Tatra a její lehká užitková vozidla: Od T 13 až po model Beta

 

Značka Tatra je dnes vnímána jako výrobce těžkých nákladních vozidel, který až do relativně nedávné minulosti produkoval i osobní automobily. Zajímavou kapitolou v její historii jsou ovšem i lehká užitková vozidla.

Kořeny kopřivnické automobilky sahají do roku 1850, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků.

Firma se zdárně rozrůstala, Šustala přibral společníky a v roce 1891 byla přeměněna na akciovou společnost Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft, neboli Kopřivnická vozovka (Nesselsdorf je německý název města Kopřivnice). Od tohoto názvu byla také odvozena původní značka automobilů - NW.

Značku NW nesl první osobní automobil, který z bran kopřivnické společnosti vyjel v květnu roku 1898 pod jménem Präsident a stal se prvním osobním automobilem se spalovacím motorem postaveným nejen v celém Rakousku-Uhersku, ale též střední Evropě.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven ve stejném roce, kdy byl dokončen osobní Präsident a může se tedy pochlubit stejným primátem v rámci Rakousko-Uherska i celé střední Evropy.

Rodící se automobilka na tento svůj první osobní vůz s benzinovým spalovacím motorem navázala dalšími vozy více či méně podobné konstrukce. Ve druhé polovině prvního desetiletí dvacátého století přešla s NW typ J na koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Následně od roku 1907 ji pak začala využívat i u svých nákladních automobilů.

Tatra začala s výrobou osobních aut před 120 lety. Připomeňte si ty nejslavnější!

Z dnešního pohledu nejzásadnější revoluci v konstrukci automobilů z Kopřivnice představuje model Tatra 11, který měl premiéru 28. dubna roku 1923 na XV. pražském autosalonu. Hans Ledwinka s tímto typem uvedl revoluční tatrováckou koncepci používanou automobilkou dodnes.

Tatra 11 byla jako první vybavena vpředu uloženým vzduchem chlazeným plochým dvouválcem, na nějž navazovala čtyřstupňová převodovka a centrální nosná roura, na jejímž konci byla rozvodovka s výkyvnými polonápravami. Přední i zadní kola pak byla odpružena příčnými listovými pery.

Nástupcem revolučního modelu se stala Tatra 12, která byla uvedena v roce 1926 a od svého předchůdce se odlišovala především použitím brzd na přední nápravě. Oba modely byly primárně nabízeny jako osobní a bylo postaveno i několik vozů v užitkovém provedení. Například karosárna Sodomka stála za proměnou T 12 ve dvoumístný valník.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Za první přímo automobilkou navržený, zkonstruovány a sériově vyráběný lehký užitkový automobil lze označit model Tatra 13, který přímo vycházel z techniky osobní jedenáctky.

Tatra 13 měla ve své přídi uložen vzduchem chlazený zážehový dvouválcový motor s protilehlými válci o objemu 1,05 litru a výkonu 8,8 kW, který spolupracoval se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Automobil s rozvorem náprav 2763 mm nebo 3063 m byl v nabídce automobilky v letech 1924 až 1933.

Tatra 11, 12 a 13 – Dvouválcová revoluce

Tatra 26 se v roce 1926 stala zakladatelem linie třínápravových lehkých užitkových vozidel z Kopřivnice, vynikajících svými schopnostmi v terénu, které oceňovala i armáda. V původním provedení byl tento model vybaven dvouválcovým motorem o objemu 1,05 l a výkonu 10,3 kW. Převodovka byla čtyřstupňová a doplňovala ji přídavná dvoustupňová převodovka ve společné skříní s diferenciály dvojice zadních náprav.

Původní dvouválce byl pro tento model nedostačující a podle dostupných informací, jím byly vybaveny jen tři prototypy, zatímco do sériové výroby zamířil model Tatra 26/30, u nějž byl použit čtyřválec z osobního modelu T 30 o objemu 1,67 l a výkonu 17,6 kW. V tomto provedení pak byl model T 26/30 vyráběn v letech 1927 až 1933. V posledních dvou letech produkce pak vzniklo ještě provedení T 26/52 se vzduchem chlazeným čtyřválcem s protilehlými válci o objemu 1,91 l a výkonu 22 kW původem z osobního modelu T 52.

Tatra 26, resp. provedení T 26/30 a T 26/52 byla armádě dodávána jako štábní, průzkumný, nákladní, kulometný a i obrněný vůz, zatímco pro civilní trh byla k dispozici jako valník, sanitní či hasičský vůz, skříňová dodávka či autobus.

Na návštěvě v Tatra museu v Kopřivnici: Severskou klenotnici může kdekdo závidět!

Tatra 43 z let 1929 až 1932 představuje další dvounápravový lehký užitkový automobil, jehož technika přímo vycházela ze soudobého osobního modelu a to T 30. Ten samotný se přitom dočkal úprav v lehké valníčky, skříňové dodávky či sanitní vozy.

