23.11. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Technika Mercedes-Benzu Arocs: Speciality

 

Nová stavební řada značky Mercedes-Benz má ve své nabídce řadu zajímavých verzí a technických řešení.

Nová stavební řada užitkových vozidel Mercedes-Benz nazvaná Arocs nabízí patnáct variant tahačů, osmnáct podvozkových konfigurací, sedmnáct sklápěčů a deset domíchávačů betonu. Podívejme se na některé z nich, které se výrazně vymykají současnému standardu v nabídce vozidel pro stavební sektor.

Tři zadní nápravy

Poptávka po automobilech s vysokou nosností co nejblíže zádi sílí, protože například valníkové automobily pro převoz stavebnin potřebují umístit nakládací jeřáb na záď, aby obsloužil také přívěs. Začlenění nakládacího jeřábu na zádi není vhodné z důvodu nevyváženého rozložení hmotnosti. Tři zadní nápravy s minimálními rozvory tento problém nejoptimálněji řeší.

Čtyřnápravový typ 8x4/4 ENA se třemi zadními nápravami je postaven na základě třínápravového podvozku s jednou nepoháněnou vodicí nápravou a dvěma hnacími zadními nápravami s dvoumontáží pneumatik. Za nimi se nachází čtvrtá vlečená a zdvihatelná osa s jednoduchou montáží pneumatik. Pro šetrnost vůči pneumatikám je rovněž řízená.

Domíchávač betonu

Přibližně patnáct procent trhu se stavebními vozidly tvoří domíchávače betonu. Proto stuttgartský výrobce připravil speciální verzi s pohotovostní hmotností 9,25 tuny, aby byl v rámci hmotnostních limitů schopen převézt 8 m3 betonu. Podvozek domíchávače ve verzi Loader pro maximální užitečné zatížení kombinuje lehký motor OM 470 se zdvihovým objemem 10,7 litru a kabinu S Classic Space. To však ještě nestačí. U podvozku je standardní dvojitá hnací zadní náprava s dvoumontáží pneumatik nahrazena jednou pneumatikou rozměru 368/65. Jednoduchá montáž zadní osy se však běžně používá jako úzkorozchodná se stejnou roztečí nábojů kol jako u dvoumontáže. To však u domíchávače nebylo možné, protože by nastalo omezení stability vozidla.

Aby zůstal rozchod kol stejně široký jako u přední nápravy, jsou obě zadní nápravy speciálně pro tuto aplikaci s jednoduchou montáží pneumatik upraveny. Díky uchycením kol přemístěným k vnějším krajům navazují široké pneumatiky plynule na blatníky.

Náhrada osmiválce

Ze šestnácti výkonových verzí motorů Euro 6 pro Arocs tvoří tři pocházející od motoru OM 473. Šestiválec o objemu 15,6 litru nahradí jednotku V8 OM 502. Nový agregát používá turbocompaund vyvedený přímo z klikové hřídele a podávající přibližně 50 kW. Řidič tento přídavek na výkonu pozná zejména při nízkých otáčkách. Agregát OM 473 je dostupný ve výkonových provedeních 380, 425 a 460 kW (2600, 2800 a 3000 N.m). Maximum točivého momentu se nachází již při 1100 min-1, ale téměř celá tato síla je k dispozici v rozmezí 900-1400 min-1.

Obrovský tah při otáčkách již těsně nad volnoběhem podporuje turbocompound, tedy za turbodmychadlo umístěná do výfukového potrubí druhá turbína. Z ní se převádí točivý moment přes hydrodynamickou spojku přímo na klikový mechanismus. Nejsilnější současný agregát Euro 6 z dílny Mercedes-Benzu najde v případě Arocsu uplatnění zejména v nejtěžších terénních podmínkách či například u vozidel k přepravě stavebního materiálu opatřených přívěsem. Výrobce slibuje ve srovnání s agregátem V8 OM 502 snížení spotřeby nafty o půl až jedno procento. Ještě jednu dobrou zprávu na závěr: motorová brzda jednotky OM 473 dosahuje maxima mařivého výkonu 475 kW.

Hydraulický pohon

Další novinku stuttgartské značky pro stavebnictví tvoří hydraulický pohon přední nápravy Hydraulic Auxiliary Drive (HAD). Ve srovnání s mechanicky přenášeným točivým momentem na řízená přední kola nabízí úsporu několik set kilogramů a spotřebu paliva ve srovnání s plně pohonnou mechanickou verzí zhruba o pět procent nižší.

Na vedlejší pohon šestiválce je napojeno hydraulické čerpadlo, které v případě aktivace pohonu předních kol tlačí olej do nábojů předních kol, ve kterých jsou začleněny turbíny. Maximum točivého momentu na přední kola činí 900 N.m, což jako podpora trakce v náročných podmínkách naprosto vyhovuje. Další nezanedbatelnou výhodou je zachování velkého rejdu kol, protože hnaná řiditelná náprava nepotřebuje homokinetické klouby.

Hydraulický pohon přední kol je k dispozici do rychlosti 30 km/h, jde tedy o příležitostnou podporu trakce zejména před uvíznutím či v jeho průběhu. Pro velmi těžký off-road je lepší volit mechanický pohon všech kol včetně uzávěrek diferenciálů. Při tlakování oleje v systému HAD dochází k ohřívání tohoto média, a proto systém potřebuje chladič oleje. Jeho rozměr a schopnost snižování teploty media určuje časovou i výkonovou charakteristiku využití HAD.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 





 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo Piráti? Podívejte se

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo…

Lídři největších politických stran se v průběhu kampaně vyjadřovali k možné povolební spolupráci. Kdo s kým by…

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…