reklama


26.1. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Technika: Slepé uličky aneb tohle se konstruktérům nepovedlo! Díl 2.

 

První díl slepých technických uliček měl velký čtenářský ohlas, v diskuzích se navíc objevilo hned několik zajímavých tipů na pokračování. Podíváme se tedy na další řešení, která časem upadla v zapomnění.

Snaha odlišit se byla automobilkám vlastní po celou dobu jejich existence. Samozřejmě ne vždy se to povedlo. Některá řešení byla časem překonána, jiná se přestala používat, neboť se ukázala jako neefektivní či drahá. V jiných případech zasáhla legislativa a v dalších požadavky zákazníků, třeba na design či ovládání. Oblast technických přešlapů je široká od komponentů podvozku, přes výbavu a výstroj kabiny, až po příslušenství pohonných jednotek či dokonce jejich samotnou koncepci.

Spící světlomety – atraktivní a zároveň nezbytné

Když jsem byl malý, říkal jsem spícím světlometům vyklápěcí. Představovaly pro mě něco naprosto magického. Žil jsem v iluzi, že každé auto, které toto má, je rychlé, sportovní a výjimečné. Postupem času jsem zjistil, že portfolio vozů se spícími světlomety je až překvapivě široké. Psala se 90. léta.

Spící světlomety se v automobilech začaly poprvé objevovat začátkem 60. let. Příkladem může být třeba Corvette druhé generace (Sting ray). K jejich plnému nasazení došlo o dekádu později. V té době snad nebylo sportovní auto, které by tento typ osvětlení nepoužívalo.

Proč se vlastně tato složitá koncepce tolik ujala? Důvody byly ryze technologické. Sportovní auta té doby se již vyznačovala velice nízkou a zároveň plochou přídí. Smyslem bylo dosáhnout co možná nejnižšího součinitele odporu vzduchu.. A dále šlo o design. Nízká příď umožnila navrhnout karoserii tak, aby měla výrazně klínovitý profil. To je žádoucí také z pohledu jízdní stability ve vysokých rychlostech. Že sportovní auta té doby běžně překračovala rychlost 200 km/h nepochybně víte. Mnohá ale byla ještě citelně rychlejší. Třeba Lamborghini Miura či Ferrari 365 GTB/4 Daytona dosahovaly rychlosti hodně přes 280 km/h. V 60. letech! Jasně, šlo o nejrychlejší automobily své doby. Nicméně i zmíněná Corvetta byla rychlá. Zejména pokud pod její dlouhou kapotou trůnil velký osmiválec „big block“ o objemu sedm litrů.

Tehdejší technologie však nedokázala navrhnout dostatečně účinné světlomety, které by byly zároveň kompatibilní s nízkou a plochou přídí vozidla. Aby byla vozovka osvětlovaná, musel na ni světelný kužel směřovat co možná nejpříměji. A to s klasickou parabolou, byť třeba zdvojenou, prostě nešlo - pokud bychom takto provedený světlomet umístili naležato do kapoty. Svítilny v nárazníku, tedy vlastně v masce chladiče, byly u takových aut zase příliš nízko, takže neodpovídaly legislativním požadavkům na hlavní osvětlení.

V průběhu 90 let došlo k ústupu spících světlometů. Důvodem byl pokrok v osvětlovací technice. Začaly se používat jednak elipsoidní světlomety, později takzvané projektory, tedy lampy s čočkou, a samozřejmě reflektory s konvexně-konkávní odrazovou plochou, jejíž tvar je poměrně složité navrhnout. A konečně se objevily i světlomety, u nichž klasickou halogenovou žárovku nahradila xenonová výbojka. Její světelný tok je zhruba dva a půl krát větší, než jaký nabízí žárovka H4.

Za druhého zabijáka spících světlometů lze považovat složitost jejich mechanismu. K vyklápění se využíval krokový elektromotor, nebo podtlakové ovládání. První řešení je asi spolehlivější. V obou případech bylo možné světlomety vyklopit ručně otáčením zvedacího šroubu v jejich mechanismu (majitelé původní Mazdy MX-5 či vozů Porsche Transaxle jistě znají).

Posledním hřebíčkem do rakve spících světlometů byly požadavky na bezpečnost chodců. Plochá hladká příď je vůči nim relativně šetrná. Pokud by ovšem hlavou narazili na hranu výklopných svítilen, byly by následky fatální.

Dnes život majitelům těchto aut komplikuje také požadavek na denní svícení. Pokud nemají na autě přídavné LED svítilny (dejte si ale na nějakou klasiku nebo youngtimera takový doplněk…), tak vlastně musí jezdit s vyklopenými světlomety pořád.

V minulosti se objevilo několik systémů spících světlometů. U některých aut se pouze vyklopí o několik desítek stupňů. Příkladem může být Ferrari 348, 355 či Testarossa, BMW řady 8 E31, Mazda MX-5 NA, Toyota MR2 Mk1 a MK2 a další. U jiných automobilů se světlomety při vyklápění protočí. Ve spícím stavu tak jejich paraboly míří dozadu a navíc jsou otočené. Tímto proslula Corvette C4 z let 1983 až 1996. Jistě si vzpomenete na americké filmy z té doby, kde je Corvetta občas vidět. V obou případech nejsou paraboly světlometů v neaktivním stavu vidět. Pouze jejich domeček z plechu či plastu, který úhledně navazuje na povrch přední kapoty.

Odlišným typem jsou svítilny, které se z ploché přídě, respektive kapoty, vyklopí vpřed. A to tak, že se zvedne jejich zadní hrana. Jejich paraboly jsou i ve „spícím“ stavu normálně viditelné. Typickým nositelem tohoto řešení jsou Porsche 928 a 968. Byla to krásná doba. Co říkáte?


Spící světlomety
 

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 

Přidat názorDiskuse: Technika: Slepé uličky aneb tohle se…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama