Tatra a všechny její tahače: Od modelu 138 až po moderní Phoenix!

 

Kopřivnická automobilka se dvounápravovými tahači na základech modelové řady Phoenix Euro 6 vrátila mezi výrobce sedlových tahačů. Připomeňte si její dnes již klasické tahače návěsů.

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Tento užitkový automobil představoval zajímavou konstrukci, která vycházela ze zkušeností získaných při vývoji a stavbě kočárů a vozů tažených koňmi. Řidič byl usazen vpředu před přední řízenou nápravou, zatímco pohonná jednotka byla usazena až za zadní nápravou.

Na tento nákladní vůz navázali v Kopřivnici v roce 1900 stavbou 12místného omnibusu s parním pohonem a další užitkový model zde byl vyroben teprve v roce 1907.

Skutečná sériová produkce nákladních automobilů se ovšem rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. První opravdu sériové nákladní vozy NW zaznamenaly výrobní úspěch coby vojenská vozidla. Stály však též při zrodu značky Tatra. Právě na jednom z nich se nápis v březnu roku 1919 objevil.

Kopřivnice se od roku 1907 v konstrukci svých užitkových modelů držela konvenčního řešení s kapalinou chlazeným motorem vpředu, žebřinovými rámem a pohonem zadních kol.

První užitkovou Tatrou s páteřovou rourou, výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným motorem se stal v první polovině dvacátých let lehký model 13, vycházející z osobní jedenáctky. Prvními těžkými nákladními vozidly s tatrováckou koncepcí byly modely 23 a 24, jejichž prototypy vyjely již v letech 1923 a 1924, zatímco sériová produkce se rozběhla po roce 1927.

Tatra začala s výrobou osobních aut před 120 lety. Připomeňte si ty nejslavnější!

Kopřivnická automobilka se v první polovině dvacátého století mohla pochlubit skutečně pestrou nabídkou užitkových vozidel, jejímž vrcholem se stal ve čtyřicátých letech uvedený model Tatra 111. Většina nákladních vozidel značky z tohoto období byla dodávaná jako valníky, sklápěče či podvozky pro montáže účelových nástaveb.

Vážně se začalo o vývoji sedlového tahače značky Tatra uvažovat až na přelomu padesátých a čtyřicátých let. Tehdy vznikl projekt řady vozidel s trambusovou kabinou a plochým vzduchem chlazeným vznětovým šestiválcem uloženým pod nosným rámem až za ní. V rámci této řady měly vzniknout i dvounápravové a třínápravové tahače Tatra 120 a 122, ale zůstalo jen u výkresové dokumentace.

Prakticky ve stejné době vznikl prototyp třínápravového tahače Tatra 990, který vycházel z řady 111, s níž ho spojovala použita technika i kapota motoru a odlišoval výrazně zkrácený rozvor mezi první a druhou nápravou i prodloužená kabina řidiče. Tento tahač doplňoval úhledný jednonápravový mrazírenský návěs.

Tatra 137/138 a 148

Projekty a prototyp tahače z přelomu čtyřicátých a padesátých let se sériové výroby nedočkaly a první sedlový tahač značky Tatra, který zamířil do výroby, byl součástí modelových řad 137 a 138, jejichž premiéra se odehrála v září roku 1956 se na II. výstavě československého strojírenství v Brně.

První z této dvojice měl konfiguraci podvozku 4x4 a nosnost do sedmi tun, zatímco druhý 6x6 a nosnost do dvanácti tun. Oba vozy pak sdílely 70 % procent dílů od motorů přes převodovku a částí podvozku až po kabinu.

K pohonu modelů 137 a 138 sloužil vzduchem chlazený vidlicový vznětový osmiválec T 928 o objemu 11,8 l a výkonu 132,5 kW při 2000 min-1, který spolupracoval s pětistupňovou mechanicky ovládanou hlavní převodovkou a dvoustupňovou přídavnou převodovkou s elektropneumatickým řazením.

