Diskuse

Tatra T87 nefascinuje jen nás. Podívejte se, jakou parádu dělá majiteli v Los Angeles

14.12.2017

I když poslední kousek Tatry s označením 87 opustil výrobnu před dlouhými desítkami let, vůz svým vzhledem fascinuje dodnes. Nejen doma, ale i ve Spojených státech.

 

  • 30 Reagovat !

    foto Magister

    Magister 14.12.2017  10:09

    T87

    Parádní kousek! Škoda, že dnes je tatra v prd***
    • 11 Reagovat !

      foto H-K-svwet

      H/K_svwet 14.12.2017  10:39

      « Re: T87

      suhlas... ach jaj

      inak perfektne tam vynika medzi tou optimou, dvojicou bmw, dodge, RAV-kou, mazdou, lincolnom, subaru, fusionom a bohvie co tam este vidim ... [odkaz] ;-)
      • 30 Reagovat !

        foto stary-kluk

        starý_kluk 14.12.2017  10:47

        « Re: Re: T87

        Z fotografií z jihoamerické cesty H+Z je vidět, jak se T87 krčí při zemi vůči tehdy soudobým "amerikám". Předstihla dobu o 20 let. Absurdní obrázky ve srovnání s dnešními SUV - že.
        • 00 Reagovat !

          foto H-K-svwet

          H/K_svwet 14.12.2017  10:59

          « Re: Re: Re: T87

          pritom aky ma offrod podvozok .. skvely cross by to bol dnes... iste lepsi ako nejake to farebne velkonocne vajce captur ;-)

          je to tak... svojho casu aj lancia a citron predstihli dobu o 20 let ale ked ide o sucasnost tak opat ziadla slava sa uz nekona ;-\
          • 11 Reagovat !

            foto stary-kluk

            starý_kluk 14.12.2017  11:44

            « Re: Re: Re: Re: T87

            T87 má vepředu lichoběžníky a vzadu úhlová zavěšení se šikmými osami kývání (už v r.1936 !).
            • 00 Reagovat !

              foto Papezja

              Papezja 15.12.2017  07:48

              « Re: Re: Re: Re: Re: T87

              Pokud vim, tak prvni tatra s uhlovou napravou byla T613. 87 mela klasicke kyvne polonapravy, jako Skodovky s motorem vzadu :-)
              • 01 Reagovat !

                foto stary-kluk

                starý_kluk 15.12.2017  08:39

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                Ó ne. T87 má vzadu šikmá čtvrteitická plochá péra, vycházející z rozvodlené páteře, a ta vtipě zastávají i funkci šikmých ramen zavěšení kol..
                • 10 Reagovat !

                  foto Papezja

                  Papezja 15.12.2017  09:52

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                  Pozor, to ovsem z te napravy nedela uhlovou. Stale jsou tam polonapravy bez vnejsiho kloubu, pero slouzi pouze jako podelne rameno, ktere mely i zminene Skodovky a Tatra 603. Cela polonaprava se stale otaci kolem vnitrniho kloubu, z cehoz vyplyvaji nevyhody - spatna geometrie a vysoky rolcentr.

                  Uhlova naprava ma mnohem mensi zmeny odklonu - kvuli kterym potrebuje klasickou hnaci hridel s 2 klouby - a sily od zaveseni pusobi jinak, coz je nejdulezitejsi vlastnost uhlove napravy v porovnani s kyvnou polonapravou
                  • 00 Reagovat !

                    foto stary-kluk

                    starý_kluk 15.12.2017  10:59

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                    Pozor: v tatrováckém diferenciálu nejsou klouby hnacích hřídelů kol (to měla Škodovka, ...).

                    O úhlové nápravě máte částečnou pravdu, protože ona má ještě "programované" vlastnost pasivního přiřizování polonáprav. A tady u T87 je rozhodující, jestli mají listová pera na polonápravách "branky", v kterých pera kloužou (pak máte pravdu), a nebo jsou pevně kotvena a pak fungují jako úhlové zavěšení. A pokud vím, je listové pero na každé straně ukotveno do obréceného U pod polonápravu.
                    • 00 Reagovat !

                      foto Papezja

                      Papezja 15.12.2017  11:17

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                      A co tam ma, kdyz ne klouby? Tatrovacky diferencial to, pokud vim, nema.

                      Dokud to nema kloub na strane kola a kolo je tim padem fixovane k poloose, s prevodovkou coby nosnym prvek zaveseni, je to kyvna polonaprava. To, jak je fixovana podelne, jeji negativni vlastnosti zmeni jen minimalne.

                      A jak jsem rekl drive, nejdulezitejsi vlastnosti uhlove napravy neni prubeh geometrie, ale pusobeni sil v zaveseni.
                      • 00 Reagovat !

