Tatra 163 Jamal: Expert na práci, Dakar i závody na okruzích

 

Tatra 163 Jamal se sice nemůže pochlubit tak dlouhou kariérou jako sesterská řada T 815 nebo popularitou modelových řad T 148 a T 813, ale rozhodně sehrála v historii své značky významnou roli.

Tatra 163 Jamal se aktuálně může pyšnit mimo jiné tím, že představuje poslední nákladní automobil s klasickou kapotou motoru a kabinou řidiče posunutou za ní, který kopřivnická automobilka vyráběla. Ideově tedy tento model navazoval na populární řadu T 148, vyráběnou v letech 1972 až 1982 a prakticky vycházel z techniky řady T 815, resp. TERRNo.1.

Premiéra modelu 163 Jamal se odehrála na mezinárodní brněnské výstavě nákladních a užitkových vozidel Autotec 1997. Novinka dostala jméno Jamal podle poloostrova na severozápadě Sibiře v Rusku, které vybrala odborná porota z více 1800 návrhů. Číselné označením 163 pak navazuje na prototyp nákladního vozu Tatra 162 z osmdesátých let, jenž měl rovněž klasickou kapotu motoru a kabinu posunutou až za ní, ale vzhledem k bouřlivé první polovině devadesátých let se do sériové výroby nedostal.

Tatra 163 Jamal vznikla podobně jako prototyp T 162 primárně s ohledem na požadavky ruského trhu, kde byla velmi populární vozidla řady T 148 díky své robustní technice a hlavně kabině posunuté až za motor, který byl pro případné opravy lehce přístupný po odklopení kapoty.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

První plně funkční prototyp těžkého jednostranného sklápěče byl postaven v roce 1995 a nesl označení T 815-24BSK8 36 270 6x6.2R. Tento vůz byl podroben náročným zatěžkávacím zkouškám a byl jako první zástupce nového modelu vystaven i na již zmiňovaném veletrhu Autotec 1997.

Druhý prototyp vznikl s dvouletým odstupem od prvního a prošel provozními testy na Sibiři. Následující třetí prototyp z roku 1998 měl již poměrně blízko k sériovým vozů a byl první prvním zástupcem řady T 163, který byl vybaven kabinou řady TERRNo.1 s přepracovaným skeletem. Čtvrtý prototyp byl pak spolu s dvojicí dalších vozidel součástí ambiciózního projektu zaměřeného na Brazilský trh. Podle něj měl přímo v Brazílii vzniknout montážní závod s roční produkcí kolem 200 vozidel T 163 Jamal, ale nakonec z celého projektu sešlo.

Na návštěvě v Tatra museu v Kopřivnici: Severskou klenotnici může kdekdo závidět!

Tatra 163 Jamal se ještě před zahájením sériové výroby dočkala v roce 1998 jedné zásadní úpravy vzhledu, jenž byl dílem akademického sochaře a průmyslového designéra Jiřího Španihela. S ohledem na legislativu byla kapota motoru zkrácena o 295 mm a o stejnou vzdálenost směrem vpřed byla posunuta kabina.

K zákazníkům mířila Tatra 163 Jamal oficiálně od roku 1999 především jako jednostranný sklápěč s konfigurací podvozku 6x6 nebo 6x4, ale vznikl i třínápravový tahač návěsů, jehož základem byl údajně jeden z prototypů pro Brazílii. Poslední zástupce této modelové řady byl smontován v prosinci roku 2014 a vzniknout mělo celkem 1717 vozidel.

Jak se řídí legendární Tatra 148? Vše je naopak!

K pohonu vozidel Tatra 163 Jamal sloužily vzduchem chlazené vznětové motory T3B-928-70 Euro II, T3C-928-81 Euro III, T3C-928-90 Euro III, T3D-928-20 Euro IV a T3D-928-21 Euro V.

Nejčastěji používanou pohonnou jednotkou byl osmiválec T3C-928-81 Euro III, který z objemu 12.667 cm3 poskytoval nejvyšší výkon 270 kW (367 k). S tímto motorem dokázalo vozidlo s konfigurací 6x6, rozvorem náprav 3700 + 1450 mm, celkovou délkou 8475 mm a hmotností 13.780 kg jet rychlostí kolem 85 km/h a přepravit náklad o hmotnosti 19.200 kg.

Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Tatra 163 Jamal vedle Ruska zamířila i na další trhy, včetně evropského. Zajímavou epizodou v historii tohoto modelu představuje výroba v Indii, k níž bylo využito CKD sad, které doplňovaly komponenty domácí. Takto vyrobená vozidla nesla označení Hemang, měla konfiguraci náprav 6x4 a nosnost až 16.500 kg. Pro indický trh bylo v letech 2001 až 2006 vyrobeno téměř 650 těchto nákladních automobilů.

