Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!
Zpět na článek
23. 1. 2017 19:24
24. 1. 2017 21:22
23. 1. 2017 19:44
25. 1. 2017 10:49
6. 9. 2019 12:39
23. 1. 2017 19:46
23. 1. 2017 21:27
23. 1. 2017 21:45
24. 1. 2017 16:43
24. 1. 2017 23:02
23. 1. 2017 20:25
23. 1. 2017 20:44
23. 1. 2017 21:38
24. 1. 2017 08:52
24. 1. 2017 23:22
24. 1. 2017 23:31
25. 1. 2017 00:23
23. 1. 2017 21:59
23. 1. 2017 22:50
24. 1. 2017 16:36
24. 1. 2017 16:50
24. 1. 2017 18:40
24. 1. 2017 17:01
24. 1. 2017 07:21
24. 1. 2017 10:33
24. 1. 2017 15:47
24. 1. 2017 20:49
25. 1. 2017 00:54
24. 1. 2017 10:54
24. 1. 2017 15:53
24. 1. 2017 16:42
24. 1. 2017 17:37
24. 1. 2017 18:22
24. 1. 2017 23:27
25. 1. 2017 08:00
25. 1. 2017 11:33
25. 1. 2017 16:12
25. 1. 2017 01:23
24. 1. 2017 15:56
25. 1. 2017 00:58
25. 1. 2017 00:51
24. 1. 2017 11:44
24. 1. 2017 12:01
23. 1. 2017 19:18
Prvni tri odstavce - nelze nez souhlasit a tesat do kamene
Redakce mne prijemne prekvapila svym realistickym pohledem na problematiku budoucnosti auto pohonu. Jen tak dal - strizlive a realisticky, bez ekohujerstvi.
Rozbalit vlákno
0
23. 1. 2017 19:24
Realita
Polo 1.4 ACT, udáváná průměrná spotřeba 4.8, reálný průměr podle spritmonitoru 6,67 litrů, pod 6 jen dva spořílci. Golf 1.4 103 kW, průměr 6,73.
Tož asi tak, na papíře to vypadá ale moc pěkně.
Rozbalit vlákno
1
24. 1. 2017 21:22
Re: Realita
A1 a Polo s tímhle motorem byly zvláštní. S tím výkonem si to zase tolik lidí nekoupí na ploužení a musíš s tím jet šetrně, aby to fungovalo (na dva válce to zase tolik páry nemá).
Avatar - Ada je zase tady
23. 1. 2017 19:34
Zážehový motor je mrtvý, vítězí diesel!
Zážehový spalovací motor s kompresním poměrem okolo 10 má příliš malou energetickou účinnost, než aby mělo smysl jeho agonii prodlužovat. I když je to hezká strojírenská práce!

Budoucnost patří motorům s kompresním poměrem 15 až 25. Mohou v principu spalovat jakoukoli hořlavinu na jejíž spalování budou přizpůsobeny. Nepřekvapí, když to bude převážně zemní plyn. :-! Tyto motory pochopitelně nebudou zážehové.

A klikat mínusy můžete do úplného vyklikání ;-) stejně na tom faktu, že zážehové motory jsou v předsmrtné agónii už nic neuděláte. >:D
Rozbalit vlákno
0
Avatar - 125S
23. 1. 2017 19:44
SAAB
Ta konstrukce od SAABu mi přišla spolehlivější a jednoduší něž od Infiniti, už kvůli složitosti klikového mechanismu a setrvačnosti pohyblivých dílů. Uvidíme, možná to bude fungovat dobře.

Těším se, jak se popere Mazda se vznětovým motorem na benzin. Držím jí palce.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Uživatel_5340709
23. 1. 2017 20:01
Re: SAAB
Na mazdu jsem taky moc zvědavý, jen aby to nehrkalo jako nafta, toho se trochu bojím. ;-\
25. 1. 2017 10:49
Re: SAAB
tak ja kdyz jsem cetl o tom pruznem spojeni mezi hlavou a blokem motoru, mel jsem husi kuzi.
zivotnost neceho pruzneho v takto exponovanem miste a pravdepodobna skokova zmena kompresniho pomeru pri nastupu maxima kompresniho pomeru je podle mne daleko horsi variantou, nez hybat ulozenim cele kliky.
6. 9. 2019 12:39
Re: SAAB
Hlava je k bloku napevno, naklápění je řešeno v místech nad klikovou hřídelí, v redakci to buď neví, nebo špatně popsali.
23. 1. 2017 19:46
Záchrana ?
Benzínový motor asi v dlouhodobém horizontu zachránit nepůjde, spíše se jedná o oddálení konce za cenu obrovských konstrukčních komplikací.
Pokud někdo vynalezne pořádné akumulátory, benzínové motory asi nezachrání nic a jednoduchý elektromotor je rychle převálcuje. Ale ta doba tady ještě zdaleka není
Rozbalit vlákno
15
Avatar - Hittman
23. 1. 2017 20:19
Re: Záchrana ?
Kdyby mělo najednou jezdit tolik aut v elektrice, kolik jich brázdí evropu, nezapneš si ani žárovku na chodbě...
Avatar - WinDiesel
23. 1. 2017 20:21
Re: Záchrana ?
POSVÍTÍ SI MOBILEM :-)
23. 1. 2017 20:52
Re: Záchrana ?
žárovku nezapnu už dnes, na chodbě mám diody
23. 1. 2017 21:27
Re: Záchrana ?
keby mala babka vtáka bola by dedko. Píše tu niekto o okamžitom a masovom prechode na elektro?
23. 1. 2017 21:45
Re: Záchrana ?
Minimálně v Čechách mají elektrárny dostatečné rezervy na to, aby zvládly zásobit nabíjecí stanice bez problémů. Oni ty auta si v porovnání s průmyslovými celky zas tolik nevezmou... Horší to asi bude s rozvodnými sítěmi, nebo s národem (jinak skvělých inženýrů), který se rozhodne odstavit své největší elektrárny...
Avatar - Barrichello
24. 1. 2017 10:03
Re: Záchrana ?
Kdo vybuduje ty stanice a kde? Kam si to zapnou lidi na sídlištích a samotách kde někde ani nemaj proud nebo maj časté výpadky?
24. 1. 2017 16:43
Re: Záchrana ?
tak jako v ceně fosilních paliv a aut je zahrnuta veškerá potřebná infrastruktura, i tady si zkrátka minimálně zprvu připlatíme za elektromobil, aby se alespoň částečně pokryly náklady. Navíc budeme-li skutečně jezdit na baterky (i když spíš to vypadá na vodík). bude vše otázka biznisu. Někdo to postaví, ale pak si za to hold bude vybírat nájem.
Avatar - Barrichello
24. 1. 2017 21:16
Re: Záchrana ?
Už vidím jak přebudodávaj přenosovou soustavu. A jak dlouho jim to bude trvat a bez blackoutů.
Avatar - michal.t
23. 1. 2017 22:02
Re: Záchrana ?
Myslím, že se toho na poli pístových spalovacích motorů vyzkoušelo a k použití dotáhlo zatím docela málo, na to o jak masové odvětví průmyslu se jedná.
Hybridy se mohou v budoucnu ukázat jako optimální řešení, ale nemůžu se zároveň zbavit pocitu, že se jedná o „rychlou náplast“ kterou automobilky začaly používat ke snadnému splnění požadavků na snižování CO2 emisí.
Věřím, že benzíňáky ještě mají kam jít, krom v článku uvedených věcí je zde třeba i nedořešené vstřikování vody do válců či do sání… jen musí někdo opravdu chtít to pořádně odladit a vychytat, nebát se větších počátečních vývojových investic… a třeba se něco z toho podaří dotáhnout do konce, podobně jako třeba dnes již běžnou aplikaci turbodmychadel do benzínových motorů.
24. 1. 2017 08:40
Re: Záchrana ?
Problemom elektromotorov (resp. elektromobilov) nie su akumulatory, ale skor vyroba elektriny. Aby celosvetove mohla aspon polovica aut prejst na elektromotory, to by sme museli globalne zvysit produkciu elektriny dvojnasobne. Odkial vziat tolko elektriny?

