Techno-Classica Essen 2016: Historie žije!

 

Do 18:00 hodin neděle 10. dubna můžete navštívit největší výstavu s tématikou historických vozidel na světě. Asi 650 kilometrů z Prahy do německého Essenu zvládnete předpisovou jízdou zhruba za osm hodin.

Již 28. ročník Techno-Classiky nabízí k prodeji asi 2500 vozidel, hromadu literatury i originálních náhradních dílů a replik, autokosmetiky atd. Essenské výstaviště dalo velkému svátku milovníků historie motorismu k dispozici 21 hal o 127.000 m2 plus okolní volné plochy (20.000 m2). Asi 1250 vystavovatelů dorazilo z více než 30 zemí.

K tradičně nejzajímavějším částem veletrhu patří stánky - tentokrát více než dvou set - značkových klubů plus 25 automobilek. Jejich expozice připomínají způsob prezentace aktuální produkce, jak ji známe třeba ze Ženevy nebo Frankfurtu. Jen Mercedes-Benz Classic zabral přes 3500 m2, koncern Volkswagen má v hale 7 více než 7300 m2.

Škodovácká zastavení

Velmi pěknou expozici připravila Škodovka, založená před 121 lety jako Laurin & Klement. Motocykly vyráběla už od roku 1899, první automobil vyjel z Mladé Boleslavi před 111 lety, takže je čím se pochlubit a o návštěvníky nemá v Essenu zjevně nouzi.

Exponáty z firemního muzea jsou doplněny vozy německých majitelů, které čeští veteránisté moc neznají. Okřídlený šíp v Essenu zaujme třeba jednostopými laurinkami typů TB, L80 a CCR z let 1902-1905, automobily L&K So/200, 110 a 110 Phaeton nebo spodovým kabrioletem Škoda Rapid (podobný vůz objel v roce 1936 svět za 97 dní!).

Velmi pestrá je sportovní a závodní sekce s typem 966 Supersport a „plackou“ 1100 OHC. Padesáté výročí dvoudveřové řady MBX připomíná litrový čtyřválec, čtyřicátiny škodovek 105/120 nejen standardní „stodvacítka“, ale i rapid (včetně samostatně vystaveného hnacího řetězce) nebo prototyp T 742, který pod karoserií Š 120 ukrývá motor uložený u předních poháněných kol.

Na čtvrtstoletí Škodovky pod křídly koncernu Volkswagen odkazuje úspěšný soutěžák Favorit F2 Rallye (1993) nebo felicie ročníku 1994, první vůz vyvinutý po začlenění teprve čtvrté značky do již tehdy největšího automobilového koncernu Evropy.

Na sousedním stánku wolfsburského Autostadtu je k vidění ještě červený roadster Škoda Popular z roku 1935. Nejlevnější škodovácký vůz na trhu již tehdy těžil z výhod koncepce transaxle s převodovkou u rozvodovky zadní nápravy. Z vlastní zkušenosti potvrzujeme, že na rozložení hmotnosti je to dost znát, stejným typem vozu jsme po Velké Británii najezdili dobrých 4500 kilometrů.

V Essenu stačí ujít pár metrů a tutéž koncepci oslavují i u Porsche. Mají s ní zkušenosti „již 40 let“...

Jinak není česká stopa v Essenu příliš patrná, zaznamenali jsme ještě Tatru 613 vyvezenou po revoluci na Západ, fotografie plus obrazy s tématikou žluté Bugatti řady 35 z Targy Florio 1928, kde zazářila Eliška Junková, a pozdravili jsme se s několika českými návštěvníky středečního „Happy View Day“.

Nesporně německý Essen

Techno-Classica má sice ambici pokrýt celé veteránské spektrum, ale podle našeho názoru se jí to příliš nedaří. Milovníci poválečných mercedesů, volkswagenů nebo porsche mohou nesčetné exponáty přehazovat vidlemi, zato předválečná produkce je tu mnohem vzácnější. Ameriky se zde skoro nevyskytují, na své si – tedy až na výjimky - nepřijdou ani ctitelé japonských youngtimerů, o produkci bývalého východního bloku nemluvě. Zato některé repliky jako třeba Bentley Blue Train jsou tu k vidění hned na několika stáncích.

V nabídce originálních náhradních dílů a příslušenství i replik převažuje artikl německých značek, nejhezčí „hrabárnu“ jsme však našli u francouzských vystavovatelů. Ceny jsou poměrně vysoké, ale víceméně kopírují obecný trend. V době internetu to ani jinak nejde. Na volných plochách sice byla k vidění řada vozů k prodeji, ovšem za ceny podle nás „vyšší než světové“, navíc bez možnosti prohlédnout si auto na rampě a podobně.

Čekali jsme interaktivnější prezentaci velkých obchodníků s historickými automobily, kteří ze své aktuální nabídky stovek vozidel představí třeba jen čtyři pět a o zbytku se na místě nic nedozvíte.

Přesto považujeme essenský veletrh za velmi zajímavou akci, která rozhodně stojí za návštěvu. Čas máte do nedělního podvečera, do kdy na vás čeká mimo jiné velmi autentické ferrari po představiteli Růžového pantera Peteru Sellersovi, brouk Paula Newmana nebo otevřený Mercedes-Benz 770 s pancéřováním a kompresorovým řadovým osmiválcem, dodaný roku 1938 říšskému kancléřství pro potřeby Adolfa Hitlera.

V pátek 8.4. je otevřeno od 9:00 do 19:00 hodin, v sobotu a neděli 9.-10.4. od 9:00 do 18:00 hodin.

Dospělí za vstup zaplatí 25 eur (v online předplatném na www.technoclassica-tickets.de jen 22 eur).

Studenti, postižení a nezaměstnaní 20 eur (18 eur).

Děti od 8 do 14 let 12,50 eur (11 eur) a skupiny nad 20 osob 22,50 eur. Ve všech případech jde o jednodenní vstupné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…