Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Tatra 815 TPL utáhla Ruslana plného nákladních Tater: Poradila by si i s plně naloženým Airbusem A380?

V roce 1988 představila kopřivnická Tatra ve své době unikátní tahač letadel. Jeho příběh je stejně zajímavý jako celé pozadí. Věděli jste, že vznikl na popud ČSA? A na kolik našeho národního dopravce tehdy vyšel?
Zpět na článek
19. 8. 2018 19:14
19. 8. 2018 21:34
19. 8. 2018 23:18
20. 8. 2018 09:33
21. 8. 2018 06:24
21. 8. 2018 12:53
19. 8. 2018 19:14
20. 8. 2018 22:12
19. 8. 2018 19:14
blbost
Moc by mě zajímalo jak do prostoru o delce 36m narvali 5 tater s delkou 8,3m a ještě dakar speciál, krom toho v roce 1988 to mohl být pouze vojenský speciál protože civilní verze dostala certifikaci až v roce 1992, sice se udává šířka 6,4m takže teoreticky by se vešli vedle sebe ale to nelze použít tatra se svojí výškou kabiny 3,6m nemuže v antonovu být ve dvou řadách protože by rohem kabiny dřela o vnitřní plášť letadla. takže zase místo novinařiny sbírka báchorek někde od piva aniž by si autor dal práci s nějakym ověřováním.
Rozbalit vlákno
5
19. 8. 2018 21:34
Re: blbost
T815 ma vysku nekde mezi 310 az 320 cm a to vcetne kominku... budka ma kolem 300.... a ruslan ma ve 3 metrech vysky nakladovou sirku 610 cm... tzn nalozit tam 2 tatry vedle sebe neni problem... viz.. [odkaz] a [odkaz]
Avatar - rokyta.p
19. 8. 2018 23:18
Re: blbost
Henry to napsal dobře, mimochodem pěkné schéma. Úvahy nahoře jsou blbost ...Co jak se certifikovalo v Tatře nevím, ale knížka pana Jana Králíka, Peklo zvané Rallye Paris Dakar vyšla v roce 1989. [odkaz] Jsou v ní dakarské Tatry od 4x4 po 8x8, o Liazce nemluvě. ...Za sebe jen doplním, že se u nás na Mošnově tehdá tahal Ruslan na docela oslizlém povrchu. To tu nezaznělo, podmínky praktické zkoušky byly opravdu nic moc. I pilot, se kterým se to na dobré slovo domlouvalo jako hurá akce byl docela příjemně překvapený. O žádné ustřižení šroubů nešlo, je to jen věcí zpřevodování a zatížení. Větší sranda je napočítat přední nohu, aby se neurvala, než nějaký posun. Jinak Ruslan má i na dnešní dobu většinu technických parametrů stále solidních.
20. 8. 2018 09:33
Re: blbost
Na dnesni dobu jak se to vezme. On Ruslan je ve sve kategorii stale nejmladsi letadlo na trhu, protoze po nem uz nikdo tyhle extremne velke dopravaky nedelal. Americane, akorat mezitim zmodernizovali padesat let starou C-5 v podstate na technicke parametry Ruslana pomoci novych motoru a dalsich uprav (C-5M). Cili dnes maji srovnatelne letadlo za vyrazne mensi provozni penize, protoze na nem maji standardni motory z dopravaku s nizsimi provoznimi naklady (GF CF6 rada, vyrobeno pres sedm tisic kusu), zatimco Ruslan ma specialni motory pouzite pouze v Ruslanech a Mrijach (Lotarev D-18T, jen cca 100 kusu vyrobeno). Nic novejsiho pak na trhu v tehle specialni kategorii neni. Novejsi americka C-17 nebyla navrzena pro maximalni prepravni kapacitu, ale pro logistickou flexibilitu.
21. 8. 2018 06:24
Re: blbost
To je s časti pravda. Ale ani C-5M nemá takú nosnosť a hlavne objem nákladového priestoru. Prevádzkové náklady sú určite vysoké, ale evidentne pre ne stále existuje komerčné využitie.
21. 8. 2018 12:53
Re: blbost
Jak se to vezme. Ruslan ma o malinko vyssi maximalni hmotnost nakladu, ale ta je obtizne vyuzitelna, protoze je ji mozne pouzit jen na minimalni vzdalenost, coz u strategickeho transportu je trochu problem. C-5M ma oproti tomu masivne vetsi prepravni vykon (hmotnost na vzdalenost) diky svemu mnohem vetsimu doletu. Na delsi vzdalenosti dokaze C-5M prepravit klidne dvojnasobek hmotnosti toho co Ruslan. Celkove by C-5M bylo vyrazne lepsi prepravni letadlo nez Ruslan, nicmene tim ze civilni verze byla zrusena a tudiz krome americkych ozbrojenych sil s C-5M nikdo letat nemuze, tak maji Ruslany i pres sve vyrazne horsi parametry trh jenom pro sebe. Castecne jim sice konkuruje novy 747-8F, ale ten neni urcen k preprave extremnich nakladu, jako spise na prepravu velkeho mnozstvi normalniho nakladu.
19. 8. 2018 19:14
nene
Moc by mě zajímalo jak do prostoru o delce 36m narvali 5 tater s delkou 8,3m a ještě dakar speciál, krom toho v roce 1988 to mohl být pouze vojenský speciál protože civilní verze dostala certifikaci až v roce 1992, sice se udává šířka 6,4m takže teoreticky by se vešli vedle sebe ale to nelze použít tatra se svojí výškou kabiny 3,6m nemuže v antonovu být ve dvou řadách protože by rohem kabiny dřela o vnitřní plášť letadla. takže zase místo novinařiny sbírka báchorek někde od piva aniž by si autor dal práci s nějakym ověřováním.
Rozbalit vlákno
0
19. 8. 2018 23:18
jo a ten Dakar
btw... v 1988 poprve vyhral Loprais s T815 mezi kamionama ... je k videni v muzeu Tatry
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Stejsn
19. 8. 2018 23:32
Vyrobeno pět kusů,
jeden je v muzeu, ví se co se stalo s ostatními? Sešrotovány?

EDIT: aha, odpovím si sám z loňského článku z idnes: "Dnes už mají tyto letištní tahače tvrdou dřinu dávno za sebou. Jeden se sice ještě nalézá na letišti Brno-Tuřany, v aktivní službě však již nefiguruje. Tři jsou uloženy v depozitáři Technického muzea Tatra v Kopřivnici a ten poslední v jedné soukromé sbírce."

Jinak s těmi traktory - poprvé jsem letěl jako dítě z Popradu do Prahy v roce 1986 a pamatuju si, jak nás ze stojánky vytlačoval právě Zetor s tyčí. Letadlo bylo Tu-134.
Rozbalit vlákno
0
20. 8. 2018 22:12
TU-134
Tu-134 parkovat "nose in" klidně mohla. Ostatně stačí najít dobový snímek některého našeho letiště. Je to relativně menší letadlo. problém s push backem byl dle pamětníků u větších letadel typu IL-62, DC-10 aj. Jinak ty Lotarevy. Kupodivu, pro Jak-42 byl použit jiný motor D-36. První opravdu moderní sovětský motor s velkým obtokovým poměrem.
Rozbalit vlákno
0