Nech sa snazim akokolvek, v horizonte 30 ci 50 rokov nevidim ziaden sposob ako to dosiahnut. Ved uz teraz nove elektrarne akurat stihaju pokryt zvysujucu sa spotrebu (a to este ani nehovorim o emisiach). Jedine snad jadrova fuzia, ale u tej aj optimisti spomedzi vedcov odhaduju ze potrebujeme este tak 100 rokov, kym ju dokazeme zvladnut...
Avatar - Barrichello
24. 1. 2017 10:02
Re: Záchrana ?
A akumulátory převálcuje vodík >:D >:D
24. 1. 2017 10:21
Re: Záchrana ?
Trochu nerozumím tomu, proč se všechno točí kolem benzínu, nafty, nebo chemických akumulátoru. Proč se vymýšlí komplikovaná řešení, které mají zaručit nicotné snížení emisí u konstrukčně neúčínných typů tepelných motorů? Plynovou turbínu známe již pěkných pár dekád. No a tato se bohužel/bohudík nejvíce blíží ideálnímu tepelnému motoru. Co si budeme povídat, přes 50% nejede vlak, pokud někdo v Bruselu nezmění fyzikální zákony. Několikrát už s tím lidi přišli. Malý turbohřídelový generátor, pohánějící elektromotor/y. Maximálně lehce podložený lehkým akumulátorem. No a lze jezdit na téměř všechny kapalné i plynné paliva. Jedinou podmínkou je dostatečná tepelně oxidační energie. A je buřt jestli to bude benzín, nafta, LPG, CNG, roztavené PET flašky, nebo řepkový olej. Klidně i ten všivý vodík, ale to je dle mého krok mimo (každý kdo má s vodíkem zkušenosti, tak chápe, že i při pokojové teplotě ten absurdně malý atom uteče i s kovové láhve). Jistě má naprosto bezkonkurenční výhřevnost, ale zde veškeré výhody končí. Pokud bych si měl jako technik vybrat, raději 40kg LPG v igelitové tašce, než 5kg podchlazeného vodíku v kdoví jaké nádrži. Dokud se nenaučíme fůzi, můžeme jenom oddalovat nevyhnutelné. Solární panely do rozvodné soustavy nepatří!!!
24. 1. 2017 10:30
Re: Záchrana ?
Len tak na okraj, pre informaciu: Spalovaci motor s najvyssou ucinnostou (nepamatam si presne, ale urcite je to cez 50%) je obrovsky pomalobezny lodny dvojtaktny vznetovy motor. Robi ho Wartsilaa a montuje sa do kontajnerovych lodi.

Samozrejme, u neho sa na emisie nehra, a spaluje ten najhnusnejsi mazutovy bordel, oproti ktoremu je nafta priam ekologicky zazracne palivo...
24. 1. 2017 23:02
Re: Záchrana ?
Malé turbíny však mají mizernou účinnost. Na velikosti záleží. ;-)

Není přeci problém udělat kovovou nádrž, z které je únik prakticky neměřitelný. Problém je s kompozity, obzvláště typem V bez vložky. U nich se permeace musí řešit. Výhřevnost pak také není žádná výhra. Samotný vodík je na tom dobře na hmotnost, to je však před započítáním nádrže, bez které to nejde. Na objem je na tom mizerně. U aut se pak víc zkoumá stlačený vodík než zkapalněný
23. 1. 2017 19:51
Benzin na vymření?!!
Nevím, kde pan autor vzal ten titulek "....BENZINOVÝ motor před vymřením". Asi vůbec nemá přehled o prodejích nových aut, a to nejen ČR (zhruba 50:50), ale především ve velkých prodejních destinacích jako třeba USA, kde naftové auto v prodejní síti je jako bílá paní na Karlštejně. >:D
Jak se budou benzinové motory dál vyvíjet - uvidíme. Ale rozhodně nevymřou :yes:
Rozbalit vlákno
1
24. 1. 2017 08:42
Re: Benzin na vymření?!!
Som ochotny stavit sa s hocikym o flasku najlepsieho konaku, ze aj o 30 rokov budu dominovat v doprave spalovacie motory. Ziadne "vymretie" im zatial nehrozi, pretoze ich nemame cim realne nahradit...
23. 1. 2017 19:59
Stejně k tomu dojde
Nafta v osobácích konečně chcípá, benzíny konečně také. Normálně si to přiznejte, že to sice nechcípnce úplně, ale pro masovou spotřebu to bude brzy konec.
Rozbalit vlákno
16
23. 1. 2017 20:13
Re: Stejně k tomu dojde
Elektroauta se vyvijeji pres 100 let - a kde nic tu nic. Ona ta nafta a benzin stale maji smysl i budoucnost.

