reklama


Ty nehody známe všichni, většinou z novin. Mladý řidič hýřící sebevědomím, navíc v kombinaci se silným, nebo naopak nekvalitním vozem. Někdy to přežije. Ale někdy ne.

Je to trochu subjektivní článek, daný taky tím, že při desetitisících kilometrů, které ročně ujedu s nejrůznějšími auty, těch nehod potkávám čím dál víc. Jen za poslední rok jsem tahal tři lidi z rozmačkaných aut a zkoušel oživit stopující dívku, ležící po nárazu bláznivě jedoucího řidiče na silnici. Nehody se mi změnily z novinových zpráv v stále častěji se opakující hrůzy na cestách. Takže budu velmi osobní. Zkuste nepřestat číst.

Teprve když mi včera večer přišla do mailboxu tisková zpráva o nehodách mladých řidičů, mi to došlo. Všem zraněným, kterým jsem se snažil pomoct, a vlastně i tomu jednomu mrtvému bylo určitě pod pětadvacet let. Všichni jeli rychleji než měli.

Nudné řeči poprvé: Mladí řidiči ve věku 18 až 25 let stojí celosvětově na špici nehodovosti na silnicích a dopravní nehoda je v této věkové skupině hlavním důvodem úmrtí. V letních měsících nehodovost mladých lidí dramaticky stoupá.

Nejsou to jen blázni, kteří řídí po deseti pivech a nejsou to jen mladí muži či ženy s autem půjčeným od rodičů. Rychle jezdí v mládí každý, který se chce vytáhnout, každý, který chce zkoušet hranice - alkoholu, adheze, výdrže, rychlosti – to všechno známe. I z vlastní zkušenosti. Že?

A že to ten mladý pár na 86. kilometru D1 nakonec přežil? Silné auto, 3x přes střechu a celé to jen kvůli tomu, že jeli v dešti 180. Tahali jsme je skrz zadní okno. Fakt to není pěkný pohled.

Nudné řeči podruhé: Podle policejních statistik téměř ve třetině případů nehody vznikají na základě srážky s jedním nebo více vozidly a pětina disko-nehod se stala v levé zatáčce. Příčina tohoto typu nehody je často v tom, že řidiči v dlouhých levých zatáčkách nesníží rychlost svého vozidla, které je vyneseno doprava a končí mimo vozovku.

Co nutí mladého člověka sednout do auta s mlhavým mozkem, zdibořícím sebevědomím a pokoušet se na okreskách imitovat okruh, na dálnici ždímat vytuněného Golfa bez ohledu na chabé brzdy a gumovat asfalt ve městě? Touha po pozornosti. Elán. Partnerův či partnerčin obdiv. Však víme.

Taky pití, tedy správněji chlast. A drogy. I ta tráva. Bohužel nelžu.

Nudné řeči potřetí: „Většina dospělých (kromě poslanců a popzpěváků, pozn. aut.), pokud před jízdou požije alkohol, se snaží jet spíš pomaleji a s maximální opatrností, mladí bohužel ztrácejí pud sebezáchovy a jezdí spíše rychleji než ve střízlivém stavu,“ poukazuje na rozdíly vedoucí nymburské záchranné služby MUDr. Zuska. Opilý člověk samozřejmě hůř reaguje v okamžiku krize a alkohol stojí za mnoha případy neposkytnutí pomoci po způsobení havárie.

Ono se řekne: Nepijte před jízdou a nejezděte rychle. Ale zkusili jste to říct někdy devatenáctiletému řidiči? Chováním státu pěstovaná neúcta k právu je na začátku, lhostejnost rodičů či kamarádů na konci. V testech pořád píšu o deformačních zónách a počtech airbagů, ale když si dva mladí usmyslí, že si vyzkouší relativně dostupné sportovní kupé, po omotání auta kolem stromu jim nepomůže ani sto airbagů.

Když se psychologové ptali mladých řidičů, proč rádi jezdí razantně, odpověděl jeden z nich: "Bez určitého polechtání nervů je jízda autem nudná."A jiný: "Při jízdě automobilem chci něco zažít."

No tak fajn. Zážitky někdy jsou. Hlavně pro ty hasiče s hydraulickými nůžkami. Pro policejního fotografa. Pro čumily.

