Tatra Phoenix 8x8 pro civilní ochranu
Tatra Phoenix 8x8 pro účely civilní ochrany v Německu je společným projektem německého dealera vozidel značky Tatra, kterým je firma Metallbau & Fahrzeughandel Gerhard Friedrich, a havarijní zásahové jednotky, jejímž společným zřizovatelem jsou Spolková republika Německo a pobřeží spolkové země.
Kromě havarijní zásahové jednotky bude vozidlo využíváno i v Dolnosaském zemském podniku pro vodní hospodářství a ochranu pobřeží a přírody (NLWKN – Niedersächsicher Landesbetrieb für Wasserwirtschaft, Küsten- und Naturschutz).
Ve spací kabině Phoenixu muselo lůžko ustoupit speciálním vestavěným částem, požadované doplňkové elektrické výbavě a třetímu sedadlu, z něhož lze obsluhovat speciální signalizační zařízení a které je pohodlné i pro lidi vyššího vzrůstu. Speciální signalizační zařízení od firmy Hänsch je pak jedno z prvních, které se do nákladních automobilů s přepínací funkcí žlutého a modrého světla instalovalo. Rozsáhlou elektrovýbavu dodala společnost Bosch Degeling.
Podvozek čtyřnápravového speciálu vychází z modelu Tatra Phoenix, ale svou výbavou, komponenty z vojenských vozidel a některými důležitými technickými detaily se od sériové produkce kopřivnické automobilky odlišuje. Při vývoji a stavbě vozidla byl kladen důraz na možnost kombinovat jeden model nákladního automobilu s více možnostmi jeho nasazení v terénu.
V první polovině října předvedl Phoenix s nástavbou Palfinger zaměstnancům podniku NLWKN a členům havarijní zásahové jednotky své schopnosti v německém povrchovém dolu na hnědé uhlí v regionu Garzweiler. Tato lokalita je se svým písčitým terénem podobná pobřežním oblastem Německa a nabízí podmínky, jimiž běžná vozidla konkurenčních výrobců nejsou schopná projet.
V rámci této předváděcí akce vezl Phoenix 8x8 kromě nakládacího jeřábu, hákového nakladače a hydraulického navijáku také naloženou plošinu. Vozidlo bez problémů projelo terénem, ve kterém byly vyjeté hluboké koleje od damprů, a to i kolmo přes ně.