Téma: Kulatá výročí Daimleru - Mezníky vývoje

Téma: Kulatá výročí Daimleru - Mezníky vývoje

 
 

Letošní rok je pro koncern Daimler podnětem k návratu ke kořenům. Kulatých výročí slaví jako hvězd na nebi.

Všední každodenní život v dobrém slova smyslu narušují výročí a svátky. Představují velmi dobrý podnět k pohledu zpět, který je potřebný pro plánování věcí budoucích. Výročí Daimleru jsme seřadili nikoliv tak, jak šly historické události za sebou, ale podle kalendářních měsíců. Ve vzpomínkách tak můžete být s německým koncernem po celý letošní rok. Vybrali jsme jen ty nejdůležitější mezníky.

Leden

1905: Na národním autosalonu v New Yorku byl představen „American Mercedes“, vyráběný americkou pobočkou Daimler Manufacturing Company. 25. ledna 1905: H. L. Bowden překonal v Daytona Beach světový rekord na míli s letmým startem. Řídil mercedes poháněným dvěma motory o výkonu 44 kW a dosáhl průměrné rychlosti 176,5 km/h. 1950: Zatímco v Československu probíhal politický a hospodářský útlak, nákladní Mercedes-Benz L 3250 přišel na trh s vyšší užitečnou hmotností a novým typovým označením L 3500. 1965: Na autosalonu v Bruselu došlo k odhalení automobilu Mercedes-Benz LP 608, lehkého bezkapotového nákladního vozidla v hmotnostní třídě do šesti tun. 23. ledna 1995: Prvních 500 vozidel nové modelové řady lehkých užitkových vozidel Sprinter (T 1 N) opustilo závod v Düsseldorfu. V květnu stejného roku získal Sprinter ocenění „Van of the Year“.

Únor

8. února 1905: Georg Wiß založil v Gaggenau automobilku Süddeutsche Automobilfabrik Gaggenau GmbH. Koncem listopadu 1907 se společnost Benz & Co. rozhodla pro její převzetí. Dne 31. prosince 1910 byla továrna přejmenována na Benz-Werke Gaggenau GmbH. 18. února 1925: Hvězda Mercedesu ve vavřínovém věnci byla přihlášena jako ochranná známka. 23. února 1995: Sloučením divize autobusů společnosti Mercedes-Benz AG s firmou Karl Kässbohrer GmbH vznikla společnost Evobus GmbH. Značky Mercedes-Benz a Setra vystupují na trhu nadále samostatně a odděleně.

Březen

18. března 1895: První autobus na světě poháněný motorem zahájil pravidelnou linkovou dopravu na trase Siegen–Netphen–Deuz. Byl objednaný 19. prosince 1894 u firmy Benz & Co. v Mannheimu. Autobusová linka byla ovšem již v prosinci 1895 zrušena kvůli nepříznivému počasí a technickým problémům. 17. března 1910: Barney Oldfield projel v Daytona Beach na Floridě s vozem Benz 200 PS, známým také pod označením „Blitzen-Benz“, jednu míli průměrnou rychlostí 211,4 km/h. Stanovil tak nový světový rekord. 12. až 22. března 1970: Na ženevském autosalonu byl představen přepracovaný výzkumný automobil Mercedes-Benz C 111 s modifikovanou karoserií a čtyřrotorovým Wankelovým motorem. Agregát o výkonu 257 kW uděloval vozidlu zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s a umožňoval jízdu nejvyšší rychlostí 300 km/h.

Duben

3. dubna 1885: Gottlieb Daimler přihlásil patent na svůj spalovací motor se svislým válcem, takzvané „stojací hodiny“. Kompaktní agregát se stal zásadním vynálezem na cestě k automobilu. 2. dubna 1900: Emil Jellinek a společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft uzavřeli smlouvu o prodeji automobilů a motorů Daimler. A hned ve stejném měsíci objednal Jellinek 36 vozidel s celkovou cenou 550 000 zlatých marek. 7. dubna 1975: Společnost Daimler-Benz představila v Esslingenu zkušební trolejbus s kombinovaným napájením z akumulátorů a trolejového vedení. Duobus vycházející z typu Mercedes-Benz OE 302 zahájil tentýž den zkušební provoz v linkové dopravě.

