26.1. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Technika: Slepé uličky aneb tohle se konstruktérům nepovedlo! Díl 2.

 

První díl slepých technických uliček měl velký čtenářský ohlas, v diskuzích se navíc objevilo hned několik zajímavých tipů na pokračování. Podíváme se tedy na další řešení, která časem upadla v zapomnění.

Snaha odlišit se byla automobilkám vlastní po celou dobu jejich existence. Samozřejmě ne vždy se to povedlo. Některá řešení byla časem překonána, jiná se přestala používat, neboť se ukázala jako neefektivní či drahá. V jiných případech zasáhla legislativa a v dalších požadavky zákazníků, třeba na design či ovládání. Oblast technických přešlapů je široká od komponentů podvozku, přes výbavu a výstroj kabiny, až po příslušenství pohonných jednotek či dokonce jejich samotnou koncepci.

Spící světlomety – atraktivní a zároveň nezbytné

Když jsem byl malý, říkal jsem spícím světlometům vyklápěcí. Představovaly pro mě něco naprosto magického. Žil jsem v iluzi, že každé auto, které toto má, je rychlé, sportovní a výjimečné. Postupem času jsem zjistil, že portfolio vozů se spícími světlomety je až překvapivě široké. Psala se 90. léta.

Spící světlomety se v automobilech začaly poprvé objevovat začátkem 60. let. Příkladem může být třeba Corvette druhé generace (Sting ray). K jejich plnému nasazení došlo o dekádu později. V té době snad nebylo sportovní auto, které by tento typ osvětlení nepoužívalo.

Proč se vlastně tato složitá koncepce tolik ujala? Důvody byly ryze technologické. Sportovní auta té doby se již vyznačovala velice nízkou a zároveň plochou přídí. Smyslem bylo dosáhnout co možná nejnižšího součinitele odporu vzduchu.. A dále šlo o design. Nízká příď umožnila navrhnout karoserii tak, aby měla výrazně klínovitý profil. To je žádoucí také z pohledu jízdní stability ve vysokých rychlostech. Že sportovní auta té doby běžně překračovala rychlost 200 km/h nepochybně víte. Mnohá ale byla ještě citelně rychlejší. Třeba Lamborghini Miura či Ferrari 365 GTB/4 Daytona dosahovaly rychlosti hodně přes 280 km/h. V 60. letech! Jasně, šlo o nejrychlejší automobily své doby. Nicméně i zmíněná Corvetta byla rychlá. Zejména pokud pod její dlouhou kapotou trůnil velký osmiválec „big block“ o objemu sedm litrů.

Tehdejší technologie však nedokázala navrhnout dostatečně účinné světlomety, které by byly zároveň kompatibilní s nízkou a plochou přídí vozidla. Aby byla vozovka osvětlovaná, musel na ni světelný kužel směřovat co možná nejpříměji. A to s klasickou parabolou, byť třeba zdvojenou, prostě nešlo - pokud bychom takto provedený světlomet umístili naležato do kapoty. Svítilny v nárazníku, tedy vlastně v masce chladiče, byly u takových aut zase příliš nízko, takže neodpovídaly legislativním požadavkům na hlavní osvětlení.

V průběhu 90 let došlo k ústupu spících světlometů. Důvodem byl pokrok v osvětlovací technice. Začaly se používat jednak elipsoidní světlomety, později takzvané projektory, tedy lampy s čočkou, a samozřejmě reflektory s konvexně-konkávní odrazovou plochou, jejíž tvar je poměrně složité navrhnout. A konečně se objevily i světlomety, u nichž klasickou halogenovou žárovku nahradila xenonová výbojka. Její světelný tok je zhruba dva a půl krát větší, než jaký nabízí žárovka H4.

Za druhého zabijáka spících světlometů lze považovat složitost jejich mechanismu. K vyklápění se využíval krokový elektromotor, nebo podtlakové ovládání. První řešení je asi spolehlivější. V obou případech bylo možné světlomety vyklopit ručně otáčením zvedacího šroubu v jejich mechanismu (majitelé původní Mazdy MX-5 či vozů Porsche Transaxle jistě znají).

