23.11. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Technika Mercedes-Benzu Arocs: Speciality

 

Nová stavební řada značky Mercedes-Benz má ve své nabídce řadu zajímavých verzí a technických řešení.

Nová stavební řada užitkových vozidel Mercedes-Benz nazvaná Arocs nabízí patnáct variant tahačů, osmnáct podvozkových konfigurací, sedmnáct sklápěčů a deset domíchávačů betonu. Podívejme se na některé z nich, které se výrazně vymykají současnému standardu v nabídce vozidel pro stavební sektor.

Tři zadní nápravy

Poptávka po automobilech s vysokou nosností co nejblíže zádi sílí, protože například valníkové automobily pro převoz stavebnin potřebují umístit nakládací jeřáb na záď, aby obsloužil také přívěs. Začlenění nakládacího jeřábu na zádi není vhodné z důvodu nevyváženého rozložení hmotnosti. Tři zadní nápravy s minimálními rozvory tento problém nejoptimálněji řeší.

Čtyřnápravový typ 8x4/4 ENA se třemi zadními nápravami je postaven na základě třínápravového podvozku s jednou nepoháněnou vodicí nápravou a dvěma hnacími zadními nápravami s dvoumontáží pneumatik. Za nimi se nachází čtvrtá vlečená a zdvihatelná osa s jednoduchou montáží pneumatik. Pro šetrnost vůči pneumatikám je rovněž řízená.

Domíchávač betonu

Přibližně patnáct procent trhu se stavebními vozidly tvoří domíchávače betonu. Proto stuttgartský výrobce připravil speciální verzi s pohotovostní hmotností 9,25 tuny, aby byl v rámci hmotnostních limitů schopen převézt 8 m3 betonu. Podvozek domíchávače ve verzi Loader pro maximální užitečné zatížení kombinuje lehký motor OM 470 se zdvihovým objemem 10,7 litru a kabinu S Classic Space. To však ještě nestačí. U podvozku je standardní dvojitá hnací zadní náprava s dvoumontáží pneumatik nahrazena jednou pneumatikou rozměru 368/65. Jednoduchá montáž zadní osy se však běžně používá jako úzkorozchodná se stejnou roztečí nábojů kol jako u dvoumontáže. To však u domíchávače nebylo možné, protože by nastalo omezení stability vozidla.

Aby zůstal rozchod kol stejně široký jako u přední nápravy, jsou obě zadní nápravy speciálně pro tuto aplikaci s jednoduchou montáží pneumatik upraveny. Díky uchycením kol přemístěným k vnějším krajům navazují široké pneumatiky plynule na blatníky.

Náhrada osmiválce

Ze šestnácti výkonových verzí motorů Euro 6 pro Arocs tvoří tři pocházející od motoru OM 473. Šestiválec o objemu 15,6 litru nahradí jednotku V8 OM 502. Nový agregát používá turbocompaund vyvedený přímo z klikové hřídele a podávající přibližně 50 kW. Řidič tento přídavek na výkonu pozná zejména při nízkých otáčkách. Agregát OM 473 je dostupný ve výkonových provedeních 380, 425 a 460 kW (2600, 2800 a 3000 N.m). Maximum točivého momentu se nachází již při 1100 min-1, ale téměř celá tato síla je k dispozici v rozmezí 900-1400 min-1.

Obrovský tah při otáčkách již těsně nad volnoběhem podporuje turbocompound, tedy za turbodmychadlo umístěná do výfukového potrubí druhá turbína. Z ní se převádí točivý moment přes hydrodynamickou spojku přímo na klikový mechanismus. Nejsilnější současný agregát Euro 6 z dílny Mercedes-Benzu najde v případě Arocsu uplatnění zejména v nejtěžších terénních podmínkách či například u vozidel k přepravě stavebního materiálu opatřených přívěsem. Výrobce slibuje ve srovnání s agregátem V8 OM 502 snížení spotřeby nafty o půl až jedno procento. Ještě jednu dobrou zprávu na závěr: motorová brzda jednotky OM 473 dosahuje maxima mařivého výkonu 475 kW.

