Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takto si příští Porsche 911 představuje designér Bugatti Chiron

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Devětsetjedenáctka je nadčasovou klasikou, i když léty dostala hodně steroidů. Sahat na ni se nemusí vyplatit. Jak si její budoucnost představuje Rus Selipanov?

Tvary legendy z Zuffenhausenu jsou vlastně pořád evolucí původního designu, který stvořil „Butzi“ Porsche už v roce 1959. Devětsetjedenáctka se stala větší, o něco málo luxusnější a komfortnější alternativou těsně poválečné 356, která vedle ní pokračovala ještě dva roky. Pro mě osobně byl největším šokem vzhled prvního „vodníka“, tedy série 996. Takovým, že se mi začala líbit i předchozí 993, která stále pořád vycházela z originální 901 včetně skeletu i palubní desky. Do současnosti ji považuji za nejméně povedenou, o kabině nemluvě...

Ruský designér Alexander Selipanov má za sebou hodně návrhů. Nejznámějším je bezesporu exteriér Bugatti Chiron. Nikoli virtuální představa, mám na mysli skutečné auto, zvenčí se totiž jedná částečně také o jeho práci. Sasha (nebo chcete-li správně česky Saša) ovšem tentokrát nenechal na pokoji právě legendu jiné, dnes již vlastně rovněž koncernové značky, v majetku Volkswagenu.

Jenže nadčasové křivky poněkud upravil. Zajímavá už je jen příď jeho představy o blízké budoucnosti 911. Nechal se evidentně inspirovat loňským elektrickým konceptem Mission E. Hlavní světla tvoří dvě čtveřice samostatných diod, nos je výraznější a nárazníku nechybí dva obří nasávací otvory. Pro střechu se dvěma bublinami ale ruský návrhář hledal vzor jinde: v Itálii u Zagata. Záď včetně velkého okna se svažuje příkře k úzkým zadním světlům.

Virtuální porsche působí na první pohled zvláštně, jako kdyby mělo motor vpředu, konec je špičatý a přechází do mohutného difuzoru. Pod ním našly centrálně své místo dvě koncovky výfuku. Designér své dílo stvořil na počítači v několika barvách s obřími koly, také různých odstínů. Podle svých vlastních slov se chtěl vrátit ke kořenům, měkčím linkám a použil méně oblouků.

Mohla by se taková 911 hned, případně někdy v blízké budoucnosti začít vyrábět? Klidně, ale nelíbí se mi. Střešní partie prostě až příliš připomínají tvorbu zmíněné italské karosárny, případně i sporťáky od Nissanu. Ani kdyby se u Zagata rozhodli třeba vyrobit omezenou sérii „převlečených“ porsche pro bohaté zájemce, nebude vypadat takhle. Tohle rozhodně není současný styl německé značky. Kupříkladu nová Panamera G2 se povedla mnohem lépe, hlavně díky absenci kontroverzní zádě.

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Avatar - MANDALORIAN 66
7. 2. 2017 15:07
porsche 911
Super Sepalinov je BOREC ;-)
Avatar - flyboyeda
12. 11. 2016 07:42
FUJ TO JE HNUS
Zlámejte tomu * ruce a nohy
Avatar - Kolouš
11. 11. 2016 18:36
993
Design je těžko meritelnou hodnotou. Jediné čím se dá měřit jsou prodeje. 993 má dnes (vyjma klasiku z 60tych a polovičky 70tych let) největší nárůst na ceně. Může se to pripisovat v článku zmíněnému poslednímu vzduchaci a designove těžko zkousnutelnou 996. I tak, přes to všechno je pro mne 993 tou druhou nejkrasnejsi generaci, hned po "originalu" 901, resp. její evoluci v letech 72-74. Udělal snad dodnes někdo krásnější auto než úzkou carreru z roku 72, s olejovou klapkou, nebo její širokou sestru RS??? Za mne nikoliv. I když jak říkám, design je věc názoru a 1000 lidi 1000 chuti.
Z dalších a dalších generaci mi ovšem imponuje to úžasné úsilí vývojářů, aby z nedostatku a konstrukterske chyby (motor ZA zadní napravou) udělali přednost. :-)
Avatar - Lukin3
11. 11. 2016 15:59
Re: Paráda !
Za mě :yes: Přič z nudným designem.
11. 11. 2016 15:49
Re: Paráda !
Porsche tuhle grafiku světel opakovaně použilo na konceptech. U konceptu Panamery Sport Turismo bylo vidět, že jsou to dvě U nad sebou (díváš se jakoby ze shora, takže vidíš čtyři obdélníky). A na Mission E měli něco podobného tomuhle. Nová Panamera pak má podobný vzor pro denní svícení.