reklama


Techno-Classica Essen 2016: Historie žije!

 

Do 18:00 hodin neděle 10. dubna můžete navštívit největší výstavu s tématikou historických vozidel na světě. Asi 650 kilometrů z Prahy do německého Essenu zvládnete předpisovou jízdou zhruba za osm hodin.

Již 28. ročník Techno-Classiky nabízí k prodeji asi 2500 vozidel, hromadu literatury i originálních náhradních dílů a replik, autokosmetiky atd. Essenské výstaviště dalo velkému svátku milovníků historie motorismu k dispozici 21 hal o 127.000 m2 plus okolní volné plochy (20.000 m2). Asi 1250 vystavovatelů dorazilo z více než 30 zemí.

K tradičně nejzajímavějším částem veletrhu patří stánky - tentokrát více než dvou set - značkových klubů plus 25 automobilek. Jejich expozice připomínají způsob prezentace aktuální produkce, jak ji známe třeba ze Ženevy nebo Frankfurtu. Jen Mercedes-Benz Classic zabral přes 3500 m2, koncern Volkswagen má v hale 7 více než 7300 m2.

Škodovácká zastavení

Velmi pěknou expozici připravila Škodovka, založená před 121 lety jako Laurin & Klement. Motocykly vyráběla už od roku 1899, první automobil vyjel z Mladé Boleslavi před 111 lety, takže je čím se pochlubit a o návštěvníky nemá v Essenu zjevně nouzi.

Exponáty z firemního muzea jsou doplněny vozy německých majitelů, které čeští veteránisté moc neznají. Okřídlený šíp v Essenu zaujme třeba jednostopými laurinkami typů TB, L80 a CCR z let 1902-1905, automobily L&K So/200, 110 a 110 Phaeton nebo spodovým kabrioletem Škoda Rapid (podobný vůz objel v roce 1936 svět za 97 dní!).

Velmi pestrá je sportovní a závodní sekce s typem 966 Supersport a „plackou“ 1100 OHC. Padesáté výročí dvoudveřové řady MBX připomíná litrový čtyřválec, čtyřicátiny škodovek 105/120 nejen standardní „stodvacítka“, ale i rapid (včetně samostatně vystaveného hnacího řetězce) nebo prototyp T 742, který pod karoserií Š 120 ukrývá motor uložený u předních poháněných kol.

Na čtvrtstoletí Škodovky pod křídly koncernu Volkswagen odkazuje úspěšný soutěžák Favorit F2 Rallye (1993) nebo felicie ročníku 1994, první vůz vyvinutý po začlenění teprve čtvrté značky do již tehdy největšího automobilového koncernu Evropy.

Na sousedním stánku wolfsburského Autostadtu je k vidění ještě červený roadster Škoda Popular z roku 1935. Nejlevnější škodovácký vůz na trhu již tehdy těžil z výhod koncepce transaxle s převodovkou u rozvodovky zadní nápravy. Z vlastní zkušenosti potvrzujeme, že na rozložení hmotnosti je to dost znát, stejným typem vozu jsme po Velké Británii najezdili dobrých 4500 kilometrů.

V Essenu stačí ujít pár metrů a tutéž koncepci oslavují i u Porsche. Mají s ní zkušenosti „již 40 let“...

Jinak není česká stopa v Essenu příliš patrná, zaznamenali jsme ještě Tatru 613 vyvezenou po revoluci na Západ, fotografie plus obrazy s tématikou žluté Bugatti řady 35 z Targy Florio 1928, kde zazářila Eliška Junková, a pozdravili jsme se s několika českými návštěvníky středečního „Happy View Day“.

Nesporně německý Essen

Techno-Classica má sice ambici pokrýt celé veteránské spektrum, ale podle našeho názoru se jí to příliš nedaří. Milovníci poválečných mercedesů, volkswagenů nebo porsche mohou nesčetné exponáty přehazovat vidlemi, zato předválečná produkce je tu mnohem vzácnější. Ameriky se zde skoro nevyskytují, na své si – tedy až na výjimky - nepřijdou ani ctitelé japonských youngtimerů, o produkci bývalého východního bloku nemluvě. Zato některé repliky jako třeba Bentley Blue Train jsou tu k vidění hned na několika stáncích.

V nabídce originálních náhradních dílů a příslušenství i replik převažuje artikl německých značek, nejhezčí „hrabárnu“ jsme však našli u francouzských vystavovatelů. Ceny jsou poměrně vysoké, ale víceméně kopírují obecný trend. V době internetu to ani jinak nejde. Na volných plochách sice byla k vidění řada vozů k prodeji, ovšem za ceny podle nás „vyšší než světové“, navíc bez možnosti prohlédnout si auto na rampě a podobně.

Čekali jsme interaktivnější prezentaci velkých obchodníků s historickými automobily, kteří ze své aktuální nabídky stovek vozidel představí třeba jen čtyři pět a o zbytku se na místě nic nedozvíte.

Přesto považujeme essenský veletrh za velmi zajímavou akci, která rozhodně stojí za návštěvu. Čas máte do nedělního podvečera, do kdy na vás čeká mimo jiné velmi autentické ferrari po představiteli Růžového pantera Peteru Sellersovi, brouk Paula Newmana nebo otevřený Mercedes-Benz 770 s pancéřováním a kompresorovým řadovým osmiválcem, dodaný roku 1938 říšskému kancléřství pro potřeby Adolfa Hitlera.

V pátek 8.4. je otevřeno od 9:00 do 19:00 hodin, v sobotu a neděli 9.-10.4. od 9:00 do 18:00 hodin.

Dospělí za vstup zaplatí 25 eur (v online předplatném na www.technoclassica-tickets.de jen 22 eur).

Studenti, postižení a nezaměstnaní 20 eur (18 eur).

Děti od 8 do 14 let 12,50 eur (11 eur) a skupiny nad 20 osob 22,50 eur. Ve všech případech jde o jednodenní vstupné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu nepřežilo 36 lidí

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu…

Nejméně 36 mrtvých a desítky zraněných si podle nejnovější bilance vyžádala nehoda vlaku, který v sobotu večer…

Tajemství Amazonského pralesa: Odlehlý kmen se živí opicemi, na nohou mají 6 prstů

Tajemství Amazonského pralesa: Odlehlý kmen se živí…

Na východu Ekvádoru hluboko v deštném pralese žije odlehlý kmen Huaorani. Jejich počet se odhaduje zhruba 4000…

 

iSport.cz

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo třineckého Irgla

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo…

Sami dobře věděli, že se jim vstup do kalendářního roku 2017 nevydařil. Třinečtí Oceláři prohráli pět ze šesti…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama