Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra se propadla do ztráty 571 mil. ze zisku 859 mil. Kč

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
Kopřivnická automobilka Tatra se kvůli globální finanční krizi propadla v loňském roce do ztráty 571,731 milionu korun. V roce 2007 přitom zaznamenala rekordní čistý zisk 859 milionů korun.

Výrobce těžkých nákladních automobilů částečně uhradí svůj loňský prodělek z nerozděleného zisku částkou 393 milionů a zbylých 197,7 milionu korun ponechá jako ztrátu z minulých let. Rozhodla o tom dnes řádná valná hromada společnosti.

Tatra, která loni utržila 5,9 miliardy korun, očekává v letošním roce propad tržeb asi o 40 procent. Zhruba stejně se sníží i počet zaměstnanců, automobilka letos propustí dalších 500 lidí.

Tatra měla ještě v prvním pololetí 2008 tolik zakázek, že objednaná vozidla ani nestačila vyrábět. Ve druhé polovině loňského roku ale v důsledku hospodářské krize nastal zlom. Automobilka začala strádat, protože zákazníci ztratili zájem o její výrobky, které prodražila extrémně silná koruna. Loni Tatra prodala 1962 vozidel, což je o 491 méně než v roce 2007. Její tržby dosáhly 5,945 miliardy korun, tedy zhruba stejně jako v předchozím roce (5,938 miliardy korun).

Konsolidované výnosy skupiny Tatra loni vzrostly meziročně o 168 milionů na 7,869 miliardy korun. Hospodaření skupiny se propadlo do ztráty bezmála 712 milionů korun. Předloni skupina firem ovládaných kopřivnickou automobilkou hospodařila se ziskem 901 milionů korun.

Automobilka kvůli krizi také propustila stovky zaměstnanců. V květnu zaměstnávala ve své skupině zhruba 3100 lidí proti 4400 z loňského srpna.

Kopřivnické automobilce Tatra letos kvůli pokračující hospodářské krizi klesnou tržby asi o 40 procent a hospodářský výsledek zůstane v červených číslech, řekl ČTK po skončení řádné valné hromady šéf automobilky Ronald Adams. Kvůli nedostatku zakázek firma rovněž propustí dalších 500 lidí. Ve své skupině chce Tatra zachovat jen 2600 pracovních míst.

Cílového stavu 2600 zaměstnanců chce Tatra podle Adamse dosáhnout nejpozději do konce letošního roku."Nemůžeme si dovolit zaměstnávat lidi, pro které nemáme práci. Nepotřebujeme vyrábět nákladní vozy, protože ty zakázky na ně nejsou," vysvětlil. Automobilka má navíc na skladě přes 200 nákladních vozidel, což je asi čtyřnásobně více, než by měla mít. "Měli bychom mít skladem méně než 50 vozidel," dodal.

Snižování počtu zaměstnanců automobilce také výrazně meziročně sníží tržby. "Celkové snížení počtu zaměstnanců bude 40 procent, úroveň tržeb bude nižší o minimálně stejné, ne-li o vyšší procento," řekl. Tatra se podle něj pravděpodobně nedostane ani ze ztrátového hospodaření. "Samozřejmě snižujeme náklady, ale jsou tady ztráty z minulých období, takže nepředpokládám, že Tatra by mohla skončit rok bez ztrát," uvedl.

Největší propad podle Adamse Tatra pocítila v Rusku, kde měla nejvíc komerčních zákazníků, kteří ale v souvislosti se světovou krizí zastavili dovoz nákladních vozidel. "Vloni Rusko představovalo zhruba 700 nákladních aut, letos je to jen kolem stovky," uvedl. Tatru teď drží indické a české zakázky. Celkový pokles zakázek podle obchodního ředitele Jiřího Polmana činí 40 procent.

Kopřivnickou firmu od roku 2006 kontrolují čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a současným předsedou představenstva společnosti Ronaldem Adamsem. Jejich společnost Black River nyní drží 51 procent akcií, téměř 41 procent má TATRA Holdings a drobní akcionáři vlastní dohromady přibližně osm procent akcií.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
Avatar - T613
28. 6. 2009 11:12
Re: Tatry by bylo skoda
srandisto
26. 6. 2009 22:09
Re: Vydrž prťka, vydrž!
popozeraj vsetky prace a skus hodit vyjadrenie potom...
Avatar - T613
26. 6. 2009 20:13
Re: Vydrž prťka, vydrž!
člověče mě tyhle studie moc neberou.. kdyby to bylo pořádně rozkreslené tak to by byla jiná ;-)
26. 6. 2009 19:43
Re: Vydrž prťka, vydrž!
Túto Tatru si už videl? Tipni autora. ;-)
[odkaz]
Samozrejme, je tam toho viac.
26. 6. 2009 17:16
Re: Vydrž prťka, vydrž!
Kdoví jestli v tom není zase nějaký tunýlek nebo nenažranost vedení. Znám x případů, kdy firma sotva přežívá a vedení si z každé uspěšně vydělané koruny rychle stáhne půlku do kapsy, pak krachuje a ještě natahuje ruku po státu aby pomohl ;-\