reklama


4.2. 2015

Technické muzeum v Praze do 19. dubna vystavuje unikátní vozy Jawa

 

Národní technické muzeum v Praze až do 19. dubna vystavuje unikátní automobily značky Jawa. Celkem představuje šest vozů Jawa 700 a Jawa Minor z let 1934 až 1947, z větší části zapůjčených Auto Jawa klubem. Jawa vyrobila celkem kolem 3500 automobilů.

Automobily Jawa 700 jsou na výstavě zastoupené otevřeným čtyřsedadlovým polokabrioletem z roku 1935 a uzavřeným čtyřsedadlovým tudorem z roku 1936. Jawa Minor se návštěvníkům představuje hned ve třech karosářských verzích, jako uzavřený čtyřsedadlový tudor z roku 1938, jako otevřený dvousedadlový roadster ze stejného roku a jako čtyřsedadlový kabriolet z roku 1939. Tyto sériové automobily pak doplňuje sportovní kupé Jawa 750, postavené v roce 1935 ve třech kusech pro závod 1000 mil československých.

Značka Jawa je v povědomí široké veřejnosti spojena s motocykly. Zakladatel továrny František Janeček se ale v polovině třicátých let minulého století rozhodl rozšířit výrobu také o lehké automobily. Na jaře 1934 uvedl na trh automobil Jawa 700, který byl licenční kopií malého německého vozu DKW s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol. Do roku 1937 bylo těchto automobilů vyrobeno kolem tisíce kusů.

Svůj pražský podnik Janeček postupně rozšiřoval o nově budované provozy v Týnci nad Sázavou a také v Kvasinách, kde se vyráběly automobilové karoserie. Na podzim 1937 byl na trh uveden nový automobil Jawa Minor, opět malý osobní vůz s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol. Tentokrát však již šlo o vlastní konstrukci, na které se podíleli zejména konstruktér Rudolf Vykoukal a karosář Zdeněk Kejval. Jawa Minor byl velmi zdařilý automobil, s válečnou přestávkou se vyráběl do roku 1947 v celkovém počtu kolem dva a půl tisíce exemplářů.

Nadějnou historii kvalitních malých levných automobilů Jawa bohužel ukončil poválečný vývoj Československa, zestátnění podniku a přechod na direktivní státem řízené plánované hospodářství. Po roce 1947 byla historie značky Jawa spojena již jenom s výrobou motocyklů.

ČTK

 



reklama


reklama




 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Dnes 18:51

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci zuří, internet se baví

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci…

Slovenský ministr obrany Peter Gajdoš nezmění svůj rozkaz, kterým loni na podzim potichu povýšil šéfa parlamentu…

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident Evil 7: Biohazard

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident…

Resident Evil byl tou sérií, která nás naučila se při hraní bát. Etablovala žánr survival hororu a patřila vždy…

 

iSport.cz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé nastoupil Ivanschitz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé…

Den před odletem z kondičního soustředění ve Španělsku odehráli fotbalisté Plzně přípravný zápas proti týmu…

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a českého beka se zastal

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a…

Uškodila mu znovu jmenovka na zádech? Je to klidně možné. A s Radko Gudasem to odnesla celá Philadelphia. Tvrdý,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama