26.1. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Technika: Slepé uličky aneb tohle se konstruktérům nepovedlo! Díl 2.

 

První díl slepých technických uliček měl velký čtenářský ohlas, v diskuzích se navíc objevilo hned několik zajímavých tipů na pokračování. Podíváme se tedy na další řešení, která časem upadla v zapomnění.

Snaha odlišit se byla automobilkám vlastní po celou dobu jejich existence. Samozřejmě ne vždy se to povedlo. Některá řešení byla časem překonána, jiná se přestala používat, neboť se ukázala jako neefektivní či drahá. V jiných případech zasáhla legislativa a v dalších požadavky zákazníků, třeba na design či ovládání. Oblast technických přešlapů je široká od komponentů podvozku, přes výbavu a výstroj kabiny, až po příslušenství pohonných jednotek či dokonce jejich samotnou koncepci.

Spící světlomety – atraktivní a zároveň nezbytné

Když jsem byl malý, říkal jsem spícím světlometům vyklápěcí. Představovaly pro mě něco naprosto magického. Žil jsem v iluzi, že každé auto, které toto má, je rychlé, sportovní a výjimečné. Postupem času jsem zjistil, že portfolio vozů se spícími světlomety je až překvapivě široké. Psala se 90. léta.

Spící světlomety se v automobilech začaly poprvé objevovat začátkem 60. let. Příkladem může být třeba Corvette druhé generace (Sting ray). K jejich plnému nasazení došlo o dekádu později. V té době snad nebylo sportovní auto, které by tento typ osvětlení nepoužívalo.

Proč se vlastně tato složitá koncepce tolik ujala? Důvody byly ryze technologické. Sportovní auta té doby se již vyznačovala velice nízkou a zároveň plochou přídí. Smyslem bylo dosáhnout co možná nejnižšího součinitele odporu vzduchu.. A dále šlo o design. Nízká příď umožnila navrhnout karoserii tak, aby měla výrazně klínovitý profil. To je žádoucí také z pohledu jízdní stability ve vysokých rychlostech. Že sportovní auta té doby běžně překračovala rychlost 200 km/h nepochybně víte. Mnohá ale byla ještě citelně rychlejší. Třeba Lamborghini Miura či Ferrari 365 GTB/4 Daytona dosahovaly rychlosti hodně přes 280 km/h. V 60. letech! Jasně, šlo o nejrychlejší automobily své doby. Nicméně i zmíněná Corvetta byla rychlá. Zejména pokud pod její dlouhou kapotou trůnil velký osmiválec „big block“ o objemu sedm litrů.

Tehdejší technologie však nedokázala navrhnout dostatečně účinné světlomety, které by byly zároveň kompatibilní s nízkou a plochou přídí vozidla. Aby byla vozovka osvětlovaná, musel na ni světelný kužel směřovat co možná nejpříměji. A to s klasickou parabolou, byť třeba zdvojenou, prostě nešlo - pokud bychom takto provedený světlomet umístili naležato do kapoty. Svítilny v nárazníku, tedy vlastně v masce chladiče, byly u takových aut zase příliš nízko, takže neodpovídaly legislativním požadavkům na hlavní osvětlení.

V průběhu 90 let došlo k ústupu spících světlometů. Důvodem byl pokrok v osvětlovací technice. Začaly se používat jednak elipsoidní světlomety, později takzvané projektory, tedy lampy s čočkou, a samozřejmě reflektory s konvexně-konkávní odrazovou plochou, jejíž tvar je poměrně složité navrhnout. A konečně se objevily i světlomety, u nichž klasickou halogenovou žárovku nahradila xenonová výbojka. Její světelný tok je zhruba dva a půl krát větší, než jaký nabízí žárovka H4.

Za druhého zabijáka spících světlometů lze považovat složitost jejich mechanismu. K vyklápění se využíval krokový elektromotor, nebo podtlakové ovládání. První řešení je asi spolehlivější. V obou případech bylo možné světlomety vyklopit ručně otáčením zvedacího šroubu v jejich mechanismu (majitelé původní Mazdy MX-5 či vozů Porsche Transaxle jistě znají).

Posledním hřebíčkem do rakve spících světlometů byly požadavky na bezpečnost chodců. Plochá hladká příď je vůči nim relativně šetrná. Pokud by ovšem hlavou narazili na hranu výklopných svítilen, byly by následky fatální.

Dnes život majitelům těchto aut komplikuje také požadavek na denní svícení. Pokud nemají na autě přídavné LED svítilny (dejte si ale na nějakou klasiku nebo youngtimera takový doplněk…), tak vlastně musí jezdit s vyklopenými světlomety pořád.

V minulosti se objevilo několik systémů spících světlometů. U některých aut se pouze vyklopí o několik desítek stupňů. Příkladem může být Ferrari 348, 355 či Testarossa, BMW řady 8 E31, Mazda MX-5 NA, Toyota MR2 Mk1 a MK2 a další. U jiných automobilů se světlomety při vyklápění protočí. Ve spícím stavu tak jejich paraboly míří dozadu a navíc jsou otočené. Tímto proslula Corvette C4 z let 1983 až 1996. Jistě si vzpomenete na americké filmy z té doby, kde je Corvetta občas vidět. V obou případech nejsou paraboly světlometů v neaktivním stavu vidět. Pouze jejich domeček z plechu či plastu, který úhledně navazuje na povrch přední kapoty.