                        foto stary-kluk

                        starý_kluk 15.12.2017  11:40

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                        V diferneciálu jsou dva talíře a ty se naklápí - pochází už od T11 a trvá to dodneška u náklaďáků - Tatra to ráda presentuje - můžete se podívat na její stránky. To ona pověstná Tatrovácká koncepce. Rozepisovat se dál už nebudu.

                        Úhlová nárava:
                        Neopdověděl jste na zádsandní věc: kloužou péra v poloosách nebo ne?

                        Důležité u úhlová nápravy je všechno dohromady - celkové vedení kola vč. geometrie!
                        • 00 Reagovat !

                          foto Papezja

                          Papezja 15.12.2017  12:07

                          « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                          Ja vim, co je Tatrovacka koncepce :-) Ale myslel jsem, ze u Tatrovek s motorem vzadu se neuplatnila. Jak vidim, tak ano, (az T600 ma poloosy s klouby) potom je i jasne, ze uhlova naprava to neni ani nahodou. Ozubena kola se totiz mohou otacet pouze v ose kolem pastorku, jinak by zuby nebyly ve spravnem kontaktu. A Tatrovacka naprava je podle toho konstruovana.

                          Takze to pero pusobi jenom jako pero a musi byt ulozeno zpusobem, aby dovolilo nejakou vuli a cela naprava se neskrizila.

                          Ano, samozrejme ze vse je dulezite, ale nejvetsi rozdil uhlove napravy je prave v tom pusobeni sil. U kyvadlove napravy je problem v tom, ze zaveseni tlaci kolo pod auto, cimz nadzvedava zadek a vytvari pozitivni odklon. Proto se u zavodnich vozu s touto koncepci napravy podvazovaly nebo se davaly "antistabilizatory", ktere pusobily proti zvedani zadku.
                          Uhlova naprava toto chovani eliminovala a zaroven zabirala podobny prostor, jako kyvne polonapravy.
                          • 00 Reagovat !

                            foto stary-kluk

                            starý_kluk 15.12.2017  13:03

                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                            Polonápravy se (u neterénních aut) pohybují okolo středu (vodorovné polosy), kde jsou rozdíly rozchodů s propérováním minimální (cos fí blízký 1) a u závodních mají negativní sklony (příklony kol).
                            Pasivní přiřizování zadní nápravy s náklonem vozu v zatáčce se u úhlové nápravy řeší.
                            Přiznám se, že s talíři v difrenciálu máte nejspíš pravdu, budou tam klouby - pokusím se někde zjistit, jak to u T87 bylo. Nakonec T600 Tatraplan klouby má - má podélná ramena. Tady u T87 budou asi taky. U T77 nevím, protože tam měla péro příčné.
                            Omlouvám se za případnou mystifikaci.

                            Pozn.: Pérování u obou T77 i T87 bylo s propérováním progresivní - čím větší propérování, tí se přibíralo postupně víc listů. Naklánění obou v zatáčce bylo malé (i díky nízkému těžišti - na tu dobu nevídanému).
                            • 00 Reagovat !

                              foto Papezja

                              Papezja 15.12.2017  13:21

                              « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                              Nejake zmeny rozchodu ci rozvoru je to posledni, co se resi, z tohoto pohledu je zrovna kyvna naprava pekna pr** - videl jste, co udela 120 kdyz se zvedne nad zem? >:D

                              Ne, je to jak pisete, T87 ma tatrovackou napravu, nasel jsem na googlu snimky diferencialu (tatrovackeho)i polonapravy.

                              Pasivni pririzovani uhlove napravy bylo hlavne vlivem silentbloku, coz je pravdepodobne i jeden z duvodu, proc se jiz temer nepouziva.. Pri brzdeni motorem se i menila sbihavost na rozbihavost (kvuli tomu si porsche vytvorilo weissachskou napravu). Zmeny sbihavosti pri propruzeni jsou proti tomu mizive. Dulezitejsi jsou spis zmeny odklonu, ktere se daji kontrolovat lepe, nez u kyvnych polonaprav.
                              • 00 Reagovat !

                                foto stary-kluk

                                starý_kluk 15.12.2017  14:22

                                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                                T87 zadní náprava: aha, tak děkuji.

                                Propérování s polosami, tak jak ho měla Š120 bylo zoufalé - změny rozhodu se chovaly na bombírované silnici, nebo při neropvnoměrném zatížení, šejdrem. Ale Tatry tohle měly vychytané - zdvih pérování byl malý a polossy opravdu chodily kolen středu kývání.

                                Jinak postavení kola - jeho odklon / příklon má být co možná v jakékoliv poloze kompenzován sbíhavostí / rozbíhavostí, aby se kolo valilo. A to se sleduje.
                                Pasivní přiřizování silentbloky není dobré, nemá dobré přechody, lepší je, když je dělané celkovou geometrií závěsu (např. Favorit to má udělané velmi dobře).
                                • 00 Reagovat !

