Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Force jako speciál pro dopravu trub

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
Kopřivnická automobilka představuje další unikátní vozidlo. Tentokrát je vyrobeno podle velmi specifických požadavků německého zákazníka.

Společnost Tatra Trucks v současnosti nabízí vedle klasické sériové produkce i výrobu jednotlivých vozidel pro speciální využití. Nejnovějším přírůstkem do této rodiny výjimečných strojů značky Tatra je modifikace zástupce modelové řady Force typ 790R74 12x6.2, který má sloužit k převozu až osmnácti metrových trub v areálu německého výrobního podniku.

Tento šestinápravový exemplář má při celkové délce 13 700 mm rozvory náprav 2150 + 2600 + 1450 + 1500 + 1650 mm. Šířka vozidla je 2550 mm a výška bez nástavby 2035 mm. Obrysový průměr zatáčení činí 25 metrů, stopový pak 22,5 metru. Hmotnost podvozku dosahuje 15 720 kg, celkově technicky přípustná hmotnost je 66 tun.

Pohon jedinečného stroje zajišťuje vzduchem chlazený osmiválcový vznětový motor Tatra T3C-928.90 Euro 3 o objemu 12,7 l s přímým vstřikem paliva, který disponuje výkonem 300 kW a maximálním točivým momentem 2100 N.m. S touto pohonnou jednotkou spolupracuje šestistupňová automatická převodovka Allison a jednostupňový přídavný převod Tatra. Poháněna jsou kola první, třetí a čtvrté nápravy.

Podvozek s nápravami bez redukcí v kolech má řízení první, druhé, páté a šesté nápravy. Řízení dvojice zadních náprav od holandské společnosti VSE je hydraulické s elektronickým ovládáním a vazbou na natočení předních kol.

Všechny řiditelné nápravy jsou odpruženy vzduchovými vaky a s ohledem na sníženou rychlost vozidla je jejich nosnost 10 tun. Prostřední nápravy jsou pak odpruženy kombinací vzduchových vaků a listových per, přičemž jejich nosnost je 2x13 tun. První a poslední náprava jsou vybaveny zkrutným stabilizátorem.

Na všech řízených nápravách jsou použity pneumatiky o rozměrech 445/65 R22,5 v jednomontáži, zatímco prostřední dvě nápravy obouvají pneumatiky 315/80 R22,5 ve dvojmontáži.

Vzhledem k určení vozidla byla použita kabina Tatra Force v krátkém dvoumístném provedení s nezávislým topením a klimatizací, která nemá jako u standardních zástupců této modelové řady umístěnu svou zadní část nad první přední nápravou, ale je celá usazena v nižší poloze a přímo před předními koly.

Vozidlo, u nějž si zákazník přál malou celkovou výšku, dobrou manévrovatelnost, nosnost minimálně 45 tun a maximální rychlost 25 km/h, je v těchto dnech již u německého zástupce značky Tatra. V jeho provozovně proběhne finální instalace speciálních držáků na převoz trub přímo na rám vozidla.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
11. 9. 2015 19:33
Tatra jede
Jsem rád, že je o Tatře opět slyšet a to každou chvíli. Takové rodinné stříbro :yes:
Avatar - Pekelná Micinka
11. 9. 2015 14:24
18 x 1 nebo 1 x 18 nebo...
"k převozu až osmnácti metrových trub" Jak tomu mám rozumět? Že může převážet až osmnáct trubek metrového průměru? Na to stačí i normální nákladní auto, pokud to budou krátké segmenty. Nebo osmnáct trubek délky 1 m? Na to stačí i normální nákladní auto.
Pokud jde o truby nadměrného průměru, třeba více než 2 m a délky kolem 18 m, bylo by vhodnější napsat osmnáctimetrových. Nebo to zkrátka celé opsat jinak.
Avatar - T613
11. 9. 2015 11:28
Re: Liaz Ferona
tohle bude nahrazovat obdobnou Tatru. Tyhle atypy dělal jak Liaz, tak Tatra.
11. 9. 2015 11:03
Re: Liaz Ferona
Tak jsem si to pamatoval dobře, že něco podobného už tady bylo, jenom jsem si nebyl jist podvozkem. :yes:
Avatar - wakantanka
11. 9. 2015 10:17
Re: Škoda
Preliezol som si hasičskú verziu tejto kabíny a zopár vecí by sa jej dalo vytknúť, ale vzhľadom k účelu a poslaniu je to super . Tvar a nejaký design by som u takejto techniky neriešil.