Odlišným typem jsou svítilny, které se z ploché přídě, respektive kapoty, vyklopí vpřed. A to tak, že se zvedne jejich zadní hrana. Jejich paraboly jsou i ve „spícím“ stavu normálně viditelné. Typickým nositelem tohoto řešení jsou Porsche 928 a 968. Byla to krásná doba. Co říkáte?


Spící světlomety
 

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Nechte evakuaci Halabu na nás, žádá OSN Moskvu Nechte evakuaci Halabu na nás, žádá OSN Moskvu

Zvláštní zmocněnec OSN pro Sýrii Staffan de Mistura v…

Ministerstvo financí zhoršilo odhad růstu HDP, obává se brexitu či dražší ropy Ministerstvo financí zhoršilo odhad růstu HDP, obává se brexitu či dražší ropy

Úřad Andreje Babiše (ANO) v nové makroekonomické prognóze…

Americká ekonomika zrychlila o 1,2 procenta, ekonomové čekali více Americká ekonomika zrychlila o 1,2 procenta, ekonomové čekali více

Ekonomika Spojených států ve druhém čtvrtletí zrychlila…

Ropný obr Exxon vydělal o 59 procent méně, ceny jsou stále nízko Ropný obr Exxon vydělal o 59 procent méně, ceny jsou stále nízko

Čistý zisk americké ropné společnosti Exxon Mobil ve…

 

Štítky Technika

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Citigo má po faceliftu, přinesl nejen LED denní svícení Škoda Citigo má po faceliftu, přinesl nejen LED denní svícení

Nejmenší zástupce mladoboleslavské řady vstoupí do…

VW Tiguan 2.0 BiTDI: Podívejte se, jak zrychluje a co umí s telefonem VW Tiguan 2.0 BiTDI: Podívejte se, jak zrychluje a co umí s telefonem

Volkswagen přidává do nabídky pro model Tiguan několik…

 




Související články
BMW představuje nové motory. Vznětové čtyřválce dostanou dvě turba BMW představuje nové motory. Vznětové čtyřválce dostanou dvě turba

Inovované jednotky se pochlubí vyšším výkonem a sníženou…

Nečekané partnerství! Jaguar Land Rover zvažuje spolupráci s BMW Nečekané partnerství! Jaguar Land Rover zvažuje spolupráci s BMW

Snaha o snížení nákladů může vyústit v nečekané…

 



 
Kodiaq by byl v USA ohromný úspěch, tvrdí šéf Škody

Kodiaq by byl v USA ohromný úspěch, tvrdí šéf Škody

Dnes 15:43

Crossovery jsou v USA velice populární. Proto Škoda věří, že by s kodiaqem v Americe uspěla, a to přestože je za oceánem takřka neznámou značkou.




Blesk.cz

Merkelová to schytala: „Neuzná chybu.“ Kdo pro ni v Česku našel pochopení?

Merkelová to schytala: „Neuzná chybu.“ Kdo pro ni v…

Německá kancléřka Angela Merkelová čelí další kritice. Když vystoupila po sérii útoků v Německu, zopakovala své…

Slavné lahůdky v Praze 7 končí. „Sachr měl stejnou chuť od 80. let,“ vzpomíná Pleskot

Slavné lahůdky v Praze 7 končí. „Sachr měl stejnou…

Legendární lahůdkářství v ulici Komunardů v Praze 7 zavřelo. Spolumajitel se rozhodl prostory pronajmout. Místní…

 

iSport.cz

Zkušený Baroš o šíleném utkání s Admirou: Tohle jsem ještě nezažil

Zkušený Baroš o šíleném utkání s Admirou: Tohle jsem…

PŘÍMO Z RAKOUSKA | Ve fotbale už odkopal stovky zápasů, ale na vítězné utkání Liberce (2:1) na hřišti Admiry…

GAMBRINUS FANLIGA je zpátky! Přihlašte svůj tým do velkého souboje fanoušků

GAMBRINUS FANLIGA je zpátky! Přihlašte svůj tým do…

Pozor, pozor! Nejlepší fotbalová fantasy hra na českém internetu je zpátky. Oficiální hra fotbalových fanoušků…

 

Reflex.cz

Kojeňák, adopce, nepovedená změna pohlaví... Jak se zrodila vražedkyně z Anděla? Rozbor psychologa

Kojeňák, adopce, nepovedená změna pohlaví... Jak se…

Proměna jemné ženy ve vražedkyni. To je příběh šílené Michaely S. (33), která v pražském obchodním centru…

Masakr na Filipínách: Za několik týdnů bylo zabito téměř 600 dealerů, ale i uživatelů drog

Masakr na Filipínách: Za několik týdnů bylo zabito…

Nový filipínský prezident Rodrigo Duterte nastoupil do úřadu jen 30. června, ale v zemi se v posledních týdnech…