Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tata v Ženevě 2006

Ondřej Láník
Indická průmyslová skupina Tata Group a její automobilová odnož Tata Motors neúnavně prezentuje své výrobky na prestižním ženevském autosalonu, aniž by se ve větším měřítku její modely na starém kontinentě uplatnily.

Dokonce i Indica prodávaná v Británii jako CityRover svou nelehkou pouť ukončila s krachem Roveru.

Produkční modely doplňují v posledních letech také studie, takže je zřejmé, že strategický záměr vyvážet automobily z Indie do Evropy stále trvá. Definitivní termíny příchodu ale zatím nejsou známé.

Levná pracovní síla, jí odpovídající nižší cena automobilů a snad i poctivější přístup než v případě čínských „bezejmenných“ a často i „bezpáteřních“ výrobců, by nakonec nemusela být úplně špatná volba, zejména pro rozvíjející se východoevropské trhy.

Studie Cliffrider

Tata letos v Ženevě ukázala předsériový prototyp nového modelu. Loni představený Xover se dočkal další karosářské verze, nazvané dalším siláckým anglickým slovem Cliffrider. Na rozdíl od loňského robustního zvýšeného kombi se tentokrát ukázal jednoduše tvarovaný praktický pětidveřový pick-up bez B-sloupku. Předměty na ložné ploše je možné zakrýt vysouvacím krytem, přisvítit na cestu zase přídavnými dálkovými světly na střeše. V interiéru se skrývá prý inovativní ventilační systém a palubní deska, orientovaná na řidiče.

Výrobce slibuje instalaci moderních motorů plnících Euro IV, včetně dieselu V6 common-rail, pohon dvou nebo čtyř kol, mnoho airbagů, ABS, ASR a navigační systém. Uvidíme, co bude pravdy na ambiciózních slovech.

Vnější rozměry studie jsou 5080 x 1900 x 1800 mm, rozvor měří 3150 mm, ložná plocha má půdorys 1460 x 1480 mm a je 700 mm nad povrchem vozovky u nezatíženého vozu.

Studie Crossover

Loňská studie Tata Xover se letos dočkala další evoluce, výrobce ji přejmenoval na Crossover a přivezl tentokrát v modrém provedení. 4,85 m dlouhá karosérie s rozvorem 2,85 m pojme čtyři až sedm cestujících a má být poháněna motory vlastní konstrukce, které již budou plnit i emisní normu Euro IV (dosud nejvýše Euro III). Výrobce předpovídá výkonové rozmezí od 110 do 180 kW, v nabídce prý jednou budou čtyř a pětistupňové automatické převodovky, resp. pěti a šestistupňové manuální převodovky.

Jak už název napovídá nejde o typické MPV, ale o crossover, s prvky lehkého SUV. Sedmnáctipalcová kola proto nemají příliš nízkoprofilové pneumatiky zřejmě kvůli snazšímu a bezpečnějšímu zdolávání terénních nerovností a zachování vysoké míry komfortu. Tomu je podřízena také výbava interiéru s individuálně nastavitelnou klimatizací pro jednotlivé pasažéry, všestranně nastavitelnými sedadly, navigačním systémem. O zábavu se stará palubní DVD přehrávač a hi-fi soustava.

Design pochází z Itálie, kde pro indickou společnost pracovala karosárna IDEA.

Ondřej Láník