Pro čínský trh byl připraven prototyp, pojmenovaný Jieka, který se od ostatních zástupců modelu T 163 Jamal, vybavených systémem odpružení King Frame, odlišoval přední nápravou odpruženou torzními tyčemi a u zadních náprav použitím pouze listových per.

Pravděpodobně nejextrémnější verzí v rámci celé modelové řady byl jednostranný sklápěč T 163-390 SKT s jednomontáží pneumatik na přední i zadní nápravě, vlastní hmotností do 15.000 kg a nosností kolem 25.000 kg. Toto provedení bylo určeno pro práci mimo veřejné pozemní komunikace.

Tahače v Mostě závodí už 25 let. Matějovský vzpomíná na začátky...

Tatra 163 Jamal v letech 1999 až 2003 propůjčila své jméno a částečně i vzhled kapoty motoru úspěšnému speciálu pro okruhové závody tahačů, jenž ovšem využíval upravenou techniku a kabinu značky MAN. S kopřivnickou automobilkou měl pak tento stroj společné i to, že jeho druhá, třetí a čtvrtá generace vznikala s její podporou.

Stanislav Matějovský s druhou generací tohoto závodního tahače pojmenovanou Tatra Jamal Evo II, jejíž přeplňovaný vznětový šestiválec MAN o objemu 11.950 cm3 disponoval výkonem 920 kW (1250 k) a točivým momentem 5100 N.m, vybojoval v roce 2001 titul Mistra Evropy v Evropském poháru tahačů FIA ve třídě Super Race Truck skupiny B.

Tatra vs. Liaz na Dakaru: Galerie českých speciálů

Tatra 163 Jamal se vedle propůjčení svého jména okruhovému speciálů dočkala i pro zástupce kopřivnické automobilky mnohem tradičnějšího nasazení a vyrazila i na tratě dálkových soutěží v čele se slavnou rallye Dakar. Za stavbou speciálu 4x4 s kapotou a kabinou modelu T 163 Jamal v kombinaci s osvědčenou tatrováckou koncepcí podvozku stál v roce 2011 InstaForex Loprais Team.

Tento vůz dovezl Aleše Lopraise s jeho posádkou k prvenství v Silk Way Rallye 2011, zatímco v Dakar 2012 pro něj skončil nehodou. Právě pro tuto soutěž byl speciál vybaven vznětovým kapalinou chlazeným vidlicovým osmiválcem KHD Deutz BF 8M 1015C, poskytujícím z objemu 15.874 cm3 nejvyšší výkon 588 kW (800 k) a točivý moment 3000 N.m. Stroj s pohotovostní hmotností 8800 kg byl schopen dosáhnout rychlosti okolo 180 km/h.

Pro rok 2014 osadil Instaforex Loprais Team svůj Jamal motorem značky Renault upraveným u MKR Technology a Rallye Dakar 2014 dokončil na šestém místě. Pro následující ročník byla připravena evoluce s motorem Gyrtech, která ale nebyla na start Rallye Dakar puštěna technickými komisaři.

Kabinu s kapotou modelu T 163 Jamal od roku 2014 u svých dvounápravových závodních speciálů využívá i tým Bonver Dakar Projekt, který nejprve kombinoval kopřivnický páteřový rám s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami s motorem Gyrtech a od roku 2015 používá přeplňované vznětové šestiválce Renault DXi 13, které z objemu 12.900 cm3 poskytují nejvyšší výkon 677 kW (920 k) a točivý moment 4500 N.m. Maximální rychlost vozidla s provozní hmotností 8600 kg je podle materiálů týmu 170 km/h.

Bonver Dakar Projekt v letošním roce vyslal po jednom voze na Rallye Dakar 2017 a na Africa Eco Race 2017. V Jižní Americe z toho bylo 24. místo a v Africe pak 2. místo mezi prvním Kamazem a třetí Tatrou 815.

Foto: Tatra Trucks a.s., Autowp.ru, Wheelsage.org, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob

Nejméně 57 lidí zabil sebevražedný útočník, který se…

ČEZ chce expandovat v teplárenství ČEZ chce expandovat v teplárenství

Změny na teplárenském trhu přinese hlavně potřeba zvýšení…

Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub

Podíl nových hypoték, kde úvěry představují maximálně 80…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Dakar 2014: Nový ročník maratonu je za dveřmi (video) Dakar 2014: Nový ročník maratonu je za dveřmi (video)

Další ročník proslulého Dakaru je před startem. Vyrazí do…

InstaForex Loprais Team veze Tatry na Dakar 2012 InstaForex Loprais Team veze Tatry na Dakar 2012

Slavnostní odjezd odstartoval cestu posádek Loprais Teamu…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Dnes 17:31

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Sekáč slaví titul v KHL! Kazaň zdolala CSKA a vyhrála Gagarinův pohár

Sekáč slaví titul v KHL! Kazaň zdolala CSKA a…

Český útočník Jiří Sekáč získal v dresu Kazaně Gagarinův pohár. Tým Ak Bars porazil v dnešním pátém finále…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…