Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

 

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.

Důkazem pro toto tvrzení může být zakázka v podobě podvozku Tatra Phoenix Euro 6 pro švýcarského zákazníka, společnost HODEL, disponujícího kombinací mechanického a hydraulicko-elektronického systému řízení kol všech čtyř náprav.

Díky tomu splňuje vozidlo dokonale požadavek zákazníka ohledně schopnosti řízení všech kol. Ba co více řízení kol zadní či zadních náprav závisle na řízení kol náprav předních či dokonce nezávisle na nich.

Výsledkem je několik módů řízení vozidla, které dovolují mimo jiného také tzv. krabí chod, tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení kol všech čtyř náprav.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Podvozek T 158-8P6R41.27ZA 8x8.1R s rozvorem 2150 mm + 2660 mm + 1500 mm s mechanickým systémem řízení TatraTON prvních dvou a elektro-hydraulickým systémem Mobile Electronic posledních dvou náprav je opravdový speciál, i když drtivou většinu konstrukčních skupin, podskupin i jednotlivých dílů sdílí se standardní produkcí.

Tatra Phoenix Euro 6 „Krab“ je vozidlo splňující všechny moderní legislativní nároky a reagující na zákaznický požadavek týkající se systému řízení. Z legislativních a bezpečnostních důvodů jsou režimy řízení rozděleny do dvou skupin: On-Road a Off-Road.

Režim On-Road je výchozí jízdní režim, ve kterém se vozidlo nachází vždy po každém nastartování. Je určen k provozu na běžných pozemních komunikacích.

V tomto režimu je řízení třetí nápravy zamčeno v poloze pro přímou jízdu. Kola čtvrté nápravy jsou řízena v závislosti na natočení přední nápravy od okamžiku, kdy vozidlo dosáhne rychlosti 30 km/h. Ovšem při překročení rychlosti 50 km/h je náprava automaticky vycentrovaná a její řízení je uzamčeno.

Do režimu Off-Road spadají zbylé tři speciální jízdní módy. Ty jsou určeny pro provoz mimo veřejné komunikace a jsou rovněž omezeny povolenou maximální rychlostí.

Režim All-Wheel Steering neboli řízení kol všech náprav, spočívá v možnosti natáčení kol třetí a čtvrté nápravy v závislosti na poloze předních kol. Cílem je dosažení minimálního poloměru zatáčení.

Režim Crab Steering spočívá ve schopnosti natočení kol třetí a čtvrté nápravy v rozmezí nula až 21 stupňů ve stejném směru jako kola předních náprav.

Posledním speciálním režimem řízení je tzv. Manual Steering, dovolující řízení kol třetí a čtvrté nápravy zcela nezávisle na poloze předních kol. Řidič tak může po nastavení kol třetí a čtvrté nápravy do libovolného směru korigovat směr jízdy vozu volantem.

Tatra Force 4x4 s řízením obou náprav pro Chile

Protože u zadních náprav jde o hydraulický systém řízení ovládaný elektronicky je v kabině vozu, na středovém tunelu, vedle řadicí páky umístěn tzv. ovládací terminál systému řízení Mobile Electronic.

Osm funkčních tlačítek slouží k volbě režimu řízení a posléze také k vlastnímu ovládání natočení kol třetí a čtvrté nápravy. Nad tlačítky je displej, na němž se zobrazuje aktivace jednotlivých tlačítek.

Tatra a její nejznámější mobilní jeřáby. Prohlédněte si je ve velké galerii!

Po nastartování vozu musí v rámci vysoké míry bezpečnosti provozu proběhnout test celého systému, trvající cca 15 sekund, po tuto dobu vozidlo stojí na místě. Volbu režimu řízení vozidla lze provádět při stojící voze či při rychlosti od 5 km/h.

Po každém manévrování v režimu Off-Road by měl řidič vozu přepnout řízení do On-Road a provést tzv. synchronizaci systému. Teprve poté může vyrazit na veřejné silnice. Systém je schopen v rámci vlastního testovacího a synchronizačního módu vyhodnotit chybový stav, vypsat chybový kód na displej a varovat řidiče akustickým signálem.

Tatra 163 Jamal: Expert na práci, Dakar i závody na okruzích

Zatímco On-Road řízení zajišťuje relativně běžné jízdní schopnosti čtyřnápravového těžkého nákladního vozu na silnici, které jsou součásti řidičovy běžné představivosti, Off-Road poskytuje možnosti zcela mimořádné.

Manévrování bokem k nakládací rampě či jiné hraně, otočení vozu s minimálním poloměrem otáčení či vymanévrování z kritické situace v těžkém terénu výjezdem z hlubokých kolejí či směrem ze svahu nebo do svahu, který je pro vozy se standardním řízením zcela nemožný.

Vzhledem k tomu, že vozidlo po dostavbě na mobilní jeřáb bude sloužit u švýcarského zákazníka, předpokládá se jeho využití v kopcovitých či dokonce horských oblastech.

Spolupracujeme s TipCars.com
Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější

Podle Hospodářské komory ČR chybí tuzemským firmám zhruba…

Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur

Až škody ve výši miliardy eur (25,8 miliardy korun) mohou…

Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify

Český startup Apify hlásí další úspěšnou investici. Ta…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Štítky Tatra Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Včera

Sedan vyšší střední třídy, ovšem původem z Itálie. O zábavu bude postaráno, testujeme Maserati Ghibli S Q4!




Blesk.cz

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím pozlátkem je tvrdá dřina!“

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím…

Jake (26) a Marie (28) se rozhodli investovat všechnen svůj čas a peníze sobě a své vášni k cestování. Krásné…

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se, jak jí to slušelo!

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se,…

V sobotu vdal jednu ze svých tří dcer herec Vladimír Kratina (66)! Dceru Dominiku (25), modelku a někdejší…

 

iSport.cz

Ztráta Němců? Chyběla jednota, divil se Kahn. Nechápu, zuřil Hummels

Ztráta Němců? Chyběla jednota, divil se Kahn.…

Die Mannschaft má problém. Němečtí fotbalisté vstoupili do šampionátu v Rusku prohrou 0:1 s Mexikem. Tedy…

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi nohy, popsal svědek

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi…

Sedí tam jako v divadle. Jen ta opona chybí. Montované tribuny vedle stadionu v Jekatěrinburgu, kde včera kopali…

 

Reflex.cz

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající vlády by však měl zarazit Ústavní soud

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající…

Druhá vláda Andreje Babiše ještě ani fakticky nevznikla a na obzoru už se rýsuje černý mrak, který může celé…

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Tunel je skvělý vynález. Spojuje dvě místa nejčastěji na opačných stranách horského masivu, ale i pod řekou,…