Tatra Trucks rekapituluje historii kopřivnické automobilky v nové knize
Společnost Tatra Trucks v loňském roce vydala knihu Tatra v hlavní roli, mapující třicet let účasti vozidel značky Tatra v nejtěžších soutěžích světa. Nyní na ni navazuje novým titulem Tatra Nesmrtelná, jenž ji následuje svým formátem, grafickou úpravou i členěním do jednotlivých kapitol.
Čtenář může knihou procházet opět v několika rovinách. Tou základní je sledování jednotlivých názvů kapitol, odrážejících ty nejdůležitější momenty historie výroby vozidel značek NW a Tatra.
Kompletní obrazový materiál (fotografie, výkresy a vizualizace) je další, o stupeň hlubší, úrovní provázející zájemce po historických momentech vývoje a výroby kopřivnických vozidel. Mnohé z fotografií a vizualizací jsou publikovány vůbec poprvé.
Nejdetailnější úrovní odhalování historie vozidel NW a Tatra je potom poměrně rozsáhlý samotný text knihy.
Značka Tatra je již téměř dvacet let spojena výlučně s vývojem a výrobou nákladních vozidel, proto je především tomuto segmentu automobilové výroby v nové knize věnovaná zvýšená pozornost.
Pečlivý čtenář v textech jednotlivých kapitol jistě odhalí celou řadu zajímavých, někdy dokonce zákulisních, informací a to nejen z vlastní konstrukce a výroby, ale též z oblasti společenského zařazení automobilky v různých dobách.
Zajímavou součástí knihy je odhalení přezdívek, jimiž se může pochlubit celá řada vozidel i konstrukčních řešení. Čemu se říká v tatrovácké hantýrce kobra, klíčová dírka, Boráček, Jaruška, Digina nebo Sedmička?
Stejně tak se čtenář seznámí s celou řadou osobností, které posunuly konstrukci a výrobu vozidel značek NW a Tatra, pokaždé když do ní zasáhly, o hodný kus dopředu.
Kniha Tatra Nesmrtelná, pod níž je podepsán jako autor Milan Olšanský, vychází v roce 120. výročí výroby automobilů v Kopřivnici, v roce kdy odešel z tohoto světa jeden z velmi významných konstruktérů tatrováckých vozidel pan Ing. Milan Galia (na dobové fotografii s Tatrou 815 stojí uprostřed).
Právě on byl v roli hlavního konstruktéra vozidel Tatra v době, kdy se doslova rozhodovalo o budoucnosti výroby automobilů v Kopřivnici v dlouhodobém horizontu. Podílel se významným způsobem, kromě jiného, na vývoji a konstrukci osobních vozidel Tatra 613 a nákladních vozidel Tatra 815.
Extrémně významným a dlouhodobě efektivním počinem se jeví návrh a výstavba továrního Zkušebního polygonu. Opět jde o aktivitu, u jejíhož začátku stál právě Ing. Milan Galia. Nová kniha i proto vychází též na jeho počest, stejně jako na počest všech tatrováků, kteří se podíleli a podílejí na budování dobrého jména jediné automobilky Tatra.