Techno-Classica Essen 2016: Historie žije!

 

Do 18:00 hodin neděle 10. dubna můžete navštívit největší výstavu s tématikou historických vozidel na světě. Asi 650 kilometrů z Prahy do německého Essenu zvládnete předpisovou jízdou zhruba za osm hodin.

Již 28. ročník Techno-Classiky nabízí k prodeji asi 2500 vozidel, hromadu literatury i originálních náhradních dílů a replik, autokosmetiky atd. Essenské výstaviště dalo velkému svátku milovníků historie motorismu k dispozici 21 hal o 127.000 m2 plus okolní volné plochy (20.000 m2). Asi 1250 vystavovatelů dorazilo z více než 30 zemí.

K tradičně nejzajímavějším částem veletrhu patří stánky - tentokrát více než dvou set - značkových klubů plus 25 automobilek. Jejich expozice připomínají způsob prezentace aktuální produkce, jak ji známe třeba ze Ženevy nebo Frankfurtu. Jen Mercedes-Benz Classic zabral přes 3500 m2, koncern Volkswagen má v hale 7 více než 7300 m2.

Škodovácká zastavení

Velmi pěknou expozici připravila Škodovka, založená před 121 lety jako Laurin & Klement. Motocykly vyráběla už od roku 1899, první automobil vyjel z Mladé Boleslavi před 111 lety, takže je čím se pochlubit a o návštěvníky nemá v Essenu zjevně nouzi.

Exponáty z firemního muzea jsou doplněny vozy německých majitelů, které čeští veteránisté moc neznají. Okřídlený šíp v Essenu zaujme třeba jednostopými laurinkami typů TB, L80 a CCR z let 1902-1905, automobily L&K So/200, 110 a 110 Phaeton nebo spodovým kabrioletem Škoda Rapid (podobný vůz objel v roce 1936 svět za 97 dní!).

Velmi pestrá je sportovní a závodní sekce s typem 966 Supersport a „plackou“ 1100 OHC. Padesáté výročí dvoudveřové řady MBX připomíná litrový čtyřválec, čtyřicátiny škodovek 105/120 nejen standardní „stodvacítka“, ale i rapid (včetně samostatně vystaveného hnacího řetězce) nebo prototyp T 742, který pod karoserií Š 120 ukrývá motor uložený u předních poháněných kol.

Na čtvrtstoletí Škodovky pod křídly koncernu Volkswagen odkazuje úspěšný soutěžák Favorit F2 Rallye (1993) nebo felicie ročníku 1994, první vůz vyvinutý po začlenění teprve čtvrté značky do již tehdy největšího automobilového koncernu Evropy.

Na sousedním stánku wolfsburského Autostadtu je k vidění ještě červený roadster Škoda Popular z roku 1935. Nejlevnější škodovácký vůz na trhu již tehdy těžil z výhod koncepce transaxle s převodovkou u rozvodovky zadní nápravy. Z vlastní zkušenosti potvrzujeme, že na rozložení hmotnosti je to dost znát, stejným typem vozu jsme po Velké Británii najezdili dobrých 4500 kilometrů.

V Essenu stačí ujít pár metrů a tutéž koncepci oslavují i u Porsche. Mají s ní zkušenosti „již 40 let“...

Jinak není česká stopa v Essenu příliš patrná, zaznamenali jsme ještě Tatru 613 vyvezenou po revoluci na Západ, fotografie plus obrazy s tématikou žluté Bugatti řady 35 z Targy Florio 1928, kde zazářila Eliška Junková, a pozdravili jsme se s několika českými návštěvníky středečního „Happy View Day“.

Nesporně německý Essen

Techno-Classica má sice ambici pokrýt celé veteránské spektrum, ale podle našeho názoru se jí to příliš nedaří. Milovníci poválečných mercedesů, volkswagenů nebo porsche mohou nesčetné exponáty přehazovat vidlemi, zato předválečná produkce je tu mnohem vzácnější. Ameriky se zde skoro nevyskytují, na své si – tedy až na výjimky - nepřijdou ani ctitelé japonských youngtimerů, o produkci bývalého východního bloku nemluvě. Zato některé repliky jako třeba Bentley Blue Train jsou tu k vidění hned na několika stáncích.

V nabídce originálních náhradních dílů a příslušenství i replik převažuje artikl německých značek, nejhezčí „hrabárnu“ jsme však našli u francouzských vystavovatelů. Ceny jsou poměrně vysoké, ale víceméně kopírují obecný trend. V době internetu to ani jinak nejde. Na volných plochách sice byla k vidění řada vozů k prodeji, ovšem za ceny podle nás „vyšší než světové“, navíc bez možnosti prohlédnout si auto na rampě a podobně.

Čekali jsme interaktivnější prezentaci velkých obchodníků s historickými automobily, kteří ze své aktuální nabídky stovek vozidel představí třeba jen čtyři pět a o zbytku se na místě nic nedozvíte.

Přesto považujeme essenský veletrh za velmi zajímavou akci, která rozhodně stojí za návštěvu. Čas máte do nedělního podvečera, do kdy na vás čeká mimo jiné velmi autentické ferrari po představiteli Růžového pantera Peteru Sellersovi, brouk Paula Newmana nebo otevřený Mercedes-Benz 770 s pancéřováním a kompresorovým řadovým osmiválcem, dodaný roku 1938 říšskému kancléřství pro potřeby Adolfa Hitlera.

V pátek 8.4. je otevřeno od 9:00 do 19:00 hodin, v sobotu a neděli 9.-10.4. od 9:00 do 18:00 hodin.

Dospělí za vstup zaplatí 25 eur (v online předplatném na www.technoclassica-tickets.de jen 22 eur).

Studenti, postižení a nezaměstnaní 20 eur (18 eur).

Děti od 8 do 14 let 12,50 eur (11 eur) a skupiny nad 20 osob 22,50 eur. Ve všech případech jde o jednodenní vstupné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 
 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…