sériovým autem na této trati vůbec. Tento rekord aktuálně drží Porsche 918 Spyder s hodnotou 6 minut a 57 sekund, pokud tedy nebudeme počítat extrémní, spíše okruhový než silniční, speciál Radical SR8 LM s časem 6:48. Nejrychlejším lambem je pak Aventador LP 750-4 SV, který trať obkroužil za 6 minut a 59,57 sekundy.

Aktivní aerodynamika ale není to jediné, co schopnostem Huracánu Performante pomůže. Oproti výchozímu modelu je hlavně díky rozsáhlému použití dílů z kovaného karbonu o 40 kilogramů lehčí, jeho desetiválec zároveň výkonnější. Hovoří se o dopingu 30 koní, což by znamenalo hodnotu 640 koní (471 kW). Více se každopádně máme dozvědět již 1. března, kdy bude vůz ještě před zahájením ženevského autosalonu oficiálně představen.

David Bureš
Diskuze (0)