                                  foto Papezja

                                  Papezja 15.12.2017  15:01

                                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T87

                                  Taky jsem se dozvedel neco noveho :-)

                                  120 byla podvozkove celkove zoufala, na druhou stranu bylonvidet, jak se postupne snazili ten podvozek vylepsovat. Ale z h** bic neupletes. Ale pokud neni osa kyvani na urovni styku gumy s vozovkou, vzdy nastane zuzovani rozvoru, i kdyz uprostred kola nebude tak znatelne.

                                  S temi silentbloky jsem to myslel tak, ze ta zmena je spis nechtena a je to ustupek komfortu. Zajimave je pak sledovat, jak s tim automobilky bojuji. Treba prave ta veischaska naprava nebo opli wattuv primovod u torzni napravy. Jinak mi ale prijde, za na spravnou geometrii se u civilnich aut casto kasle a ladi se to jen aby to nejak fungovalo. Jinak by nemohla mit vetsina evropskych aut torzni napravu...
  • 30 Reagovat !

    foto stary-kluk

    starý_kluk 14.12.2017  10:22

    T87 se uchladila i na Sahaře

    - a dvojnásobně přetížená. Ing. Hanzelka psal pro automobilku pečlivé záznamy i o teplotě oleje a vše bylo v pořádku.
  • 06 Reagovat !

    foto Ficus

    Ficus 14.12.2017  10:56

    tragický motory

    Realisticky:
    Celou historii neměli trvanlivej kus motoru. Mírná provozuschopnost byla vždy vykoupená tragickým výkonem... A ani tak, bych ty běžce nevyzdvihoval, neni pro to kus plusu.
    Pokud je ale někdo zaslepenej láskou ke kusu plechu, ať si mele o sahaře, anebo o čem chce.
    • 30 Reagovat !

      foto Dinar

      Dinar 14.12.2017  11:09

      « Re: tragický motory

      Afrika snů a skutečností, tak se ta několikadílná kniha jmenuje. Je to záznam cesty napříč Afrikou v T87, Afrikou z let 1947 a 48. Vyjma Land roveru zatím žádné jiné auto nedokázalo tuhle cestu po Tatře 87 zopakovat.
    • 00 Reagovat !

      foto H-K-svwet

      H/K_svwet 14.12.2017  11:09

      « Re: tragický motory

      to tu radsej nepis ...
    • 50 Reagovat !

      foto stary-kluk

      starý_kluk 14.12.2017  11:46

      « Re: tragický motory

      T87 měla max. rychlost 160 km/h ! - v r.1936 ! Mercedes 70 měl stejný výkon motoru a díky vysoké a hranaté karoserii takovou rychlost ani zdaleka nedosahoval.
  • 20 Reagovat !

    foto zlysoused

    zlysoused 14.12.2017  16:40

    Video

    • 00 Reagovat !

      foto amadeus

      amadeus 14.12.2017  18:10

      « Re: Video

      Hned když jsem viděl nadpis, vzpomněl jsem si na tohle video. Úžasné!
      • 00 Reagovat !

        foto DonVito

        DonVito 15.12.2017  08:45

        « Re: Re: Video

        Pekne. Tady mam jeste jedno. Od 9. minuty:

        [odkaz]

        Panameru nemelo stavet Porsche, ale Tatra :-)
    • 00 Reagovat !

      foto DonVito

      DonVito 15.12.2017  08:57

      « Video

      Dobra SPZ: OSMIVLC :-)

      A jak vypravi o cestovatelych: Hanzelky :-) a Zikmunda
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je už 100 tisíc

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je…

Miliony Venezuelanů utekly ze své zbídačené země, kde panuje hospodářská krize. Sta tisíce z nich přitom…

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak získat od státu až 450 tisíc?

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak…

Od poloviny října mohou lidé nově žádat o dotace na zateplení, které provedou svépomocí. Není to ale jediná…

 

iSport.cz

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním Sport Magazínu

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním…

Ideální jedenáctka, nejschopnější trenéři i nejpamátnější zápasy, které si spojíte s dějinami nejslavnějšího…

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal životopisy: Byl jsem zoufalý

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal…

Dvě chycené penalty, pět čistých kont z šesti ligových zápasů. Brankář Filip Nguyen si aktuálně prožívá svůj…

 

Reflex.cz

Knapová: V kauze Kramný je všechno špatně. Není to žádný lumen, na vraždu elektřinou neměl

Knapová: V kauze Kramný je všechno špatně. Není to…

Petr Kramný od začátku kauzy vystupoval nešťastně, je to nesympatický člověk, ale soudkyně byla od první vteřiny…

Nekrolog: Česká strana sociálně demokratická, zvadlá oranžová růže

Nekrolog: Česká strana sociálně demokratická, zvadlá…

Musím se přiznat, že předsedu české sociální demokracie Jana Hamáčka považuji za slušného člověka. Ovšem taktika…