Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

 

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.

Důkazem pro toto tvrzení může být zakázka v podobě podvozku Tatra Phoenix Euro 6 pro švýcarského zákazníka, společnost HODEL, disponujícího kombinací mechanického a hydraulicko-elektronického systému řízení kol všech čtyř náprav.

Díky tomu splňuje vozidlo dokonale požadavek zákazníka ohledně schopnosti řízení všech kol. Ba co více řízení kol zadní či zadních náprav závisle na řízení kol náprav předních či dokonce nezávisle na nich.

Výsledkem je několik módů řízení vozidla, které dovolují mimo jiného také tzv. krabí chod, tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení kol všech čtyř náprav.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Podvozek T 158-8P6R41.27ZA 8x8.1R s rozvorem 2150 mm + 2660 mm + 1500 mm s mechanickým systémem řízení TatraTON prvních dvou a elektro-hydraulickým systémem Mobile Electronic posledních dvou náprav je opravdový speciál, i když drtivou většinu konstrukčních skupin, podskupin i jednotlivých dílů sdílí se standardní produkcí.

Tatra Phoenix Euro 6 „Krab“ je vozidlo splňující všechny moderní legislativní nároky a reagující na zákaznický požadavek týkající se systému řízení. Z legislativních a bezpečnostních důvodů jsou režimy řízení rozděleny do dvou skupin: On-Road a Off-Road.

Režim On-Road je výchozí jízdní režim, ve kterém se vozidlo nachází vždy po každém nastartování. Je určen k provozu na běžných pozemních komunikacích.

V tomto režimu je řízení třetí nápravy zamčeno v poloze pro přímou jízdu. Kola čtvrté nápravy jsou řízena v závislosti na natočení přední nápravy od okamžiku, kdy vozidlo dosáhne rychlosti 30 km/h. Ovšem při překročení rychlosti 50 km/h je náprava automaticky vycentrovaná a její řízení je uzamčeno.

Do režimu Off-Road spadají zbylé tři speciální jízdní módy. Ty jsou určeny pro provoz mimo veřejné komunikace a jsou rovněž omezeny povolenou maximální rychlostí.

Režim All-Wheel Steering neboli řízení kol všech náprav, spočívá v možnosti natáčení kol třetí a čtvrté nápravy v závislosti na poloze předních kol. Cílem je dosažení minimálního poloměru zatáčení.

Režim Crab Steering spočívá ve schopnosti natočení kol třetí a čtvrté nápravy v rozmezí nula až 21 stupňů ve stejném směru jako kola předních náprav.

Posledním speciálním režimem řízení je tzv. Manual Steering, dovolující řízení kol třetí a čtvrté nápravy zcela nezávisle na poloze předních kol. Řidič tak může po nastavení kol třetí a čtvrté nápravy do libovolného směru korigovat směr jízdy vozu volantem.

Tatra Force 4x4 s řízením obou náprav pro Chile

Protože u zadních náprav jde o hydraulický systém řízení ovládaný elektronicky je v kabině vozu, na středovém tunelu, vedle řadicí páky umístěn tzv. ovládací terminál systému řízení Mobile Electronic.

Osm funkčních tlačítek slouží k volbě režimu řízení a posléze také k vlastnímu ovládání natočení kol třetí a čtvrté nápravy. Nad tlačítky je displej, na němž se zobrazuje aktivace jednotlivých tlačítek.

Tatra a její nejznámější mobilní jeřáby. Prohlédněte si je ve velké galerii!

Po nastartování vozu musí v rámci vysoké míry bezpečnosti provozu proběhnout test celého systému, trvající cca 15 sekund, po tuto dobu vozidlo stojí na místě. Volbu režimu řízení vozidla lze provádět při stojící voze či při rychlosti od 5 km/h.

Po každém manévrování v režimu Off-Road by měl řidič vozu přepnout řízení do On-Road a provést tzv. synchronizaci systému. Teprve poté může vyrazit na veřejné silnice. Systém je schopen v rámci vlastního testovacího a synchronizačního módu vyhodnotit chybový stav, vypsat chybový kód na displej a varovat řidiče akustickým signálem.