Ano, napr. elektroauto ma spostu prednosti, jen ta kapacita akumulatoru a rychlost dobijeni jsou stale v haji zelenem.
Avatar - Mrakoplas
23. 1. 2017 20:21
Re: Stejně k tomu dojde
Jenže přes 100 let nebyly nanotechnologie. To se teď mění, navíc automobilky mají mnohem větší motivaci investovat do vývoje. Před dvaceti lety byl vývoj elektromobilu v rukou pár nadšenců z kůlny. V kapacitě a rychlosti dobíjení se za posledních 10 let udělal větší pokrok, než před tím za těch 100.
Avatar - Hittman
23. 1. 2017 20:23
Re: Stejně k tomu dojde
Spíš jak se síť a výroba popasuje s tou zvýšenou zátěží... Němci přejdou na větrníky a chtějí jezdit elektro. Už se těším na to, jak se s tím popasují. Hlavně že naše uhelná energie je jim dobrá, stejně jako Rakušákům.
Avatar - Uživatel_5340709
23. 1. 2017 20:36
Re: Stejně k tomu dojde
Jen si vezmi, když je horké léto a všichni v Evropě si zapnou klimatizaci, tak v nejednom státě kolabují sítě, viz. Itálie, nebo i US. To že s příchodem elektroaut se bude muset předělat a předimenzovat veřejná el. síť je víceméně jasné.
23. 1. 2017 21:16
Re: Stejně k tomu dojde
Dimenzovat síť potřebuješ kvůli vzdálenosti centrálního výkonného zdroje a potenciálně mnoha spotřebičů na něj "pověšených".
Dokonce jsem četl studii, kde nějací Kanaďané spočítali, že pokud bychom chtěli teď naráz nahradit všechnu energii získávanou z fosilních paliv, bylo by potřeba postavit takové množství jaderných elekráren, které by spotřebovaly současně známé zásoby uranu během jedné dekády.
Takže sranda to rozhodně nebude a bude se honit každé procento účinnosti (už kvůli tomuhle si myslím, že vodík je slepou cestou). Ale dokáži si představit, že by potřebu předimenovaných sítí mohla omezit spotřeba v místě výroby. Auto se bude nabíjet ze solárních panelů na domě, kde zrovna parkuje a sítě budou muset přenášet "jen" vyrovnání případných rozdílů v "poptávce a nabídce".
Avatar - WinDiesel
23. 1. 2017 20:25
Re: Stejně k tomu dojde
pokrok byl učiněn ale elektromobil, který by měl být jednoduchý a levný je složitý a drahý - jen ty baterie - co všechno se musí u nich hlídat, musí být klimatizovány i vyhřívány - a tím pádem je zapotřebí drahá a složitá řídící elektronika
23. 1. 2017 21:02
Re: Stejně k tomu dojde
V porovnání s tím kolik pomocných systému potřebuje spalovací motor pro svoji čninnost - počínaje startérem, dopravou, filtrací vzduchu a paliva, olejovým systémem, odvodem a čištěním spalin, až po odvod tepla ... je to pořád celkem pohoda.
23. 1. 2017 21:32
Re: Stejně k tomu dojde
a kopa energie na chladenie a ohrievanie ;-)
23. 1. 2017 21:51
Re: Stejně k tomu dojde
Jenže on vývoj motorů, komplikovaných převodovek a veškerého potřebného příslušenství také není zadarmo. Kromě toho elektromotory se obecně spíše "nakupují" než vyvíjí a vyrábí, tedy určitě leckterá továrna nebude třeba a ušetří se. Stinnou stránkou je že se ušetří i pracovní síla, protože elektroauto je výrazně jednodušší než auto se spalovacím.
24. 1. 2017 23:16
Re: Stejně k tomu dojde
Hlídání baterie je celkem triviální. To skutečně na složitosti elektroniky moc nepřidá. Nejsložitější ji bude mít celkem jistě hybrid.
23. 1. 2017 20:58
Re: Stejně k tomu dojde
Tohle je sice oblíbený argument, ale když se podíváš na vývoj kapacity na objem (hmotnost nebo cenu) baterie v čase tak je celkem o ničem.
Z těch 100 let se cca 70 nic moc nedělo. Zato teď se děje docela rychle. Jenže ono mluvit o 100 letech je holt takové "údernější" ;-\
Avatar - Fána
23. 1. 2017 20:14
Re: Stejně k tomu dojde
Možná asi ano, ale kolik je to brzo? 30, 20let? Dost dobrý.
Avatar - Hittman
23. 1. 2017 20:21
Re: Stejně k tomu dojde
Nafta nechcípá, možná tak v malých autech typu fábia, kde smysl nemá. Jinak naftová osobní auta jsou všude po světě, dobře se jim vede třeba v Austrálii. Navíc naftu právě díky emisím cpou do pick-upů...u Amíků
Avatar - WinDiesel
23. 1. 2017 20:28
Re: Stejně k tomu dojde
jjo F-150 a další jsou na řadě
u malých aut dojde k větší kooperaci mezi značkami a tím pádem snížení cen motorů
stejné motory jsou používány i ve větších autech takže výrobní náklady jsou stále přijatelné
velké země jako Španělsko, UK, Francie, Německo, Itálie uživí hodně malých aut s diesely - uvidíme jak bude po zavedení nových reálných emisních testů a testů spotřeby paliva
Avatar - WinDiesel
23. 1. 2017 20:22
Re: Stejně k tomu dojde
BRZY ASI TAK ZA 50 LET HUJERE
Avatar - Barrichello
24. 1. 2017 10:04
Re: Stejně k tomu dojde
Zatím chípá pomalu jen ta nafta v Evropě, benzíny pojedou furt dál. Ty nikdo nezakazuje a ani zakázat dalších 40 let nebude moct >:D
Avatar - Beefcake
23. 1. 2017 20:25
cool
Bez precitania clanku si dovolim tvrdit, ze ide o trapny clickbait nadpis a pokus o vyvolanie flejmu.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - JirkaV8
23. 1. 2017 20:36
chyba není v motoru ale v Bruselu
Motor může zachránit, jen když v Bruselu nebudou sedět d*bilové co rozbíjejí Evropu. Žádných speciálních technických moto fíglů není třeba.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Hittman
23. 1. 2017 20:54
Re: chyba není v motoru ale v Bruselu
>:-[] :yes: :yes:
24. 1. 2017 07:36
Re: chyba není v motoru ale v Bruselu
Nějak nechápu lidi, co mají za smysl života posílat na věčné časy peníze Arabům a Rusům...
Avatar - Barrichello
24. 1. 2017 10:08
Re: chyba není v motoru ale v Bruselu
Takže lepší je je posílat moochu jako je ČEZ a bruselským úředníkům vymýášlejícím ty ekonesmysly. A ještě jedna myšlenka. představ si (čistě utopisticky) že od zítra nekoupí od arabů nikdo ani barel. Co tak asi budou kluci bez těch příjmů z ropy dělat. Aby se četnost výbuchů v Evropě nezvýšila z jednoho za měsíc na 25 - za den >:D >:D
24. 1. 2017 15:20
Re: chyba není v motoru ale v Bruselu
Čez patří státu a EU (protože městu Brusel se nic neposílá) jsme my všichni.
Takže ano, radši Čezu a EU. Protože ty peníze zase zůstanou zde a ti kdo je budou mít je zase utratí tady...
23. 1. 2017 20:44
hm...
Myslím si, že blízká budoucnost bude hybrid, kde hlavní pohon bude elektřina a nějaký malý motor o výkonu do 20 kW bude použit jakou dobíjecí jednotka, pracující v optimálním režimu při malé spotřebě a emisích, případně půjde použít jako pohon pro dojezd k nějakému nabíjecímu místu, když se to kór nepovede. Navíc si nedovedu představit kamiony s pohonem na akumulátory, u nich je velká spotřeba energie a nevím, jak velké a těžké akumulátory (o ceně nemluvě) by pro ně byly zapotřebí tak, aby dokázaly ujet aspoň 800 km. Vzdálená budoucnost bude repulzní pohon, ale ten si zatím lidstvo nezaslouží.
Rozbalit vlákno
5
Avatar - michal.t
23. 1. 2017 21:38
Re: hm...
Zní to lákavě - mít v podstatě nevybitelný elektromobil s maličkým spalovacím motorkem, který zde může fungovat i jen jako pojistka např. pro případ dopravních komplikací, kdy při vybitých akumulátorech umožní dojet alespoň v nouzovém režimu max. rychlostí např. do 80-100 km/h… A v zimě může fungovat jako malá kogenerační jednotka, běžet stále a dodávat krom elektřiny i teplo…
Téhle koncepci přisuzovali někteří budoucnost už před mnoha lety… a kde nic tu nic, pokud vím, vzniklo sotva pár spíš experimentálních průkopníků s tímhle uspořádáním. Říkám si, v čem je problém… možná není lehké dosáhnout u tak malého motorku obstojné účinnosti... ale už jen mít ho v elektromobilu pro to zimní vytápění by mi dávalo smysl a k tomu excelentní účinnost není potřeba… tak nevím.
24. 1. 2017 08:52
Re: hm...
Chevrolet Volt resp. Opel Ampera to dotiahli az do produkcie, len to uplne nesplnilo ocakavania.
Podla mna je to tiez idealna kombinacia pri spravnom odladeni jednlivych prvkov. Sice ucinnost neni uplne spickova, ale zase ma to potencial byt takmer bezporuchove, kedze vela perifernych zariadeni motora sa da elimonovat.
24. 1. 2017 23:22
Re: hm...
Produkční Volt/ Ampera mají podobné řešení jako Prius (převodovka stejná, trochu jiné uspořádání, tři spojky navrch, pořád to však podle mne nefungovalo tak dobře jako Prius). Řešení konceptu opustili, ve vyšších rychlostech měl příliš vysokou spotřebu.
24. 1. 2017 23:31
Re: hm...
i3 to například má. I když volbou motoru přijdeš o možnost tepelného čerpadla, jestli si dobře vzpomínám. A opravdu slouží k občasnému dobití (prodloužení dojezdu), není to klasický sériový hybrid (není stavěný na nějaké časté využívání nebo dlouhé cesty).
25. 1. 2017 00:23
Re: hm...
Problém s tímhle řešením je, že veškerou energii proženeš přes generátor a elektromotor, což výrazně srazí účinnost. A čím větší část energie půjde do akumulátoru, místo aby byla rovnou spotřebována elektromotorem, tím víc se projeví ztráty spojené s nabíjením a vybíjením.