Květen

31. května 1915: Ralph de Palma vyhrál s Mercedesem poháněným 4,5litrovým motorem legendární závod Grand-Prix 500 mil Indianapolis ve státě Indiana. Vůz převzal v červenci 1914 po vítězství v Lyonu od společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft. 1955: Z výrobní linky závodu Gaggenau sjel první Unimog Typ S. Lehká terénní nákladní vozidla hmotnostní kategorie 1,5 tuny měla karburátorový motor o výkonu 60 kW. 1. května 1955: Stirling Moss zvítězil s vozem Mercedes-Benz 300 SLR ve slavném závodě Mille Miglia v novém rekordním čase, který nebyl od té doby překonán. Přibližně 1600 kilometrů překonal za 10 hodin 7 minut a 48 sekund, což odpovídá průměrné rychlosti 157,65 km/h. V témže měsíci byla v závodě Sindelfingen zahájena sériová výroba čtyřválcového sportovního vozu Mercedes-Benz 190 SL (modelová řada W 121). 18. května 1965: V závodě Mannheim byla zástupcům tisku odhalena nová modelová řada autobusů Mercedes-Benz O 302. K zahájení sériové výroby došlo již v březnu. 15. května 1975: Veřejnosti byl představen Mercedes-Benz 450 SEL 6.9, nový špičkový model třídy S. Vůz poháněný motorem V8 o výkonu 210 kW dostal unikátní hydropneumatické odpružení. 10. května 1985: Ve výzkumném středisku společnosti Daimler-Benz ve čtvrti Berlín-Marienfelde byl slavnostně předán do užívání jízdní simulátor z vlastního vývoje, který umožnil získávat přesnější poznatky zejména o interakci řidiče a automobilu. 1990: Mercedes-Benz nabídl jako první německá automobilka svým zákazníkům vlastní kreditní kartu MercedesCard. 1995: Mercedes-Benz S 600 Coupé se stal prvním sériově vyráběným vozidlem na světě s elektronickým stabilizačním systémem ESP. Tento vynález se posléze prosadil v celém automobilovém průmyslu.

Červen

8. června 1900: Společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft potvrdila Emilu Jellinkovi další velkou zakázku na 36 vozidel s motorem o výkonu 5,9 kW. 1925: Společnost Benz & Co. uvedla na trh takzvané „nízkopodlažní autobusy“ nově konstruovaných typových řad 2 CNa a 2 CNb. Umožňovaly mimořádně pohodlné nastupování. Jako rozšíření učňovského oddělení společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft byla ve Stuttgartu založena trojtřídní závodní učňovská škola, kterou v průměru navštěvovalo 200 učňů. 1. června 1930: Nástavby pro autobusy se od tohoto dne vyráběly v celoocelovém provedení, čímž se výrazně zlepšila pasivní bezpečnost cestujících. 1945: V závodě Mannheim byla znovuobnovena výroba nákladních vozidel Mercedes-Benz L 701. Produkce tohoto třítunového nákladního vozidla probíhala na tomto místě podle licenčního vzoru Opel Blitz již před koncem druhé světové války. Červen 1955: Typ LP 315 se stal prvním sériově vyráběným bezkapotovým nákladním vozidlem Mercedes-Benz. Technicky vycházel z kapotového typu L 315. 24. až 29. června 1985: Solární automobil postavený učni společnosti Daimler-Benz AG zvítězil v závodě „Tour de Sol“ pořádaném ve Švýcarsku. 24. června 1995: Na trh byly uvedeny nové sedany třídy E řady W 210. Zcela nově vyvinutý model vyvolal rozruch nejen svým nápadným designem se čtyřmi samostatnými oválnými světlomety, ale i více než třiceti technickými inovacemi.

Červenec

1930: Papež Pius XI. převzal speciální vozidlo Mercedes-Benz „Nürburg“ 460. Byl to první vůz pro hlavu církve se znakem třícípé hvězdy. 27. července 1960: Dozorčí rada společnosti Daimler-Benz AG povolila zakoupení průmyslového areálu o rozloze 1,5 milionu metrů čtverečních ve Wörthu na plánovanou výstavbu nového montážního závodu pro nákladní vozidla. O pět let později, 14. července 1965, sjelo z výrobního pásu první nákladní vozidlo vyrobené ve Wörthu – Mercedes-Benz LP 608. 18. července 1990: Werner Niefer, tehdy předseda představenstva společnosti Mercedes-Benz AG, položil základní kámen nového závodu v Rastattu. Slavnostní otevření proběhlo v roce 1992.

