22.10. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Nechcete koupit vzácnou Tatru 613 Electronic? V době premiéry nadchla výbavou

 

Tatra 613 Electronic měla na začátku devadesátých let ukázat, že v Kopřivnici umí postavit moderní auto s luxusní výbavou. Prodejně však propadla.

Reprezentativní automobil Tatra 613 vyráběný mezi lety 1974 a 1995 jistě nemá smysl blíže představovat. V jeho historii ale najdeme i méně známé verze, mezi něž nepochybně patří i model Tatra 613-4 Electronic. Jeden z pouhých 17 vyrobených kousků je právě na prodej, slovenský majitel jej nabízí za 1.269.000 korun.

To se možná jeví jako vysoká částka, jenže v tomto případě mluvíme o opravdu vzácném automobilu. Nejenže má daný model na svém kontě minimum postavených kusů, konkrétní nabízený exemplář byl navíc vyroben na zakázku tehdejšího ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého, jehož podpis dokonce najdeme na spodní části sedačky, na níž sedával.

Nepřehlédněte: Tatra 613 v testu z roku 1973. Jak ji tenkrát hodnotili redaktoři?

I samotná varianta 613-4 Electronic je hodně zajímavá. Model prodávaný od roku 1993 byl totiž vůbec prvním českým sériovým vozem vyzbrojeným plnohodnotným palubním počítačem. K dispozici byly hned tři palubní počítače komunikující přes sběrnici Can-Bus, což bylo v té době unikátní řešení, na němž vedle Tatry spolupracovaly i firmy DatametrZlín a Bazala automotive engineering. K dispozici byl dokonce hlasový výstup, který upozorňoval řidiče na závady nebo oznamoval různé informace. Mezi hlášení pronášené ženským hlasem patřilo třeba „Zapněte si prosím bezpečnostní pásy,“ „Pozor, venkovní teplota klesá pod nulu“ nebo „Pozor, zásoba paliva na 10 kilometrů.“

S touto novinkou souvisel upravený přístrojový štít, na němž bylo možné sledovat rychlost, otáčky motoru, teplotu oleje a stav paliva, a to nikoliv jen pomocí analogových, ale také pomocí digitálních přístrojů. Čtveřice displejů zobrazovala teplotu motorového oleje, stav hladiny palivové nádrže, vnější teplotu nebo spotřebu paliva.

Nepřehlédněte: Tatra Prezident měla být nástupce šestsettřináctky. Zůstala osamocena

Základem 613-4 Electronic byl model Mi-Long, což znamenalo prodlouženou karoserii na 5.150 mm. V útrobách pracoval vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu 3495 cm3 s vícebodovým vstřikováním, který dosahoval výkonu 148 kW a točivého momentu 300 N.m. Elektronické řízení s řídící jednotkou od firmy GEMS zvyšovalo účinnost agregátu, vypouštěné emise snižovala i dvojice třícestných katalyzátorů.

Spárován byl s pětistupňovou manuální převodovkou, která vznikla přestavbou čtyřrychlostní skříně. Proto měla naprosto unikátní schéma se zpátečkou na pozici dvojky a dvojkou na pozici čtyřky.

Lákadlem automobilu byla i výbava. Zrcátka byla elektricky ovládaná, navíc samozatmavovací, Tatra je převzala z Cadillacu Fleetwood de Ville, nechyběla tu ani manuální klimatizace, vyhřívané sedačky nebo elektricky ovládané střešní okno. Sedadla byla čalouněná kůží, prodávaný kousek (mimochodem devátý vyrobený) je ale v tomto ohledu speciální – na žádost manželky Vladimíra Dlouhého dostal textilní čalounění.

Za příplatek si pak bylo možné dokoupit chladničku umístěnou uprostřed zadní lavice, mobilní telefon, barevný televizor nebo kódovaný stereomagnetofon Blaupunkt Frankfurt RCM 82 s CD měničem, zkrátka nejmodernější prvky té doby. Exemplář vystavený při premiéře na ženevském autosalonu 1993 měl dokonce i sedadla Recaro nebo volant BBS.

Nabízená výbava dokazuje, že se Tatra modelem 613-4 Electronic chtěla opravdu předvést a ukázat, že je schopná konkurovat i západním vozům. Auto sice nadále cílilo hlavně na vládní klientelu, firma o něm hovořila jako o „ministerském“ vozidle, reklamní slogan „limuzína nejen pro ministry“ ale dokazuje, že chtěla zaujmout i běžné zákazníky.

To ale nevyšlo, Tatra 613-4 Electronic prodejně propadla a vznikla jen ve zmíněných 17 exemplářích, které nakonec využívali hlavně politici. Vedle Vladimíra Dlouhého třeba i Josef Lux, někdejší ministr zemědělství a předseda KDU-ČSL, nebo ministr zahraničí Josef Zieleniec. Další auta zamířila třeba k vedení železáren v Třinci nebo Chomutově nebo na okresní úřad v Opavě.

Mohla za to patrně i cena, Tatra 613-4 Electronic byla prodávána za 1.250.000 korun, která odpovídala tehdejšímu Audi 80 nebo Mercedes-Benzu C. Dnes je ale zajímavým sběratelským vozem, jehož cena jen poroste.

Spolupracujeme s TipCars.com
Střelec v Torontu zabil dva lidi a dalších třináct zranil Střelec v Torontu zabil dva lidi a dalších třináct zranil

Střelec v kanadském městě Toronto zabil jednu ženu a…

Zápisník Jany Havligerové: Politika na úrovni Zápisník Jany Havligerové: Politika na úrovni

Hnutí ANO po zásahu předsedy Andreje Babiše zamíchalo…

Ze severních Čech je magnet na developerské investice Ze severních Čech je magnet na developerské investice

E-shopy, přepravní firmy i dodavatelé automobilek…

Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018 Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018

Férovost firem a jejich přístup k okolnímu světu…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 





 
To nejlepší od mrtvých značek: Pontiac a jeho sportovci ve velké galerii

To nejlepší od mrtvých značek: Pontiac a jeho sportovci ve velké galerii

Dnes 08:00

Pontiac měl ve své dlouhé historii řadu zajímavých modelů. Nejvíce pozornosti k této značce v dobách její největší slávy a vlastně i dnes přitahují její sportovně laděné modely.




Blesk.cz

10 nejdražší rozvodů celebrit: Kdo z nich přišel o 168 milionů dolarů?

10 nejdražší rozvodů celebrit: Kdo z nich přišel o…

Svatební den. Bílé šaty. Smoking. Hosté, kteří s námi sdílí radost, a víra, že takhle zalité sluncem s bílými…

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit genitálie, kazily umělecký dojem

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit…

Adam není člověk, kterého chcete potkat po setmění v opuštěném parku. 90 % jeho těla totiž pokrývá tetování -…

 

iSport.cz

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se prohrává, jsem imigrant

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se…

Německý záložník Mesut Özil ukončil reprezentační kariéru. Devětadvacetiletý fotbalista to oznámil krátce poté,…

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly Sparta i Plzeň

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly…

Nová sezona Fortuna ligy je tady - a začala výhrami favoritů. Slavia v neděli vyplenila Olomouc a po výhře 3:0…

 

Reflex.cz

Do Ugandy na Mount Elgon aneb Jak jsme našli kávovou horu

Do Ugandy na Mount Elgon aneb Jak jsme našli kávovou horu

Legenda o kávě říká, že její účinky náhodně objevil etiopský pasáček koz. Všiml si, že jeho zvířata nápadně…

„Němčour“ Rudiš: V sauně si můžu nechat vysvětlit, proč je Zeman dobrý prezident, a pohádat se kvůli tomu

„Němčour“ Rudiš: V sauně si můžu nechat vysvětlit,…

Natřískaný reflexí svatostánek přivítal v sobotu vpodvečer svého předposledního hosta – jednoho…