K občasnému prodloužení dojezdu, proč ne. Sériový hybrid, kde by mělo být primárním zdrojem energie palivo, ne zásuvka, je už horší. U tak malého výkonu je však zvláštní hovořit o dobíjecí jednotce. Jak si to vlastně představuješ?
Avatar - habanero1
23. 1. 2017 21:03
Živá planeta?
Jsem petrolhead, miluji benzínové motory, vysokootáčkové od hondy a nissanu, nekonečně táhnoucí turba tsi od koncernu i atmosféry od mazdy, nemluvě o V6,V8,V10,V12... nicméně musíme si přiznat, že takhle to dál nejde a spalovací motory musí skončit.
Kdo viděl alespoň nějaké dokumenty o vlivu spalování fosilních paliv na naši planetu a má zdravý rozum, tak musí uznat, že jinak než to omezit povede k záhubě. Zvyšování průměrné teploty, okyselování oceánů a vymírání podmořského života už teď nutí sta tisíce lidí ke stěhování a za několik let to budou desítky a možná i stovky miliónů. Lidé jsou hloupí a zabijí se sami, jen na to teď nemyslí, jelikož následky nejsou ještě tak viditelné, ale už jsou extrémně vážné a to prosím po pár desítkách let spalování fosilních paliv.
Bude to trvat dlouho, ale spalovací motory umřou a bude to dobře. Samozřejmě motory aut nejsou jediný druh znečištění, jsou jich desetitisíce (převážně tepelné elektrárny, náklaďáky, lodě, letadla, průmysl..), ale to půjde jedno s druhým.
Je třeba si užít vůni benzínu, protože za pár generací už jí znát nebudou, možná tak z nějakých závodů.
Rozbalit vlákno
22
Avatar - Ja Prvni 123
23. 1. 2017 21:08
Re: Živá planeta?
"to půjde jedno s druhým"... a ta elektřina, pro elektromobily, ta se vezme kde?

Třením ebonitových tyčí liščími ohony...?

Jinak souhlas. Ale řešením jsou malé, benzínové motory, auta jezdící rozumnými rychlostmi fakticky nepotřebují víc, než nějakých 40kW... obří SUV či Pick-up s 4,4 motorem je zločin proti lidskosti.

A ano, to jsem taky "petrolhead"...
23. 1. 2017 21:59
Re: Živá planeta?
Rozdíl je v tom, že v elektrárně (jakékoli vyspělé) se elektřina vyrábí s menšími emisemi, než jaké při stejném příkonu vytvoří auto. Oblíbená otázka je, "jak se uhlí vytěží, jak se doveze", ale i přes to (pokud mám správné informace) je elektřina z elektrárny "čistší".
Avatar - Ja Prvni 123
23. 1. 2017 22:25
Re: Živá planeta?
Asi nemáš... protože podstatná část té energie se zase ztratí, mezi tou elektrárnou a elektromobilem... nemluvě o tom, že zatížení planety výrobou těch baterek a pak jejich likvidací je násobně horší...
;-)
23. 1. 2017 22:50
Re: Živá planeta?
Výroba baterií je neekologická, s tím souhlasím, i když si nemyslím, že by to v důsledku bylo o tolik horší než výroba pohonného řetězce na fosilní paliva. Co se ale výroby elektřiny týče, je technologie dostatečná na to, aby okolí škodlivá opravdu minimálně. Navíc s její cenou v porovnání s cenou fosilních paliv (která navíc poroste) si určité ztráty můžeme prozatím dovolit.

Podstatnější mi přijde ale to, jak je formován pohled veřejnosti na fosilní paliva a "zelenou" energii. Na jedné straně lobby společností, které mají do těžby a zpracovaní ropy (od ropných plošin, přes tankery, rafinerie až po distribuční sítě) investované stovky miliard a snaží se nám vší silou "vštípit" jak je vše kromě jejich ropy špatné a nesmyslně "kytičkářské", a na druhé straně potom snaha vedení, ať už zemí, nebo EU, nahnat si politické body "zelenou planetou".

Oba tábory mají v něčem pravdu (zejména na vzájemné kritice si dávají záležet) a v něčem silně přehánějí, ale přijde mi že toto je protkáno tolika cílenými dezinformacemi, jako žádné jiné v motorismu, nebo spíš v oblasti celé techniky. (jinde určitě taky, ale mimo obor to nedokážu posoudit :D)
Avatar - Barrichello
24. 1. 2017 10:15
Re: Živá planeta?
Zadej si do google a Youtube "norilks Nikl" a uvidíš ajk moooc ekologická je výroba niklu, lithia a další potřebných věciček pro výrobu akumulátorů.

Čím chcete topit v těch elektránách, když země jako pomatené Německo odmítá atom? A Uhlí je je neekologické taky, navíc ho musíš někde vytěžit, dopravit atd.
A o zbývá dál? Větrníky? Ano dáme si je na každou louku a až nebude foukat tak co? Nebo solár? Taky super, v zimě když je světlo tak od 8 do půl čtrtý dávaj super výkon.

Komici no. A navíc jaksi kdo předelá přensovou soustavu aby byla schopná odolávat výkyvům kdy tyto alternetivy dodávaj proud nestabilně, s výkyvy.

Má Evropa 500 bilionů dolarů na to? Dost pochybuju.

Dsitribuce vodíku je značně jedoduší, Shell prostě na stávající čerpačce vybuduje další stojan.
Avatar - habanero1
24. 1. 2017 16:11
Re: Živá planeta?
Co se týče větrníků, tak až se přijde na to, jak efektivně ukládat energii např. v noci pro použití v dalším dni, problém větrných bude z půle vyřešen. Nicméně větrnými se prostě neudělá to, co atomovými. Já jsem pro atom a neberu teď ohled na bezpečnost a to, že jaderná energie také v podstatě je neobnovitelná.
Nebude to jednoduché řešení a nebude se týkat nás, ale svět bez propojení s přírodou a neustálým znečišťováním a spotřebou toho, co nám země "dala" zanikne nebo alespoň jeho velká část. Nejsem greenpeace, miluju rychlé auta, koupil jsem si rychlé benzínové auto a setkávám se s podobnými blázny. Ale není to jen o autech, je to také o emisích celkově, zejména v Číně, Indii, Rusku apod., tam, kde se na nějaké "co bude za 50 let" těžce se*re... Snad to nadcházející generace pojmou rozumně.
Kéž by se rozšířil vodík do použitelné podoby -> cenově i dostupností.
Avatar - Barrichello
24. 1. 2017 21:19
Re: Živá planeta?
Na to jak ukládat efektivně energii do baterií a překelnovacích stanic už svět přichází cca 80 let, z toho posledních 20 intenzrivně a furt vymysleli kulajz nebo to bude stát biliony dolarů = na to nikdo nemá.
24. 1. 2017 16:36
Re: Živá planeta?
Netvrdím že výroba baterií je ekologická (jak už jsem zmínil), jen je třeba uvažovat rozdíl, ne absolutní hodnotu, jak je nám to předhazováno tiskem. Jak jsem psal výše, celý řetězec, od těžby ropy, dopravy, ale i výroby motorů, převodovek se musí porovnávat s celým řetězcem pro alternativní pohon (a je v zásadě jedno jestli je elektřina v bateriích, nebo ve vodíku). Nestačí vzít informaci "tohle je neekologické", je třeba dívat se na celý systém od začátku do konce, což je ale nežádoucí, pokud někdo (Rusko a jejich ropa, nebo Musk a jeho auta na baterky) chtějí vyzdvihnou své a druhé v očích veřejnosti potopit.

Z hlediska energetiky, ne všechny alternativní zdroje je třeba jistit. Jak někdo psal výše, třeba nabíjení baterií sluncem, nebo větrníkem není třeba třeba jistit stabilní elektrárnou. Německo si může dovolit onen kontroverzní a podle mě dost populistický krok s odstavením jádra, protože má kolem sebe dostatek zemí, které mohou jeho "zelenou" elektřinu jistit. Jelikož má Německo (zjevně) na rozhazování, může si to dovolit.

Uhelná elektrárna je silně závislá na použité technologii, Pokud je 50 let stará, uhlí tam vozí dieselová lokomotiva a těží se dieselový rypadlem, pak se o ekologičnosti mluvit moc nedá, ale pokud se pohybujeme ve vyspělém světě, je její dopad menší než by se na první pohled mohlo zdát. Jinak jde samozřejmě v zásadě o přežitek, dle všeho budeme ještě dlouho "topit" v elektrárnách uranem, a třeba časem vodíkem, kdo ví na co výzkumáky přijdou. Problém s distribucí bude, ale je už od dob prvních velkých elektráren a řešit se dá.
24. 1. 2017 20:10
Re: Živá planeta?
Sorry, ale argumetovat "Čím chcete topit v těch elektránách" a na druhé straně tím, že "Disitribuce vodíku je značně jednoduší, ..." mi přijde jako protimluv. ;-\
Avatar - Barrichello
24. 1. 2017 21:23
Re: Živá planeta?
Jistě že je - využiješ stavající sít čerpacích stanic, nemusíš předělávat přenosovou soustavu, prostě jen přidáš stanice a nádrže na vodík a někde ho budeš muset vyrobit. Ale pořád rychlejší, jednodušíí a méně naákladné jak kompletně předělat přenosovou el. soustavu evropy + postavit miliony dobíjecích stanic, natáhnout nové dráty, budovat nové větrníky a panely, neb současný systém to v životě neutáhne a blackout delší jak 14 dní znamená choas, rabování, vraždy a rozklad systému protože be eletriky nepojede nic.
25. 1. 2017 00:40
Re: Živá planeta?
Jasně a budeš ho zavážet auty. Efektivní distribuce vodíku je potrubím. Což by byla značná investice, pokud by se nevyužilo stávající na zemní plyn.
Avatar - Barrichello
25. 1. 2017 09:14
Re: Živá planeta?
Jistě že ho budeš zavážet auty....
25. 1. 2017 10:23
Re: Živá planeta?
Já nemyslel ani tak tu distribuci (i když i o tom by se dalo diskutovat) jako skutečnost, že výroba vodíku je energeticky ještě náročnější než výroba samotné el. energie. Takže pokud nebudeme mít kapacity na výrobu el. energie v dostatečném množství, nebudeme je mít pro výrobu vodíku tím spiš.
Avatar - Barrichello
25. 1. 2017 14:30
Re: Živá planeta?
furt nepotřebuješ tu distribuční sít a nabíječky a dobíjecí stanice.
Avatar - twistedTSD
24. 1. 2017 10:04
Re: Živá planeta?
Je naivní myslet si, že globální oteplování se zastaví příchodem elektromobilů, u kterých je známo, že v konečném důsledku mají na kontě obvykle velmi vysokou produkci skleníkových plynů. Z čeho (čistého) chceš pro to ohromné množství elektrických vehiklů získávat energii? A o výrobě baterií radši ani nemluvím.
Avatar - habanero1
24. 1. 2017 16:27
Re: Živá planeta?
Neboj se, nejsem tak naivní a neunikají mi souvislosti, jako proces výroby baterií a suroviny pro to použité apod. nemluvě o spotřebě elektřiny na dobíjení elektromobilů. Nicméně i tak je pravda, že při použití energie z jádra jde o daleko ekologičtější proces provozu těchto vozidel, nemluvě o vodíku.
Emise se netýkají jen aut (jak píšu jsou zde tepelné elektrárny-> takže klimatizace, topení, továrny, lodě, letadla a další tisíce položek), doprava se podílí na emisi CO2 prý jen z 15%, ale je to jeden z kroků, které je nutno v budoucnu učinit, aby se lidstvo nepozabíjelo mezi sebou.
Sám pracuji v automotive (650 zaměstnanců) a mám k dispozici údaje o spotřebovaných energiích, plynu apod. a to množství co jen naše budovy a výroba spotřebují za měsíc jsou crazy. Musíme na to jít do budoucna prostě jinak a jak jsem již psal, už teď je bohužel pozdě. Hlavně pro ostrovní státy. Ale to nemá s auty nic společného, takže kupujme mnohoválce či šílené čtyřválce, dokud můžeme a neplatíme daň za provoz tohoto motoru. :yes:
24. 1. 2017 16:50
Re: Živá planeta?
Je známá věc, že pár desítek největších lodí má větší emise než všechny auta na světě. Co teprve prvních pár tisíc lodí? Továrny ve světech kde nikdo na emise nehledí... tam by měli greenpeace upřít svou pozornost (sice je nikdo nebude poslouchat, ale aspoň se nebudou věšet na chladící věže)
Avatar - habanero1
24. 1. 2017 18:08
Re: Živá planeta?
Prostě a jednoduše budeme žít pohodlně až do doby, než zdrojů bude kriticky málo(uhlí, ropa, ..) a to bude "sranda" :-|
24. 1. 2017 18:40
Re: Živá planeta?
Asi tak...
Všechno půjde, ale bude stát spoustu peněz, velkou spoustu peněz a ty jen tak nikdo nedá, dokud nebude opravdu muset.
25. 1. 2017 00:46
Re: Živá planeta?
Tam je důležité, o jaké emise to jde. Auta moc oxidů síry nevypustí, když jsou na síru v palivu přísné limity (alespoň v pokročilejších částech světa). Zato loď spalující prakticky odpad z rafinerie bohatý na síru toho vypustí dost. I když limity už jsou, je to pořád těžko porovnatelné.
Avatar - twistedTSD
24. 1. 2017 16:58
Re: Živá planeta?
Jádro je dle některých "vyspělých států" out a místo JE staví uhelné elektrárny. [odkaz]