Tatra 137 měla poměrně krátkou kariéru, protože v době centrálního plánování byla výroba nákladních vozidel s nosností sedmi tun přidělena Liazu a ten se proti kopřivnickému modelu výrazně ohradil.

Následně byl tento typ stažen z výroby, což se ukázalo jako chyba, protože Liazy konstruované primárně jako silniční vozy měly při použití v terénu potíže s životností prakticky všech svých mechanických skupin. Díky tomu se 137 po nějakém čase do výroby vrátil, ale již jako 138 4x4.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra měla v rámci modelové řady 137 připraven tahač návěsů s rozvorem náprav 3725 mm, který se později proměnil v sériový model 138 NTt 4x4 s rozvorem náprav 3875 a celkovou délkou 5605 mm. Vozidlo s maximálním zatížením na točnici 7500 kg dosahovalo maximální rychlosti 71 km/h.

Vedle dvounápravového modelu byl v nabídce i třínápravový tahač návěsů 138 NTt 6x6 s rozvorem náprav 3690+1320 mm a celkovou délkou 6750 mm, u nějž bylo uváděno maximální zatížení na točnici 10.000 kg a maximální rychlost 71 km/h.

V letech 1959 až 1971 bylo vyrobeno celkem 2226 tahačů návěsů modelové řady 138, kterou nahradila její evoluce v podobě modelové řady 148, jejíž premiéra se odehrála na strojírenském veletrhu v Brně v září roku 1968. V následujícím roce vznikla ověřovací série, zatímco sériová produkce se naplno rozběhla v roce 1972 a byla ukončena v prosinci roku 1982.

Jak se řídí legendární Tatra 148? Vše je naopak!

Nad přední nápravou Tatry 148 byl uložen vzduchem chlazený vidlicový vznětový osmiválec T 2-928-1 o objemu 12,7 litru s výkonem 148,6 až 155,9 kW při 2000 min-1. Prostřednictvím pětistupňové převodovky byla poháněna všechna kola.

Tatra 148 byla podobně jako její předchůdce vybavována celou řadou nástaveb od valníků přes sklápěče, bagry, jeřáby a domíchávače až po speciální opravárenská vozidla, vrtné soupravy a hasičské speciály. Součástí široké palety provedení modelové řady 148 bylo i několik verzí sedlových tahačů.

Prvním z nich byla verze 148 NTt 6x6 s rozvorem náprav 3690+1320 mm, celkovou délkou 6835 mm a maximální rychlostí 71 km/h s maximálním zatížením na točnici 10.000 kg, zatímco u verze 148 NT 6x6 bylo maximální zatížení na točnici 12.300 kg. Tatra 148 NTPt 6x6 disponovala vývodem pomocného pohonu z převodovky a provedení 148 NTPst 6x6 mělo hydraulické zařízení na sklápění návěsů do hmotnosti 28.600 kg.

Dokonale zrestaurovaná Tatra 148. Proč je v terénu stále nepřekonatelná?

Podobně jako u modelové řady 138 i u jejího nástupce byly tahače návěsů k dispozici i v dvounápravovém provedení a to jako 148 NTt 4x4 s maximálním zatížením na točnici 7800 kg nebo jako 148 NTtV 4x4 s vodotěsným elektrickým příslušenstvím motoru a stejným zatížením na točnici i shodným rozvorem náprav 3875 mm a maximální rychlostí 71 km/h.

Tatra 813

Tatra 813, která byla vyvinuta v šedesátých letech, se proslavila především v provedeních se čtyřmi a třemi nápravami, ale vedle nich byla vyráběna i ve verzích s konfigurací podvozku 4x4, které sloužily pro montáž nástaveb s jeřáby či bagry, jako tahače přívěsů do hmotnosti 65.000 kg a také jako tahače návěsů.

K pohonu těchto tahačů sloužil vzduchem chlazený vznětový dvanáctiválec T 930 o objemu 17,64 litru v provedení s výkonem 199 kW, na nějž navazovala pětistupňová převodovka a dvě redukce.

