Tatru kvůli krizi opustí přes 820 lidí, firma omezí výrobu

Tatru kvůli krizi opustí přes 820 lidí, firma omezí výrobu

 

Z kopřivnické automobilky Tatra muselo od pololetí odejít zhruba 500 zaměstnanců. Dalších asi 320 pracovníků má firmu opustit do konce března 2009.

Tatra se tak zbavila přibližně pětiny lidí. V červnu zaměstnávala bezmála 4400 osob, v prvním čtvrtletí 2009 jich chce mít zhruba 3570. Výrobce nákladních aut nyní na několik měsíců zkrátí pracovní dobu o čtvrtinu. ČTK to dnes řekl mluvčí Tatry Vladimír Bystrov.

"Naprostou většinu míst Tatra ušetřila postupnými přirozenými odchody, ne propouštěním. Kromě 40 lidí, kteří dostali výpověď pro nadbytečnost, lidé odešli do důchodu nebo jim do ještě konce roku dobíhají smlouvy na dobu určitou," řekl Bystrov. Stejným způsobem, tedy přirozenými odchody a tím, že automobilka nebude nabírat nové lidí, ušetří podle něj dalších asi 300 zaměstnanců v prvním čtvrtletí 2009.

Ve většině provozech bude firma zhruba do konce března 2009 pracovat jen tři týdny v měsíci. To jí sníží mzdové náklady o dalších osm až deset procent a náklady na energie zhruba o pětinu. Členové vrcholového managementu budou mít po dobu omezené výroby nižší výplaty o deset procent. Firma neomezí náklady na vývoj, protože chce nabídnout nové výrobky, uvedl předseda představenstva a generální ředitel Ronald Adams.

"Máme v úmyslu udělat vše pro to, abychom ochránili budoucnost Tatry, která je i nadále světlá. Některé kroky budou bolestivé. Žijeme ale ve složitém období a náročných podmínkách pro podnikání. V letošním roce očekáváme navzdory krizi jistý zisk a věříme, že kroky, které nyní podnikáme, zajistí Tatře ziskovost i pro rok následující," uvedl Adams.

Odboráři jsou z razantního snižování stavů zaskočeni. "Je to šok pro nás, neočekával jsem to ani ve snu, asi je ta krize podstatně hlubší, než se očekávalo. Pan Adams před nedávnem na tiskové konferenci prohlásil, že to bude 400 lidí, pak projednala dozorčí rada 550 lidí, ale 800 lidí jsme nečekali," reagoval pro ČTK šéf odborové organizace Pavel Baroň.

Od června do konce roku Tatra zeštíhlí o 690 lidí, na konci roku chce mít 3700 kmenových zaměstnanců a na konci prvního čtvrtletí 3574.

Loni měla kopřivnická automobilka podle svých webových stránek tržby 5,9 miliardy korun, čistý zisk mateřské společnosti loni dosáhl 859 milionů korun. Tržby celé skupiny Tatra představovaly v loňském roce 7,702 miliardy korun, když v roce 2006 to bylo 6,062 miliardy korun. Čistý konsolidovaný zisk skupiny Tatra dosáhl loni 901 milionů korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu

Akcionáři japonského konglomerátu Toshiba schválili návrh…

Velikonoční králíčci do útulku nepatří Velikonoční králíčci do útulku nepatří

Ve Velké Británii uvažují nad zákazem prodeje domácích…

Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12 lidí zahynulo

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12…

Při srážce minibusu a nákladní dodávky v americkém státě Texas zemřelo ve středu 12 lidí. Většina z nich byli…

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8 důvodů, proč se tam vydat!

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8…

Jen 15 kilometrů od Varny, na pobřeží Černého moře, se nachází nejvyhlášenější bulharské letovisko s příznačným…

 

iSport.cz

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v krizi. Kosí ho zranění

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu uspěli ve středečním utkání NHL na ledě Colorada 5:3 a směřují k zisku…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…