Vodík se zatím taky nijak zvlášť nepředvedl.
24. 1. 2017 17:01
Re: Živá planeta?
Vodík chce čas ještě
Avatar - Ja Prvni 123
23. 1. 2017 21:06
Co k tomu říct?
Koncern je na špici s vypínáním válců... a výborný a funkční Multiair se vlastně nepočítá.

Škoda slov.
Rozbalit vlákno
7
Avatar - Gardelone
23. 1. 2017 21:40
Re: Co k tomu říct?
Přesně... A o Hemi motoru, který vypíná válce od roku 2004 jak se např píše tady, už nikdo nenapíše:
[odkaz]
Avatar - Ja Prvni 123
23. 1. 2017 21:49
Re: Co k tomu říct?
No, ale tam to moc dávalo smysl... u dvanácti, nebo aspoň osmiválců je vypínání válců dobrej nápad.
Ale u čtyřválce?
A proč vlastně ne u tříválce.. dva stačí!
Avatar - Blue Sun
24. 1. 2017 07:52
Re: Co k tomu říct?
Myslíš "dva vypnout stačí"?
25. 1. 2017 00:49
Re: Co k tomu říct?
A jak by sis to u tříválce s čepy po 120 stupních představoval?
Avatar - Barrichello
24. 1. 2017 10:16
Re: Co k tomu říct?
Vypánání válců měl jako první Cadillac už v 70. letech >:D >:D
Avatar - Anonym
24. 1. 2017 07:13
Re: Co k tomu říct?
On VW je vždy ve vývoji o pár desítek let pozadu oproti jiným (viz. tento případ, přímý vstřik u benzínu, turbo u benzínu, common rail atd.), jen tady se to podává jako, že VW je vlastně ten průkopník >:D .
Za pět let tu budeme číst, jak VW vyvinul rozvod MultiLUFT (okopčí od Fiatu Multiair) a bude tu článek podobný tomuhle >:D .
Ale k tématu: Za mě Fiatí Multiairy a Twinairy nejsou zrovna úsporné, tak nevím, jestli je tato cesta (hydrorozvodů) ta správná. ;-\
Avatar - Ja Prvni 123
24. 1. 2017 21:29
Re: Co k tomu říct?
No, je to jako s evším - Twinair 0,9 je pro normální provoz už extrém = nepřináší výhodu.
1.4 Multiar ale ano... objektivně jezdí o minimálně 1,5 litru levněji, než atmosferická 1.6... a přitom má v záloze podstatně víc výkonu.

Těším se na praktické zkušenosti s motorem 2.0 v Alfě. Tam je taky multiar... a tam by to mohlo, mělo, dělat ještě víc?

autocar.co.uk:

Peak outputs are 197bhp at 5000rpm and 243lb ft of torque starting at just 1750rpm, with CO2 at 138g/km for the eight-speed automatic version
24. 1. 2017 07:21
ventily
[Samotný proces vypínání válců je docílen přepnutím na kulaté „vačky“, tedy s nulovým zdvihem. Tím nedochází k otevírání sacích a výfukových ventilů, takže příslušné písty prostřední dvojice válců se vlastně pouze „vezou“.] Tak nevim, jestli to blbě čtu, ale jestli zůstanou ventily pořád zavřené a pohyb pístů bude zachován, tak co ten tlak a podtlak ve válcích?
Rozbalit vlákno
17
24. 1. 2017 10:33
Re: ventily
tlak/podtlak vo valci funguje asi ako pruzina: pol cyklu (kompresia) ju stlacas, t.j. potrebujes na to daku pracu, a druhu polovicu cyklu (expanzia) ti ju zase vrati. Samozrejme, zmensena o ucinnost (kompresia nie je dokonala, okrem toho su tam tepelne straty z adiabatickeho cyklu, atd)...

Sposobi to teda urcite torzne vibracie na klukovke, ale energeticky je to +/- nula...
24. 1. 2017 15:47
Re: ventily
proboha to mi vysvětlovat nemusíš (to snad není pravda). Já řeším problém proč nenechat ventily otvírat naprázdno bez přívodu paliva.
24. 1. 2017 20:49
Re: ventily
pytal si sa "co ten tlak a podtlak ve válcích?". BTW, toto ti uz vysvetlovat treba?
25. 1. 2017 00:54
Re: ventily
Protože čerpání vzduchu je práce. Ztráty by byly ještě větší.
24. 1. 2017 10:54
Re: ventily
ventily by se mely uzavrit po sani, takze podtlak teoreticky nenastane - to by bylo spatny, nasat si olej z kliky do spalovaku.
I kdyz pouziti vzduchu jako pruziny nema idealni ucinost, porad je to ucinnejsi, nez zbytecne vzduch prohanet valcem a vytvaret saci ztraty. Navic prebytecny kyslik by zmatl lambda regulaci a katalyzatory by prestaly spravne pracovat.
24. 1. 2017 15:53
Re: ventily
tam přece jasně píšou, že lambda budou variabilní, tam problém není ani v nejmenším, navíc se takovým proplachováním bude čistit kolektor u přímovstřikových motorů, u kterých trpí na zanášení karbonizací. Úplně nejlepší by bylo to přepínaní válců střídat a nejlepší pro to by byl motor VR6, řekněmě s objemem 2000 a uspořádaný na dva krajní válce v jedné ředě a prostřední v řadě druhé. Po dalším cyklu na plný počet válců prostřídat.
24. 1. 2017 16:42
Re: ventily
o variabilni lambde nic nepisou, pisou, ze musi byt funkcni lambda regulace. Nejaka korekce by byla slozita, vzhledem k tomu, ze lambda sonda meri pomery plynu a ne absolutni mnozstvi. Nemluve o tom, ze nektere (levnejsi) sondy reaguji pouze stylem moc/malo.
Tricestny katalyzator se pri nadbytecnem mnozstvi kysliku zanasi, proto jej diesely nemaji a musi vstrikovat mocovinu.
Stridani valcu by bylo dobre, ale drahe. nesmime zapomenout, ze automobilky nevoli to nejlepsi, ale co nejvetsi prinos za nejmene penez...