Model T 43 stál na mírně upraveném podvozku T 30 s páteřovou rourou, zesílenou zadní nápravou a většími zadními koly. K pohonu sloužil vzduchem chlazený čtyřválec o objemu 1,67 l a výkonu 17,6 kW ve spojení se čtyřstupňovou převodovkou. Vedle valníků byl tento automobil k vidění i se skříňovou karoserií nebo jako sanitní vůz či luxusní lázeňský autobus pro 14 osob. Na podvozku se zkráceným rozvorem byl postaven i zametací vůz.

Nástupcem modelu T 43 se stala jeho přímá evoluce v podobě typu T 43/52. Ta se na první pohled odlišovala provedením předních partií a samozřejmě i pohonnou jednotkou v podobě vzduchem chlazeného čtyřválce s protilehlými válci o objemu 1,91 l a výkonu 22 kW.

Tatra – tradice neumírá (1. část, 1850 – 1939)

Tatra 49 z let 1929 až 1949 patří mezi nejvýraznější zástupce kopřivnické automobilky, za vděčí své koncepci podvozku, spoléhající pouze na tři kola. Tento typ byl nabízen jako osobní i užitkový a využíval části motoru i podvozků modelů T 12 a T 30.

V užitkovém provedení se jednalo o skutečně spartánský stroj, jehož řidič seděl na sedátku nad vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 0,52 l a výkonu 5,1 kW uloženým před prostřednictvím třístupňové převodovky poháněným zadním kolem.

Ložná plocha nad a za přední nápravou mohla být otevřená nebo v uzavřeném provedení přístupným vzhůru a do strany výklopným víkem. Typ T 49 byl minimálně v jednom exempláři u firmy Hrček-Neugebauer upraven v zametací vůz s rotačním kartáček za přední nápravou a nad ním usazenou nádrží na vodu.

Tatra – tradice neumírá (2. část, 1933 – 1998)

Tatra 72 se v roce 1934 stala přímým nástupcem modelů T 26/30 a T 26/52, na něž přímo navazovala svým vzhledem a především koncepcí třínápravového podvozku. Nejzásadnější odlišností byl vlastně brzdový systém, který byl u tohoto modelu hydraulický.

Model T 72, který byl dodáván armádě i civilním zákazníkům, měl pod kapotou podobně jako T 26/52 vzduchem chlazený čtyřválec s protilehlými válci o objemu 1,91 l a výkonu 22 kW. Převodovka byla i zde čtyřstupňová a doplňovala ji přídavná dvoustupňová převodovka ve společné skříní s diferenciály dvojice zadních náprav.

Tatra 600 se možná vrátí. Připomeňte si slavný Tatraplan

Tatra 201 z přelomu čtyřicátých a padesátých let vznikla souběžně s náběhem sériové výroby osobní Tatra 600, s níž sdílela řadu komponentu, i když se od ní zásadně odlišovala svou koncepci.

Tento automobil, který se do sériové výroby nedostal a vznikl jen jako prototyp sanitního vozu a dvoumístného pick-upu, měl na rozdíl od výchozího modelu T 600 motor uložen vpředu.

Vzduchem chlazený plochý čtyřválec o objemu 1,95 l a výkonu 38,3 kW prostřednictvím čtyřstupňové převodovky roztáčel kola zadní nápravy. Podobně jako u nákladních vozidel a předválečných osobních vozů značky Tatra s motorem vpředu i zde bylo použito páteřové nosné roury, spojující přední nápravu, motor, převodovky a zadní nápravu.

Tatra 603 (1955-1975): Luxusní baculka pro vyvolené

Tatra 603 se svou aerodynamickou karoserií a vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem o objemu 2,5 litru není právě ideálním základem pro lehký užitkový automobil, ale i přesto jich na jejích základech několik vzniklo.

Prvním z nich byl atraktivní minibus Tatra 603 MB z roku 1961, za jehož vznikem stojí pobočný závod kopřivnický závod v Bratislavě. Vozidlo, jehož linie navrhl Fridrich Hudec, mělo těsně za přední nápravou podélně uložen vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 69,9 kW a v interiéru nabízelo prostor pro třináct osob usazených na sedadlech rozmístěných do pěti řad. Za skutečností, že tento vůz nezamířil do sériové výroby, údajně stojí legislativa, i když mnohem pravděpodobnější jsou náklady na vytvoření výrobní linky

Na prototyp minibusu nicméně v Bratislavě navázali nízkopodlažním valníkem Tatra 603 NP. Ten využíval stejné koncepce s osmiválcem za přední nápravou, ale měl lehce upraven design kabiny a především otevřenou ložnou plochu, která byla jen 450 mm nad vozovkou.

