Techno-Classica Essen 2016: Historie žije!

 

Do 18:00 hodin neděle 10. dubna můžete navštívit největší výstavu s tématikou historických vozidel na světě. Asi 650 kilometrů z Prahy do německého Essenu zvládnete předpisovou jízdou zhruba za osm hodin.

Již 28. ročník Techno-Classiky nabízí k prodeji asi 2500 vozidel, hromadu literatury i originálních náhradních dílů a replik, autokosmetiky atd. Essenské výstaviště dalo velkému svátku milovníků historie motorismu k dispozici 21 hal o 127.000 m2 plus okolní volné plochy (20.000 m2). Asi 1250 vystavovatelů dorazilo z více než 30 zemí.

K tradičně nejzajímavějším částem veletrhu patří stánky - tentokrát více než dvou set - značkových klubů plus 25 automobilek. Jejich expozice připomínají způsob prezentace aktuální produkce, jak ji známe třeba ze Ženevy nebo Frankfurtu. Jen Mercedes-Benz Classic zabral přes 3500 m2, koncern Volkswagen má v hale 7 více než 7300 m2.

Škodovácká zastavení

Velmi pěknou expozici připravila Škodovka, založená před 121 lety jako Laurin & Klement. Motocykly vyráběla už od roku 1899, první automobil vyjel z Mladé Boleslavi před 111 lety, takže je čím se pochlubit a o návštěvníky nemá v Essenu zjevně nouzi.

Exponáty z firemního muzea jsou doplněny vozy německých majitelů, které čeští veteránisté moc neznají. Okřídlený šíp v Essenu zaujme třeba jednostopými laurinkami typů TB, L80 a CCR z let 1902-1905, automobily L&K So/200, 110 a 110 Phaeton nebo spodovým kabrioletem Škoda Rapid (podobný vůz objel v roce 1936 svět za 97 dní!).

Velmi pestrá je sportovní a závodní sekce s typem 966 Supersport a „plackou“ 1100 OHC. Padesáté výročí dvoudveřové řady MBX připomíná litrový čtyřválec, čtyřicátiny škodovek 105/120 nejen standardní „stodvacítka“, ale i rapid (včetně samostatně vystaveného hnacího řetězce) nebo prototyp T 742, který pod karoserií Š 120 ukrývá motor uložený u předních poháněných kol.

Na čtvrtstoletí Škodovky pod křídly koncernu Volkswagen odkazuje úspěšný soutěžák Favorit F2 Rallye (1993) nebo felicie ročníku 1994, první vůz vyvinutý po začlenění teprve čtvrté značky do již tehdy největšího automobilového koncernu Evropy.

Na sousedním stánku wolfsburského Autostadtu je k vidění ještě červený roadster Škoda Popular z roku 1935. Nejlevnější škodovácký vůz na trhu již tehdy těžil z výhod koncepce transaxle s převodovkou u rozvodovky zadní nápravy. Z vlastní zkušenosti potvrzujeme, že na rozložení hmotnosti je to dost znát, stejným typem vozu jsme po Velké Británii najezdili dobrých 4500 kilometrů.

V Essenu stačí ujít pár metrů a tutéž koncepci oslavují i u Porsche. Mají s ní zkušenosti „již 40 let“...

Jinak není česká stopa v Essenu příliš patrná, zaznamenali jsme ještě Tatru 613 vyvezenou po revoluci na Západ, fotografie plus obrazy s tématikou žluté Bugatti řady 35 z Targy Florio 1928, kde zazářila Eliška Junková, a pozdravili jsme se s několika českými návštěvníky středečního „Happy View Day“.

Nesporně německý Essen

Techno-Classica má sice ambici pokrýt celé veteránské spektrum, ale podle našeho názoru se jí to příliš nedaří. Milovníci poválečných mercedesů, volkswagenů nebo porsche mohou nesčetné exponáty přehazovat vidlemi, zato předválečná produkce je tu mnohem vzácnější. Ameriky se zde skoro nevyskytují, na své si – tedy až na výjimky - nepřijdou ani ctitelé japonských youngtimerů, o produkci bývalého východního bloku nemluvě. Zato některé repliky jako třeba Bentley Blue Train jsou tu k vidění hned na několika stáncích.

V nabídce originálních náhradních dílů a příslušenství i replik převažuje artikl německých značek, nejhezčí „hrabárnu“ jsme však našli u francouzských vystavovatelů. Ceny jsou poměrně vysoké, ale víceméně kopírují obecný trend. V době internetu to ani jinak nejde. Na volných plochách sice byla k vidění řada vozů k prodeji, ovšem za ceny podle nás „vyšší než světové“, navíc bez možnosti prohlédnout si auto na rampě a podobně.

Čekali jsme interaktivnější prezentaci velkých obchodníků s historickými automobily, kteří ze své aktuální nabídky stovek vozidel představí třeba jen čtyři pět a o zbytku se na místě nic nedozvíte.

Přesto považujeme essenský veletrh za velmi zajímavou akci, která rozhodně stojí za návštěvu. Čas máte do nedělního podvečera, do kdy na vás čeká mimo jiné velmi autentické ferrari po představiteli Růžového pantera Peteru Sellersovi, brouk Paula Newmana nebo otevřený Mercedes-Benz 770 s pancéřováním a kompresorovým řadovým osmiválcem, dodaný roku 1938 říšskému kancléřství pro potřeby Adolfa Hitlera.

V pátek 8.4. je otevřeno od 9:00 do 19:00 hodin, v sobotu a neděli 9.-10.4. od 9:00 do 18:00 hodin.

Dospělí za vstup zaplatí 25 eur (v online předplatném na www.technoclassica-tickets.de jen 22 eur).

Studenti, postižení a nezaměstnaní 20 eur (18 eur).

Děti od 8 do 14 let 12,50 eur (11 eur) a skupiny nad 20 osob 22,50 eur. Ve všech případech jde o jednodenní vstupné.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…