Infotainment neboli infozábava neboli prezentace skutečnosti pomocí šoku či zábavy postupuje nejen v českých mediích. Policie kreslí na silnice figuríny sražených lidí, pojišťovny staví na náměstí zdemolovaná auta a já píšu tenhle článek.

S drsnou zkušeností, odporem ke krvi a s nadějí: Sundá někdo nohu z plynu?

P.S. Nejsem dokonalý řidič. Měl jsem jednu nezaviněnou nehodu a občas jedu lehce nad limit. Vím, není malých hříchů a už vůbec nemám právo moralizovat. Přesto si myslím, že takovéto články je potřeba psát. A číst.

A co vy? Jezdíte rychle? Jeli jste někdy s nějakým tím promile? Měli jste strach?

Spolupracujeme s TipCars.com
Chcete nakoupit bitcoiny? Některé banky vám transakci zablokují Chcete nakoupit bitcoiny? Některé banky vám transakci zablokují

Transakce za účelem nákupu kryptoměn mohou narazit,…

Rekonstrukce Státní opery může navzdory protestu začít, vyjde na 857 milionů Rekonstrukce Státní opery může navzdory protestu začít, vyjde na 857 milionů

Národní divadlo uzavřelo smlouvu se zástupci společnosti…

Náš člověk v Budapešti: NOlympiáda Náš člověk v Budapešti: NOlympiáda

V otázce kandidatury Budapešti na pořádání letních…

Německý ministr vnitra: Vracet uprchlíky teď bude složitější Německý ministr vnitra: Vracet uprchlíky teď bude složitější

Vracet uprchlíky do zemí původu může být v letošním roce…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Lamborghini Huracán Performante ukazuje karbon, jak jej neznáte Lamborghini Huracán Performante ukazuje karbon, jak jej neznáte

Díky hojnému použití karbonových vláken s velkou hustotou…

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Už od sedmdesáti tisíc pořídíte Fiat Grande Punto. Jak…

 






 
Tatra 603 X (1966): Nástupce šestsettrojky měl být z Bratislavy. V Kopřivnici ale projekt zatrhli.

Tatra 603 X (1966): Nástupce šestsettrojky měl být z Bratislavy. V Kopřivnici ale projekt zatrhli.

Včera

Jedním z pokusů o modernizaci Tatry 603 byl prototyp X, funkční verze makety s označením X-5.




Blesk.cz

Orgie pro hardcore hráče, utrpení pro všechny ostatní. Nioh je pekelně těžká videohra

Orgie pro hardcore hráče, utrpení pro všechny…

Existují lehké videohry, pak ty normálně obtížné a samozřejmě i ty těžké. Jednou za čas se však objeví titul,…

Uprchlíci zmizí z berlínského letiště Tempelhof. Čeká je lepší bydlení

Uprchlíci zmizí z berlínského letiště Tempelhof.…

Do léta by měli zbylí uprchlíci opustit provizorní ubytovnu u bývalého letiště Tempelhof na jihozápadě Berlína.…

 

iSport.cz

Místo ligy juniorka Sparty. Může mi to ovlivnit kariéru, štve Nového

Místo ligy juniorka Sparty. Může mi to ovlivnit…

Je psychicky zdeptaný. Není divu. Šlendrián klubů mu zabrzdil kariéru, místo jarního hostování v prvoligové…

Real se raduje, Bale prožil návrat snů. Je jiný než ostatní, chválil Zidane

Real se raduje, Bale prožil návrat snů. Je jiný než…

88 dnů. Tak dlouho si nemohl Gareth Bale vychutnat nadšený potlesk fanoušků. V sobotu si to ale vynahradil s…

 

Reflex.cz

Evoluce v přímém přenosu? Amazonský kmen Huaorani se mění kvůli lovu opic

Evoluce v přímém přenosu? Amazonský kmen Huaorani se…

Ve větvích stromů tráví tolik času, že na to začalo reagovat i jejich tělo. Drtivá většina ze čtyř tisíc…

Největší deníky citlivě zachycují to hlavní, čím Česko žije

Největší deníky citlivě zachycují to hlavní, čím Česko žije

Co psaly internetové deníky ten den, kdy Sobotka nabídl komunistům účast v příští vládě?

 
 
reklama