Tatra má ve své bohaté historii i autobusy a trolejbusy

 

Kopřivnická automobilka je sice dnes spojena především s těžkými nákladními vozidly a nezapomenutelnými osobními automobily, ale značky NW a Tatra nesly v minulosti i autobusy a trolejbusy.

Kořeny automobilky se sídlem v Kopřivnici sahají do roku 1850, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků.

Firma se zdárně rozrůstala, Šustala přibral společníky a v roce 1891 byla přeměněna na akciovou společnost Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft, neboli Kopřivnická vozovka (Nesselsdorf je německý název města Kopřivnice). Od tohoto názvu byla také odvozena původní značka automobilů - NW.

Značku NW nesl první osobní automobil, který z bran kopřivnické společnosti vyjel v květnu roku 1898 pod jménem Präsident a stal se prvním osobním automobilem se spalovacím motorem postaveným nejen v celém Rakousku-Uhersku, ale též střední Evropě.

NW Präsident: První automobil z Kopřivnice slaví 120 let od své první dálkové jízdy

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven ve stejném roce, kdy byl dokončen osobní Präsident a může se tedy pochlubit stejným primátem v rámci Rakousko-Uherska i celé střední Evropy.

Tento užitkový automobil představoval zajímavou konstrukci, která podobně jako osobní Präsident vycházela ze zkušeností získaných při vývoji a stavbě kočárů a vozů tažených koňmi. Řidič byl usazen vpředu před přední řízenou nápravou, zatímco pohonná jednotka byla usazena až za zadní nápravou.

Na tento nákladní vůz navázali v Kopřivnici v roce 1900 stavbou 12místného omnibusu s parním pohonem. Toto vozidlo bylo výsledkem spolupráce s francouzskou společností De Dion-Bouton a jeho dvouválcový parní stroj s výkonem 17,7 kW mu umožňoval jízdu rychlosti 20 km/h a překonání vzdálenosti kolem 35 km bez zastávky.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

První autobus značky NW pak představuje typ O z roku 1907 s již klasickou koncepci, kdy byl kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 4,5 nebo 4,9 l a výkonu 18,4 resp. 22 kW uložen v přídi a roztáčel kola zadní nápravy. Tato vozidla nabízela prostor pro 20 cestujících a dosahovala rychlosti kolem 25 km/h.

Na autobusy typu O navázala kopřivnická automobilka na přelomu prvních dvou desetiletí dvacátého století vozidly typu SO s moderně konstruovaným kapalinou chlazeným čtyřválcem s rozvodem OHC o objemu 3,3 l nabízenými s výkony 17,7 a 22 kW. Tento motor byl první konstrukcí pro značku NW, pod níž byl podepsán Hans Ledwinka.

Skutečná sériová produkce užitkových vozidel se v Kopřivnici rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Číslice v jejich typovém označení znamenala užitečnou hmotnost. První opravdu sériové nákladní vozy NW zaznamenaly výrobní úspěch coby vojenská vozidla. Stály však též při zrodu značky Tatra. Právě na jednom z nich se nápis v březnu roku 1919 objevil.

Modely TL2 a TL4 byly vybaveny vpředu uloženým kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcem o objemu 3,56 litru a výkonu 25,7 kW. Podvozky nákladních vozidel TL4 posloužily v letech 1919 až 1922 za základ pro autobusy TO s prostorem pro 14 až 24 cestujících.

Tatra a její lehká užitková vozidla: Od T 13 až po model Beta

Kopřivnice se od roku 1907 v konstrukci svých užitkových modelů držela konvenčního řešení s kapalinou chlazeným motorem vpředu, žebřinovými rámem a pohonem zadních kol. První užitkovým vozem značky Tatra s páteřovou rourou, výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným motorem se stal v první polovině dvacátých let dvacátého století lehký typ 13.

Tatra 13 se svým vzduchem chlazeným zážehovým dvouválcovým motorem s protilehlými válci o objemu 1,05 litru a výkonu 8,8 kW posloužila i za základ pro malý autobus pro 12 cestujících. V podobném stylu pak byly vyráběny i 15místné autobusy na třínápravových podvozcích Tatra 26/30 a 26/52 s dvouválcem o výkonu 10,3 kW, resp. 1,68litrovým čtyřválcem o výkonu 17,6 kW.

