Tatra 77 (1934-1938): Aerodynamická senzace slaví osmdesátiny

 

Tatra 77 znamenala pro kopřivnickou automobilku průkopnický čin. Stala se prvním sériově vyráběným aerodynamickým automobilem světa.

„Sedmasedmdesátka“ způsobila před osmdesáti lety naprostou senzaci. Poprvé se veledílo, za kterým stáli Hans a Erich Ledwinkové a Erich Übelacker, představilo na autosalonu v Praze 5. března 1934. Záhy poté se začal elegantní vůz vyrábět. O nějaké velkosériové produkci nemůže být řeč, ale prototypová fáze byla zdárně překonána. Tatra se navíc chlubí v tomto ohledu světovým prvenstvím, byť si jej nárokuje několik dalších výrobců, například americký Chrysler. Zkušební vozy, kterých bylo postaveno asi šest, už jezdily o rok dříve a jeden z nich s volantem uprostřed byl vystaven v Berlíně.

Typ 77 si zachoval tradiční koncepci automobilky se vzduchem chlazeným motorem a výkyvnými polonápravami. Zážehový agregát V8 s rozvodem OHC měl objem 2969 cm3 a výkon pouhých 44 kW. Nacházel se však vzadu přímo u poháněné nápravy. Odpadlo tak použití centrální roury a složitého výfukového potrubí. Přísně aerodynamická karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,36 je brána poprvé v historii Tatry coby polosamonosná, měla však ještě výdřevu. Páteřový, vzadu rozvidlený rám nesl pohonnou jednotku. „Šaty“ vznikly podle poznatků Švýcara maďarského původu Paula Jaraye a testovaly se v aerodynamickém tunelu. Podvozek mohl být tudíž velmi plochý a hmotnost menší, vozy vážily zhruba 1700 kg. Funkční součást představovala ploutev na splývavé zádi, která se starala o stabilitu při bočním větru. Díky na tehdejší dobu vyspělým tvarům dosahovala auta až 145 km/h. Těžší konkurence k dosažení této rychlosti potřebovala o třetinu větší výkon motorů...

Mezinárodní pařížská premiéra typu 77 se odehrála ještě na podzim téže sezóny. Do té následující (1935) bylo vyrobeno 101 kusů typu T 77. Evoluce však pokračovala dál typem 77a (1936-1938). Ten poháněl větší osmiválec 3378 cm3 s 55 kW/3500 min-1. O přenos točivého momentu se starala čtyřstupňová převodovka, poslední dvě rychlosti měly stejně jako u původní 77 synchronizaci. Cestovní spotřeba benzinu se pohybovala kolem 15 l/100 km. 77a byla přitom ještě o 5 km/h rychlejší, i když její hmotnost narostla na 1,8 tuny. Od originálního modelu se lišila i třetím, centrálně umístěným předním světlometem a rozvorem prodlouženým z 3150 na 3250 mm.

„Áček“ bylo vyrobeno celkem 154 kusů, celková produkce bez prototypů tak dosáhla jen 255 exemplářů. Na typ 77 navázaly 87, menší poválečný 600 Tatraplan a reprezentační 603. K „narozeninám“ Tatry 77 se vrátíme znovu o víkendu obsáhlejším materiálem.

VETERÁN.AUTO.CZ: Tatra 603 (1955-1975): Luxusní baculka pro vyvolené

Spolupracujeme s TipCars.com
Mercedes-Benz NAFA: Koncept malého auta z osmdesátých let, s komfortem třídy S Mercedes-Benz NAFA: Koncept malého auta z osmdesátých let, s komfortem třídy S

Německá automobilka Mercedes-Benz představila v roce 1981…

Čtvrtletní zisk majitele Googlu výrazně překonal očekávání Čtvrtletní zisk majitele Googlu výrazně překonal očekávání

Americká společnost Alphabet, která je majitelem Googlu,…

Zápisník Michala Tomeše: Východní vítr je krutý Zápisník Michala Tomeše: Východní vítr je krutý

Po začátku vyšetřování šéfa čínské společnosti CEFC Jie…

ANO tlačí na dohodu s ČSSD, spory trvají ANO tlačí na dohodu s ČSSD, spory trvají

Už tento týden chce ANO dojednat koaliční smlouvu. Andrej…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

Dnes 08:00

BMW řady 3 E46 vyrobených do roku 2000 se týkal problém s vytrháváním šroubů zadní nápravnice. Jak se ale zdá, tato závada může přetrvávat i u novějších aut.




Blesk.cz

Po bouřkách nastupuje ochlazení. V úterý sprchne a přijdou mlhy

Po bouřkách nastupuje ochlazení. V úterý sprchne a…

Na třicítky, které panovaly o víkendu, můžeme na pár dalších dnů zřejmě zapomenout. Po pondělním přechodu…

„Britové zfalšovali důkazy o chemickém útoku na Dúmu,“ tvrdí syrský ministr

„Britové zfalšovali důkazy o chemickém útoku na…

Náměstek syrského ministra zahraničí Faisal Mekdad tvrdí, že Velká Británie zinscenovala chemický útok na Dúmu.…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Tenistky hlídá bodyguard. Od Kvitové má hodinky, vděčný mu byl i Federer

Tenistky hlídá bodyguard. Od Kvitové má hodinky,…

V tenisové skupině působí jeho urostlá postava až nepatřičně. Býčí šíje a tričko napnuté k prasknutí prozrazují,…

 

Reflex.cz

Masakr v Torontu: Řidič dodávky zabil deset lidí. Byl to

Masakr v Torontu: Řidič dodávky zabil deset lidí.…

Při pondělních nájezdech dodávky do chodců v Torontu zemřelo nejméně deset lidí a dalších 15 bylo zraněno.…

Tři roky za vraždu manželky. Zuřivost při krmení dobytka se stala polehčující okolností

Tři roky za vraždu manželky. Zuřivost při krmení…

„Byl to podivný a smutný román života, jehož kapitoly rozpřádaly se v obci Hleďsebích na usedlosti rolníka…