23.11. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Technika Mercedes-Benzu Arocs: Speciality

 

Nová stavební řada značky Mercedes-Benz má ve své nabídce řadu zajímavých verzí a technických řešení.

Nová stavební řada užitkových vozidel Mercedes-Benz nazvaná Arocs nabízí patnáct variant tahačů, osmnáct podvozkových konfigurací, sedmnáct sklápěčů a deset domíchávačů betonu. Podívejme se na některé z nich, které se výrazně vymykají současnému standardu v nabídce vozidel pro stavební sektor.

Tři zadní nápravy

Poptávka po automobilech s vysokou nosností co nejblíže zádi sílí, protože například valníkové automobily pro převoz stavebnin potřebují umístit nakládací jeřáb na záď, aby obsloužil také přívěs. Začlenění nakládacího jeřábu na zádi není vhodné z důvodu nevyváženého rozložení hmotnosti. Tři zadní nápravy s minimálními rozvory tento problém nejoptimálněji řeší.

Čtyřnápravový typ 8x4/4 ENA se třemi zadními nápravami je postaven na základě třínápravového podvozku s jednou nepoháněnou vodicí nápravou a dvěma hnacími zadními nápravami s dvoumontáží pneumatik. Za nimi se nachází čtvrtá vlečená a zdvihatelná osa s jednoduchou montáží pneumatik. Pro šetrnost vůči pneumatikám je rovněž řízená.

Domíchávač betonu

Přibližně patnáct procent trhu se stavebními vozidly tvoří domíchávače betonu. Proto stuttgartský výrobce připravil speciální verzi s pohotovostní hmotností 9,25 tuny, aby byl v rámci hmotnostních limitů schopen převézt 8 m3 betonu. Podvozek domíchávače ve verzi Loader pro maximální užitečné zatížení kombinuje lehký motor OM 470 se zdvihovým objemem 10,7 litru a kabinu S Classic Space. To však ještě nestačí. U podvozku je standardní dvojitá hnací zadní náprava s dvoumontáží pneumatik nahrazena jednou pneumatikou rozměru 368/65. Jednoduchá montáž zadní osy se však běžně používá jako úzkorozchodná se stejnou roztečí nábojů kol jako u dvoumontáže. To však u domíchávače nebylo možné, protože by nastalo omezení stability vozidla.

Aby zůstal rozchod kol stejně široký jako u přední nápravy, jsou obě zadní nápravy speciálně pro tuto aplikaci s jednoduchou montáží pneumatik upraveny. Díky uchycením kol přemístěným k vnějším krajům navazují široké pneumatiky plynule na blatníky.

Náhrada osmiválce

Ze šestnácti výkonových verzí motorů Euro 6 pro Arocs tvoří tři pocházející od motoru OM 473. Šestiválec o objemu 15,6 litru nahradí jednotku V8 OM 502. Nový agregát používá turbocompaund vyvedený přímo z klikové hřídele a podávající přibližně 50 kW. Řidič tento přídavek na výkonu pozná zejména při nízkých otáčkách. Agregát OM 473 je dostupný ve výkonových provedeních 380, 425 a 460 kW (2600, 2800 a 3000 N.m). Maximum točivého momentu se nachází již při 1100 min-1, ale téměř celá tato síla je k dispozici v rozmezí 900-1400 min-1.

Obrovský tah při otáčkách již těsně nad volnoběhem podporuje turbocompound, tedy za turbodmychadlo umístěná do výfukového potrubí druhá turbína. Z ní se převádí točivý moment přes hydrodynamickou spojku přímo na klikový mechanismus. Nejsilnější současný agregát Euro 6 z dílny Mercedes-Benzu najde v případě Arocsu uplatnění zejména v nejtěžších terénních podmínkách či například u vozidel k přepravě stavebního materiálu opatřených přívěsem. Výrobce slibuje ve srovnání s agregátem V8 OM 502 snížení spotřeby nafty o půl až jedno procento. Ještě jednu dobrou zprávu na závěr: motorová brzda jednotky OM 473 dosahuje maxima mařivého výkonu 475 kW.

Hydraulický pohon

Další novinku stuttgartské značky pro stavebnictví tvoří hydraulický pohon přední nápravy Hydraulic Auxiliary Drive (HAD). Ve srovnání s mechanicky přenášeným točivým momentem na řízená přední kola nabízí úsporu několik set kilogramů a spotřebu paliva ve srovnání s plně pohonnou mechanickou verzí zhruba o pět procent nižší.

Na vedlejší pohon šestiválce je napojeno hydraulické čerpadlo, které v případě aktivace pohonu předních kol tlačí olej do nábojů předních kol, ve kterých jsou začleněny turbíny. Maximum točivého momentu na přední kola činí 900 N.m, což jako podpora trakce v náročných podmínkách naprosto vyhovuje. Další nezanedbatelnou výhodou je zachování velkého rejdu kol, protože hnaná řiditelná náprava nepotřebuje homokinetické klouby.

Hydraulický pohon přední kol je k dispozici do rychlosti 30 km/h, jde tedy o příležitostnou podporu trakce zejména před uvíznutím či v jeho průběhu. Pro velmi těžký off-road je lepší volit mechanický pohon všech kol včetně uzávěrek diferenciálů. Při tlakování oleje v systému HAD dochází k ohřívání tohoto média, a proto systém potřebuje chladič oleje. Jeho rozměr a schopnost snižování teploty media určuje časovou i výkonovou charakteristiku využití HAD.

Spolupracujeme s TipCars.com
Billboardy zmizí od dálnic, provozovatelé reklamních ploch se chtějí soudit Billboardy zmizí od dálnic, provozovatelé reklamních ploch se chtějí soudit

Kvůli zákazu zmizí od září od dálnic a silnic I. třídy na…

Komentář Jany Havligerové: Penze, nebo chudinské dávky? Komentář Jany Havligerové: Penze, nebo chudinské dávky?

Studie o důchodových systémech, kterou vypracovali…

Dalík míří zpět do vězení, v kauze kolem obrněnců Pandur dostal pravomocně pět let Dalík míří zpět do vězení, v kauze kolem obrněnců Pandur dostal pravomocně pět let

Za podvod při jednáních o nákupu obrněných aut Pandur pro…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Dnes 13:51

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po aktuální slevě 437.500 korun. Novinkou je linie Tekna+, která platí za absolutní vrchol nabídky.




Blesk.cz

Emília Vášáryová: Se smrtí muže se nevyrovnala. Občas nosím jeho šaty, šokuje herečka

Emília Vášáryová: Se smrtí muže se nevyrovnala.…

I když od smrti hereččina manžela uběhlo pět let, Emília Vášáryová (75) se s jeho ztrátou stále nedokáže smířit.…

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Mysleli jste, že vám filmová podoba bestselleru Padesát odstínů ukázala vše? Doma si ale můžete užít ještě o…

 

iSport.cz

Kvůli dotacím je obviněný i Jansta. Kdo zná realitu, kroutí hlavou, říká

Kvůli dotacím je obviněný i Jansta. Kdo zná realitu,…

Policie obvinila v kauze manipulací se sportovními dotacemi jako právnickou osobu Českou unii sportu, a…

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička, zájem má Třinec

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička,…

Vlasy smotané do culíku, na hlavě zastaralá „skořápka“. Na ní nezaměnitelné číslo 68. Jaromír Jágr se včera…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Lobbista Dalík míří opět za mříže. Za kauzu Pandury dostal 5 let vězení

Lobbista Dalík míří opět za mříže. Za kauzu Pandury…

Za podvod při jednáních o nákupu obrněných aut Pandur pro českou armádu si lobbista Marek Dalík odpyká pět let…