Autobusy na více či méně upravených podvozcích nákladních vozidel Tatra v průběhu dvacátých a třicátých let dvacátého století produkovala samotná kopřivnická automobilka, resp. její pražská pobočka a samozřejmě řada tehdejších nezávislých karosářských společnosti, mezi nimiž nechyběla slavná jména Brožík, Uhlík a především Sodomka.

Posledně jmenovaná společnost z Vysokého Mýta pak měla na svém kontě řadu elegantních autobusů, z nichž si zmínku rozhodně zaslouží série dvanácti středně velkých autobusů pro ČSD z roku 1937 na třínápravovém podvozku Tatra 82 se zaoblenou kapotou zážehového plochého čtyřválce o objemu 2,5 l a výkonu 40,4 kW nebo řada velkých autobusů rovněž pro ČSD na podvozcích Tatra 24 se zážehovými nebo vznětovými řadovými šestiválci.

Společnost Sodomka v první polovině čtyřicátých let měla mimo jiné připraven i projekt velkého autobusu na podvozku nákladního vozu Tatra 111, určeného pro provoz v náročném terénu.

Na návštěvě v Tatra museu v Kopřivnici: Severskou klenotnici může kdekdo závidět!

V první polovině dvacátého století byly téměř všechny autobusy stavěny na podvozcích nákladních vozidel, což znamenalo, že s nimi většinou sdílely i přední partie, kryjící motor a často i kabinu, resp. pracoviště řidiče. To ovšem neplatí pro poslední skutečný autobus v historii kopřivnické automobilky, který byl vyráběn v letech v padesátých letech.

Tatra 500 HB, u níž poslední dvě písmena v označení znamenají zkratku pro Horský Bus je tímto posledním autobusem s kopřivnickou technikou. Konstrukce tohoto vozidla byla navržena v roce 1948 ve spolupráci mezi automobilkou Tatra a národním podnikem Karosa, jenž byl znárodněnou firmou Sodomka.

První prototyp autobusu Tatra 500 HB vznikl na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Vozidlo zaujalo na tehdejší dobu netradiční konstrukcí samonosné ocelové karoserie se vznětovým motorem vzadu a tatrováckými výkyvnými polonápravami dvojice zadních náprav. Ty byly po provedených jízdních zkouškách zamítnuty a do výroby tento autobus zamířil s pevnými nápravami odvozenými od náprav nákladních vozu Praga V3S.

Tatra 500 HB byla nakonec vyráběna v letech 1954 až 1957 a je uváděno, že bylo včetně trojice prototypů vyrobeno celkem 524 vozidel, z nichž 422 zamířilo do služeb tehdejšího ČSAD, a zbývající byla využívána velkými podniky. Autobusy s rozvorem náprav 3570+1180 mm a celkovou délkou 9420 mm, v jejichž zádi pracoval vzduchem chlazený vznětový osmiválec o objemu 9,88 l a výkonu 91,9 kW, nabízely prostor až pro šedesát cestujících a jejich maximální rychlost se pohybovala kolem 65 km/h.

Karosa koncem padesátých let vyvíjela střední dvounápravový autobus se vzduchem chlazeným vznětovým šestiválcem Tatra o objemu 8,8 l uloženým vzadu, ale ten nepřekročil vývojové stádium. Tatra 500 HB je tak posledním sériovým autobusem s kopřivnickou technikou.

Připomeňte si nejslavnější závodní vozy značky Tatra. Nechybí ani formule 1!

Tatra se ve třicátých letech dvacátého století zařadila i mezi výrobce trolejbusů. Typ 86 vznikl v letech 1936 až 1939 vznikl v šesti exemplářích a patřil k prvním vozidlům svého druhu na trolejbusových linkách v Praze. Třínápravové vozidlo s celkovou délkou 10.700 mm vycházelo v oblasti podvozku z nákladního vozu Tatra 23 a k jeho pohonu sloužila čtveřice elektromotorů, roztáčející kola dvojice zadních nápravy, z nichž každý disponoval výkonem 25 kW. Z Prahy zamířila tato vozidla do Mostu a Pardubic, kde byla v provozu až do roku 1958.

Trolejbusům se Tatra věnovala i ve čtyřicátých a padesátých letech dvacátého století. S využitím podvozkových skupin nákladních vozidel řady 111 s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami vznikl třínápravový trolejbus Tatra 400. Vozidlo s celokovovou karoserií bylo s přestávkami vyráběno v letech 1948 až 1955 ve třech sériích. První dvě série s celkovou délkou 11.400 mm byly poháněny elektromotorem o výkonu 120 kW a třetí série s celkovou délkou 11.380 mm využívala dva elektromotory o výkonu 60 kW. Celkem bylo vyrobeno 195 vozidel, z nichž poslední byla z provozu vyřazena na počátku sedmdesátých let.

