26.1. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Technika: Slepé uličky aneb tohle se konstruktérům nepovedlo! Díl 2.

 

První díl slepých technických uliček měl velký čtenářský ohlas, v diskuzích se navíc objevilo hned několik zajímavých tipů na pokračování. Podíváme se tedy na další řešení, která časem upadla v zapomnění.

Snaha odlišit se byla automobilkám vlastní po celou dobu jejich existence. Samozřejmě ne vždy se to povedlo. Některá řešení byla časem překonána, jiná se přestala používat, neboť se ukázala jako neefektivní či drahá. V jiných případech zasáhla legislativa a v dalších požadavky zákazníků, třeba na design či ovládání. Oblast technických přešlapů je široká od komponentů podvozku, přes výbavu a výstroj kabiny, až po příslušenství pohonných jednotek či dokonce jejich samotnou koncepci.

Spící světlomety – atraktivní a zároveň nezbytné

Když jsem byl malý, říkal jsem spícím světlometům vyklápěcí. Představovaly pro mě něco naprosto magického. Žil jsem v iluzi, že každé auto, které toto má, je rychlé, sportovní a výjimečné. Postupem času jsem zjistil, že portfolio vozů se spícími světlomety je až překvapivě široké. Psala se 90. léta.

Spící světlomety se v automobilech začaly poprvé objevovat začátkem 60. let. Příkladem může být třeba Corvette druhé generace (Sting ray). K jejich plnému nasazení došlo o dekádu později. V té době snad nebylo sportovní auto, které by tento typ osvětlení nepoužívalo.

Proč se vlastně tato složitá koncepce tolik ujala? Důvody byly ryze technologické. Sportovní auta té doby se již vyznačovala velice nízkou a zároveň plochou přídí. Smyslem bylo dosáhnout co možná nejnižšího součinitele odporu vzduchu.. A dále šlo o design. Nízká příď umožnila navrhnout karoserii tak, aby měla výrazně klínovitý profil. To je žádoucí také z pohledu jízdní stability ve vysokých rychlostech. Že sportovní auta té doby běžně překračovala rychlost 200 km/h nepochybně víte. Mnohá ale byla ještě citelně rychlejší. Třeba Lamborghini Miura či Ferrari 365 GTB/4 Daytona dosahovaly rychlosti hodně přes 280 km/h. V 60. letech! Jasně, šlo o nejrychlejší automobily své doby. Nicméně i zmíněná Corvetta byla rychlá. Zejména pokud pod její dlouhou kapotou trůnil velký osmiválec „big block“ o objemu sedm litrů.

Tehdejší technologie však nedokázala navrhnout dostatečně účinné světlomety, které by byly zároveň kompatibilní s nízkou a plochou přídí vozidla. Aby byla vozovka osvětlovaná, musel na ni světelný kužel směřovat co možná nejpříměji. A to s klasickou parabolou, byť třeba zdvojenou, prostě nešlo - pokud bychom takto provedený světlomet umístili naležato do kapoty. Svítilny v nárazníku, tedy vlastně v masce chladiče, byly u takových aut zase příliš nízko, takže neodpovídaly legislativním požadavkům na hlavní osvětlení.

V průběhu 90 let došlo k ústupu spících světlometů. Důvodem byl pokrok v osvětlovací technice. Začaly se používat jednak elipsoidní světlomety, později takzvané projektory, tedy lampy s čočkou, a samozřejmě reflektory s konvexně-konkávní odrazovou plochou, jejíž tvar je poměrně složité navrhnout. A konečně se objevily i světlomety, u nichž klasickou halogenovou žárovku nahradila xenonová výbojka. Její světelný tok je zhruba dva a půl krát větší, než jaký nabízí žárovka H4.

Za druhého zabijáka spících světlometů lze považovat složitost jejich mechanismu. K vyklápění se využíval krokový elektromotor, nebo podtlakové ovládání. První řešení je asi spolehlivější. V obou případech bylo možné světlomety vyklopit ručně otáčením zvedacího šroubu v jejich mechanismu (majitelé původní Mazdy MX-5 či vozů Porsche Transaxle jistě znají).

Posledním hřebíčkem do rakve spících světlometů byly požadavky na bezpečnost chodců. Plochá hladká příď je vůči nim relativně šetrná. Pokud by ovšem hlavou narazili na hranu výklopných svítilen, byly by následky fatální.

Dnes život majitelům těchto aut komplikuje také požadavek na denní svícení. Pokud nemají na autě přídavné LED svítilny (dejte si ale na nějakou klasiku nebo youngtimera takový doplněk…), tak vlastně musí jezdit s vyklopenými světlomety pořád.

V minulosti se objevilo několik systémů spících světlometů. U některých aut se pouze vyklopí o několik desítek stupňů. Příkladem může být Ferrari 348, 355 či Testarossa, BMW řady 8 E31, Mazda MX-5 NA, Toyota MR2 Mk1 a MK2 a další. U jiných automobilů se světlomety při vyklápění protočí. Ve spícím stavu tak jejich paraboly míří dozadu a navíc jsou otočené. Tímto proslula Corvette C4 z let 1983 až 1996. Jistě si vzpomenete na americké filmy z té doby, kde je Corvetta občas vidět. V obou případech nejsou paraboly světlometů v neaktivním stavu vidět. Pouze jejich domeček z plechu či plastu, který úhledně navazuje na povrch přední kapoty.

Odlišným typem jsou svítilny, které se z ploché přídě, respektive kapoty, vyklopí vpřed. A to tak, že se zvedne jejich zadní hrana. Jejich paraboly jsou i ve „spícím“ stavu normálně viditelné. Typickým nositelem tohoto řešení jsou Porsche 928 a 968. Byla to krásná doba. Co říkáte?


Spící světlomety
 

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Stát nebude mít peníze na zvýšení platů státních zaměstnanců, varuje Pilný Stát nebude mít peníze na zvýšení platů státních zaměstnanců, varuje Pilný

Návrh státního rozpočtu na rok 2018 za současné situace…

Zemětřesení v Providentu. Společnosti se nedaří, akcie se propadly o 75 procent Zemětřesení v Providentu. Společnosti se nedaří, akcie se propadly o 75 procent

Akcie britského Providentu utrpěly brutální pád o 75…

Po zlevnění roční jízdenky pražskému dopravnímu podniku přibyli cestující a klesly tržby Po zlevnění roční jízdenky pražskému dopravnímu podniku přibyli cestující a klesly tržby

Kvůli zlevnění ročního kuponu klesly pražskému dopravnímu…

Na Jesenicku chtějí těžit křišťál a další drahé kameny Na Jesenicku chtějí těžit křišťál a další drahé kameny

Zahájit těžbu křišťálu plánuje obec Velká Kraš na…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Technika: Slepé uličky aneb tohle se…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 





 
Šílené kousky ve Fiestě! Ken Block ve videu Terrakhana opět šokuje

Šílené kousky ve Fiestě! Ken Block ve videu Terrakhana opět šokuje

Dnes 15:47

Po téměř ročním odmlčení nám Ken Block opět ukáže, co všechno za volantem auta zvládne. A znovu je to skvělá show!




Blesk.cz

Barrandovský most stavěli 10 let. Už tehdy s ním pomáhaly počítače

Barrandovský most stavěli 10 let. Už tehdy s ním…

V 70. letech minulého století stála rozrůstající se Praha před další výzvou. V rámci vzniku Městského okruhu…

Pilotka Eva (31) okouzlila tisíce lidí: Kráska se chystá za knipl jednoho z největších letadel

Pilotka Eva (31) okouzlila tisíce lidí: Kráska se…

Eva (31) z nizozemského Haarlemu je další pilotní hvězdou instagramového nebe. Sympatická blondýnka svým…

 

iSport.cz

Rooney po letech naštval stejné fandy City! Řvali na něj, on se jim vysmál

Rooney po letech naštval stejné fandy City! Řvali na…

Pozor na něj! Útočník Wayne Rooney to prostě na Manchester City umí. Velkému rivalovi United, kde se stal…

Sivok se zatím necítí, Kliment by byl v týmu i se Schickem, řekl Jarolím

Sivok se zatím necítí, Kliment by byl v týmu i se…

Už není cesty zpět. České fotbalisty čekají dva klíčové zápasy kvalifikace  MS 2018 v Rusku, když doma přivítají…

 

Reflex.cz

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub Studio 54 přežil jen tři roky

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub…

Od otevření kultovního nočního klubu v New Yorku uběhly již čtyři desítky let. A během této doby se z historek o…

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Bambutiové po tisíciletí žili v souladu s přírodou a jejími přirozenými zákony. Zdrojem duchovna i obživy byl…