Diskuse

Tatra T87 nefascinuje jen nás. Podívejte se, jakou parádu dělá majiteli v Los Angeles

14.12.2017

I když poslední kousek Tatry s označením 87 opustil výrobnu před dlouhými desítkami let, vůz svým vzhledem fascinuje dodnes. Nejen doma, ale i ve Spojených státech.

 

  • 30 Reagovat !

    foto Magister

    Magister 14.12.2017  10:09

    T87

    Parádní kousek! Škoda, že dnes je tatra v prd***
    • 11 Reagovat !

      foto H-K-svwet

      H/K_svwet 14.12.2017  10:39

      « Re: T87

      suhlas... ach jaj

      inak perfektne tam vynika medzi tou optimou, dvojicou bmw, dodge, RAV-kou, mazdou, lincolnom, subaru, fusionom a bohvie co tam este vidim ... [odkaz] ;-)
      • 30 Reagovat !

        foto stary-kluk

        starý_kluk 14.12.2017  10:47

        « Re: Re: T87

        Z fotografií z jihoamerické cesty H+Z je vidět, jak se T87 krčí při zemi vůči tehdy soudobým "amerikám". Předstihla dobu o 20 let. Absurdní obrázky ve srovnání s dnešními SUV - že.
        • 00 Reagovat !

          foto H-K-svwet

          H/K_svwet 14.12.2017  10:59

          « Re: Re: Re: T87

          pritom aky ma offrod podvozok .. skvely cross by to bol dnes... iste lepsi ako nejake to farebne velkonocne vajce captur ;-)

          je to tak... svojho casu aj lancia a citron predstihli dobu o 20 let ale ked ide o sucasnost tak opat ziadla slava sa uz nekona ;-\
          • 11 Reagovat !

            foto stary-kluk

            starý_kluk 14.12.2017  11:44

            « Re: Re: Re: Re: T87

            T87 má vepředu lichoběžníky a vzadu úhlová zavěšení se šikmými osami kývání (už v r.1936 !).
            • 00 Reagovat !

              foto Papezja

              Papezja 15.12.2017  07:48

              « Re: Re: Re: Re: Re: T87

              Pokud vim, tak prvni tatra s uhlovou napravou byla T613. 87 mela klasicke kyvne polonapravy, jako Skodovky s motorem vzadu :-)
              • 01 Reagovat !

                foto stary-kluk

                starý_kluk 15.12.2017  08:39

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                Ó ne. T87 má vzadu šikmá čtvrteitická plochá péra, vycházející z rozvodlené páteře, a ta vtipě zastávají i funkci šikmých ramen zavěšení kol..
                • 10 Reagovat !

                  foto Papezja

                  Papezja 15.12.2017  09:52

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                  Pozor, to ovsem z te napravy nedela uhlovou. Stale jsou tam polonapravy bez vnejsiho kloubu, pero slouzi pouze jako podelne rameno, ktere mely i zminene Skodovky a Tatra 603. Cela polonaprava se stale otaci kolem vnitrniho kloubu, z cehoz vyplyvaji nevyhody - spatna geometrie a vysoky rolcentr.

                  Uhlova naprava ma mnohem mensi zmeny odklonu - kvuli kterym potrebuje klasickou hnaci hridel s 2 klouby - a sily od zaveseni pusobi jinak, coz je nejdulezitejsi vlastnost uhlove napravy v porovnani s kyvnou polonapravou
                  • 00 Reagovat !

                    foto stary-kluk

                    starý_kluk 15.12.2017  10:59

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                    Pozor: v tatrováckém diferenciálu nejsou klouby hnacích hřídelů kol (to měla Škodovka, ...).

                    O úhlové nápravě máte částečnou pravdu, protože ona má ještě "programované" vlastnost pasivního přiřizování polonáprav. A tady u T87 je rozhodující, jestli mají listová pera na polonápravách "branky", v kterých pera kloužou (pak máte pravdu), a nebo jsou pevně kotvena a pak fungují jako úhlové zavěšení. A pokud vím, je listové pero na každé straně ukotveno do obréceného U pod polonápravu.
                    • 00 Reagovat !

                      foto Papezja

                      Papezja 15.12.2017  11:17

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                      A co tam ma, kdyz ne klouby? Tatrovacky diferencial to, pokud vim, nema.

                      Dokud to nema kloub na strane kola a kolo je tim padem fixovane k poloose, s prevodovkou coby nosnym prvek zaveseni, je to kyvna polonaprava. To, jak je fixovana podelne, jeji negativni vlastnosti zmeni jen minimalne.

                      A jak jsem rekl drive, nejdulezitejsi vlastnosti uhlove napravy neni prubeh geometrie, ale pusobeni sil v zaveseni.
                      • 00 Reagovat !

                        foto stary-kluk

                        starý_kluk 15.12.2017  11:40

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                        V diferneciálu jsou dva talíře a ty se naklápí - pochází už od T11 a trvá to dodneška u náklaďáků - Tatra to ráda presentuje - můžete se podívat na její stránky. To ona pověstná Tatrovácká koncepce. Rozepisovat se dál už nebudu.

                        Úhlová nárava:
                        Neopdověděl jste na zádsandní věc: kloužou péra v poloosách nebo ne?

                        Důležité u úhlová nápravy je všechno dohromady - celkové vedení kola vč. geometrie!
                        • 00 Reagovat !

                          foto Papezja

                          Papezja 15.12.2017  12:07

                          « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                          Ja vim, co je Tatrovacka koncepce :-) Ale myslel jsem, ze u Tatrovek s motorem vzadu se neuplatnila. Jak vidim, tak ano, (az T600 ma poloosy s klouby) potom je i jasne, ze uhlova naprava to neni ani nahodou. Ozubena kola se totiz mohou otacet pouze v ose kolem pastorku, jinak by zuby nebyly ve spravnem kontaktu. A Tatrovacka naprava je podle toho konstruovana.

                          Takze to pero pusobi jenom jako pero a musi byt ulozeno zpusobem, aby dovolilo nejakou vuli a cela naprava se neskrizila.

                          Ano, samozrejme ze vse je dulezite, ale nejvetsi rozdil uhlove napravy je prave v tom pusobeni sil. U kyvadlove napravy je problem v tom, ze zaveseni tlaci kolo pod auto, cimz nadzvedava zadek a vytvari pozitivni odklon. Proto se u zavodnich vozu s touto koncepci napravy podvazovaly nebo se davaly "antistabilizatory", ktere pusobily proti zvedani zadku.
                          Uhlova naprava toto chovani eliminovala a zaroven zabirala podobny prostor, jako kyvne polonapravy.
                          • 00 Reagovat !

                            foto stary-kluk

                            starý_kluk 15.12.2017  13:03

                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                            Polonápravy se (u neterénních aut) pohybují okolo středu (vodorovné polosy), kde jsou rozdíly rozchodů s propérováním minimální (cos fí blízký 1) a u závodních mají negativní sklony (příklony kol).
                            Pasivní přiřizování zadní nápravy s náklonem vozu v zatáčce se u úhlové nápravy řeší.
                            Přiznám se, že s talíři v difrenciálu máte nejspíš pravdu, budou tam klouby - pokusím se někde zjistit, jak to u T87 bylo. Nakonec T600 Tatraplan klouby má - má podélná ramena. Tady u T87 budou asi taky. U T77 nevím, protože tam měla péro příčné.
                            Omlouvám se za případnou mystifikaci.

                            Pozn.: Pérování u obou T77 i T87 bylo s propérováním progresivní - čím větší propérování, tí se přibíralo postupně víc listů. Naklánění obou v zatáčce bylo malé (i díky nízkému těžišti - na tu dobu nevídanému).
                            • 00 Reagovat !

                              foto Papezja

                              Papezja 15.12.2017  13:21

                              « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                              Nejake zmeny rozchodu ci rozvoru je to posledni, co se resi, z tohoto pohledu je zrovna kyvna naprava pekna pr** - videl jste, co udela 120 kdyz se zvedne nad zem? >:D

                              Ne, je to jak pisete, T87 ma tatrovackou napravu, nasel jsem na googlu snimky diferencialu (tatrovackeho)i polonapravy.

                              Pasivni pririzovani uhlove napravy bylo hlavne vlivem silentbloku, coz je pravdepodobne i jeden z duvodu, proc se jiz temer nepouziva.. Pri brzdeni motorem se i menila sbihavost na rozbihavost (kvuli tomu si porsche vytvorilo weissachskou napravu). Zmeny sbihavosti pri propruzeni jsou proti tomu mizive. Dulezitejsi jsou spis zmeny odklonu, ktere se daji kontrolovat lepe, nez u kyvnych polonaprav.
                              • 00 Reagovat !

                                foto stary-kluk

                                starý_kluk 15.12.2017  14:22

                                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                                T87 zadní náprava: aha, tak děkuji.

                                Propérování s polosami, tak jak ho měla Š120 bylo zoufalé - změny rozhodu se chovaly na bombírované silnici, nebo při neropvnoměrném zatížení, šejdrem. Ale Tatry tohle měly vychytané - zdvih pérování byl malý a polossy opravdu chodily kolen středu kývání.

