22.10. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Nechcete koupit vzácnou Tatru 613 Electronic? V době premiéry nadchla výbavou

 

Tatra 613 Electronic měla na začátku devadesátých let ukázat, že v Kopřivnici umí postavit moderní auto s luxusní výbavou. Prodejně však propadla.

Reprezentativní automobil Tatra 613 vyráběný mezi lety 1974 a 1995 jistě nemá smysl blíže představovat. V jeho historii ale najdeme i méně známé verze, mezi něž nepochybně patří i model Tatra 613-4 Electronic. Jeden z pouhých 17 vyrobených kousků je právě na prodej, slovenský majitel jej nabízí za 1.269.000 korun.

To se možná jeví jako vysoká částka, jenže v tomto případě mluvíme o opravdu vzácném automobilu. Nejenže má daný model na svém kontě minimum postavených kusů, konkrétní nabízený exemplář byl navíc vyroben na zakázku tehdejšího ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého, jehož podpis dokonce najdeme na spodní části sedačky, na níž sedával.

Nepřehlédněte: Tatra 613 v testu z roku 1973. Jak ji tenkrát hodnotili redaktoři?

I samotná varianta 613-4 Electronic je hodně zajímavá. Model prodávaný od roku 1993 byl totiž vůbec prvním českým sériovým vozem vyzbrojeným plnohodnotným palubním počítačem. K dispozici byly hned tři palubní počítače komunikující přes sběrnici Can-Bus, což bylo v té době unikátní řešení, na němž vedle Tatry spolupracovaly i firmy DatametrZlín a Bazala automotive engineering. K dispozici byl dokonce hlasový výstup, který upozorňoval řidiče na závady nebo oznamoval různé informace. Mezi hlášení pronášené ženským hlasem patřilo třeba „Zapněte si prosím bezpečnostní pásy,“ „Pozor, venkovní teplota klesá pod nulu“ nebo „Pozor, zásoba paliva na 10 kilometrů.“

S touto novinkou souvisel upravený přístrojový štít, na němž bylo možné sledovat rychlost, otáčky motoru, teplotu oleje a stav paliva, a to nikoliv jen pomocí analogových, ale také pomocí digitálních přístrojů. Čtveřice displejů zobrazovala teplotu motorového oleje, stav hladiny palivové nádrže, vnější teplotu nebo spotřebu paliva.

Nepřehlédněte: Tatra Prezident měla být nástupce šestsettřináctky. Zůstala osamocena

Základem 613-4 Electronic byl model Mi-Long, což znamenalo prodlouženou karoserii na 5.150 mm. V útrobách pracoval vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu 3495 cm3 s vícebodovým vstřikováním, který dosahoval výkonu 148 kW a točivého momentu 300 N.m. Elektronické řízení s řídící jednotkou od firmy GEMS zvyšovalo účinnost agregátu, vypouštěné emise snižovala i dvojice třícestných katalyzátorů.

Spárován byl s pětistupňovou manuální převodovkou, která vznikla přestavbou čtyřrychlostní skříně. Proto měla naprosto unikátní schéma se zpátečkou na pozici dvojky a dvojkou na pozici čtyřky.

Lákadlem automobilu byla i výbava. Zrcátka byla elektricky ovládaná, navíc samozatmavovací, Tatra je převzala z Cadillacu Fleetwood de Ville, nechyběla tu ani manuální klimatizace, vyhřívané sedačky nebo elektricky ovládané střešní okno. Sedadla byla čalouněná kůží, prodávaný kousek (mimochodem devátý vyrobený) je ale v tomto ohledu speciální – na žádost manželky Vladimíra Dlouhého dostal textilní čalounění.

Za příplatek si pak bylo možné dokoupit chladničku umístěnou uprostřed zadní lavice, mobilní telefon, barevný televizor nebo kódovaný stereomagnetofon Blaupunkt Frankfurt RCM 82 s CD měničem, zkrátka nejmodernější prvky té doby. Exemplář vystavený při premiéře na ženevském autosalonu 1993 měl dokonce i sedadla Recaro nebo volant BBS.

Nabízená výbava dokazuje, že se Tatra modelem 613-4 Electronic chtěla opravdu předvést a ukázat, že je schopná konkurovat i západním vozům. Auto sice nadále cílilo hlavně na vládní klientelu, firma o něm hovořila jako o „ministerském“ vozidle, reklamní slogan „limuzína nejen pro ministry“ ale dokazuje, že chtěla zaujmout i běžné zákazníky.

To ale nevyšlo, Tatra 613-4 Electronic prodejně propadla a vznikla jen ve zmíněných 17 exemplářích, které nakonec využívali hlavně politici. Vedle Vladimíra Dlouhého třeba i Josef Lux, někdejší ministr zemědělství a předseda KDU-ČSL, nebo ministr zahraničí Josef Zieleniec. Další auta zamířila třeba k vedení železáren v Třinci nebo Chomutově nebo na okresní úřad v Opavě.

Mohla za to patrně i cena, Tatra 613-4 Electronic byla prodávána za 1.250.000 korun, která odpovídala tehdejšímu Audi 80 nebo Mercedes-Benzu C. Dnes je ale zajímavým sběratelským vozem, jehož cena jen poroste.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Vávry: Praha jako New York Zápisník Jana Vávry: Praha jako New York

Česká metropole získává světové parametry. Situace kolem…

FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Včera

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Svědectví sousedů Plíškové z domu hrůzy: Zákaz kouření? Hrdlička na to kašle!

Svědectví sousedů Plíškové z domu hrůzy: Zákaz…

Z poklidného bytu udělali regulérní hotelový pokoj s uřvanými hosty. Tenistka Karolína Plíšková (26) s manželem…

Sexuální ostrov plný orgií je zpět! Za sto tisíc dvě holky na čtyři dny. To jde, ne?

Sexuální ostrov plný orgií je zpět! Za sto tisíc dvě…

Ostrov sexu se možná stěhuje kvůli své kontroverzi, ale pro pořadatele to není problém. V Karibiku jich vlastní…

 

iSport.cz

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu zakázal zapít dceru

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu…

Ačkoliv je mu teprve 23 let, má toho fotbalista Lukáš Juliš za sebou poměrně dost. Kromě toho, že ve Spartě…

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli jsme líp než na Slovensku!

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli…

PŘÍMO Z UKRAJINY | Výsledek s Ukrajinou (0:1) ho zklamal, výkon nesmírně potěšil. Reprezentační kouč Jaroslav…

 

Reflex.cz

100 let od založení Československa: Hlavním tématem letošního Designbloku je oslava

100 let od založení Československa: Hlavním tématem…

Významné výročí vzniku Československa a zároveň jubilejní 20. ročník Designbloku určily hlavní téma, kterým je…

Nekorektní zápisky z jihu: Nenaplněná láska Řecka k Německu aneb promarněná šance jménem Hitler

Nekorektní zápisky z jihu: Nenaplněná láska Řecka k…

Řekové nemají Němce rádi. Viní je ze své krize a z vykořisťování (oboje částečně oprávněně). Řekové Němci…