Hydraulický pohon

Další novinku stuttgartské značky pro stavebnictví tvoří hydraulický pohon přední nápravy Hydraulic Auxiliary Drive (HAD). Ve srovnání s mechanicky přenášeným točivým momentem na řízená přední kola nabízí úsporu několik set kilogramů a spotřebu paliva ve srovnání s plně pohonnou mechanickou verzí zhruba o pět procent nižší.

Na vedlejší pohon šestiválce je napojeno hydraulické čerpadlo, které v případě aktivace pohonu předních kol tlačí olej do nábojů předních kol, ve kterých jsou začleněny turbíny. Maximum točivého momentu na přední kola činí 900 N.m, což jako podpora trakce v náročných podmínkách naprosto vyhovuje. Další nezanedbatelnou výhodou je zachování velkého rejdu kol, protože hnaná řiditelná náprava nepotřebuje homokinetické klouby.

Hydraulický pohon přední kol je k dispozici do rychlosti 30 km/h, jde tedy o příležitostnou podporu trakce zejména před uvíznutím či v jeho průběhu. Pro velmi těžký off-road je lepší volit mechanický pohon všech kol včetně uzávěrek diferenciálů. Při tlakování oleje v systému HAD dochází k ohřívání tohoto média, a proto systém potřebuje chladič oleje. Jeho rozměr a schopnost snižování teploty media určuje časovou i výkonovou charakteristiku využití HAD.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministr průmyslu odvolal z vedení ČEPS bývalého šéfa marketingu ČSSD Ministr průmyslu odvolal z vedení ČEPS bývalého šéfa marketingu ČSSD

Ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO) odvolal z…

Morgan Stanley hlásí ztrátu stovek milionů dolarů kvůli daňové reformě Morgan Stanley hlásí ztrátu stovek milionů dolarů kvůli daňové reformě

Čistý zisk americké investiční banky Morgan Stanley ve…

Evropská komise chce větší volnost pro DPH Evropská komise chce větší volnost pro DPH

Evropská komise navrhla členským zemím Evropské unie nová…

Sněmovna bude hlasovat o zrušení povinných elektronických receptů Sněmovna bude hlasovat o zrušení povinných elektronických receptů

Sněmovna bude při schvalování vládní lékové novely o…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 





 
Ojetý Peugeot 308 (T7): Mnohem lepší! Až na jednu výjimku…

Ojetý Peugeot 308: Mnohem lepší! Až na jednu výjimku

Dnes 08:00

Původní Peugeot 308 vyjel na zdokonalené technice předchozí revolučně řešené, avšak problematické 307. Závad způsobených pochybením výrobce výrazně ubylo, přesto si někteří i s 308 užili své.




Blesk.cz

Závěje, sněhové jazyky a náledí: Jak po D1 i na hory dojet bez nehody?

Závěje, sněhové jazyky a náledí: Jak po D1 i na hory…

Česko zasypal sníh. I když jsou silnice s opatrností sjízdné, na řadě míst zůstává rozbředlý nebo ujetý sníh,…

Krásné moderátorce Primy zkrachoval vztah: Každý děláme chyby, připustila

Krásné moderátorce Primy zkrachoval vztah: Každý…

S Novým rokem nový začátek! S takovým heslem začala rok 2018 moderátorka Prima Lenka Špillarová (31). Ještě než…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na nabídku XFN

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na…

To, že je Patrik Vrbovský alias Rytmus povahou bojovník, ví asi každý. Jeho písně jsou toho důkazem. Nyní se ale…

 

Reflex.cz

Topolánek: Z Hradu mi za podporu Drahoše přišly ošklivé SMS. Druhé kolo pro mě bude těžká volba

Topolánek: Z Hradu mi za podporu Drahoše přišly…

Prezidentská volba pro bývalého premiéra Mirka Topolánka skončila prvním kolem. Nyní se vrací zpět do práce.…

Na olympiádu nepojede ani prezident, ani premiér, ani ministři. Do Koreje míří Štěch a Vondráček

Na olympiádu nepojede ani prezident, ani premiér,…

Na rozdíl od olympiád v ruské Soči (2014) či v brazilském Rio de Janeiru (2016) se letos zimních her v Jižní…