Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nechcete koupit vzácnou Tatru 613 Electronic? V době premiéry nadchla výbavou

David Bureš
Diskuze (5)
Tatra 613 Electronic měla na začátku devadesátých let ukázat, že v Kopřivnici umí postavit moderní auto s luxusní výbavou. Prodejně však propadla.

Reprezentativní automobil Tatra 613 vyráběný mezi lety 1974 a 1995 jistě nemá smysl blíže představovat. V jeho historii ale najdeme i méně známé verze, mezi něž nepochybně patří i model Tatra 613-4 Electronic. Jeden z pouhých 17 vyrobených kousků je právě na prodej, slovenský majitel jej nabízí za 1.269.000 korun.

To se možná jeví jako vysoká částka, jenže v tomto případě mluvíme o opravdu vzácném automobilu. Nejenže má daný model na svém kontě minimum postavených kusů, konkrétní nabízený exemplář byl navíc vyroben na zakázku tehdejšího ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého, jehož podpis dokonce najdeme na spodní části sedačky, na níž sedával.

I samotná varianta 613-4 Electronic je hodně zajímavá. Model prodávaný od roku 1993 byl totiž vůbec prvním českým sériovým vozem vyzbrojeným plnohodnotným palubním počítačem. K dispozici byly hned tři palubní počítače komunikující přes sběrnici Can-Bus, což bylo v té době unikátní řešení, na němž vedle Tatry spolupracovaly i firmy DatametrZlín a Bazala automotive engineering. K dispozici byl dokonce hlasový výstup, který upozorňoval řidiče na závady nebo oznamoval různé informace. Mezi hlášení pronášené ženským hlasem patřilo třeba „Zapněte si prosím bezpečnostní pásy,“ „Pozor, venkovní teplota klesá pod nulu“ nebo „Pozor, zásoba paliva na 10 kilometrů.“

S touto novinkou souvisel upravený přístrojový štít, na němž bylo možné sledovat rychlost, otáčky motoru, teplotu oleje a stav paliva, a to nikoliv jen pomocí analogových, ale také pomocí digitálních přístrojů. Čtveřice displejů zobrazovala teplotu motorového oleje, stav hladiny palivové nádrže, vnější teplotu nebo spotřebu paliva.

Základem 613-4 Electronic byl model Mi-Long, což znamenalo prodlouženou karoserii na 5.150 mm. V útrobách pracoval vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu 3495 cm3 s vícebodovým vstřikováním, který dosahoval výkonu 148 kW a točivého momentu 300 N.m. Elektronické řízení s řídící jednotkou od firmy GEMS zvyšovalo účinnost agregátu, vypouštěné emise snižovala i dvojice třícestných katalyzátorů.

Spárován byl s pětistupňovou manuální převodovkou, která vznikla přestavbou čtyřrychlostní skříně. Proto měla naprosto unikátní schéma se zpátečkou na pozici dvojky a dvojkou na pozici čtyřky.

Lákadlem automobilu byla i výbava. Zrcátka byla elektricky ovládaná, navíc samozatmavovací, Tatra je převzala z Cadillacu Fleetwood de Ville, nechyběla tu ani manuální klimatizace, vyhřívané sedačky nebo elektricky ovládané střešní okno. Sedadla byla čalouněná kůží, prodávaný kousek (mimochodem devátý vyrobený) je ale v tomto ohledu speciální – na žádost manželky Vladimíra Dlouhého dostal textilní čalounění.

Za příplatek si pak bylo možné dokoupit chladničku umístěnou uprostřed zadní lavice, mobilní telefon, barevný televizor nebo kódovaný stereomagnetofon Blaupunkt Frankfurt RCM 82 s CD měničem, zkrátka nejmodernější prvky té doby. Exemplář vystavený při premiéře na ženevském autosalonu 1993 měl dokonce i sedadla Recaro nebo volant BBS.

Nabízená výbava dokazuje, že se Tatra modelem 613-4 Electronic chtěla opravdu předvést a ukázat, že je schopná konkurovat i západním vozům. Auto sice nadále cílilo hlavně na vládní klientelu, firma o něm hovořila jako o „ministerském“ vozidle, reklamní slogan „limuzína nejen pro ministry“ ale dokazuje, že chtěla zaujmout i běžné zákazníky.

To ale nevyšlo, Tatra 613-4 Electronic prodejně propadla a vznikla jen ve zmíněných 17 exemplářích, které nakonec využívali hlavně politici. Vedle Vladimíra Dlouhého třeba i Josef Lux, někdejší ministr zemědělství a předseda KDU-ČSL, nebo ministr zahraničí Josef Zieleniec. Další auta zamířila třeba k vedení železáren v Třinci nebo Chomutově nebo na okresní úřad v Opavě.

Mohla za to patrně i cena, Tatra 613-4 Electronic byla prodávána za 1.250.000 korun, která odpovídala tehdejšímu Audi 80 nebo Mercedes-Benzu C. Dnes je ale zajímavým sběratelským vozem, jehož cena jen poroste.

David Bureš
Diskuze (5)
Avatar - KubikCv
26. 10. 2017 20:03
Re: Mám doma
podobnej volant jsem koupil na aukru z Peugeota :-) s úpravou náby je teď ve Wartburgu >:D >:D
22. 10. 2017 10:24
Moderne auto
Co bolo na tejto tatre v 1993 moderne? Palubny pocitac a elektricke zrkadla nespravia z 20 rocneho auta moderne, co predaj jasne ukazal, mimochodom, audi 80 a mergl C boli o triedu (alebo aj dve, zalezi od uhla pohladu) mensie.
22. 10. 2017 09:20
Zase ty fotky.
Která z přiložených fotografií se týká toho konkrétního prodávaného vozu ? Já tipuji že ty první tři. Nestálo by za to pravdivými údaji zvýšit kvalitu článku a fotkám udělat odpovídající popis ? ;-\

Pěkný detail je ten špunt v čalounění po kličce na bývalé ruční stahování oken. Vyřešeno na úrovni vrcholného produktu nejvyššího segmentu státu. >:D

(S víc jak milionem se už dá pokukovat třeba i po nějakém Jaguaru E nebo tak, pokud někdo touží po veteránech.)