Společnost EuroTest testovala služby taxikářů ve 22 evropských městech, ti pražští skončili na 17. místě z 22.
Nejlepší služby poskytují taxikáři v Barceloně, nejhůře dopadla Lublaň, kde jeden z taxikářů dokonce odmítl svézt zákazníka s odůvodněním, že cestu může dojít pěšky. Na akci se podílelo 17 automotoklubů z 16 evropských zemí včetně ÚAMK.
Metodika
Pro testování bylo zvoleno pět tras, která jsou typická pro zahraniční návštěvníky města. Cesty vedly z letiště na hlavní nádraží, z hlavního nádraží na výstaviště, z výstaviště do hotelu, vzdáleného 3 - 5 km, z vnitřního města k turistické atrakci v centru města a z hotelu do restaurace (5 až 7 kilometrů).
Každou trasu jeli kontroloři dvakrát, dohromady tedy absolvovali 220 jízd. Samotné jízdy probíhaly od 2. května do 17. června 2011, a to v době před pracovní dobou, během ní, po ní, večer a v noci.
Cestujícím byl anglicky mluvící manažer s kufříkem. Zároveň však u sebe měl fotoaparát a satelitní přístroj zaznamenávající trasu taxi a jeho rychlost.
Na celkovém výsledku měl ze 40 % podíl řidič, z 20 % jeho vozidlo a ze 40 % to, nakolik dodržoval optimální trasu. Celkem bylo hodnoceno 60 položek, mimo jiné to, zda řidič dodržuje pravidla silničního provozu, zda byl přátelský a ochotný, komunikoval v angličtině, byl-li schopen doporučit restauraci nebo turistické atrakce, zda bylo taxi čisté a uklizené nebo zda byl taxametr zapnutý.
Během testování kontroloři zaznamenali i to, že taxikářem zvolená trasa byla až o 213 % delší ta než ta optimální, jindy zase řidič taxi překročil povolenou rychlost až o 42 km/h. Jen 138 jízd mělo délku odpovídající té optimální.
Výsledky
V konečném hodnocení nezískalo žádné město známku
velmi dobré. Hodnocení
dobré získalo sedm měst, vůbec nejlépe dopadla Barcelona, kterou s malým odstupem následoval Mnichov a Kolín nad Rýnem. Osm měst získalo hodnocení
přijatelné, šest měst včetně Prahy bylo hodnoceno jako
špatné. Vůbec nejhůře dopadla slovinská metropole, Lublaň. Jeden z místních taxikářů dokonce odmítl odvézt zákazníka s odůvodněním, že cestu může dojít pěšky. V dalších případech si lublaňští taxikáři zajeli až o 150 % delší trasu.
Vůbec nejhorší jízdu však kontroloři zažili v Římě. Na trase z hlavního nádraží na výstaviště je vezl nesnesitelně páchnoucí řidič, který dvakrát zabloudil, najel si o téměř 60 % delší trasu a požadoval 69 euro místo 62,90 euro na taxametru. Podle ceníku přitom jízda měla být ještě levnější.
V Praze byly vozy taxislužby testovány od 4. do 18. května 2011. Kontroloři pražským taxikářům vytýkají hlavně prodlužování jízd. Všechny tras, které kontroloři v Praze absolvovali, byly prodlouženy proti optimální, a to od 10,3 % do 69,2 %.
Během jedné jízdy zase řidič neznal trasu, několikrát ji hledal v mapě a dokonce se telefonicky ptal někoho dalšího o radu. Navíc si za cestu z hlavního železničního nádraží v Praze do Letňan původně řekl 900 Kč, regulérní cena by byla 400 Kč. Tento taxikář najel s kontrolory o 46,5 % delší trasu, než byla ta správná.
Kontroloři také upozorňují na horší komunikaci v angličtině a na chování pražských taxikářů v silničním provozu. Dva z nich projeli křižovatku na červenou, další dva telefonovali za jízdy bez hands-free sady a nedodržovali předepsanou rychlost. Nikdo z řidičů také kontrolory neupozornil, že by se měli za jízdy připoutat.
Co naopak kontroloři na pražských vozidlech taxislužby pochválili, byla jejich čistota, označení a možnost platby kartou.
Taxi Eurotest 2011 - Celkové hodnocení |
Město | Řidič | Automobil | Dodržování trati | Celkem [%] | Celkové hodnocení výkonu taxislužeb |
Barcelona | přijatelný | velmi dobrý | dobrý | 84,61 | dobrý |
Mnichov | přijatelný | dobrý | velmi dobrý | 82,89 | dobrý |
Kolín nad Rýnem | přijatelný | dobrý | velmi dobrý | 82,38 | dobrý |
Milán | špatný | dobrý | velmi dobrý | 81,34 | dobrý |
Berlín | přijatelný | přijatelný | velmi dobrý | 81,30 | dobrý |
Paříž | přijatelný | dobrý | dobrý | 80,96 | dobrý |
Lisabon | špatný | dobrý | velmi dobrý | 80,96 | dobrý |
Salzburg | přijatelný | přijatelný | velmi dobrý | 79,22 | přijatelný |
Oslo | špatný | dobrý | velmi dobrý | 79,17 | přijatelný |
Rotterdam | špatný | dobrý | velmi dobrý | 78,46 | přijatelný |
Hamburg | špatný | dobrý | dobrý | 76,99 | přijatelný |
Ženeva | špatný | přijatelný | dobrý | 73,53 | přijatelný |
Brusel | špatný | dobrý | dobrý | 73,12 | přijatelný |
Záhřeb | velice špatný | špatný | velmi dobrý | 72,78 | přijatelný |
Curych | špatný | velmi dobrý | dobrý | 72,72 | přijatelný |
Madrid | velice špatný | velmi dobrý | dobrý | 69,98 | špatný |
Praha | špatný | dobrý | přijatelný | 67,76 | špatný |
Vídeň | velice špatný | přijatelný | dobrý | 67,57 | špatný |
Amsterdam | velice špatný | dobrý | dobrý | 67,49 | špatný |
Lucemburk | špatný | dobrý | přijatelný | 67,38 | špatný |
Řím | velice špatný | přijatelný | dobrý | 65,98 | špatný |
Lublaň | velice špatný | špatný | špatný | 53,08 | velice špatný |