Posledním bratislavským pokusem o lehké užitkové vozidlo značky Tatra byl sanitní automobil z roku 1963, který byl poslední evolucí vývoje prototypu Tatra 603 A. Tento automobil měl stejně jako výchozí sériový model motor uložen vzadu, což se nepříznivě projevovalo omezením vnitřního prostoru v místech, kde mělo být uloženo lůžko s pacientem a pracovat doprovázející lékař. Navíc se zde projevovalo nedostatečné odhlučnění a tepelná izolace osmiválce.

Za volantem Tatry 2-603: Obdivovaná i zatracovaná

Tatra 624 RZP se v polovině osmdesátých let stala ideovým nástupcem prototyp sanitního vozu 603 A, jehož základem byl sériový model 613. Tento automobil upravený podle návrhu designéra Václava Krále pro potřeby rychlého záchranného systému NAREX měl zvýšenou střechu a výklopnou zadní stěnu nad motorovým prostorem, ale zachovával mírně splývající linii zadních sloupků karoserie.

Tatra 613 SV/RZP, která měla premiéru v roce 1990, pak představovala rozsáhlejší přestavbu původního osobního modelu. Rozvor se oproti výchozímu provedení T 613-3 prodloužil o 545 mm na 3525 mm a od B sloupku směrem vzad byla zcela nově navržená nástavba z ocelových profilů s bočními plechovými panely a plastovou střechou.

Sanitní automobil měl ve své zádi uložen vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu 3,49 l a výkonu 125 kW, který mu umožňoval dosáhnout rychlosti kolem 160 km/h. Do roku 1995 bylo vyrobeno jen 23 exemplářů modelu T 613 SV/RZP.

Tatra v nové době: Supersport, limuzína i největší české vozidlo

Tatra Beta je prozatím posledním lehkým užitkovým vozem, který nesl jméno kopřivnické automobilky a byl vyráběn v jejím závodě Přibor v letech 1996 až 1999.

Historie tohoto vozu se ovšem začala psát již v první polovině devadesátých let ve Škodě ELCAR Ejpovice a to nejprve jako elektromobilu. Na něj pak v roce 1996 navázalo konvenční provedení s třináctistovkou z produkce mladoboleslavské automobilky Škoda, kterou však již v roce 1997 nahradil čtyřválec o objemu 1,34 litru a výkonu 61 kW značky Hyundai.

Automobil s celkovou délkou 3890 mm rozhodně zaujal svou karoserií z probarveného plastu i kombinací komponentů z produkce značek Škoda a Hyundai. Podle dostupných materiálů bylo pod značkou Tatra vyrobeno 363 těchto automobilů.

Foto: Tatra Trucks a.s., Autowp.ru, Wheelsage, Svět motorů, Veterán.auto.cz, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Vlakem do Tibetu: čtěte reportáž z cesty nejvýše položenou železnicí světa Vlakem do Tibetu: čtěte reportáž z cesty nejvýše položenou železnicí světa

Když jsem se poprvé doslechl o stavbě železniční trati do…

Odradí investory? Německé úřady kladou případnému prodeji Air Berlin několik překážek Odradí investory? Německé úřady kladou případnému prodeji Air Berlin několik překážek

Případnému odkoupení insolventních aerolinií Air Berlin…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Škoda Karoq bude prvním boleslavským vozem, který dostane…

 





 
TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Mládí na plný plyn

TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Klidně i za milion

Dnes 08:00

V Česku se zabydlela další značka francouzských mopedaut pro patnáctileté. Jako první jsme vyzkoušeli hned dva chatenety.




Blesk.cz

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

Odhalení po smrti manžela Ivo Pavlíka (†84): Heidi vydělává na rodinu politika!

Odhalení po smrti manžela Ivo Pavlíka (†84): Heidi…

Kdekdo si myslel, že největší hit Heidi Janků Když se načančám složil Ivo Pavlík. Hit má ale jiné autory, a těm…

 

iSport.cz

Tenisová rivalita za hranou: míčkem do hlavy, urážky soupeře a pohrdání

Tenisová rivalita za hranou: míčkem do hlavy, urážky…

Sport gentlemanů. Tímto honosným titulem se od svých historických počátků pyšní tenis. Ne každý však dokáže…

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle Slavie, přiletěl mu zpátky

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle…

Příchod Halila Altintopa do Slavie provázela velká očekávání. Turecký záložník, který má bohaté zkušenosti z…

 

Reflex.cz

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Ta naše písnička Bambutijská

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Ta naše…

„Jestliže se věci dějí špatně, musí to být proto, že duch pralesa spí. Kdyby byl vzhůru a viděl nás, nikdy by to…

Šumavu poničila silná bouře. Nejvíce trpěla stejná oblast jako před dvěma lety

Šumavu poničila silná bouře. Nejvíce trpěla stejná…

Šumavský národní park má za sebou nešťastnou noc. Včera se přes Šumavu přehnala ničivá bouřka, která v kombinaci…