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

V rámci modelové řady 813 byly sériově vyráběny dva sedlové tahače. Prvním z nich bylo provedení 813 NT 4x4 s rozvorem náprav 3700 mm a celkovou délkou 6165 mm s maximální zatížením točnice 9500 kg a celkovou hmotností soupravy 38.000 kg, který dosahoval maximální rychlosti 90 km/h.

Druhé provedení neslo označení 813 NTH 4x4 a představovalo tahač návěsů do hmotnosti 32.000 kg s jejich hydraulickým sklápěním, které se prakticky všemi parametry shodovalo s verzí NT 4x4. Zajímavým údajem je u těchto vozidel i spotřeba paliva na 100 km, která se pohybovalo okolo 44 litrů nafty.

Tatra 815

V sedmdesátých letech byl zahájen vývoj nástupce tehdy aktuálních modelových řad 148 a 813, jehož první prototypy vznikly v roce 1976. Pro zjednodušení výroby a možnosti rozšíření nabídky konfigurací podvozku byla dvojice modelových řad nahrazena jedinou v podobě Tatry 815, jejíž sériová produkce se rozběhla v roce 1983.

Koncepcí podvozku i pohonných jednotek navázala nová modelová řada plně na své předchůdce, ale díky unifikaci dílů nabídla doposud nejširší paletu verzí od dvounápravových až po vozidla s osmi nápravami.

V osmdesátých letech zastupovala sedlové tahače v široké nabídce verzí řady 815 trojice modelů, z nichž jeden měl konfiguraci náprav 4x4, zatímco dvojice následujících byla třínápravová.

Tatra vs. Liaz na Dakaru: Galerie českých speciálů

Tatra 815 NT 16 235 4x4.1 představoval tahač návěsu do hmotnosti soupravy 41.000 kg s rozvorem náprav 4090 mm a celkovou délkou 6310 mm. K pohonu tohoto vozidla sloužil vzduchem chlazený vznětový dvanáctiválec T3-930-30 o objemu 19,0 l s výkonem 235 kW, umožňující jízdu rychlostí až 92 km/h.

Dvojice modelů 815 NT 22 235 6x6.1 a 815 NTH 22 235 6x6.1 byla vybavena stejnou pohonnou jednotkou jako čtyřkolka, ale jejich rozvor náprav byl 2900+1320 mm a celková délka 6500 mm. Pro první z této dvojice byla uvedena hmotnost soupravy do 45.600 kg, zatímco u druhé s hydraulikou pro sklápění návěsu to bylo 48.000 kg.

Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Tatra v první polovině devadesátých let uvedla modernizovanou řadu 815-2, u níž byly provedeny úpravy zaměřené především na plnění emisních norem, související s omezením nabídky na přeplňovaný vzduchem chlazený osmiválec T3B-928 v různých provedeních s výkony 230 až 325 kW, splňující emisní normy Euro I až V.

V roce 1997 přistoupila Tatra k přejmenovaná 815-2 na modelovou řadu TERRNo.1 nabízenou s modernizovanou kabinou především v provedeních 4x4, 6x4, 6x6 a 6x8.

Tahače návěsů zůstávají v nabídce kopřivnické automobilky i v devadesátých letech a zákazníci mohou i nadále volit mezi dvou a třínápravovými verzemi. Vedle vlastních pohonných jednotek se objevila i nabídka zástavby motoru Deutz o výkonu 252 kW.

Tatra Phoenix Euro 6

Společnost Tatra Trucks s ohledem na zájmy svých obchodních partnerů postavila sérii 30 sedlových tahačů s technikou modelové řady Phoenix Euro 6.

Tatra Phoenix nastupuje s motory Euro 6 (+video)

Základem těchto tahačů je plněpohonný podvozek tradiční tatrovácké koncepce s centrální páteřovou rouro, pneumatickým odpružením přední nápravy a zadní nápravou odpruženou lehkou variantou systému King Frame (11,5 t), který je vhodný jak do smíšeného provozu, tak do těžkého terénu.

