Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tata Nano: Indická lidovka s turbomotorem a elektrickou verzí

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Tatě Nano se stále prodejně příliš nedaří. Podpořit odbyt mají i nové verze, benzinový dvouválec dostane turbodmychadlo!

Tata Nano je pokusem o motorizaci Indie, který nejdříve vzbuzoval nadšení. Dnes ale levnou verzi se čtyřmi koly, volantem, sedačkami a uzavřenou karoserií (bez nadsázky) už nikdo v její domovině nechce. Minivůz byl několikrát aktualizován a přibyly nové varianty včetně pohnu na zemní plyn a turbodieselu 0,8 l. Letos v únoru se objevil model Twist s posilovačem řízení, palubním počítačem, dálkovým centrálním zamykáním a dalšími prvky. Také příliš neprorazil, v květnu odbyt opět výrazně klesl. Kariéra Nana, které chtělo prorazit i v Evropě, se však zatím ke konci zdaleka nechýlí.

Základní zážehový dvouválec objemu 624 cm3 je však přece jen příliš slabý, i když se u něj již během kariéry výkon jednou zvyšoval z 26 na současných 28 kW. Řešením je oblíbená kratochvíle současných konstruktérů, kteří musí čelit tlakům na emise: instalace turbodmychadla. Jméno Tata Nano Turbo zní možná trochu absurdně, ale vývoj rozhodně nezastavíme. Tady ale nejde o nějaký oxid uhličitý a oxidy dusíku, byť i v Indii mají ve velkých městech emisní předpisy. „Foukaný doping“ bude použit k účelu, pro který byl prapůvodně určen: k nárůstu výkonu někam k hranici 37 kW. Součástí upravené pohonné jednotky je i mezichladič stlačeného vzduchu a nová elektronika.

Turboverze bude mít posilovač řízení už ve standardu. Kromě manuální převodovky přijde i robotizované ústrojí F-Tronic se čtyřmi nebo maximálně pěti stupni, poptávka po něm je, někteří řidiči chtějí nechat svou levou nohu v klidu a jsou líní řadit. Dočkáme se již příští rok. V plánu je i shrnovací plátěná střecha, to všechno pro zlepšení image levného auta, která není příliš dobrá.

A pozor, plány obsahují i elektromobil. „E-rev“ se ale objeví jen tehdy, pokud indická vláda schválí dotace a daňové úlevy na tento druh vozidel, jako je tomu v mnoha evropských státech. Bez nich by Nano na baterky bylo pochopitelně příliš drahé.

Nano mělo premiéru v lednu 2008, prodávat se začalo až v dubnu 2009. Už v Ženevě téhož roku vystavovala Tata evropskou verzi, která se ale na starém kontinentu zatím neobjevila. V listopadu 2011 přišly na řadu úpravy podvozku a zmíněné zvýšení výkonu motoru 0,62 l. Přesně před rokem došlo na další decentní modernizaci a rozšíření výbavy, ale i na CNG verzi zážehového dvouválce, která poskytuje slaboučkých 24 kW. Turbodiesel 800 cm3/33 kW se coby sériový model objevil letos v únoru na Auto Expo v Dillí.

Vize Ratana Taty o levném autě se zhmotnila. Ač ji klidně můžeme brát jako komerční neúspěch, je to dobře. Nevymyslel nic nového, jen vzkřísil myšlenku skutečně lidového a jednoduchého minivozu ve stylu Citroënu 2CV, jen menšího. Evropě bychom za posledního zástupce mohli považovat první generaci Fiatu Panda na začátku 80. let minulého věku, přísná legislativa už v současnosti takové automobily nedovoluje na starém kontinentě vůbec vyrábět.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - 3_diamanty
19. 6. 2014 12:38
cabrio verzia
[odkaz] ;-) ... cista pininfarina a la bollywood >:D

mna by zaujimalo kolko tychto vozickov tata za tych 5 rokov vo svete predala.... nepride mi to ako moc uspesne auto aj ked predajne cisla moc nepoznam .... kazdopadne je okolo tohto auta stale dost ticho a podozrivo ticho .... bude aj nastupca? no uvidime