Srpen

29. srpna 1885: Gottlieb Daimler si nechal patentovat „Reitwagen“. Zkušební dvoukolový stroj s „motorem na plyn nebo petrolej“ dosahoval výkonu 0,37 kW. Byl prvním motocyklem na světě. 11. až 17. srpna 1905: První ročník závodu cestovních vozů jižním Německem o délce 937 kilometrů „Herkomer-Konkurrenz“ skončil trojnásobným vítězstvím Mercedesu: Edgar Ladenburg, Hermann Weingand a Willy Pöge obsadili první tři místa v celkové klasifikaci. 1945: V závodě Gaggenau byla opět zahájena výroba nákladních vozidel Mercedes-Benz L 4500 v hmotnostní třídě 4,5 tuny. Do konce roku vzniklo celkem 290 kusů, všechny v nejjednodušším provedení, s jednoduchou kabinu ze dřeva, a dokonce i bez nárazníků. V témže měsíci byla založena projekční skupina pro vývoj Unimogu („Universal-Motor-Gerät“). Na jaře 1947 byl představen první typ U 1.

Září

20. září 1900: Společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft uvedla voštinový chladič jako důležitý předpoklad pro účinnější chlazení a zvyšování výkonu motorů určených k pohonu automobilů. Jeho základní princip se používá dodnes. 21. září 1930: Po vítězství v závodě Schwabenberg s vozem Mercedes-Benz SSK získal Rudolf Caracciola titul mistra Evropy v závodech do vrchu. 22. září až 2. října 1955: Na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem bylo představeno lehké užitkové vozidlo typu L 319. Šlo o první automobil Mercedes-Benz tohoto druhu v poválečném období. 9. září 1965: Delegace společnosti Daimler-Benz AG předala papeži Pavlu VI. speciální provedení vozu Mercedes-Benz 600 Pullman-Landaulet. 16. až 26. září 1965: Na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem vedle nových modelových řad W 108 a W 109 osobních vozů stály také nové typy těžkých bezkapotových nákladních vozidel LP 810, LP 1013 a LP 1213. Další novinky představovaly tahače LPS 2020 se dvěma řízenými nápravami a první bezkapotové sklápěče Mercedes-Benz LPK 608, LPK 1213 a LPK 1620. 12. až 22. září 1985: Na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem absolvovaly světovou výstavní premiéru modely těžkých nákladních vozidel 1635 a 1644, které byly sériově vybaveny novým elektropneumatickým řazením EPS, a nechyběl ani standardní meziměstský linkový autobus O 407 a malý dálkový bus O 301. Dále došlo k odhalení systémů jízdní dynamiky ASD (Automatisches Sperrdifferenzial = automatická závěrka diferenciálu) a ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung = regulace prokluzu hnacích kol) a pohon všech kol 4Matic.

Říjen

28. října 1910: Narodil se Hans Scherenberg, který coby inženýr a později šéfkonstruktér ovlivnil ve společnosti Daimler-Benz vývoj důležitých technických řešení v oblasti motorů, vstřikování benzinu a samočinných převodovek. Scherenberg byl navíc odpovědný za vlastní výzkum koncernu. 2. až 12. října 1930: Na pařížském autosalonu debutoval „velký Mercedes“ typu 770. 1950: V závodě Gaggenau byla zahájena sériová výroba vozidel Mercedes-Benz L 6600. Byla to první nová konstrukce těžkého nákladního vozidla značky s třícípou hvězdou od ukončení druhé světové války. O měsíc později následoval autobusový podvozek O 6600, který byl karosován v závodě Sindelfingen. 1990: Se společností AMG Motorenbau- und Entwicklungsgesellschaft mbH z Affalterbachu byla uzavřena smlouva o spolupráci v oblasti vývoje, výroby, prodeje a servisu osobních vozů a dílů pro ně. 14. října 1995: Ve francouzském městě Hambach-Saargemünd položili Helmut Werner a Nicolas G. Hayek základní kámen nového výrobního závodu pro vozy Smart. 16. října 1995: V Madridu byla představena nová modelová řada malých dodávkových vozů Vito, které vyrábí severošpanělský závod Mercedes-Benz Vitoria. V březnu 1996 následovalo uvedení na německý trh, kde Vito nahradilo řadu MB 100 D.