Tatra 163 Jamal: Expert na práci, Dakar i závody na okruzích

Zatímco On-Road řízení zajišťuje relativně běžné jízdní schopnosti čtyřnápravového těžkého nákladního vozu na silnici, které jsou součásti řidičovy běžné představivosti, Off-Road poskytuje možnosti zcela mimořádné.

Manévrování bokem k nakládací rampě či jiné hraně, otočení vozu s minimálním poloměrem otáčení či vymanévrování z kritické situace v těžkém terénu výjezdem z hlubokých kolejí či směrem ze svahu nebo do svahu, který je pro vozy se standardním řízením zcela nemožný.

Vzhledem k tomu, že vozidlo po dostavbě na mobilní jeřáb bude sloužit u švýcarského zákazníka, předpokládá se jeho využití v kopcovitých či dokonce horských oblastech.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Výroky o holokaustu hýbají Polskem, premiér Morawiecki za něj připsal odpovědnost Židům Výroky o holokaustu hýbají Polskem, premiér Morawiecki za něj připsal odpovědnost Židům

Polský premiér Mateusz Morawiecki dnes vyvolal pobouření,…

Agentura Fitch zlepšila rating Řecku, především díky rostoucí ekonomice Agentura Fitch zlepšila rating Řecku, především díky rostoucí ekonomice

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings zlepšila…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Štítky Tatra Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné! BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné!

V prosinci minulého roku světem proletěla zpráva o…

Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI

Že nedávají vznětové motory zase takový smysl v malých…

 





 
Dakarský speciál Mitsubishi Pajero oslavil 30 let a zamířil do dražby. Cena je překvapivě nízká

Dakarský speciál Mitsubishi Pajero oslavil 30 let a zamířil do dražby. Cena je překvapivě nízká

Včera

Hodně unikátní kousek nabídla před pár dny aukční společnost Bring a Trailer.




Blesk.cz

Po zemětřesení v Mexiku se zřítil vrtulník s ministrem vnitra: 13 mrtvých

Po zemětřesení v Mexiku se zřítil vrtulník s…

Velké zemětřesení o síle 7,2 stupně zasáhlo v pátek místního času (v noci na sobotu českého času)…

Google rozšiřuje univerzální sdílení. Teď už to umí i fotky

Google rozšiřuje univerzální sdílení. Teď už to umí i fotky

Google testuje App Messaging Preview API již nějakou tu dobu, zatím se ale nedostalo z uzavřeného testování. Od…

 

iSport.cz

Drsný zákrok na Jágra! Zkrvavená legenda skončila v nemocnici

Drsný zákrok na Jágra! Zkrvavená legenda skončila v…

Rychlý konec měl pro Jaromíra Jágra domácí zápas proti Havířovu. Už ve 3. minutě ho na mantinel drsně narazil…

Komentář jízdy Ledecké v ČT: Zaváhala, chybička, zase chyba… a ZLATO!

Komentář jízdy Ledecké v ČT: Zaváhala, chybička,…

Přepište dějiny, otevíráme zlatou bránu! Podobná památná hláška, jakou mají všichni spojenou s vítězstvím…

 

Reflex.cz

Revoluce v medicíně zvaná BonoFill: Izraelská firma vypěstovala lidské kosti v laboratoři

Revoluce v medicíně zvaná BonoFill: Izraelská firma…

Izraelská biotechnologická společnost Bonus BioGroup právě vkročila do druhého kola testů klinické studie,…

Nenechte si ujít: Česko vs. Švýcarsko. Reflex bude komentovat zápas našich hokejistů na olympiádě

Nenechte si ujít: Česko vs. Švýcarsko. Reflex bude…

Předvedou naši borci dostatečně kultivovaný výkon? Budou si na střídačce a trestné lavici číst knihy? Zápas…