Posledním hřebíčkem do rakve spících světlometů byly požadavky na bezpečnost chodců. Plochá hladká příď je vůči nim relativně šetrná. Pokud by ovšem hlavou narazili na hranu výklopných svítilen, byly by následky fatální.

Dnes život majitelům těchto aut komplikuje také požadavek na denní svícení. Pokud nemají na autě přídavné LED svítilny (dejte si ale na nějakou klasiku nebo youngtimera takový doplněk…), tak vlastně musí jezdit s vyklopenými světlomety pořád.

V minulosti se objevilo několik systémů spících světlometů. U některých aut se pouze vyklopí o několik desítek stupňů. Příkladem může být Ferrari 348, 355 či Testarossa, BMW řady 8 E31, Mazda MX-5 NA, Toyota MR2 Mk1 a MK2 a další. U jiných automobilů se světlomety při vyklápění protočí. Ve spícím stavu tak jejich paraboly míří dozadu a navíc jsou otočené. Tímto proslula Corvette C4 z let 1983 až 1996. Jistě si vzpomenete na americké filmy z té doby, kde je Corvetta občas vidět. V obou případech nejsou paraboly světlometů v neaktivním stavu vidět. Pouze jejich domeček z plechu či plastu, který úhledně navazuje na povrch přední kapoty.

Odlišným typem jsou svítilny, které se z ploché přídě, respektive kapoty, vyklopí vpřed. A to tak, že se zvedne jejich zadní hrana. Jejich paraboly jsou i ve „spícím“ stavu normálně viditelné. Typickým nositelem tohoto řešení jsou Porsche 928 a 968. Byla to krásná doba. Co říkáte?


Spící světlomety
 

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři

Hutní podnik ArcelorMittal Ostrava (AMO), který chce…

Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní

Pražští radní podpořili zbourání Libeňského mostu. Na…

Komentář Jany Havligerové: Vláda nemaká, byznys čeká Komentář Jany Havligerové: Vláda nemaká, byznys čeká

Čelní muži hnutí ANO hýří optimismem poté, co se sociální…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Technika: Slepé uličky aneb tohle se…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Mercedes-Maybach Ultimate Luxury oficiálně. Přivítejte opulentní SUV sedan

Mercedes-Maybach Ultimate Luxury oficiálně. Přivítejte opulentní SUV sedan

Dnes 10:48

Už před premiérou Mercedes tvrdil, že pro Peking chystaný koncept bude kombinovat prvky SUV a sedanů. Nyní už víme, co tím myslel!




Blesk.cz

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku. Policie mu za to chtěla napařit pokutu

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku.…

Rakouská policie chtěla uložit pokutu 80 eur (přes 2000 Kč) muži, který na ulici nosil lékaři předepsanou…

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě? Byl to hypnoporod

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě?…

Celý svět netrpělivě očekával narození třetího potomka vévodkyně Kate a prince Williama. Jen pár hodin po porodu…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Kincl přijal Vémolovu výzvu na souboj. Terminátor reagoval výsměšným videem

Kincl přijal Vémolovu výzvu na souboj. Terminátor…

Takhle živo na poli českého MMA už dlouho nebylo. Před několika dny vyzval Karlose Vémolu na souboj Viktor…

 

Reflex.cz

Bankovkovi. Jak pořad České televize manipuluje dětmi a potlačuje v nich svobodu

Bankovkovi. Jak pořad České televize manipuluje…

Svoboda, jak víme z historie, často umírá za bouřlivého potlesku davů. A v posledních letech to můžeme sledovat…

Retro dovolená: Kam jsme jezdili za totáče a co si tam lze užít dnes?

Retro dovolená: Kam jsme jezdili za totáče a co si…

Kam jsme mohli za totáče? Se zavařeným vepřovým do Jugošky, k Balatonu nebo Rumunska. Dříve pro nás tahle místa…