Tatra: Nové označení vozidel a unifikace podvozků

 

Kopřivnická automobilka přichází s novou modelovou a typovou unifikací své nabídky středně těžkých a těžkých nákladních vozidel. S tím souvisí i změny v jejich označení.

Společnost Tatra Trucks nyní nabízí tři typové řady podvozků a na ně navazující čtyři řady modelů vozidel. Celoplošná unifikace výroby souvisí s redukcí počtu doposud vyráběných variant bez jakéhokoliv dopadu na obchodní obslužnost jednotlivých segmentů trhu.

V nabídce automobilky jsou nyní podvozky označované jako Typová řada I, II a III, na jejich základě pak vznikají vozidla s obchodními názvy Tatra Phoenix, Tatra Force, Tatra Terrn01 a Tatra Tactic.

Martin Bednarz, generální ředitel společnosti Tatra Trucks, k tomu uvedl, že nová definice tzv. Typových řad je určitou obdobou strategie výroby platforem osobních automobilů. Podle jeho slov lze unifikovat podvozky a s nimi i základní modelové řady tak, aby došlo ke zlevnění výroby i zkvalitnění a zjednodušení servisu v průběhu životního cyklu vozidel.

Typová řada I (TŘ-I) zahrnuje podvozky těžkých nákladních vozidel s výhradně pneumatickým odpružením přední nápravy nebo náprav a s novou generací systému řízení. Dalším typickým znakem je unifikované provedení různých typů přídavných (sestupných) převodových skříní Tatra vyhovujících zástavbě hlavních převodových skříní.

Typová řada II (TŘ-II) zahrnuje podvozky těžkých nákladních vozidel s výhradně mechanickým odpružením předních náprav a původním systémem řízení.

Vnitřní součásti předních náprav a nosných rour jsou unifikované s Typovou řadou I. Stejná míra unifikace se týká také provedení zadních náprav a jejich systému odpružení, které je konstruováno ve čtyřech variantách: pneumatické s vlnovci s nosností 10 t na nápravu, mechanické s listovými pery s nosností 11,5 t na nápravu, lehká verze kombinovaného odpružení King Frame (vzduchové vlnovce doplněné vnitřní vinutou pružinou) s nosností 11,5 t na nápravu a těžká verze kombinovaného odpružení King Frame (vzduchové vlnovce v kombinaci s listovými pery) s nosností 13 t až 16 t na nápravu.

Typová řada III (TŘ-III) zahrnuje žebřinové podvozky středně těžkých nákladních vozidel vybavené originálními portálovými nápravami Tatra Rigid pro celkovou hmotnost vozidla 15,5 t (při konfiguraci 6x6) resp. 13 t (4x4).

Tatra: Nákladní hvězdy od T 111 po Phoenix

S novými obchodními názvy vozidel Tatra se pojí i jejich nové grafické a barevné provedení a umístění na bocích resp. dveřích kabiny vozů. Font i stříbrná barva písma označení vozidel odpovídá nové marketingové unifikaci kopřivnické automobilky.

Vlajková loď civilního výrobního programu těžkých nákladních vozidel značky Tatra využívající kombinaci originálního podvozku tzv. tatrovácké koncepce a konstrukčních skupin renomovaných světových výrobců nese již od svého uvedení na trh v roce 2011 název Phoenix. Tato obchodní řada vozidel důsledně využívá výhradně podvozku Typové řady I. Dle emisní specifikace použitého motoru jsou vozidla označena jako Tatra Phoenix s motory Euro 5 a Tatra Phoenix Euro 6.

Tatra Phoenix nastupuje s motory Euro 6 (+video)

Řada těžkých nákladních vozidel Tatra s nízkou kabinou, dříve označovaná jako T815-7, nyní nese název Tatra Force. Základem je podvozek Typové řady I, který je v základní konfiguraci osazen vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem v emisní specifikaci Euro III až Euro V a převodovkou Tatra (na přání i se systémem elektronického řazení). Ve standardní nabídce jsou rovněž kapalinou chlazené motory Cummins kombinované s převodovkami Tatra nebo Allison s přídavným (sestupným) převodem Tatra. Automobilka nabízí instalaci motorů a převodovek Caterpillar, nebo tzv. distribučních přídavných převodovek.

Významnou část výrobního programu vozidel Tatra Force představují i civilní provedení s celou řadou nástaveb určených pro záchranářské a hasičské složky i pro stavební či těžařský průmysl.

Řada civilních těžkých nákladních vozidel Tatra Terrn01 vycházející z kombinace podvozku tzv. tatrovácké koncepce a původní kabiny Tatra 815 je v aktuálním provedení v nabídce od roku 2010. Podvozek vozidel je téměř výhradně v provedení Typové řady II, existují však varianty i s podvozkem Typové řady I. K pohonu těchto vozidel jsou využívány motory a převodovky Tatra.

V průběhu roku 2017 bude na trh uvedeno novodobé, podstatně zmodernizované pokračování této slavné obchodní řady, nová řada vozidel ponese označení Tatra Terra.

Obchodní řada středně těžkých nákladních vozidel s podvozky Typové řady III (žebřinový rám s tuhými portálovými nápravami Tatra Rigid) původně známá pod označením T810 se nyní jmenuje Tatra Tactic. Jednotlivé modely vozidel 6x6 a 4x4 jsou určeny především pro vojenské účely, tomu odpovídá i nové označení vycházející z vojenské terminologie.

Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně řekla velvyslankyně a britský reportér?

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně…

Pouhý den po teroristickém útoku v Londýně se na Malostranském náměstí ve čtvrtek pod taktovkou britského…

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…