Podle materiálů automobilky nabízí výhody především ve vysoké míře bezpečnosti provozu za jakýchkoliv adhezních podmínek, v možnosti využití trakce obou náprav a zajištění stability jízdy a ve vysoké míře průchodnosti téměř jakýmkoliv terénem.

Video

K pohonu tahačů slouží kapalinou chlazený a přeplňovaný jedenáctilitrový šestiválec PACCAR MX-11 Euro 6 s maximálním výkonem 320 kW a automatizovaná převodovka ZF AS Tronic společně s přídavnou/sestupnou převodovkou TATRA jsou zárukou efektivního provozu.

Tisící Tatra Phoenix předána majiteli

Většina tahačů z této první série je osazena krátkou kabinou, je však možno si objednat jak standardní spací, tak i zvýšenou (tzv. „space“) verzi. Vozidla jsou podle svého výrobce vhodná především pro soupravy se sklopnými stavebními návěsy či návěsy s cisternou nebo silem.

Foto: Tatra Trucks, Autowp.ru

Spolupracujeme s TipCars.com
Smíchovský Palác Anděl mění majitele, hodnota transakce se blíží půldruhé miliardě Smíchovský Palác Anděl mění majitele, hodnota transakce se blíží půldruhé miliardě

Investiční společnost LaSalle koupila prostřednictvím…

ANO dostalo pokutu za Babišovu knihu ANO dostalo pokutu za Babišovu knihu

Hnutí ANO dostalo od Úřadu pro dohled nad hospodařením…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Štítky Tatra Profi Nákladní Video

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 





 
Ford Mustang má české ceny. Kolik si připlatíte za pětilitrový osmiválec? Není to moc!

Ford Mustang má české ceny. Kolik si připlatíte za pětilitrový osmiválec? Není to moc!

Dnes 11:56

Nejnovější Ford Mustang dorazí na český trh v prvním čtvrtletí příštího roku, ceník nám ale Modrý ovál prozradil již nyní.




Blesk.cz

Strahovem se proženou rallye auta: Tradiční závod uzavře několik ulic

Strahovem se proženou rallye auta: Tradiční závod…

V sobotu 25. listopadu se v Praze pojede XXII. TipCars Pražský Rallysprint. Závod povede po komunikacích kolem…

Obamova dcera Malia řádí: Cigáro a líbačka záhadného Brita. Kdo je tajemný přítel?

Obamova dcera Malia řádí: Cigáro a líbačka záhadného…

Starší dcera předešlého amerického prezidenta Baracka Obamy Malia (19) si svoje vysokoškolská studia užívá se…

 

iSport.cz

Senzační skalp! Ostrava v Lize mistrů zdolala lídra a myslí na postup

Senzační skalp! Ostrava v Lize mistrů zdolala lídra…

Stolní tenisté TTC Ostrava odpálili ve 4. kole Ligy mistrů senzační bombu. Na domácí půdě porazili lídra skupiny…

Boj o evropské jaro! Co potřebují Plzeň, Slavia a Zlín k postupu?

Boj o evropské jaro! Co potřebují Plzeň, Slavia a…

Předposlední kolo základních skupin Evropské ligy hodně napoví o tom, zda se některý z českých týmů probojuje i…

 

Reflex.cz

Pravicový Demokratický klub bude hrát ve sněmovně marginální roli. Babiš si ho namaže na chleba

Pravicový Demokratický klub bude hrát ve sněmovně…

48. Jen osmačtyřicet poslanců a poslankyň představuje v nové Poslanecké sněmovně „Demokratický klub“, který…

ANO dostalo pokutu za volební kampaň, Babišova kniha nebyla označena

ANO dostalo pokutu za volební kampaň, Babišova kniha…

Hnutí ANO dostalo od Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí pokutu 31.000 korun…