Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra: Nové označení vozidel a unifikace podvozků

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Kopřivnická automobilka přichází s novou modelovou a typovou unifikací své nabídky středně těžkých a těžkých nákladních vozidel. S tím souvisí i změny v jejich označení.

Společnost Tatra Trucks nyní nabízí tři typové řady podvozků a na ně navazující čtyři řady modelů vozidel. Celoplošná unifikace výroby souvisí s redukcí počtu doposud vyráběných variant bez jakéhokoliv dopadu na obchodní obslužnost jednotlivých segmentů trhu.

V nabídce automobilky jsou nyní podvozky označované jako Typová řada I, II a III, na jejich základě pak vznikají vozidla s obchodními názvy Tatra Phoenix, Tatra Force, Tatra Terrn01 a Tatra Tactic.

Martin Bednarz, generální ředitel společnosti Tatra Trucks, k tomu uvedl, že nová definice tzv. Typových řad je určitou obdobou strategie výroby platforem osobních automobilů. Podle jeho slov lze unifikovat podvozky a s nimi i základní modelové řady tak, aby došlo ke zlevnění výroby i zkvalitnění a zjednodušení servisu v průběhu životního cyklu vozidel.

Typová řada I (TŘ-I) zahrnuje podvozky těžkých nákladních vozidel s výhradně pneumatickým odpružením přední nápravy nebo náprav a s novou generací systému řízení. Dalším typickým znakem je unifikované provedení různých typů přídavných (sestupných) převodových skříní Tatra vyhovujících zástavbě hlavních převodových skříní.

Typová řada II (TŘ-II) zahrnuje podvozky těžkých nákladních vozidel s výhradně mechanickým odpružením předních náprav a původním systémem řízení.

Vnitřní součásti předních náprav a nosných rour jsou unifikované s Typovou řadou I. Stejná míra unifikace se týká také provedení zadních náprav a jejich systému odpružení, které je konstruováno ve čtyřech variantách: pneumatické s vlnovci s nosností 10 t na nápravu, mechanické s listovými pery s nosností 11,5 t na nápravu, lehká verze kombinovaného odpružení King Frame (vzduchové vlnovce doplněné vnitřní vinutou pružinou) s nosností 11,5 t na nápravu a těžká verze kombinovaného odpružení King Frame (vzduchové vlnovce v kombinaci s listovými pery) s nosností 13 t až 16 t na nápravu.

Typová řada III (TŘ-III) zahrnuje žebřinové podvozky středně těžkých nákladních vozidel vybavené originálními portálovými nápravami Tatra Rigid pro celkovou hmotnost vozidla 15,5 t (při konfiguraci 6x6) resp. 13 t (4x4).

S novými obchodními názvy vozidel Tatra se pojí i jejich nové grafické a barevné provedení a umístění na bocích resp. dveřích kabiny vozů. Font i stříbrná barva písma označení vozidel odpovídá nové marketingové unifikaci kopřivnické automobilky.

Vlajková loď civilního výrobního programu těžkých nákladních vozidel značky Tatra využívající kombinaci originálního podvozku tzv. tatrovácké koncepce a konstrukčních skupin renomovaných světových výrobců nese již od svého uvedení na trh v roce 2011 název Phoenix. Tato obchodní řada vozidel důsledně využívá výhradně podvozku Typové řady I. Dle emisní specifikace použitého motoru jsou vozidla označena jako Tatra Phoenix s motory Euro 5 a Tatra Phoenix Euro 6.

Řada těžkých nákladních vozidel Tatra s nízkou kabinou, dříve označovaná jako T815-7, nyní nese název Tatra Force. Základem je podvozek Typové řady I, který je v základní konfiguraci osazen vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem v emisní specifikaci Euro III až Euro V a převodovkou Tatra (na přání i se systémem elektronického řazení). Ve standardní nabídce jsou rovněž kapalinou chlazené motory Cummins kombinované s převodovkami Tatra nebo Allison s přídavným (sestupným) převodem Tatra. Automobilka nabízí instalaci motorů a převodovek Caterpillar, nebo tzv. distribučních přídavných převodovek.

Významnou část výrobního programu vozidel Tatra Force představují i civilní provedení s celou řadou nástaveb určených pro záchranářské a hasičské složky i pro stavební či těžařský průmysl.

Řada civilních těžkých nákladních vozidel Tatra Terrn01 vycházející z kombinace podvozku tzv. tatrovácké koncepce a původní kabiny Tatra 815 je v aktuálním provedení v nabídce od roku 2010. Podvozek vozidel je téměř výhradně v provedení Typové řady II, existují však varianty i s podvozkem Typové řady I. K pohonu těchto vozidel jsou využívány motory a převodovky Tatra.

V průběhu roku 2017 bude na trh uvedeno novodobé, podstatně zmodernizované pokračování této slavné obchodní řady, nová řada vozidel ponese označení Tatra Terra.

Obchodní řada středně těžkých nákladních vozidel s podvozky Typové řady III (žebřinový rám s tuhými portálovými nápravami Tatra Rigid) původně známá pod označením T810 se nyní jmenuje Tatra Tactic. Jednotlivé modely vozidel 6x6 a 4x4 jsou určeny především pro vojenské účely, tomu odpovídá i nové označení vycházející z vojenské terminologie.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
10. 9. 2016 14:03
Re: Chudoba...
Možná by byl lepší název : PORR No1.
Chudoba...
Čakal som, že ACZ predstaví súčasnú ponuku vo fotogalérii, ale ako obvykle, čakal som asi príliš veľa, zmohli sa len na obrázky nápisov s novým označením. Že ja blbec stále dúfam, že si konečne niekto dá trochu práce a namiesto kopírovania textov zapojí aj vlastnú invenciu a stvorí niečo trochu vlastné, obsažné a zaujímavé...