Historii trolejbusů značky Tatra uzavírá typ 401 z roku 1958. Ten vznikl v jediném prototypu třínápravového vozidla, jehož podvozek pochází z Kopřivnice, zatímco karoserie byla vyrobena v podniku Karosa a pohonné ústrojí dodalo ČKD Trakce. Trolejbus s celkovou délkou 11.950 mm byl osazen čtyřmi elektromotory, z nichž každý měl výkon 35 kW. V letech 1958 až 1960 byl testován na linkách v Praze, ale do sériové výroby se nedostal, protože přednost dostala kompaktnější vozidla značky Škoda.

Tatra 401, která vznikla v jediném exempláři a do dnešních dnů přečkala ve sbírkách brněnského Technického muzea, neměla být posledním trolejbusem své značky, ale prvním členem nové rodiny. Pod označením 402 měl být odvozen větší čtyřnápravový kloubový trolejbus a pod označením 403 pak menší dvounápravový trolejbus, ale tato vozidla zůstala jen na papíře.

Foto: Tatra Trucks a.s., Technické muzeum Tatra, Iveco Czech Republic, a.s., Svět motorů, Auto.cz, Wheelsage.org

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu

Evropská komise (EK) zablokuje spojení železničních…

Země EU se neshodly na podobě směrnice o ochraně autorských práv na internetu Země EU se neshodly na podobě směrnice o ochraně autorských práv na internetu

Ani čtyři hodiny jednání dnes zástupcům členských zemí…

Předchůdce Passatu od soudruhů z NDR. Připomeňte si Wartburg 355 Coupé Předchůdce Passatu od soudruhů z NDR. Připomeňte si Wartburg 355 Coupé

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme především s…

Krok k ukončení obchodní války: Čína nabízí výrazné zvýšení dovozu z USA Krok k ukončení obchodní války: Čína nabízí výrazné zvýšení dovozu z USA

Čína nabídla Spojeným státům, že během šesti let výrazně…

 

Štítky Tatra Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Na letošní rok plánuje škodovka uvedení modernizovaného…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Škoda Scala: Velké cenové srovnání s konkurencí. Jak si vede česká novinka?

Škoda Scala: Velké cenové srovnání s konkurencí. Jak si vede česká novinka?

Včera

Nový mladoboleslavský kompakt je v tuto chvíli dostupný se třemi motory, zážehovým tříválcem 1.0 TSI, čtyřválcem 1.5 TSI a turbodieselem 1.6 TDI.




Blesk.cz

Ťok chce dojet vlakem z Prahy do Drážďan za hodinu. „Kopne“ se asi v roce 2030

Ťok chce dojet vlakem z Prahy do Drážďan za hodinu.…

O technickém řešení vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Drážďany se rozhodne ve druhé polovině roku. Po dnešní…

Boháči se sešli u slumů: Babiš na setkání elity a ostrý kontrast s chudými dětmi

Boháči se sešli u slumů: Babiš na setkání elity a…

Toulaví psi, chatrče, slumy a sem tam i volně pochodující krávy. Do toho děti pobíhající mezi stany v prachu a…

 

iSport.cz

Střelec Sparty Smejkal: Kritika od Broše? Možná nám to mohl říct do očí

Střelec Sparty Smejkal: Kritika od Broše? Možná nám…

Ráno si v deníku Sport přečetli ostrou kritiku svého šéfa, sportovního manažera Michala Broše. Lídři prý…

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli ho naštěstí zametači

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli…

„Aspoň něco pozitivního,“ utrousil Tomáš Plekanec pár minut po zápase v Ostravě, kde jeho Kometa padla 1:4.…

 

Reflex.cz

Na pražském Václavském náměstí se zapálil muž, kolemjdoucí ho uhasili

Na pražském Václavském náměstí se zapálil muž,…

V Praze na Václavském náměstí u sochy svatého Václava se dnes kolem 15:00 polil hořlavinou a zapálil…

Když byl hidžáb ještě daleko: Íránská móda 60. let pohledem tamních časopisů

Když byl hidžáb ještě daleko: Íránská móda 60. let…

Na přelomu 60. a 70. let bylo v Íránu velice módní zcela kopírovat zvyky západních států, a to včetně minisukní…