                                Jinak postavení kola - jeho odklon / příklon má být co možná v jakékoliv poloze kompenzován sbíhavostí / rozbíhavostí, aby se kolo valilo. A to se sleduje.
                                Pasivní přiřizování silentbloky není dobré, nemá dobré přechody, lepší je, když je dělané celkovou geometrií závěsu (např. Favorit to má udělané velmi dobře).
                                • 00 Reagovat !

                                  foto Papezja

                                  Papezja 15.12.2017  15:01

                                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                                  Taky jsem se dozvedel neco noveho :-)

                                  120 byla podvozkove celkove zoufala, na druhou stranu bylonvidet, jak se postupne snazili ten podvozek vylepsovat. Ale z h** bic neupletes. Ale pokud neni osa kyvani na urovni styku gumy s vozovkou, vzdy nastane zuzovani rozvoru, i kdyz uprostred kola nebude tak znatelne.

                                  S temi silentbloky jsem to myslel tak, ze ta zmena je spis nechtena a je to ustupek komfortu. Zajimave je pak sledovat, jak s tim automobilky bojuji. Treba prave ta veischaska naprava nebo opli wattuv primovod u torzni napravy. Jinak mi ale prijde, za na spravnou geometrii se u civilnich aut casto kasle a ladi se to jen aby to nejak fungovalo. Jinak by nemohla mit vetsina evropskych aut torzni napravu...
  • 30 Reagovat !

    foto stary-kluk

    starý_kluk 14.12.2017  10:22

    T87 se uchladila i na Sahaře

    - a dvojnásobně přetížená. Ing. Hanzelka psal pro automobilku pečlivé záznamy i o teplotě oleje a vše bylo v pořádku.
  • 06 Reagovat !

    foto Ficus

    Ficus 14.12.2017  10:56

    tragický motory

    Realisticky:
    Celou historii neměli trvanlivej kus motoru. Mírná provozuschopnost byla vždy vykoupená tragickým výkonem... A ani tak, bych ty běžce nevyzdvihoval, neni pro to kus plusu.
    Pokud je ale někdo zaslepenej láskou ke kusu plechu, ať si mele o sahaře, anebo o čem chce.
    • 30 Reagovat !

      foto Dinar

      Dinar 14.12.2017  11:09

      « Re: tragický motory

      Afrika snů a skutečností, tak se ta několikadílná kniha jmenuje. Je to záznam cesty napříč Afrikou v T87, Afrikou z let 1947 a 48. Vyjma Land roveru zatím žádné jiné auto nedokázalo tuhle cestu po Tatře 87 zopakovat.
    • 00 Reagovat !

      foto H-K-svwet

      H/K_svwet 14.12.2017  11:09

      « Re: tragický motory

      to tu radsej nepis ...
    • 50 Reagovat !

      foto stary-kluk

      starý_kluk 14.12.2017  11:46

      « Re: tragický motory

      T87 měla max. rychlost 160 km/h ! - v r.1936 ! Mercedes 70 měl stejný výkon motoru a díky vysoké a hranaté karoserii takovou rychlost ani zdaleka nedosahoval.
  • 20 Reagovat !

    foto zlysoused

    zlysoused 14.12.2017  16:40

    Video

    • 00 Reagovat !

      foto amadeus

      amadeus 14.12.2017  18:10

      « Re: Video

      Hned když jsem viděl nadpis, vzpomněl jsem si na tohle video. Úžasné!
      • 00 Reagovat !

        foto DonVito

        DonVito 15.12.2017  08:45

        « Re: Re: Video

        Pekne. Tady mam jeste jedno. Od 9. minuty:

        [odkaz]

        Panameru nemelo stavet Porsche, ale Tatra :-)
    • 00 Reagovat !

      foto DonVito

      DonVito 15.12.2017  08:57

      « Video

      Dobra SPZ: OSMIVLC :-)

      A jak vypravi o cestovatelych: Hanzelky :-) a Zikmunda
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Děti začínají znovu bavit knihy. Ve třetí třídě jich čtvrtina čte denně

Děti začínají znovu bavit knihy. Ve třetí třídě jich…

V Česku po pěti letech přibylo mladých čtenářů. Zjistila to Národní knihovna s agenturou Nielsen Admosphere svým…

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Dusno u Slováků! Hudáček nejede na ZOH a ostře kritizoval trenéry

Dusno u Slováků! Hudáček nejede na ZOH a ostře…

Nominace hokejistů na ZOH v Jižní Koreji je na Slovensku ožehavým tématem. Mezi její kritiky se zařadil také…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Macron s Merkelovou už brousí nože

Ekonom Vladimír Pikora: Macron s Merkelovou už brousí nože

Myslím, že politika potřebuje ženy. Vidíme to na té naší slavné prezidentské volbě, kde není ani jedna — a podle…

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…