Listopad

28. listopadu 1890: Notářským ověřením došlo ve Stuttgartu k oficiálnímu založení společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Již 14. března uzavřeli Gottlieb Daimler, Max Duttenhofer a Wilhelm Lorenz smlouvu o smlouvě budoucí. 22. listopadu 1900: Byl vyroben první Mercedes 35 PS. Díky mnoha technickým řešením se stal praotcem moderního automobilu. 1935: Dokončením deseti vozů s motorem vzadu typu 130 v Dánsku začala zahraniční výroba osobních vozů Mercedes-Benz. 1945: Společnost Daimler-Benz obdržela od Spojenců povolení k výrobě modelu Mercedes-Benz 170 V (modelová řada W 136 I) v provedeních valník, skříňová dodávka a ambulantní vůz.

Prosinec

3. až 18. prosince 1910: Na pařížském autosalonu představila společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft landaulet se šoupátkovým motorem systému Knight bez ventilů. Sériová výroba prvního vozu poháněného tímto motorem, typu 16/40 PS, byla zahájena počátkem roku 1911. 17. prosince 1960: Fritz Könecke, předseda představenstva společnosti Daimler-Benz AG, předal papeži Janu XXIII. speciální prodloužené provedení vozu Mercedes-Benz 300 D Landaulet. 12. prosince 1970: V Untertürkheimu byla zástupcům tisku představena první generace protiblokovacího brzdového systému ABS pro osobní vozy, vyvinutá ve spolupráci se společností Teldix.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman podepsal milost pro doživotně odsouzeného Kajínka Zeman podepsal milost pro doživotně odsouzeného Kajínka

Prezident Miloš Zeman udělil milost Jiřímu Kajínkovi,…

Prezident Zeman ve středu odvolá Babiše z vlády, nahradí ho Pilný Prezident Zeman ve středu odvolá Babiše z vlády, nahradí ho Pilný

Prezident Miloš Zeman ve středu odvolá Andreje Babiše z…

Soudce zkoumající tunelování Neographu se marně snaží dostat informace z jízdenkové kauzy Soudce zkoumající tunelování Neographu se marně snaží dostat informace z jízdenkové kauzy

Soudce kauzy údajného tunelování papírny Neograph se chce…

Zájem Pražanů o MHD stoupá, cena roční jízdenky tak zůstane stejná Zájem Pražanů o MHD stoupá, cena roční jízdenky tak zůstane stejná

Roční kupon na cestování pražskou MHD nezdraží. Cena…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Renault Mégane R.S.: Představení potvrzeno na GP Monaka

Renault Mégane R.S.: Představení potvrzeno na GP Monaka

Dnes 12:53

Francouzi opět stylově přestaví svůj nový sportovní model Mégane Renault Sport v rámci Velké ceny Monaka formule 1.




Blesk.cz

Propuštění Kajínka z vězení: Sledujte živé vysílání přímo od věznice

Propuštění Kajínka z vězení: Sledujte živé vysílání…

U rýnovické věznice v Jablonci nad Nisou čekají novináři i příznivci Jiřího Kajínka na jeho propuštění. Stane se…

Rada hlavního města rozhodla: Jízdné »10 korun za den« zůstává

Rada hlavního města rozhodla: Jízdné »10 korun za…

Rada pražského magistrátu schválila jízdné v ceně 3 650 korun i na příští rok. Lidé tak i nadále budou platit,…

 

iSport.cz

Hejnová po změně trenéra: Potřebuju pohodu, ale té zkušenosti nelituju

Hejnová po změně trenéra: Potřebuju pohodu, ale té…

Jen několik měsíců vydržela atletce Zuzaně Hejnové spolupráce s německým trenérem Falkem Balzerem. Krátce před…

Italský kouč Sparty: právník, co se učil v AS Řím, v Interu střídal Ranieriho

Italský kouč Sparty: právník, co se učil v AS Řím, v…

Podruhé v novodobé historii, nepočítáme-li slovenské sousedy, vsadila Sparta na zahraničního trenéra. Od příští…

 

Reflex.cz

Obyčejnými lidmi Zeman pohrdal už ve funkci premiéra, říká jeho exporadce Šarapatka

Obyčejnými lidmi Zeman pohrdal už ve funkci…

Jaký byl Miloš Zeman jako premiér? A jak se od té doby změnil? A měl by se znovu ucházet o post na Hradě? Nejen…

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje za lepší silnice

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje…

Ruská stylistka ze Saratova se vysvlékla do plavek a nechala se nafotit s nafukovacím plameňákem v loužích,…