Navic to porad nic nemeni na tom, ze uzavrit valec je ucinnejsi, nez zbytecne cerpat vzduch.
24. 1. 2017 17:37
Re: ventily
aktivní regulace lambda je to samé jako variabilní a udělat to není problém. Vzduch v katalyzátoru neudělá nic a navíc jej může chladit, což je někdy potřeba. Šlo by udělat taky by pas podobně kako u turbodmychadla. Třícestný katalyzátor u dieslu nemá smysl, jelikož tam se řeší úplně jiné plyny než u benzínu. Proto se používá oxidační a močovina je jen další level (nesmyslný stejně jako DPF).
Dalším problémém u zavřených válců je zvyšování teploty vlivem komprese, zbytečne se všechno namáhá.
24. 1. 2017 18:22
Re: ventily
Aktivni regulace lambda znamena aktivni rizeni bohatosti pomoci lambda sondy.
Redukcni katalyzator (cast tricestneho) rozklada NOx na N a O2. Pokud je ve vyfuku prilis kysliku, nefunguje. Proto benzinove motory potrebuji lambda regulaci a dieselove nemohou pouzivat tricestny katalyzator a hledat jine cesty snizeni obsahu NOx.
Katalyzator potrebuje chladit v rezimu vysikeho vykonu, kdy odpojovani valcu neni potreba.

Co se tyce teploty stlacovaneho vzduchu a namahani pistu,, vzal jste v potaz, ze kdyz se ten vzduch rozpina, tak se zas ochladi? A ze pri normalnim spalovani jsou teploty i tlaky mnohonasobne vyssi?
24. 1. 2017 23:27
Re: ventily
při spalování jsou teploty vyšší, ale proč je zvyšovat na prázdno? Vzduch se při roztahování ochladí jen nepatrně oproti navýšení teploty při kompresi. Lambda sondy se dají naučit na to co je potřeba, je to věc řídící jednotky.
25. 1. 2017 08:00
Re: ventily
pořád absolutně ignorujete tu iformaci, že zbytečným čerpáním vzduchu se ztrácí více energie, než stlačováním vzduchu ve válci...
I kdyby šla změnit lambda regulace, pořád to neřeší, že redukční část katalyzátoru nefunguje, když je ve výfukových plynech přebytek kyslíku. Takže takové vozidlo by mělo vysoké emise NOx... plyny z těchto dvou válců by se musely přesměrovat kolem katalyzátoru, což je trochu problém u turbomotoru, kde je výfuk svedený do jedné trubky už v hlavě...
Vážně se vzduch při stlačení extrémně ohřeje ale při roztahování se vůbec neochladí? I kdyby, pořád je to namáhání zlomek toho, co ten motor prožívá při normálním provozu, kdo ví, jestli by ta energie vůbec stačila k udržení motoru na pracovní teplotě...
25. 1. 2017 11:33
Re: ventily
jeste se vratim k uzavrenym ventilum na vypnutych valcich.
netusim, kolik prace je spotrebovano sanim a vyfukem skrz otevrene ventily, ale je to vyreseno tak, ze se ventily zavrou presne v momente ukonceni sani??
na vsech vypinanych valcich zaroven asi tezko.
pak ale pri uzavrenych ventilech prece logicky musi dojit k tomu, ze tam, kde by valec mel energii dodavat ji muze naopak odebirat a tomusi mit velmi spatny vliv na beh motoru.
25. 1. 2017 16:12
Re: ventily
tak uzavreni ventilu v okamziku ukonceni sani je normalni funkce vacky :-) na odpojeni ma mechanismus celou dalsi otacku, co jsem koukal, tak kazdy ventil ma vlastni aktuator
25. 1. 2017 01:23
Re: ventily
V12 AM střídá válce. Ale tam se myslím vypíná celá řada. Ještě někdo střídání možná dělá, v menším motoru, ale teď si nevzpomenu, kdo by to mohl být.
24. 1. 2017 15:56
Re: ventily
v nejhorším případě se dají použít dva katalyzátory, kdyby to s těmi lambdami neuměli doladit
25. 1. 2017 00:58
Re: ventily
Nevím, jestli to tak dělají všichni, ale u některých motorů by snad ve válcích měly být spaliny. Pokud mě paměť nešálí.
25. 1. 2017 00:51
Re: ventily
Co by s ním bylo? Válec bude fungovat jako pružina. Byl bys snad radši, aby naprázdno pumpovaly vzduch?
24. 1. 2017 07:39
Vypínání válců
Vypínání válců je sice velmi elegantní a na první pohled i efektivní nápad, jak se ale ukazuje, v praxi nefunguje. Podle mě je to i logické - jedu autem po rovince s poměrně malým zatížením, v tu chvíli potřebuju dejme tomu 30 kW. U čtyřválce prostě příslušně méně "tlačím na plyn", ACT vypne dva válce, ale ty dva ostatní stejně musí poskytnout žádaný výkon. Šetřím tedy pouze snížením tření ve dvou válcích, což je reálně naprosto zanedbatelné.
Papírově ve stávajícím cyklu je ale kupodivu úspora snačná. Nejspíš se podařilo vypínání nějak přesně napasovat na průběh měření. Nicméně je to další důkaz nereálnosti tohoto měřícího cyklu.
Rozbalit vlákno
5
24. 1. 2017 08:47
Re: Vypínání válců
ziadna velka uspora sa "vypinanim" valcov nedosiahne. Ono sa v podstate nevypinaju valce, len spalovaci proces v nich. Ale piest/ojnica sa stale pohybuje, takze trenie v loziskach a kruzky/valec tam stale je...

"Vypinanie" valcov je len dalsia mantra novodobych eko-teroristov, podobne ako downsizing. V laboratornych podmienkach sa urcita uspora da dosiahnut, pri realnom pouziti je ale nepatrna.
24. 1. 2017 18:30
Re: Vypínání válců
Zapominate na pomerne dulezity fakt, ze zazehovy motor ma nejlepsi ucinnost pri plne otevrene klapce. V priskrcenem motoru vznikaji saci ztraty a mensi tlak pri kompresi dale snizuji ucinnost. To je taky duvod, proc male motory mivaji mensi spotrebu, nez velke - jedou blize k idealnimu rezimu.

Pri vyplem zapalovani se tedy dva valce flakaji, ale nevykazuji vyrazne vyssi ztraty, nez v normalnim rezimu. Dva aktivni valce ale pracuji s vyssi ucinnosti.
24. 1. 2017 19:02
Re: Vypínání válců
Ano, souhlasí. Ale to řeší do jisté míry variabilní časování sacích ventilů ve spojení s přímým vstřikem paliva. Tato kombinace dokáže problém částečně otevřené škrtící klapky vcelku velmi dobře eliminovat.
V praxi vypínání válců kupodivu opravdu vůbec nefunguje, přitom teoreticky by přinejmenším trochu mělo.
24. 1. 2017 19:25
Re: Vypínání válců
Myslim, ze zalezi i jak se chovaji turbomotory pri castecnem zatizeni... Pokud je otevrena klapka a snizeny tlak turba, tak uz se toho moc nahnat neda... U atmosfery by to mohlo mit vetsi efekt, ale tu zas VW nedela
Nejlepe tento problem resi asi varabilni zdvih ventilu, kdy je klapka uplne eliminovana.
25. 1. 2017 09:01
Re: Vypínání válců
Jak toho snížení tření dosáhneš? Šetříš tím, že ty dva pracující válce jsou víc zatížené, jsou blíž svému optimu, není je třeba tolik škrtit. 30 kW je pak pomalu na hranici možností toho motoru na dva válce, to odpovídá jízdě po dálnici. V dálničních rychlostech je úspora malá.

Papírově je úspora dvě desetiny litru, pokud si dobře vzpomínám. Možná tři. To je prakticky pod mou rozlišovací schopností. Tomu bych neříkal značná. V určitých režimech dokáže ušetřit i přes litr (v porovnání s tím samým motorem bez vypínání válců). Obzvláště s manuální převodovkou však člověk musí vědět, co dělá. Podobně jako u hybridů, hlavním faktorem je člověk.

Tenhle motor je možná příliš slabý na to, aby to mělo skutečně smysl. Protože je slabší, člověk se musí víc snažit. A říkám si, kolik lidí ochotných jet patřičným stylem bude stát o tu výkonovou rezervu a připlatí si za něj. A kolik lidí bude chtít prostě výkon. U Golfu byla možnost volby a chtěli za to 26 tisíc, jestli si dobře vzpomínám - za sebe říkám, ani náhodou (návratnost v nedohlednu, i kdyby to v průměru šetřilo půl litru, což by mělo být schopné).
24. 1. 2017 10:33
spalovací motor
Investovat čas a prostředky do prehistorického, obludně složitého stroje, který produkuje hlavně teplo a ke svému provozu potřebujete komín je opravdu trestuhodné. :-)
Rozbalit vlákno
0
24. 1. 2017 11:00
Koenigsegg, Pane Dusile
Uz v minulem clanku o camless jsem upozornil, ze princip je popsan spatne a Pan Dusil to znovu opsal uplne stejne...

Uz z principu nemuzete pneumaticky ventily ovladat. Na to je plyn prilis nestabilni, ve chvili kdy by se zastavil rivod, stale by ventil zvedal, protoze by se dale rozpinal.

Plyn je u camless pouzit pouze k vyvinuti sily potrebne k otevreni ventilu. Veskerou regulaci pak obstarava hydraulika, ktera je pro toto vhodnejsi. Vyplyva to z videa, ktere koenigsegg uverejnil.
Rozbalit vlákno
8
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
24. 1. 2017 16:55
Re: Koenigsegg, Pane Dusile
Teď jsem se na to podíval ještě jednou. No že by to z toho bylo úplně zřejmé mi nepřijde, ale budiž. V jeden moment to vypadá, že by to tak být snad i mohlo. Osobně tomuhle ale moc nevěřím. Třeba MultiAir byl opěvovaný, ale jeho rozšíření se omezilo pouzen na skomírající skupinu Fiat.
24. 1. 2017 18:41
Re: Koenigsegg, Pane Dusile
Muzeme se nejspis jen dohadovat, dokud koeniggsegg neuvolni vice informaci, ale vzhledem k tomu, ze pneumatika se vyuziva vetsinou na ovladani mezi 2 polohami a na presne ovladani je urcena spis hydraulika, rekl bych, ze to tak je. K tomu prispiva i to, ze v nekterych zdrojich je pneumaticka cast oznacovana jako "pruzina" a ze se pneumaticka pruzina vyuziva i u motoru v F1

Co se tyce vyuziti v praxi, nejspis zalezi na cene, za jakou bude nabidnuta licence a kolik bude stat samotna implementace technologie. Skyactiv je taky vychvalovany a pouziva ho jen Mazda.
Automobilkam se nejspis vyplaci vlastni vyvoj, nez prebirani jinych technologii.. Pripomina mi to VW pumpe-duse v dobe, kdy jine automobilky prechazely na Common-rail. Az cas ukaze, ktera cesta je spravna.
24. 1. 2017 20:04
Re: Koenigsegg, Pane Dusile
Ten systém neznám, ale pokud jde o principy je to tak jak říkáš. Plyn je na rozdíl od kapalin stlačitelný a z toho plyne různé využití v akčních automatizačních členech.
24. 1. 2017 20:57
Re: Koenigsegg, Pane Dusile
... áno, aj v potrubnej pošte. ;-)
24. 1. 2017 20:55
Re: Koenigsegg, Pane Dusile
Pán Dusil, Vaša odpoveď mi pripomína výsledky Sergia - budiž, snad, mohlo, neveřím.
No, a tú poznámku "skomírající skupinu Fiat" ste si naozaj mohli odpustiť.
Avatar - Ja Prvni 123
24. 1. 2017 21:40
Re: Koenigsegg, Pane Dusile
Pane Dusile a tušíte, že existují i jiné země, než země koruny české?!

S tím skomírajícím Fiatem jste teda hodně ujel.
A zkoušel jste Multiair osobně, když už jste teda, s prominutím, ten motoristickej novinář?

A jaké jsou vaše osobní zkušenosti... s Twinairem... a Multiarem. Zkoušel jste třeba srovnat jinak stejný motor 1.4 turbo se 120 a s Multiarem se 140 koňmi? Jak se lišila reakce na plynový pedál?
Jak se lišilo chování v nízkých a naopak ve vysokých otáčkách...?

To by měl být přístup člověka, který se psaním o autech živí. Já jsem to udělal. Ze zájmu - já se dneska živím něčím úplně jiným.
Avatar - Anonym
25. 1. 2017 07:26
Re: Koenigsegg, Pane Dusile
:yes:
Neblázni, tady na ACZVW rozkaz zněl jasně: "jiný než TSI nebo TDI motor nesmí projít (jako výtěz) za žádnou cenu" ....."není čas lámat si hlavu, kdo je kdo" >:D >:D >:D
Avatar - Ja Prvni 123
25. 1. 2017 19:39
Re: Koenigsegg, Pane Dusile
:-)

Já mám problém v tom, že pana Dusila znám osobně... a znal jsem ho v dobrém.
To pak člověk zklamání snáší hůř.

:-(
24. 1. 2017 11:44
No,
takže za cenu drahého čtyřválce si mám koupit motor, který podstatnou část jízdy bude jenom dunivý dvouválec kvůli minimální úspoře? Předpokládám, že se ale jedná o pouze přechodné řešení, na jehož konci budeme jezdit pouze v půllitrových jednoválcích. To bude teprve jízda >:D
Rozbalit vlákno
0
Avatar - lamal
24. 1. 2017 12:01
Galeria
co to je za motor na titulke ? nie je to nissan ?
Rozbalit vlákno
0